Matura rozszerzona z matematyki 2018
-
- Użytkownik
- Posty: 61
- Rejestracja: 17 paź 2016, o 21:50
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Polska
- Podziękował: 5 razy
Matura rozszerzona z matematyki 2018
Dzisiaj byłem około godziny 10:30 u mojego kolegi w biurze. Po drugiej stronie ulicy znajduje się szkoła. Gdy wyglądałem przez okno około 10:40 widziałem ładnie ubranych uczniów i uczennice - zapewne wychodzili z egzaminu z matematyki pr. Tak sobie pomyślałem - skoro zaczęli o 9:00 i wychodzą około 10:40, to chyba musiał egzamin być trudny. Ale może to akurat w tej szkole. Potem jechałem przez miasto około 11:00 i widziałem kolejne grupki osób po maturze, na pewno z różnych szkół. Pomyślałem już na pewno - matura nie była łatwa, wyszli przed czasem bo nie dali rady. Na forach wszędzie pełno sformułowań w stylu: ,,kto układał te zadania, to matura dla Einsteinów" itd.
Teraz już na spokojnie, po obejrzeniu zadań, chciałem trochę skomentować ich poziom jako osoba przygotowująca do matur mat i fiz.
- zadania zamknięte i kodowane - w porządku, do zrobienia,
- zad. 6 - klasyka zadań o stycznej,
- zad. 7 - dowód przeciętnej trudności, pooznaczać kąty, sprawdzić warunek opisywalności,
- zad. 8 - podzielność kilka razy była na maturach, ta też była do zrobienia,
- zad. 9 - typowa kombinatoryka,
- zad. 10 - łatwe, chyba że ktoś się wystraszył stożka ściętego,
- zad. 11 - można było podstawić 3x=t albo od razu rozpisać sin6x na kąt o połowę mniejszy i wyłączyć przed nawias,
- zad. 12 - klasyka gatunku pt. wzory Viete'a,
- zad. 13 - takie zadanie mogło się nawet pojawić na podstawie, wcale bym się nie zdziwił,
- zad. 14 - no, tu trzeba było wpaść na jakiś pomysł, np: znaleźć styczne do okręgu przechodzące przez A; wykorzystując fakt, że to trójkąt równoramienny, poprowadzić prostą prostopadłą od prostej AB przez punkt O itd.
- zad. 15 - rozpisać Pitagorasa i warunek wpisywalności okręgu, wyrugować wszystkie symbole zostawiając zmienną a. No i jazda dalej - nawet wzór funkcji już podali.
Kurczę, no nie wiem skąd to marudzenie niektórych (nie mówię o tym forum), że matura była bardzo trudna. Zadanie 14. wygląda mi na najtrudniejsze. Może wielu osobom zabrakło czasu na wykonanie obliczeń? Ale to kwestia sprawności obliczeniowej. Ale na pewno matura nieco trudniejsza niż maj 2017.
Tak więc nie martwcie się maturzyści o swój wynik, bo myślę, że ważniejsze będzie miejsce na siatce centylowej niż sam wynik procentowy. Jak patrzyłem na te grupki maturzystów na mieście około 11:00 to chyba mediana wyników w tym roku nie będzie rewelacyjna (może i poniżej 30%).
Teraz już na spokojnie, po obejrzeniu zadań, chciałem trochę skomentować ich poziom jako osoba przygotowująca do matur mat i fiz.
- zadania zamknięte i kodowane - w porządku, do zrobienia,
- zad. 6 - klasyka zadań o stycznej,
- zad. 7 - dowód przeciętnej trudności, pooznaczać kąty, sprawdzić warunek opisywalności,
- zad. 8 - podzielność kilka razy była na maturach, ta też była do zrobienia,
- zad. 9 - typowa kombinatoryka,
- zad. 10 - łatwe, chyba że ktoś się wystraszył stożka ściętego,
- zad. 11 - można było podstawić 3x=t albo od razu rozpisać sin6x na kąt o połowę mniejszy i wyłączyć przed nawias,
- zad. 12 - klasyka gatunku pt. wzory Viete'a,
- zad. 13 - takie zadanie mogło się nawet pojawić na podstawie, wcale bym się nie zdziwił,
- zad. 14 - no, tu trzeba było wpaść na jakiś pomysł, np: znaleźć styczne do okręgu przechodzące przez A; wykorzystując fakt, że to trójkąt równoramienny, poprowadzić prostą prostopadłą od prostej AB przez punkt O itd.
- zad. 15 - rozpisać Pitagorasa i warunek wpisywalności okręgu, wyrugować wszystkie symbole zostawiając zmienną a. No i jazda dalej - nawet wzór funkcji już podali.
Kurczę, no nie wiem skąd to marudzenie niektórych (nie mówię o tym forum), że matura była bardzo trudna. Zadanie 14. wygląda mi na najtrudniejsze. Może wielu osobom zabrakło czasu na wykonanie obliczeń? Ale to kwestia sprawności obliczeniowej. Ale na pewno matura nieco trudniejsza niż maj 2017.
Tak więc nie martwcie się maturzyści o swój wynik, bo myślę, że ważniejsze będzie miejsce na siatce centylowej niż sam wynik procentowy. Jak patrzyłem na te grupki maturzystów na mieście około 11:00 to chyba mediana wyników w tym roku nie będzie rewelacyjna (może i poniżej 30%).
-
- Użytkownik
- Posty: 14
- Rejestracja: 24 wrz 2016, o 13:48
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Polska
Matura rozszerzona z matematyki 2018
Ja moim skromnym zdaniem maturzysty myślę że trudnością nie był sam poziom zadań, lecz to że wiele z nich wymagało więcej niż statystyczne 12 minut, a do tego dochodzi jeszcze stres.
-
- Użytkownik
- Posty: 2
- Rejestracja: 13 cze 2018, o 16:30
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: warszawa
Matura rozszerzona z matematyki 2018
Jako nauczyciel muszę stwierdzić że tegoroczna matura rozszerzona była trudna. Już po połowie czasu uczniowie wychodzili z sal i bardzo narzekali.
- Premislav
- Użytkownik
- Posty: 15688
- Rejestracja: 17 sie 2012, o 13:12
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Warszawa
- Podziękował: 196 razy
- Pomógł: 5221 razy
Matura rozszerzona z matematyki 2018
Jak uczniowie wychodzili w połowie czasu, to znaczy, że po prostu byli słabo przygotowani. Matura była dość trudna, ale podobnie jak w 2014 roku trudność stanowiły raczej czasochłonne obliczenia, a nie jakieś niestandardowe zadania.
-
- Użytkownik
- Posty: 2
- Rejestracja: 13 cze 2018, o 16:30
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: warszawa
Matura rozszerzona z matematyki 2018
Kwestia oczywiście przygotowania uczniów. My jako szkoła zawodowa przygotowujemy do podstawy stąd moje obserwacje. Pewnie dla dla klas matematycznych w liceach była to bułka z masłem Grunt że podstawa poszła dobrze, tak wynika z rozmów z uczniami.
- VirtualUser
- Użytkownik
- Posty: 443
- Rejestracja: 2 wrz 2017, o 11:13
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował: 113 razy
- Pomógł: 15 razy
-
- Użytkownik
- Posty: 73
- Rejestracja: 17 gru 2017, o 23:25
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował: 5 razy
Matura rozszerzona z matematyki 2018
No i poznaliśmy:
centyle: ... ENTYLE.pdf
więcej statystyk: ... 202018.pdf
Zakładając, że mam 70% z matmy rozszerzonej, jestem w 96. centylu - w zeszłym roku byłbym w 87 centylu(!).
Średnia wszystkich zdających matmę rozsz. - 29%, w samych liceach - 37%.
centyle: ... ENTYLE.pdf
więcej statystyk: ... 202018.pdf
Zakładając, że mam 70% z matmy rozszerzonej, jestem w 96. centylu - w zeszłym roku byłbym w 87 centylu(!).
Średnia wszystkich zdających matmę rozsz. - 29%, w samych liceach - 37%.
- VirtualUser
- Użytkownik
- Posty: 443
- Rejestracja: 2 wrz 2017, o 11:13
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował: 113 razy
- Pomógł: 15 razy
Matura rozszerzona z matematyki 2018
Centyle dużo mówią. Osobiście uważam, że matura nie była turbo trudna. Trudnością w tej maturze był skok poziomu względem poprzedniego roku. Całym problemem było to, że większość osób po CKE spodziewało się schematu po całości, a w maju takiego nie ujrzano.
-- 3 lip 2018, o 13:02 --
Taki protip dla następnych lat. Niezależnie od tego jaka matura była w tym roku, uczcie się tak jakoby miała być kilkukrotnie trudniejsza. Z własnego doświadczenia wiem, że w najgorszym przypadku po prostu się nie zdziwicie i otrzymacie arkusz jakiego się spodziewaliście a w tych bardziej pozytywnych uśmiechniecie się pod nosem widząc zadania na arkuszu.
-- 3 lip 2018, o 13:02 --
Taki protip dla następnych lat. Niezależnie od tego jaka matura była w tym roku, uczcie się tak jakoby miała być kilkukrotnie trudniejsza. Z własnego doświadczenia wiem, że w najgorszym przypadku po prostu się nie zdziwicie i otrzymacie arkusz jakiego się spodziewaliście a w tych bardziej pozytywnych uśmiechniecie się pod nosem widząc zadania na arkuszu.
- kmarciniak1
- Użytkownik
- Posty: 809
- Rejestracja: 14 lis 2014, o 19:37
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował: 48 razy
- Pomógł: 183 razy
Matura rozszerzona z matematyki 2018
To ja się pochwalę, a co
Dostałem nawet trochę więcej niż przewidywałem bo 92%
Statystyki są dość porażające.48% z matmy rozszerzonej to już jest 80 centyl.No ale cóż, najzwyczajniej w świecie do tej matury przystępuje wiele osób, które tego robić nie powinny...
Dostałem nawet trochę więcej niż przewidywałem bo 92%
Statystyki są dość porażające.48% z matmy rozszerzonej to już jest 80 centyl.No ale cóż, najzwyczajniej w świecie do tej matury przystępuje wiele osób, które tego robić nie powinny...
- Janusz Tracz
- Użytkownik
- Posty: 4105
- Rejestracja: 13 sie 2016, o 15:01
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: hrubielowo
- Podziękował: 81 razy
- Pomógł: 1409 razy
Matura rozszerzona z matematyki 2018
A może to wielu nauczycieli nie powinno uczyć? Co jest bardziej prawdopodobne to że 100tyś uczniów jest słabych czy to że 30tyś nauczycieli minęło się w powołaniem? Jeden nauczyciel ma wpływ na 30 uczniów a nie odwrotnie. Poza tym przy aktualnym systemie szkolnictwa głupotą jest nie przystąpienie do matury rozszerzonej z każdego przedmiotu nawet jeśli ktoś miałby dostać 10%. Nie da się tego nie zdać a uczelnie wliczają każdy wynik do punktów rekrutacyjnych i czasami 10 punktów robi różnicę komuś kto dostanie się na studia i o matematyce zapomni bo w życiu już mu się nie przyda. Proszę nie piszcie tylko że matematyka jest przydatna jak by ktoś chciał liczyć wysokość słupa przy drodze czy innej choinki.Statystyki są dość porażające.48% z matmy rozszerzonej to już jest 80 centyl.No ale cóż, najzwyczajniej w świecie do tej matury przystępuje wiele osób, które tego robić nie powinny...
- kmarciniak1
- Użytkownik
- Posty: 809
- Rejestracja: 14 lis 2014, o 19:37
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował: 48 razy
- Pomógł: 183 razy
Matura rozszerzona z matematyki 2018
Może i tak, ale obecnie innych nie mamy i nie zanosi się abyśmy mieli.A tak szczerze to serio myślisz, że znajdziesz wielu ambitnych i kreatywnych ludzi do uczenia przez 30 lat "wzoru na deltę"?Janusz Tracz pisze: A może to wielu nauczycieli nie powinno uczyć?
Znaczy według mnie to obie te rzeczy zachodzą...(Jeśli oczywiście podane przez Ciebie liczby mają jedynie sugerować istniejące tendencje, a nie dokładne liczby)Janusz Tracz pisze: Co jest bardziej prawdopodobne to że 100tyś uczniów jest słabych czy to że 30tyś nauczycieli minęło się w powołaniem?
Ja to tam sądzę, że jednak własne podejście ucznia jest dużo ważniejsze, niż najlepsze chęci nauczyciela.Janusz Tracz pisze: Jeden nauczyciel ma wpływ na 30 uczniów a nie odwrotnie.
Tutaj oczywiście się zgadzam, ale przecież można to zmienić dość łatwo.Janusz Tracz pisze: Poza tym przy aktualnym systemie szkolnictwa głupotą jest nie przystąpienie do matury rozszerzonej z każdego przedmiotu nawet jeśli ktoś miałby dostać 10%. Nie da się tego nie zdać a uczelnie wliczają każdy wynik do punktów rekrutacyjnych i czasami 10 punktów robi różnicę komuś kto dostanie się na studia i o matematyce zapomni bo w życiu już mu się nie przyda.
- Janusz Tracz
- Użytkownik
- Posty: 4105
- Rejestracja: 13 sie 2016, o 15:01
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: hrubielowo
- Podziękował: 81 razy
- Pomógł: 1409 razy
Matura rozszerzona z matematyki 2018
Oczywiście że nie znajdziesz ale jeśli dobrym nauczycielom damy więcej luzu to efektem będzie dużo większe zainteresowanie uczniów. Nie możemy w jednak winić nauczycieli bo nawet dobry nauczyciel obarczony takimi ramami systemu nie jest w stanie przemycać ciekawszych informacji na lekcji (a przyjemniej żeby zainteresować uczniów). "Wzór na deltę" (tu rozumiem ogólniejsze pojęcie jako klepanie wzorów w ogóle) to zniechęcający przestrzały system edukacji którego zadaniem jest szkolenie inżynierów i żołnierzy. Każda reforma która reanimuje ten system jest z góry skazana na niepowodzenie. W dzisiejszych czasach dużo ważniejsza jest na przykład umiejętność szukania informacji w internecie oraz umiejętność ich weryfikacji ze względu na wiarygodność.A tak szczerze to serio myślisz, że znajdziesz wielu ambitnych i kreatywnych ludzi do uczenia przez 30 lat "wzoru na deltę"?
Obie rzeczy zachodzą ale odwołuje się do źródła i przyczynku problemy. Bo to że uczniowie są słabi nie jest winą uczniów tylko ich edukacji. Oczywiście podając te liczby mam na myśli charakter w jaki zachowuje się system edukacji a nie konkretne liczby (rzeczywiste).Znaczy według mnie to obie te rzeczy zachodzą...(Jeśli oczywiście podane przez Ciebie liczby mają jedynie sugerować istniejące tendencje, a nie dokładne liczby)
A ja sądzę że to są naczynia połączone. Niemniej jednak do póki nauczyciele nie dostaną więcej wolności to nie zainteresują ucznia. Oczywiście nie uważam żeby panowała kompletna anarchia i każdy robił to co się mu podoba. Musimy zachować pewien stopień ujednolicenia ale aktualnie system jest przesztywniony. O systemie edukacji można by dużo rozmawiać bo "każdy" ma swój lepszy pomysł od pomysłów innych. Wszyscy dużo mówią a nikt nic nie robi.Ja to tam sądzę, że jednak własne podejście ucznia jest dużo ważniejsze, niż najlepsze chęci nauczyciela.
Nie widzę potrzeby zmiany technicznej struktur szkolnictwa bo uważam że w obecnej postaci jest dobra. Po usunięciu gimnazjów jest naprawdę ok. A takie pomysły jak punkty deficytu na studiach to już mistrzostwo świata. Zmiany powinny dotyczyć programów nauczania, ilości godzin i jakości nauczania która związana jest z wolnością nauczyciela. Niektórzy się ze mną zgodzą inny nie i nic dziwnego bo jak już mówiłem każdy ma inny pomysł. Szkoda tylko że na pomysłach się kończy.ale przecież można to zmienić dość łatwo.
-
- Użytkownik
- Posty: 207
- Rejestracja: 13 sty 2016, o 00:09
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Poznań
- Podziękował: 7 razy
- Pomógł: 12 razy
Matura rozszerzona z matematyki 2018
Chodzi Ci jak rozumiem o tzw. "warunki"? Oczywiście rozumiem, że można ich nie popierać, ale liczysz się z tym, że wtedy na bardzo wielu kierunkach byłoby mniej niż 10 studentów na roku? A przy obecnej ilości pracowników na niektórych uczelniach/wydziłach wyglądałoby to dość śmiesznie, byłoby więcej profesorów niż studentów.A takie pomysły jak punkty deficytu na studiach to już mistrzostwo świata.
Chyba, że Twoja wypowiedź nie ironia, a pochwała tego systemu, jednakże nazywanie go "mistrzostwem świata" to z kolei przesada w drugą stronę.