Notacja matematyczna, obustronne mnożenie nierówności
Notacja matematyczna, obustronne mnożenie nierówności
Cześć wszystkim.
Po pierwsze chcę przeprosić, bo nie wiedziałem w którym dziele umieścić ten temat - tym gorzej się z tym czuję, że jest to mój pierwszy post. Proszę o ewentualne przeniesienie i przepraszam moderatora za tę robotę. Kończąc to samobiczowanie przejdę do sedna sprawy.
Miałem proste zadanie polegające na udowodnieniu, że funkcja jest rosnąca.
\(\displaystyle{ \left( 1-\frac{1}{ \sqrt[]{2}} \right) x - 8 < \left( 1-\frac{1}{ \sqrt[]{2}} \right) \left( x + 1 \right) - 8}\)
\(\displaystyle{ x - \frac{x}{\sqrt{2}} < x - \frac{x}{\sqrt{2}} + 1 - \frac{1}{\sqrt{2}}}\)
Z tego wyszło mi, że prawa strona jest większa od lewej, czyli funkcja jest rosnąca:
\(\displaystyle{ 0 < 1 - \frac{1}{\sqrt{2}}}\)
Żeby jednak jeszcze coś z tego zadania wycisnąć założyłem, że nie wiem ile wynosi pierwiastek z \(\displaystyle{ 2}\) i pomnożyłem parę razy nierówność przez \(\displaystyle{ \sqrt{2}}\)
\(\displaystyle{ 0 < \frac{\sqrt{2} - 1}{\sqrt{2}} \\
0 < \sqrt{2} - 1 \\
0 < 2 - \sqrt{2}}\)
W tym miejscu moje dwa pytania skierowane do Was.
1. Czy mogę obustronnie mnożyć nierówność/równanie, gdy jedna z nich równa jest zeru? Nie dostrzegam w tym nic niewłaściwego, ale wolałbym mieć pewność.
2. Dowód chciałem w efektowny sposób zakończyć pisząc, że prawa strona jest mniejsza od lewej, gdyż pierwiastek z \(\displaystyle{ x}\) jest z definicji mniejszy od \(\displaystyle{ x}\). Tutaj jednak złapałem się na tym, że niekoniecznie. Dla \(\displaystyle{ x = \frac14}\) to zdanie nie jest prawdziwe. Postanowiłem wprowadzić pewne założenie, tylko nie wiem w jaki sposób mógłbym to ładnie zapisać. Jak wprowadza się założenia używając symboli?
Chciałbym, by zdanie docelowe było równoważne temu: \(\displaystyle{ 0 < 2 - \sqrt{2}}\) ponieważ dla każdego \(\displaystyle{ x > 1}\) mamy \(\displaystyle{ \sqrt{x} < x}\).
Jak w "języku matematyki" zapisać "ponieważ"? Spędziłem blisko godzinę w google, pół przeszukując książki i dalej nie do końca wiem czym się różni implikacja logiczna od materialnej, ani czy którakolwiek z nich będzie w tym wypadku użyteczna.
Pomyślałem nad zapisaniem tego zdania z użyciem kwantyfikatora ogólnego, daję Wam to do wglądu:
\(\displaystyle{ \left( \forall x > 1 \right) \left( 0 < x - \sqrt{x} \right)}\)
Czy można zapisać to w jakiś inny sposób? Czy któryś z poniższych jest bliski temu, co chcę uzyskać?
\(\displaystyle{ 0 \left\langle 2 - \sqrt{2} \implies x \right\rangle \sqrt{x} : x > 1\\
x > \sqrt{x} : x > 1}\)
Pozdrawiam
- j3rzy
Po pierwsze chcę przeprosić, bo nie wiedziałem w którym dziele umieścić ten temat - tym gorzej się z tym czuję, że jest to mój pierwszy post. Proszę o ewentualne przeniesienie i przepraszam moderatora za tę robotę. Kończąc to samobiczowanie przejdę do sedna sprawy.
Miałem proste zadanie polegające na udowodnieniu, że funkcja jest rosnąca.
\(\displaystyle{ \left( 1-\frac{1}{ \sqrt[]{2}} \right) x - 8 < \left( 1-\frac{1}{ \sqrt[]{2}} \right) \left( x + 1 \right) - 8}\)
\(\displaystyle{ x - \frac{x}{\sqrt{2}} < x - \frac{x}{\sqrt{2}} + 1 - \frac{1}{\sqrt{2}}}\)
Z tego wyszło mi, że prawa strona jest większa od lewej, czyli funkcja jest rosnąca:
\(\displaystyle{ 0 < 1 - \frac{1}{\sqrt{2}}}\)
Żeby jednak jeszcze coś z tego zadania wycisnąć założyłem, że nie wiem ile wynosi pierwiastek z \(\displaystyle{ 2}\) i pomnożyłem parę razy nierówność przez \(\displaystyle{ \sqrt{2}}\)
\(\displaystyle{ 0 < \frac{\sqrt{2} - 1}{\sqrt{2}} \\
0 < \sqrt{2} - 1 \\
0 < 2 - \sqrt{2}}\)
W tym miejscu moje dwa pytania skierowane do Was.
1. Czy mogę obustronnie mnożyć nierówność/równanie, gdy jedna z nich równa jest zeru? Nie dostrzegam w tym nic niewłaściwego, ale wolałbym mieć pewność.
2. Dowód chciałem w efektowny sposób zakończyć pisząc, że prawa strona jest mniejsza od lewej, gdyż pierwiastek z \(\displaystyle{ x}\) jest z definicji mniejszy od \(\displaystyle{ x}\). Tutaj jednak złapałem się na tym, że niekoniecznie. Dla \(\displaystyle{ x = \frac14}\) to zdanie nie jest prawdziwe. Postanowiłem wprowadzić pewne założenie, tylko nie wiem w jaki sposób mógłbym to ładnie zapisać. Jak wprowadza się założenia używając symboli?
Chciałbym, by zdanie docelowe było równoważne temu: \(\displaystyle{ 0 < 2 - \sqrt{2}}\) ponieważ dla każdego \(\displaystyle{ x > 1}\) mamy \(\displaystyle{ \sqrt{x} < x}\).
Jak w "języku matematyki" zapisać "ponieważ"? Spędziłem blisko godzinę w google, pół przeszukując książki i dalej nie do końca wiem czym się różni implikacja logiczna od materialnej, ani czy którakolwiek z nich będzie w tym wypadku użyteczna.
Pomyślałem nad zapisaniem tego zdania z użyciem kwantyfikatora ogólnego, daję Wam to do wglądu:
\(\displaystyle{ \left( \forall x > 1 \right) \left( 0 < x - \sqrt{x} \right)}\)
Czy można zapisać to w jakiś inny sposób? Czy któryś z poniższych jest bliski temu, co chcę uzyskać?
\(\displaystyle{ 0 \left\langle 2 - \sqrt{2} \implies x \right\rangle \sqrt{x} : x > 1\\
x > \sqrt{x} : x > 1}\)
Pozdrawiam
- j3rzy
Ostatnio zmieniony 22 mar 2014, o 22:42 przez Jan Kraszewski, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Częściowy brak LaTeX-a. Proszę zapoznaj się z instrukcją: http://matematyka.pl/latex.htm. Poprawa wiadomości.
Powód: Częściowy brak LaTeX-a. Proszę zapoznaj się z instrukcją: http://matematyka.pl/latex.htm. Poprawa wiadomości.
-
- Użytkownik
- Posty: 22276
- Rejestracja: 15 maja 2011, o 20:55
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Podziękował: 38 razy
- Pomógł: 3765 razy
Notacja matematyczna, obustronne mnożenie nierówności
Nie staraj się na siłę zapisać wszystkiego za pomocą symboli matematycznych.
Tekst matematyczny zapisany tylko symbolami byłby nie do czytania. Używamy zatem normalnych słów, zdań, opisów, a symbole są używane tylko tam, gdzie to jest naprawdę konieczne dla precyzyjnego wyrażenia myśli, lub gdzie znacznie ułatwia zrozumienie przedstawionego toku myślenia.
Tekst matematyczny zapisany tylko symbolami byłby nie do czytania. Używamy zatem normalnych słów, zdań, opisów, a symbole są używane tylko tam, gdzie to jest naprawdę konieczne dla precyzyjnego wyrażenia myśli, lub gdzie znacznie ułatwia zrozumienie przedstawionego toku myślenia.
Notacja matematyczna, obustronne mnożenie nierówności
Przyznam, że robiłem to na siłę; motywowała mnie zwyczajna ciekawość. Gdy przeglądam sobie poradniki matematyczne, to twierdzenie, które zajmuje parę linijek w j. polskim jest pięknie "skompresowane" do niepełnej linijki następujących po sobie symboli. Sądziłem, że instnieje jakiś powszechnie stosowany zapis, z którym zwyczajnie nie mialem do czynienia. No i lubię uczy się języków obcych
Tak czy inaczej, dzięki za odpwiedź, a4karo.
Tak czy inaczej, dzięki za odpwiedź, a4karo.
-
- Użytkownik
- Posty: 22276
- Rejestracja: 15 maja 2011, o 20:55
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Podziękował: 38 razy
- Pomógł: 3765 razy
Notacja matematyczna, obustronne mnożenie nierówności
Zupełnie inną sprawą jest to, że aby udowodnić, że funkcja jest rosnąca, nie wystarczy wykazać, że \(\displaystyle{ f(x)<f(x+1)}\) (co - jak sie wydaje - probujesz zrobić)
-
- Administrator
- Posty: 34487
- Rejestracja: 20 mar 2006, o 21:54
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Wrocław
- Podziękował: 4 razy
- Pomógł: 5220 razy
Notacja matematyczna, obustronne mnożenie nierówności
Parę linijek w języku polskim jest często lepsze od "pięknej" linijki symboli.j3rzy pisze:Gdy przeglądam sobie poradniki matematyczne, to twierdzenie, które zajmuje parę linijek w j. polskim jest pięknie "skompresowane" do niepełnej linijki następujących po sobie symboli.
JK
Notacja matematyczna, obustronne mnożenie nierówności
JK: będę miał to na uwadze, dzięki za odpowiedź.
a4karo: ups, wydawało mi się, że to wystarczy. Wziąłem się za liczenie bez czytania części teoretycznej - jak widać, mam braki. Cieszę się, że zwróciłeś mi uwagę. Wyszperałem viewtopic.php?t=204183 i jutro postaram się nad tym przysiąść.
a4karo: ups, wydawało mi się, że to wystarczy. Wziąłem się za liczenie bez czytania części teoretycznej - jak widać, mam braki. Cieszę się, że zwróciłeś mi uwagę. Wyszperałem viewtopic.php?t=204183 i jutro postaram się nad tym przysiąść.
- Niepokonana
- Użytkownik
- Posty: 1548
- Rejestracja: 4 sie 2019, o 11:12
- Płeć: Kobieta
- Lokalizacja: Polska
- Podziękował: 337 razy
- Pomógł: 20 razy
Re: Notacja matematyczna, obustronne mnożenie nierówności
Głupie pytanie, ale czy to nie jest funkcja liniowa? Skoro tak to wypadałoby udowodnić tylko, że współczynnik przy iksie jest dodatni.
-
- Administrator
- Posty: 34487
- Rejestracja: 20 mar 2006, o 21:54
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Wrocław
- Podziękował: 4 razy
- Pomógł: 5220 razy
Re: Notacja matematyczna, obustronne mnożenie nierówności
Tak, to jest funkcja liniowa. Autor wątku chciał sprawdzać jej monotoniczność z definicji (choć robił to niepoprawnie), można to robić tak, jak Ty chcesz, ale to zakłada odwołanie się do stosownych twierdzeń opisujących własności funkcji liniowej (które trzeba wcześniej udowodnić...).
JK
JK