Nowy zakres materiału na maturę!
: 13 wrz 2007, o 21:39
Do tej pory uważałem maturę rozszerzoną z matematyki jako prosty egzamin, mimo iż niektórzy z mojej klasy strasznie się go obawiają. Szok przyszedł niespodziewanie na dzisiejszej lekcji matematyki. Otóż moja nauczycielka przeczytała w klasie najnowsze ogłoszenie ministerstwa edukacji narodowej. Dostaliśmy wyjątkowo długą listę tematów, które NIE BĘDĄ wykorzystywane na maturze rozszerzonej. Ta lista to:
a)dla poziomy podstawowego:
Podstawowe pojęcia rachunku zdań.
Potęgi o wykładniku niewymiernym.
Logarytmy; podstawowe własności logarytmów.
Dzielenie wielomianów, twierdzenie Bézouta.
Definicja ogólna funkcji homograficznej i jej własności.
Sposoby rozwiązywania nierówności z funkcją homograficzną.
Przekształcenia wykresów funkcji liczbowych: y=-f(x), y= f(-x).
Twierdzenie o okręgu wpisanym w czworokąt i okręgu opisanym na czworokącie.
Opis półpłaszczyzny za pomocą nierówności.
Miara łukowa kąta.
Definicje funkcji trygonometrycznych dowolnego kąta.
Wykresy funkcji trygonometrycznych.
Funkcja wykładnicza.
Równania trygonometryczne; sin x=a, cos x=a, tg x= a,
dla 0o < x
Jednego nie można im chyba odmówić, wybitnego poczucia humoru
Wracając już do samej listy tematów, jest tu kilka bardzo intrygujących rzeczy. Otóż na maturze rozszerzonej nie trzeba będzie wiedzieć nic z prawdopodobieństwa. Nie ma dwumianu Newtona, nie ma schematu Bernoulliego, nie będzie niczego, jak w wizji Kononowicza
Najbardziej jednak mnie ciekawi w tej liście dumnie brzmiący temat Wielościany foremne. Co to ma właściwie znaczyć? Że nie będzie sześcianu na maturze
Można być w zasadzie pewnym, że jest to krok przygotowujący do ponownego wprowadzenia matury z matematyki jako egzaminu obowiązkowego na koniec liceum, ale jak dla mnie, to i tak nie usprawiedliwia np. tego, że wychodząc z liceum ludzie nie będą wiedzieć po maturze rozszezonej co to jest indukcja, albo jak się liczy podstawowe granice ??:
a)dla poziomy podstawowego:
Podstawowe pojęcia rachunku zdań.
Potęgi o wykładniku niewymiernym.
Logarytmy; podstawowe własności logarytmów.
Dzielenie wielomianów, twierdzenie Bézouta.
Definicja ogólna funkcji homograficznej i jej własności.
Sposoby rozwiązywania nierówności z funkcją homograficzną.
Przekształcenia wykresów funkcji liczbowych: y=-f(x), y= f(-x).
Twierdzenie o okręgu wpisanym w czworokąt i okręgu opisanym na czworokącie.
Opis półpłaszczyzny za pomocą nierówności.
Miara łukowa kąta.
Definicje funkcji trygonometrycznych dowolnego kąta.
Wykresy funkcji trygonometrycznych.
Funkcja wykładnicza.
Równania trygonometryczne; sin x=a, cos x=a, tg x= a,
dla 0o < x
Jednego nie można im chyba odmówić, wybitnego poczucia humoru
Wracając już do samej listy tematów, jest tu kilka bardzo intrygujących rzeczy. Otóż na maturze rozszerzonej nie trzeba będzie wiedzieć nic z prawdopodobieństwa. Nie ma dwumianu Newtona, nie ma schematu Bernoulliego, nie będzie niczego, jak w wizji Kononowicza
Najbardziej jednak mnie ciekawi w tej liście dumnie brzmiący temat Wielościany foremne. Co to ma właściwie znaczyć? Że nie będzie sześcianu na maturze
Można być w zasadzie pewnym, że jest to krok przygotowujący do ponownego wprowadzenia matury z matematyki jako egzaminu obowiązkowego na koniec liceum, ale jak dla mnie, to i tak nie usprawiedliwia np. tego, że wychodząc z liceum ludzie nie będą wiedzieć po maturze rozszezonej co to jest indukcja, albo jak się liczy podstawowe granice ??: