Obliczanie procentowej ilosci zwyciestw w grze video.

Osobny dział dla miłośników procentów.
tata2
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4
Rejestracja: 18 kwie 2017, o 18:39
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Malopolska
Podziękował: 2 razy

Obliczanie procentowej ilosci zwyciestw w grze video.

Post autor: tata2 »

Witam!
Dyskutowalem ostatnio z synem na temat zasadnosci nauki jako takiej i bezcelowosci ciaglego mordowania tej samej gry video...
No i oczywiscie dalem sie podpuscic
Mialem udowodnic obie tezy, robiac kalkuator, ktory by obliczal jego przewidywany postep w grze.
Wybrnalem z tego chyba poprawnie, robiac w arkuszu kalkulacyjnym nastepujace rownanie:

\(\displaystyle{ X=\frac{(a \cdot b-a \cdot c) \cdot 2}{100}}\)

gdzie:

\(\displaystyle{ X=}\) liczba okreslajaca ile razy z rzedu trzeba wygrac, zeby osiagnac zadany procent zwycienstw w grze.

\(\displaystyle{ a=}\) ilosc rozegranych dotad bitew.

\(\displaystyle{ b=}\) procent zwyciestw, jaki chcemy osiagnac.

\(\displaystyle{ c=}\) aktualny procent zwyciestw.

Przyklad: Zagralismy dotad \(\displaystyle{ 100}\) razy, nasz odsetek zwyciestw to \(\displaystyle{ 49\%}\), Chcemy miec \(\displaystyle{ 55\%}\).
Zgodnie ze wzorem-musimy wygrac jeszcze \(\displaystyle{ 12}\) razy Z RZEDU.

Wydaje mi sie, ze to rownanie jest ok.
Niestety syn nie jest o tym przekonany. Uwaza ze kalkulator jest do bani, bo przy wiekszych ilosciach bitew bedzie podawal np \(\displaystyle{ 150}\) wygranych Z RZEDU co jest nie do wykonania.
Prawidlowe rownanie, powinno brac pod uwage AKTUALNY, CHWILOWY procent zwycięstw gracza.
Syn zaczynajac grac byl niedoswiadczony i najczesciej przegrywal. Teraz idzie mu swietnie i wg statystyk, jego odsetek wygranych z ostatniego miesiaca to np. \(\displaystyle{ 55\%}\)
I tu dochodzimy do rownania na ktorym poleglem. Jak napisac cos takiego?
Znamy calkowita liczbe bitew (np. \(\displaystyle{ 1000}\)). Znamy calkowity (bazowy) procent zwycięstw (np. \(\displaystyle{ 50\%}\)). Jak powinno wygladac rownanie, ktore policzy ile razy trzeba zagrac, by osiagnac żądany calkowity procent zwycięstw (np. \(\displaystyle{ 60\%}\)), zakladajac ze obecnie gracz posiada taki a taki chwilowy procent zwycięstw (np. \(\displaystyle{ 55\%}\))?
Ja sie zawiesilem. Nie umiem sobie tego zwizualizowac, bo ciagle mi stoi w glowie, ze kazda kolejna rozegrana bitwa bedzie zmieniac dane wejsciowe-bo przybedzie bitew o \(\displaystyle{ 1}\), ale procent zwycięstw calkowity i chwilowy tez sie bedzie zmieniac-na plus lub minus tym razem.
Wiem ze nieskladnie opisalem moj problem, przepraszam za to, staralem sie najlepiej jak umialem. Jesli trzeba cos wyjasnic-z pewnoscia to zrobie.
Mam nadzieje ze da sie ta sciane tekstu przeczytac i byc moze ktos mi biednemu pomoze.
Ostatnio zmieniony 18 kwie 2017, o 21:00 przez Jan Kraszewski, łącznie zmieniany 2 razy.
Powód: Brak LaTeX-a. Proszę zapoznaj się z instrukcją: http://matematyka.pl/latex.htm . Poprawa wiadomości: zwycięstw, żądany.
blade
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 809
Rejestracja: 3 cze 2014, o 00:07
Płeć: Mężczyzna
Podziękował: 586 razy
Pomógł: 16 razy

Obliczanie procentowej ilosci zwyciestw w grze video.

Post autor: blade »

A więc, jeśli dobrze zrozumiałem:
Wprowadzamy następujące oznaczenia.

\(\displaystyle{ A}\) - Liczba rozegranych dotąd gier.
\(\displaystyle{ B}\) - Aktualny procent zwycięstw.
\(\displaystyle{ C}\) - Pożądany procent zwycięstw.

Od razu policzmy sobie aktualną liczbę zwycięstw, czyli \(\displaystyle{ D=\frac{A \cdot B}{100}}\).
Aby osiągnąć cel \(\displaystyle{ C}\), z góry zakładamy, że \(\displaystyle{ C\neq 100\%}\), ponieważ \(\displaystyle{ C=100\%}\) jest możliiwe wtedy i tylko wtedy, gdy \(\displaystyle{ B=100\%}\), a wtedy liczba potrzebnych wygranych z rzędu wynosi 0.
Rozważmy proporcję:

\(\displaystyle{ A+X \rightarrow 100\%
\\D+X \rightarrow C}\)


Otrzymujemy, że:
\(\displaystyle{ C(A+X) = 100(D+X) \\
100D + 100X - CA -CX =0\\
X(100 - C) = CA - 100D \ \ \ \left(C \neq 100 \right)\\ X= \frac{CA-100D}{100-C}}\)


Sprawdźmy, czy nasz wzór działa:
Ustalmy,
\(\displaystyle{ A=743 \\
B= 27\% \\
C=35\% \\}\)


Stąd, \(\displaystyle{ D=\frac{743\cdot 27}{100}=200.61 \approx 200}\) (zaokrąglamy w dół, bo nie mogliśmy wygrać połowy gry )
Według wzoru liczba zwycięstw z rzędu \(\displaystyle{ X=\frac{35\cdot 743 - 100\cdot 200}{100-35} =92.4 \approx 93}\). Aby osiągnąć nasz cel, musimy wynik zaokrąglić w górę.
Sprawdźmy, czy \(\displaystyle{ D+X}\) stanowi \(\displaystyle{ 35\%}\) z \(\displaystyle{ A+X}\).
\(\displaystyle{ \frac{293\cdot 100}{836} = 35.04}\), co jest poprawnym wynikiem, ze względu na konieczne zaokrąglenia .
tata2
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4
Rejestracja: 18 kwie 2017, o 18:39
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Malopolska
Podziękował: 2 razy

Obliczanie procentowej ilosci zwyciestw w grze video.

Post autor: tata2 »

Wow!
Dzieki za szybka odpowiedz
Niestety, chyba slabo moj problem wytlumaczylem
NIE chodzi mi o obliczenie, ile razy nalezy wygrac z rzedu, przy rozegranych \(\displaystyle{ 743}\) grach, w ktorych nasz procent zwyciestw wyniosl \(\displaystyle{ 27\%}\) by nasz odsetek wygranych wzrosl do \(\displaystyle{ 35 \%}\)
To rownanie udalo mi sie zrobic, zapisalem je w wersji "excelowej" w poprzednim poscie. Jest troszke inne od Twojego, ale zdaje sie dzialac rownie dobrze.
Moj problem jest bardziej zamotany:

Ile razy nalezy zagrac (nie wygrac z rzedu) przy zalozeniu ze bedziemy wygrywac \(\displaystyle{ x \%}\) gier (powiedzmy \(\displaystyle{ 40 \%}\) , to ma byc zmienna) aby osiagnac CALKOWITY procent zwyciestw np \(\displaystyle{ 35 \%}\) (kolejna zmienna),
przy czym obecne nasze paramatry to np CALKOWITY procent zwyciestw \(\displaystyle{ 27 \%}\) i \(\displaystyle{ 743}\) gry.

Chodzi o to, ze konto syna pokazuje jego procent wygranych od poczatku, kiedy zaczynal swoja kariere w tej grze (to jest ten CALKOWITY procent wygranych), podobnie liczbe gier.
Poniewaz jednak wraz z nabywanym doswiadczeniem poprawial swoje umiejetnosci, teraz jest on w stanie wygrac wiecej niz polowe gier, kiedy na poczatku wygrywal raz na \(\displaystyle{ 10}\)...
Kalkulator wyliczajacy liczbe wygranych z rzedu uznal za pomylke, bo w tej grze fizycznie nie da sie wygrac np \(\displaystyle{ 50 \times}\) z rzedu.

ps: przepraszam za niezgodny z regulaminem pierwszy post i dziekuje moderacji za grzeczne zwrocenie uwagi.
mam nadzieje ze tym razem udalo mi sie napisac wszystko jak nalezy
Ostatnio zmieniony 18 kwie 2017, o 22:14 przez Jan Kraszewski, łącznie zmieniany 3 razy.
Powód: Poprawa wiadomości.
blade
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 809
Rejestracja: 3 cze 2014, o 00:07
Płeć: Mężczyzna
Podziękował: 586 razy
Pomógł: 16 razy

Obliczanie procentowej ilosci zwyciestw w grze video.

Post autor: blade »

Ok, czyli oznaczenia zostają jak wyżej,

\(\displaystyle{ A}\)- Liczba rozegranych dotąd gier.
\(\displaystyle{ B}\)- Aktualny procent zwycięstw.
\(\displaystyle{ C}\)- Pożądany procent zwycięstw.
Dodatkowo,
\(\displaystyle{ P}\)- Prawdopodobieństwo wygrania gry. (\(\displaystyle{ P \in [0,1]}\))
(tzn. średnio, rozgrywając sto gier, wygramy ich \(\displaystyle{ 100P}\)).
Przyda nam się ponownie \(\displaystyle{ D=\frac{A \cdot B}{100}}\), czyli liczba wygranych dotychczas gier.
Chcemy policzyć ile gier (\(\displaystyle{ X}\)) musimy rozegrać, aby osiągnąć \(\displaystyle{ C}\) zwycięstw, przy zwyciężaniu średnio \(\displaystyle{ P}\) gier.
Czyli, z \(\displaystyle{ X}\) gier które rozegramy, \(\displaystyle{ P\cdot X}\) zwyciężymy, a więc nasza proporcja wygląda następująco,


\(\displaystyle{ A+X \rightarrow 100\% \\
D+X\cdot P \rightarrow C}\)

Przy założeniu, że \(\displaystyle{ C\neq 100P}\), otrzymujemy:
\(\displaystyle{ AC + CX = 100D + 100PX \\
X(100P - C) = AC - 100D \\
X = \frac{AC - 100D}{100P - C}}\)


Zauważmy, że aby poprawić nasz wynik, czyli aby \(\displaystyle{ C>B}\), \(\displaystyle{ P}\) musi być silnie większe od \(\displaystyle{ 50\%}\). Pozostaje jeszcze sytuacja kiedy \(\displaystyle{ C=100P}\), gdy \(\displaystyle{ C}\) będzie bardzo bliskie \(\displaystyle{ 100P}\), wtedy wynik będzie dążył do nieskończoności, podobnie, gdy \(\displaystyle{ C>100P}\), dzieje się tak ponieważ, trudno uzyskać łączną procentową ilość zwycięstw większą od średniej zwycięstw.
Czy taki wzór zadziała? Sprawdźmy, to na poprzednim przykładzie, rozwijając go o zmienną \(\displaystyle{ P}\):

\(\displaystyle{ A=743 \\ B= 27\% \\ C=35\% \\ P=0.55 \\}\)

\(\displaystyle{ D = 200}\)

\(\displaystyle{ X=\frac{743\cdot 35 - 100\cdot 200}{100\cdot 0.55 - 35} = 300.25 \approx 300.}\)

Zatem z \(\displaystyle{ 300}\) gier, zwyciężymy \(\displaystyle{ 0.55 \cdot 300 = 165}\).
Wobec tego, łącznie zwyciężyliśmy \(\displaystyle{ 165+200 = 365}\) gry, a rozegraliśmy ich \(\displaystyle{ 743+300= 1043}\).
\(\displaystyle{ \frac{365}{1043} \cdot 100\% = 34.995\% \approx 35\%}\)
tata2
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4
Rejestracja: 18 kwie 2017, o 18:39
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Malopolska
Podziękował: 2 razy

Obliczanie procentowej ilosci zwyciestw w grze video.

Post autor: tata2 »

Powiem tak-nwm jeszcze czy to na pewno to, bo zwyczajnie nie potrafie tego pierwszym rzutem oka ogarnac, a czas isc spac.
Przespie sie z tym i mam nadzieje ze dotrze.
Na pewno za to, jestem pod wrazeniem Twojej zdolnosci, przekladania moich nieskladnych opowiesci na jezyk matematyki. Chwala Ci za to
Jutro siade na spokojnie i mam nadzieje zrozumiem
Na dzis dzien-DZIEKI WIELKIE za poswiecony mi czas!
blade
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 809
Rejestracja: 3 cze 2014, o 00:07
Płeć: Mężczyzna
Podziękował: 586 razy
Pomógł: 16 razy

Obliczanie procentowej ilosci zwyciestw w grze video.

Post autor: blade »

Jasne, gdyby coś było niezrozumiałe, postaram się wytłumaczyć.
tata2
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4
Rejestracja: 18 kwie 2017, o 18:39
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Malopolska
Podziękował: 2 razy

Obliczanie procentowej ilosci zwyciestw w grze video.

Post autor: tata2 »

Przepraszam ze odpowiadam z takim opoznieniem. Zwyczajnie nie mialem kiedy
Rownanie sprawdzilem w praktyce juz jakis czas temu, to dokladnie to o co chodzilo.
Zadzialalo tez zgodnie z oczekiwaniami. Kalkulator w excelu tez juz gotowy.
U mlodego zyskalem +5 do respektu, musial przyznac, ze jednak te bzdety ktorych ucza w szkole moga sie przydac. Jak zobaczyl ile gry przed nim, zeby te swoje magiczne statystyki poprawic, to zapal do gry tez mu spadl-magia wielkich cyfr robi swoje
A to wszystko dzieki Twojej kolego pomocy
DZIEKI WIELKIE!
Gdzie nacisnac "pomogl"?
blade
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 809
Rejestracja: 3 cze 2014, o 00:07
Płeć: Mężczyzna
Podziękował: 586 razy
Pomógł: 16 razy

Obliczanie procentowej ilosci zwyciestw w grze video.

Post autor: blade »

Cieszę się, że moglem pomóc .
tata2 pisze:
Gdzie nacisnac "pomogl"?
Taki zielony przycisk pod postem, ale nie jest mi to do niczego potrzebne.
Awatar użytkownika
ANALfabeta23
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1
Rejestracja: 29 maja 2017, o 15:24
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: warszawa

Obliczanie procentowej ilosci zwyciestw w grze video.

Post autor: ANALfabeta23 »

Super, że naukowo można coś takiego stwierdzić, ale nie oszukujmy się, że gry video rządzą się swoimi prawami
ODPOWIEDZ