Dyfeomorfizm z R na kulę. Nie mam doświadczenia - nauczcie.

Różniczkowalność, pochodna funkcji. Przebieg zmienności. Zadania optymalizacyjne. Równania i nierówności z wykorzystaniem rachunku różniczkowego.
Awatar użytkownika
Zaratustra
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 182
Rejestracja: 24 lut 2015, o 16:10
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Polska
Podziękował: 68 razy
Pomógł: 6 razy

Dyfeomorfizm z R na kulę. Nie mam doświadczenia - nauczcie.

Post autor: Zaratustra »

Witanko. Cienko u mnie z analizą w wielu wymiarach - braki nadrabiam :?
Wykazać, że odwzorowanie \(\displaystyle{ \varphi(x)=\frac{x}{1+\Vert x\Vert}, \; x\in\mathbb{R}^k}\) jest dyfeomorfizmem przestrzeni \(\displaystyle{ \mathbb{R}^k}\) na kulę \(\displaystyle{ \{x\in\mathbb{R}^k\colon x^2<1\}}\).

Obserwacje takie:
- Macierz różniczki \(\displaystyle{ \varphi(x)}\) jest macierzą jednostkową, czyli jakobian jest niezerowy dla dow. punktu.
- \(\displaystyle{ \varphi}\) jest klasy \(\displaystyle{ C^1}\) (każda pochodna cząstkowa ciągła (f. stała) istnieje).
- \(\displaystyle{ y=\frac{x}{1+\Vert x\Vert}\Rightarrow\Vert y\Vert=\frac{\Vert x\Vert}{1+\Vert x\Vert}<1}\). Czyli \(\displaystyle{ y\circ y=y^2<1}\).
- Jeśli wykażę różnowartościowość, to jest to dyfeomorfizm, ale chyba nie mogę jeszcze stwierdzić, że na pożądanej kuli?

Rachunkowo mam nawet problem pokazać że to bijekcja :?
Funkcję daną takim samym wzorem tylko \(\displaystyle{ \mathbb{R}\to\mathbb{R}}\) kiedyś już sprawdzałem, że jest bijekcją :?
Gdy wezmę normę \(\displaystyle{ \Vert y\Vert}\) to analogicznie łatwo mi tylko np. pokazać, że
\(\displaystyle{ \Vert x\Vert=\left\Vert\frac{y}{1-\Vert y\Vert}\right\Vert=\frac{1}{1-\Vert y\Vert}\Vert y\Vert}\) (\(\displaystyle{ \Vert y\Vert<1}\)!)
a4karo
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 22276
Rejestracja: 15 maja 2011, o 20:55
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Bydgoszcz
Podziękował: 38 razy
Pomógł: 3765 razy

Re: Dyfeomorfizm z R na kulę. Nie mam doświadczenia - nauczcie.

Post autor: a4karo »