Relacja równoważności, klasy abstrakcji, liczby kardynalne

Algebra zbiorów. Relacje, funkcje, iloczyny kartezjańskie... Nieskończoność, liczby kardynalne... Aksjomatyka.
Augustyn Kaczmarek
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 14
Rejestracja: 3 gru 2023, o 22:08
Płeć: Mężczyzna
wiek: 19
Podziękował: 11 razy

Relacja równoważności, klasy abstrakcji, liczby kardynalne

Post autor: Augustyn Kaczmarek »

Niech \(\displaystyle{ \ZZ[x]}\) oznacza zbiór wszystkich wielomianów zmiennej \(\displaystyle{ x}\) o współczynnikach całkowitych i niech \(\displaystyle{ r}\) będzie taką relacją w zbiorze \(\displaystyle{ \ZZ[x]}\), że \(\displaystyle{ \left\langle f, g\right\rangle \in r}\) zachodzi wtedy i tylko wtedy gdy różnica \(\displaystyle{ f - g}\) ma wszystkie współczynniki parzyste.
(a) Pokazać, że \(\displaystyle{ r}\) jest relacją równoważności.
(b) Wskazać trzy różne klasy abstrakcji.
(c) Jakiej mocy jest zbiór wszystkich klas abstrakcji?
(d) Wskazać wszystkie liczby kardynalne, które są mocami klas abstrakcji tej relacji.

Z góry dziękuję :o
Jan Kraszewski
Administrator
Administrator
Posty: 34487
Rejestracja: 20 mar 2006, o 21:54
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 4 razy
Pomógł: 5220 razy

Re: Relacja równoważności, klasy abstrakcji, liczby kardynalne

Post autor: Jan Kraszewski »

Jaki masz konkretnie problem z tym zadaniem? Znasz definicję relacji równoważności? To wystarczy, by zrobić (a).

JK
Augustyn Kaczmarek
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 14
Rejestracja: 3 gru 2023, o 22:08
Płeć: Mężczyzna
wiek: 19
Podziękował: 11 razy

Re: Relacja równoważności, klasy abstrakcji, liczby kardynalne

Post autor: Augustyn Kaczmarek »

Jan Kraszewski pisze: 3 gru 2023, o 23:02 Jaki masz konkretnie problem z tym zadaniem? Znasz definicję relacji równoważności? To wystarczy, by zrobić (a).
Na razie mam coś takiego:
(a)
1) Zwrotność:
Weźmy dowolny wielomian \(\displaystyle{ f \in \ZZ[x]}\). Wtedy \(\displaystyle{ f - f = 0}\), a \(\displaystyle{ 0}\) jest liczbą parzystą, więc \(\displaystyle{ f - f}\) ma wszystkie współczynniki parzyste (bo ma tylko jeden: \(\displaystyle{ 0}\)). Zatem \(\displaystyle{ \left\langle f, f\right\rangle \in r}\), czyli relacja \(\displaystyle{ r}\) jest zwrotna.
2) Symetryczność:
Możemy zauważyć, że \(\displaystyle{ g - f = - (f - g)}\). Wtedy \(\displaystyle{ r}\) jest symetryczna.
3) Przechodniość:
Z faktu, że \(\displaystyle{ x_i - y_i}\) oraz \(\displaystyle{ y_i - z_i}\) są parzyste wynika, że ich suma, czyli \(\displaystyle{ x_i - z_i}\) też. Wtedy \(\displaystyle{ r}\) jest przechodnia.
(b)
\(\displaystyle{ [1] = \{a : a \in \ZZ \wedge a \ jest \ nieparzyste\}}\)
\(\displaystyle{ [x] = \{ax + b : a,b \in \ZZ \wedge a \ jest \ nieparzyste \wedge b \ jest \ parzyste\}}\)
\(\displaystyle{ [x^{2}] = \{ax^{2} + bx + c : a,b,c \in \ZZ \wedge a \ jest \ nieparzyste \wedge b \ jest \ parzyste \wedge c \ jest \ parzyste\}}\)
Ale nie do konca rozumiem co robić z (c) i (d)?
I czy moich dowodów wystarczy dla pedantycznego sprawdząca?
Jan Kraszewski
Administrator
Administrator
Posty: 34487
Rejestracja: 20 mar 2006, o 21:54
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 4 razy
Pomógł: 5220 razy

Re: Relacja równoważności, klasy abstrakcji, liczby kardynalne

Post autor: Jan Kraszewski »

Augustyn Kaczmarek pisze: 4 gru 2023, o 18:16 1) Zwrotność:
Weźmy dowolny wielomian \(\displaystyle{ f \in \ZZ[x]}\). Wtedy \(\displaystyle{ f - f = 0}\), a \(\displaystyle{ 0}\) jest liczbą parzystą, więc \(\displaystyle{ f - f}\) ma wszystkie współczynniki parzyste (bo ma tylko jeden: \(\displaystyle{ 0}\)). Zatem \(\displaystyle{ \left\langle f, f\right\rangle \in r}\), czyli relacja \(\displaystyle{ r}\) jest zwrotna.
2) Symetryczność:
Możemy zauważyć, że \(\displaystyle{ g - f = - (f - g)}\). Wtedy \(\displaystyle{ r}\) jest symetryczna.
3) Przechodniość:
Z faktu, że \(\displaystyle{ x_i - y_i}\) oraz \(\displaystyle{ y_i - z_i}\) są parzyste wynika, że ich suma, czyli \(\displaystyle{ x_i - z_i}\) też. Wtedy \(\displaystyle{ r}\) jest przechodnia.
To słuszne obserwacje, ale dla pedantycznego sprawdzającego mogą być zdecydowanie niewystarczające.
Augustyn Kaczmarek pisze: 4 gru 2023, o 18:16(b)
\(\displaystyle{ [1] = \{a : a \in \ZZ \wedge a \ jest \ nieparzyste\}}\)
\(\displaystyle{ [x] = \{ax + b : a,b \in \ZZ \wedge a \ jest \ nieparzyste \wedge b \ jest \ parzyste\}}\)
\(\displaystyle{ [x^{2}] = \{ax^{2} + bx + c : a,b,c \in \ZZ \wedge a \ jest \ nieparzyste \wedge b \ jest \ parzyste \wedge c \ jest \ parzyste\}}\)
To niestety nie są dobrze wyznaczone klasy abstrakcji. Zauważ, że np. \(\displaystyle{ 2x^2+1\in[1]_r, 2x^2+x\in[x]_r}\) czy \(\displaystyle{ 2x^3-x^2\in[x^2]_r.}\)
Augustyn Kaczmarek pisze: 4 gru 2023, o 18:16Ale nie do konca rozumiem co robić z (c) i (d)?
Jeśli chodzi o c), to powinieneś wiedzieć, że zbiór \(\displaystyle{ \ZZ[x]}\) jest przeliczalny, jeśli więc wskażesz nieskończenie wiele parami nierównoważnych wielomianów, to z tw. Cantora-Bernsteina dostaniesz \(\displaystyle{ \left| \ZZ[x]/_r\right|=\aleph_0 }\) (dlaczego?).

Jeśli chodzi o d), to zastanów się, czy istnieją skończone klasy abstrakcji (a jeśli nie, to dlaczego) i co z tego wynika.

JK
ODPOWIEDZ