Kuratoryjne Konkursy Matematyczne dla gimnazjalistów 2009/10
-
- Użytkownik
- Posty: 29
- Rejestracja: 19 lis 2009, o 19:11
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Krz
- Pomógł: 4 razy
Kuratoryjne Konkursy Matematyczne dla gimnazjalistów 2009/10
to było za 2pkt
no nie przesadzaj, że w pamięci 5 i 6 można w pamięci pozostałych raczej nie, przynajmniej jak dla mnie
no nie przesadzaj, że w pamięci 5 i 6 można w pamięci pozostałych raczej nie, przynajmniej jak dla mnie
-
- Użytkownik
- Posty: 129
- Rejestracja: 15 lis 2009, o 21:40
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Warszawa
- Podziękował: 2 razy
- Pomógł: 5 razy
Kuratoryjne Konkursy Matematyczne dla gimnazjalistów 2009/10
tak czy inaczej mleko, ma racje.
Te zadania nie odbiegają od schemtów, nawet od schematów w gimnazjum.
Te zadania nie odbiegają od schemtów, nawet od schematów w gimnazjum.
-
- Użytkownik
- Posty: 13
- Rejestracja: 24 lis 2009, o 13:40
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
Kuratoryjne Konkursy Matematyczne dla gimnazjalistów 2009/10
Rzeczywiscie zadania nie sa zbyt wymagajace..
Wracajac do zadania ze stycznymi.. sorry ale nie dam rady wam tego wytlumaczyc.. w kazdym razie kluczem do rozwiazania jest wlasnie wspomniana własnosc stycznej.
sprobujcie to narysowac i zapisac wszystkie wlasnosci i podpisac rowne boki(rowniez na przekatnej!)... z tego powinien wlasnie wyjsc uklad rownan ktory dowodzi stycznosci okregow.
Wracajac do zadania ze stycznymi.. sorry ale nie dam rady wam tego wytlumaczyc.. w kazdym razie kluczem do rozwiazania jest wlasnie wspomniana własnosc stycznej.
sprobujcie to narysowac i zapisac wszystkie wlasnosci i podpisac rowne boki(rowniez na przekatnej!)... z tego powinien wlasnie wyjsc uklad rownan ktory dowodzi stycznosci okregow.
-
- Użytkownik
- Posty: 129
- Rejestracja: 15 lis 2009, o 21:40
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Warszawa
- Podziękował: 2 razy
- Pomógł: 5 razy
Kuratoryjne Konkursy Matematyczne dla gimnazjalistów 2009/10
no ja zrobiłem to zadanie właśnie w bardzo podobny sposób (być może Twój to to samo, ale ja nie rozumiem skąd tamte iloczyny oO), tzn.:
mam czworokąt ABCD
R to promień okręgu wpisanego w ADC
r --------::------------------ w ABC
rzuty środka okręgu o promieniu R:
rzut na:
-DC - punkt E
-AD - punkt F
-AC - punkt G
rzuty środka okręgu o promieniu r:
rzut na:
-BC - punkt H
-AB - punkt I
-AC - punkt J
Będziemy pokazywać, że J i G się pokrywają, co jest równaważne temu, że te punkty są równoodległe od wierzchołka A.
Z najmocniejszego tw. geometrii:
\(\displaystyle{ DE=DF=a}\)
\(\displaystyle{ CE=CG=x_3}\) (z tymi indeksami tak mam na rysunku i wygodniej mi tak pisac, niż zmieniać )
\(\displaystyle{ CJ=CH=x_4}\)
\(\displaystyle{ HB=IB=b}\)
\(\displaystyle{ AI=AJ=x_2}\)
\(\displaystyle{ AG=AF=x_1}\)
zatem:
\(\displaystyle{ AB=x_2+b}\)
\(\displaystyle{ CD=x_3+a}\)
\(\displaystyle{ AD=x_1+a}\)
\(\displaystyle{ BC=b+x_4}\)
z założenia:
\(\displaystyle{ AB+CD=AD+BC}\)
\(\displaystyle{ x_2+b+x_3+a=x_1+a+b+x_4}\)
\(\displaystyle{ x_2+x_3=a_1+x_4}\) (1)
\(\displaystyle{ x_1+x_3=AC \Leftrightarrow x_3=AC-x_1}\) (*)
\(\displaystyle{ x_2+x_4=AC \Leftrightarrow x_4=AC-x_4}\) (**)
Wstawiając (*) i (**) do (1)
mamy:
\(\displaystyle{ x_2+AC-x_1=x_1+AC-x_2}\)
\(\displaystyle{ 2x_2=2x_1}\)
\(\displaystyle{ x_1=x_2}\)
Punkty G i J leżą na AC oraz są równoodległe od punktu A i leżą po tej samej stronie punktu A, zatem pokrywają się.
c.k.d.
P.S. z lenistwa nie pisałem |AB|, |AC| etc. ;p
mam czworokąt ABCD
R to promień okręgu wpisanego w ADC
r --------::------------------ w ABC
rzuty środka okręgu o promieniu R:
rzut na:
-DC - punkt E
-AD - punkt F
-AC - punkt G
rzuty środka okręgu o promieniu r:
rzut na:
-BC - punkt H
-AB - punkt I
-AC - punkt J
Będziemy pokazywać, że J i G się pokrywają, co jest równaważne temu, że te punkty są równoodległe od wierzchołka A.
Z najmocniejszego tw. geometrii:
\(\displaystyle{ DE=DF=a}\)
\(\displaystyle{ CE=CG=x_3}\) (z tymi indeksami tak mam na rysunku i wygodniej mi tak pisac, niż zmieniać )
\(\displaystyle{ CJ=CH=x_4}\)
\(\displaystyle{ HB=IB=b}\)
\(\displaystyle{ AI=AJ=x_2}\)
\(\displaystyle{ AG=AF=x_1}\)
zatem:
\(\displaystyle{ AB=x_2+b}\)
\(\displaystyle{ CD=x_3+a}\)
\(\displaystyle{ AD=x_1+a}\)
\(\displaystyle{ BC=b+x_4}\)
z założenia:
\(\displaystyle{ AB+CD=AD+BC}\)
\(\displaystyle{ x_2+b+x_3+a=x_1+a+b+x_4}\)
\(\displaystyle{ x_2+x_3=a_1+x_4}\) (1)
\(\displaystyle{ x_1+x_3=AC \Leftrightarrow x_3=AC-x_1}\) (*)
\(\displaystyle{ x_2+x_4=AC \Leftrightarrow x_4=AC-x_4}\) (**)
Wstawiając (*) i (**) do (1)
mamy:
\(\displaystyle{ x_2+AC-x_1=x_1+AC-x_2}\)
\(\displaystyle{ 2x_2=2x_1}\)
\(\displaystyle{ x_1=x_2}\)
Punkty G i J leżą na AC oraz są równoodległe od punktu A i leżą po tej samej stronie punktu A, zatem pokrywają się.
c.k.d.
P.S. z lenistwa nie pisałem |AB|, |AC| etc. ;p
Kuratoryjne Konkursy Matematyczne dla gimnazjalistów 2009/10
Myślicie że wogóle ktoś zrobił to zadanie na konkursie?? Ja myśle że z około 1000 osób ,zrobiło by 10 kujonków i 15 oszuścików
-
- Użytkownik
- Posty: 129
- Rejestracja: 15 lis 2009, o 21:40
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Warszawa
- Podziękował: 2 razy
- Pomógł: 5 razy
Kuratoryjne Konkursy Matematyczne dla gimnazjalistów 2009/10
No ja zrobiłem w 10 minut, ale jestem w 1 liceum. Tak czy owak jestem kiepski i w gimnazjum jest bardzo dużo gimnazjalistów lepszych ode mnie.mleko pisze:Myślicie że wogóle ktoś zrobił to zadanie na konkursie?? Ja myśle że z około 1000 osób ,zrobiło by 10 kujonków i 15 oszuścików
Dlaczego kujonków??
Moja definicja kujonka to taka, który się kuje, czyli uczy na pamięć, a jak przyjdzie wyjść poza schemat to leży i kwiczy. A to zadanie nie jest raczej schematyczne
Kuratoryjne Konkursy Matematyczne dla gimnazjalistów 2009/10
Ja to zadanie w piątek rozszyfrowałem:P
miałem w sobote wstawic odp, ale do Tuszyna jechałem
okazało się proste, trzeba było tylko wiedziec dokładnie co chce sie udowodnic (i = j, h = g i wtedy wyjdzie, że te 2 punkty to tak naprawde 1)
rysunek -
T:
g = h
i = j
a + b + e + d = a + f + c + d
\(\displaystyle{ \begin{b + e = f + c} uklad \\ rownan \end{b + f = c + e}}\)
b = c
\(\displaystyle{ \begin{b + e = f + c} uklad \\ rownan \end{b+ f = c + e}}\)
e = f
c.n.d.
(wiem, ze odp już ktoś podał, ale tu macie bardziej przejrzyste xD:P
Kuldi
miałem w sobote wstawic odp, ale do Tuszyna jechałem
okazało się proste, trzeba było tylko wiedziec dokładnie co chce sie udowodnic (i = j, h = g i wtedy wyjdzie, że te 2 punkty to tak naprawde 1)
rysunek -
T:
g = h
i = j
a + b + e + d = a + f + c + d
\(\displaystyle{ \begin{b + e = f + c} uklad \\ rownan \end{b + f = c + e}}\)
b = c
\(\displaystyle{ \begin{b + e = f + c} uklad \\ rownan \end{b+ f = c + e}}\)
e = f
c.n.d.
(wiem, ze odp już ktoś podał, ale tu macie bardziej przejrzyste xD:P
Kuldi
-
- Użytkownik
- Posty: 129
- Rejestracja: 15 lis 2009, o 21:40
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Warszawa
- Podziękował: 2 razy
- Pomógł: 5 razy
Kuratoryjne Konkursy Matematyczne dla gimnazjalistów 2009/10
b wcale nie musi być równe c
tak samo z e oraz f.
a jeśli chodzi o najmocneijsze twierdzenie geometrii, czyli:
f=i
j=e
i ztego miałoby wynikać, że f=e to założyłeś tezę.
tak samo z e oraz f.
a jeśli chodzi o najmocneijsze twierdzenie geometrii, czyli:
f=i
j=e
i ztego miałoby wynikać, że f=e to założyłeś tezę.
-
- Użytkownik
- Posty: 13
- Rejestracja: 24 lis 2009, o 13:40
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
Kuratoryjne Konkursy Matematyczne dla gimnazjalistów 2009/10
mam zdjecie !!
i tylko powtórze dane
\(\displaystyle{ AC=a+e=b+d
AB+CD=AD+BC
f+a+d+c=f+e+b+c
\begin{cases} a+d=e+b \\a+e=b+d \end{cases}
d-e=e-d
d=e}\)
i tylko powtórze dane
\(\displaystyle{ AC=a+e=b+d
AB+CD=AD+BC
f+a+d+c=f+e+b+c
\begin{cases} a+d=e+b \\a+e=b+d \end{cases}
d-e=e-d
d=e}\)
-
- Użytkownik
- Posty: 129
- Rejestracja: 15 lis 2009, o 21:40
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Warszawa
- Podziękował: 2 razy
- Pomógł: 5 razy
Kuratoryjne Konkursy Matematyczne dla gimnazjalistów 2009/10
czyli identycznie jak ten mój sposób )
nie wiem czemu w poprzednim poście zrozwiązaniem miałeś jakieś dziwne iloczyny
nie wiem czemu w poprzednim poście zrozwiązaniem miałeś jakieś dziwne iloczyny
-
- Użytkownik
- Posty: 13
- Rejestracja: 24 lis 2009, o 13:40
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
Kuratoryjne Konkursy Matematyczne dla gimnazjalistów 2009/10
hm.. nie wiem.. moze cos zle przepisalem )
w kazdym razie kluczem byl wlasciwy rysunek i wypisanie wszystkich podobnych bokow )
w kazdym razie kluczem byl wlasciwy rysunek i wypisanie wszystkich podobnych bokow )
-
- Użytkownik
- Posty: 1114
- Rejestracja: 26 paź 2008, o 19:43
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował: 23 razy
- Pomógł: 157 razy
Kuratoryjne Konkursy Matematyczne dla gimnazjalistów 2009/10
Zapewniam Cię, że na pewno więcej osób. Należało zastosować w nim tylko jedno twierdzenie i ułożyć układ równań.mleko pisze:Myślicie że wogóle ktoś zrobił to zadanie na konkursie?? Ja myśle że z około 1000 osób ,zrobiło by 10 kujonków i 15 oszuścików
-
- Użytkownik
- Posty: 7
- Rejestracja: 8 sty 2010, o 16:56
- Płeć: Kobieta
- Lokalizacja: woj. lubelskie/ łuków
Kuratoryjne Konkursy Matematyczne dla gimnazjalistów 2009/10
hej wszystkim
ja jestem z lubelskiego i tak sobie czytam to forum wasze i nie chce mis ie wszystkiego więc nie wiem nad jakim etapem dyskutujecie:) może ktoś napisze je jeszcze raz czy cosik xD
to sobie rozwiąże, gdyż durgi etap już 21 ajjj gdy by mi się tylko choc trochę chciało robic te zdania wszystkie a to trzeba cwiczyc;/
ajj ale damy radę a co do tego testu w podkarpackim robiłam go, bo pani mi wydrukowała to hm miałam chyba tylko ze dwa zadania zamknięte źle to fakt prosty:)
a z mojego rejonu na II etap przeszło 15 osób nie wiem czy to dużo czy mało...
więc proszę tych co żyją tylko tym konkursem i tylko "trzaskają" te zdania o zaprezentowanie mi jakiś:D
bo ja jeszcze nad krasomówczym pracuję... więc nie bardzo chcę mis ie szukać cokolwiek, tak przy okazji w związku z tym może jest tu ktoś co ma jakieś zadania z krasomówczego xD
ja jestem z lubelskiego i tak sobie czytam to forum wasze i nie chce mis ie wszystkiego więc nie wiem nad jakim etapem dyskutujecie:) może ktoś napisze je jeszcze raz czy cosik xD
to sobie rozwiąże, gdyż durgi etap już 21 ajjj gdy by mi się tylko choc trochę chciało robic te zdania wszystkie a to trzeba cwiczyc;/
ajj ale damy radę a co do tego testu w podkarpackim robiłam go, bo pani mi wydrukowała to hm miałam chyba tylko ze dwa zadania zamknięte źle to fakt prosty:)
a z mojego rejonu na II etap przeszło 15 osób nie wiem czy to dużo czy mało...
więc proszę tych co żyją tylko tym konkursem i tylko "trzaskają" te zdania o zaprezentowanie mi jakiś:D
bo ja jeszcze nad krasomówczym pracuję... więc nie bardzo chcę mis ie szukać cokolwiek, tak przy okazji w związku z tym może jest tu ktoś co ma jakieś zadania z krasomówczego xD