zmiana sprzedaży w procentach

Osobny dział dla miłośników procentów.
olga04100
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4
Rejestracja: 23 wrz 2016, o 18:56
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: Lublin

zmiana sprzedaży w procentach

Post autor: olga04100 »

Cześć
Mam problem z policzeniem zmiany sprzedaży w procentach dla poniższego przykładu.
Załóżmy, że sprzedawały się trzy produkty:
produkt A w ilości 50 (udział w sumie sprzedaży 50%)
produkt B w ilości 30 (udział w sumie sprzedaży 30%)
produkt C w ilości 20 (udział w sumie sprzedaży 20%)
Jak zmieni się suma sprzedaży (w procentach), jeżeli udział produktu A zmieni się z 50 do 60%?
Czy chodzi o to, żeby stworzyć kalkulator np. w Excelu, żeby można było manipulować udziałem w sprzedaży danego produktu.
SidCom
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 716
Rejestracja: 5 sty 2012, o 19:08
Płeć: Mężczyzna
Podziękował: 3 razy
Pomógł: 125 razy

zmiana sprzedaży w procentach

Post autor: SidCom »

Czy chodzi o to, żeby stworzyć kalkulator np. w Excelu
Chodzi o to, żeby chwilę pomyśleć.

Ja zacznę: suma sprzedaży wynosi sto.
olga04100
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4
Rejestracja: 23 wrz 2016, o 18:56
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: Lublin

zmiana sprzedaży w procentach

Post autor: olga04100 »

Nie rozumiesz o co mi chodzi, chyba mało precyzyjnie wytłumaczyłem.
Przyjmijmy, że udział w sprzedaży produktu A zmieni się o 10%, czyli będzie teraz wynosił 60%, a sprzedaż to 60. Pytanie o ile procent wzrosła sprzedaż wszystkich produktów w stosunku do wartości wyjściowej 100. Nie będzie to 10%, ponieważ ja nie zmieniam sprzedaży wszystkich produktów o 10%, tylko jednego konkretnie.
a4karo
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 22247
Rejestracja: 15 maja 2011, o 20:55
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Bydgoszcz
Podziękował: 38 razy
Pomógł: 3762 razy

zmiana sprzedaży w procentach

Post autor: a4karo »

Jeżeli sprzedaż się zmieni i wyniesie 60, 30, 20, to udział produktu A nie będzie wynosił 60%, czyli nie zmieni się o 10%. Chyba nie za bardzo potrafisz sprecyzować swójproblem
SidCom
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 716
Rejestracja: 5 sty 2012, o 19:08
Płeć: Mężczyzna
Podziękował: 3 razy
Pomógł: 125 razy

zmiana sprzedaży w procentach

Post autor: SidCom »

Sprzedaż produktów przed zmianą wynosi \(\displaystyle{ S=A+B+C=50+30+20=100}\)
Sprzedaż produktów po zmianie wynosi \(\displaystyle{ S=A+B+C=60+30+20=110}\)

Jak widać sprzedaż wzrosła o 10%. Oczywiście udział produktu A jak słusznie zauważył a4karo
nie wynosi teraz 60%.

(swoją drogą, nie dadzą gimnazjalistom odpocząć w weekend)
olga04100
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4
Rejestracja: 23 wrz 2016, o 18:56
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: Lublin

zmiana sprzedaży w procentach

Post autor: olga04100 »

Mogliście darować sobie te uszypliwości, skoro nie rozumiecie zadania. Gdyby to było tak banalne jak piszecie, to niw byłoby pytania z mojej strony.

U góry nie rozwinęłam swoich rozważań, ale to oczywiste, że jak dołoże 10% udziału do produktu A to nowy udział to nie będzie 60%, a 54,55%. Udział sprzedaży zawsze sumuje się przecież do 100%. Według mnie te 54,55% należy pomnożyć z wyjściową sumą sprzedaży wynoszącą 100, co da 54,55, a więc nowa suma sprzedaży to 104,55, co daje 4,55% wzrostu sumy sprzedaży. Dobry jest to tok myślenia, bo nie mam pewności?
Awatar użytkownika
kerajs
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 8593
Rejestracja: 17 maja 2013, o 10:23
Płeć: Mężczyzna
Podziękował: 307 razy
Pomógł: 3355 razy

zmiana sprzedaży w procentach

Post autor: kerajs »

olga04100 pisze:Przyjmijmy, że udział w sprzedaży produktu A zmieni się o 10%, czyli będzie teraz wynosił 60%, a sprzedaż to 60.
Co interpretuję tak:
Przy zachowaniu stosunku sprzedaży B:C to:
A sprzedaje 60 produktów co stanowi 60% sprzedaży wszystkich produktów
B sprzedaje 16 produktów co stanowi 16% sprzedaży wszystkich produktów
C sprzedaje 24 produkty co stanowi 24% sprzedaży wszystkich produktów

Ale powyższe zdanie objaśniasz tak:
olga04100 pisze:Pytanie o ile procent wzrosła sprzedaż wszystkich produktów w stosunku do wartości wyjściowej 100. Nie będzie to 10%, ponieważ ja nie zmieniam sprzedaży wszystkich produktów o 10%, tylko jednego konkretnie.
Co wcześniejszą interpretację wrzuca do kosza na śmieci gdyż teraz, wbrew temu co piszesz, zwiększasz o 10 % sprzedaż wszystkich produktów (teraz sprzedajesz ich 110) przez powiększenie sprzedaży produktu A o 20%. Przy zachowaniu poprzedniej sprzedaży produktów B,C masz:
A sprzedaje 60 produktów co stanowi 54,(54)% sprzedaży wszystkich produktów
B sprzedaje 20 produktów co stanowi 18,(18)% sprzedaży wszystkich produktów
C sprzedaje 30 produktów co stanowi 27,(27)% sprzedaży wszystkich produktów

Niestety koliduje to z kolejną Twoją wypowiedzią:
olga04100 pisze: to oczywiste, że jak dołoże 10% udziału do produktu A to nowy udział to nie będzie 60%, a 54,55%. Udział sprzedaży zawsze sumuje się przecież do 100%. Według mnie te 54,55% należy pomnożyć z wyjściową sumą sprzedaży wynoszącą 100, co da 54,55, a więc nowa suma sprzedaży to 104,55, co daje 4,55% wzrostu sumy sprzedaży.
Dlatego zanim przejdziesz do Excela zastanów się, gdyż:
a4karo pisze: Chyba nie za bardzo potrafisz sprecyzować swój problem
olga04100
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4
Rejestracja: 23 wrz 2016, o 18:56
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: Lublin

zmiana sprzedaży w procentach

Post autor: olga04100 »

Chyba rzeczywiście trochę zamotałam, ale chodzi mi raczej o to czy poniższe rozważanie ma sens.
olga04100 pisze:U góry nie rozwinęłam swoich rozważań, ale to oczywiste, że jak dołoże 10% udziału do produktu A to nowy udział to nie będzie 60%, a 54,55%. Udział sprzedaży zawsze sumuje się przecież do 100%. Według mnie te 54,55% należy pomnożyć z wyjściową sumą sprzedaży wynoszącą 100, co da 54,55, a więc nowa suma sprzedaży to 104,55, co daje 4,55% wzrostu sumy sprzedaży. Dobry jest to tok myślenia, bo nie mam pewności?
SidCom
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 716
Rejestracja: 5 sty 2012, o 19:08
Płeć: Mężczyzna
Podziękował: 3 razy
Pomógł: 125 razy

zmiana sprzedaży w procentach

Post autor: SidCom »

To za te uszczypliwości rozwiążę Ci to zadanie.
(indeksy 1 oznaczają wartości przed wzrostem sprzedaży A,
indeksy 2 oznaczają wartości po wzroście sprzedaży A)

Sprzedaż początkowa: \(\displaystyle{ S_1=A_1+B+C=100}\)

I teraz wzrasta sprzedaż produktu A w taki sposób, że teraz stanowi on 60% całkowitej sprzedaży.
Sprzedaż B i C pozostaje bez zmian.

Mamy \(\displaystyle{ S_2=A_2+B+C=A_2+50}\)
oraz wiemy, że \(\displaystyle{ \frac{A_2}{S_2}=0.6}\)
z tego układu równań dostajemy \(\displaystyle{ S_2=125}\) co oznacza wzrost całkowitej sprzedaży o 25%
w stosunku do pierwotnej sumy sprzedaży.
a4karo
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 22247
Rejestracja: 15 maja 2011, o 20:55
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Bydgoszcz
Podziękował: 38 razy
Pomógł: 3762 razy

zmiana sprzedaży w procentach

Post autor: a4karo »

Dla mnie dalej nie jest jasne co chcesz osiągnąć. Zapominasz pewnie o tym, że jesżeli móisz o 10%, to zawsze musisz sprecyzować punkt odniesienia. Nie ma bowiem 10%, jest tylko 10% czegoś.

Twoje zadanie może mieć kilka interpretacji

a) o ile trzeba zwiększyć sprzedaż A aby udział tego produktu w sprzedaży wyniósł 60%

Rozw. \(\displaystyle{ \frac{50+x}{50+x+30+20}=0.6}\)

b) O ile trzeba zwiększyć sprzedaż A, żeby cała sprzedaż wzrosła o 10%

Odp. o 10 szt.

c). o ile trzeba zwiększy się sprzedaż A, jeżeli sprzedaż A wzrośnie o 10%

Odp odp. o 6%
Przyjmijmy, że udział w sprzedaży produktu A zmieni się o 10%, czyli będzie teraz wynosił 60%, a sprzedaż to 60
U góry nie rozwinęłam swoich rozważań, ale to oczywiste, że jak dołoże 10% udziału do produktu A to nowy udział to nie będzie 60%, a 54,55%.
Przeczytaj te dwa cytaty z siebie i przemyśl sprawę jeszcze raz

BTW: wbrew temu, co piszesz, nie ma tu ani grama uszczypliwości. Jesteśmy tu po to, żebyś zrozumiała z czym masz problem
ODPOWIEDZ