Witam, prosze o pomoc, mam problem ze zrozumieniem przykładu zadania z fizyki. Dlaczego w jednym jak i drugim przypadku mamy te samo rozpisanie do wzoru:
\(\displaystyle{ W_{S3} - |T_{3} | \cdot s}\)
i
\(\displaystyle{ W_{S2} - |T_{2} | \cdot s}\)
i ten minus przed długością wektora tarcia? Póki co rozumiem to tak, że zwrot tarcia jest w przeciwną stronę i dlatego piszemy minus, lecz jak bym chciał zamiast \(\displaystyle{ W_{S_3}}\) zapisać \(\displaystyle{ -F_{S_3} \cdot s}\), to wynik w zadaniu wychodzi nieprawidłowy.
Problem ten podczas rozwiązywania troche obszedłem, ponieważ przyrównowałem to do \(\displaystyle{ E_{c_2} - E_{c_1}}\), tak jak nauczyciel na prezentacji.
Problem ze zrozumieniem przykładu.
-
- Użytkownik
- Posty: 2
- Rejestracja: 8 lut 2018, o 16:45
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Polska, Śląsk
Problem ze zrozumieniem przykładu.
Ostatnio zmieniony 17 sty 2023, o 22:07 przez Jan Kraszewski, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Symbol mnożenia to \cdot. Poprawa wiadomości: obszedłem.
Powód: Symbol mnożenia to \cdot. Poprawa wiadomości: obszedłem.
- AiDi
- Moderator
- Posty: 3851
- Rejestracja: 25 maja 2009, o 22:58
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Warszawa
- Podziękował: 46 razy
- Pomógł: 703 razy
Re: Problem ze zrozumieniem przykładu.
Wzór na pracę zawiera w sobie cosinus kąta między siłą, a przemieszczeniem. Tarcie kinetyczne zwykle (choć nie zawsze) jest zwrócone przeciwnie do przemieszczenia, zatem kąt jest równy \(\displaystyle{ 180^\circ}\), a \(\displaystyle{ \cos180^\circ=-1}\). Skąd w ogóle na drugim rysunku \(\displaystyle{ F_{s3}}\)? Co to za siła?
-
- Użytkownik
- Posty: 2
- Rejestracja: 8 lut 2018, o 16:45
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Polska, Śląsk
Re: Problem ze zrozumieniem przykładu.
Dziękuje za wyjaśnienie, teraz już wszystko jasneAiDi pisze: ↑17 sty 2023, o 22:20 Wzór na pracę zawiera w sobie cosinus kąta między siłą, a przemieszczeniem. Tarcie kinetyczne zwykle (choć nie zawsze) jest zwrócone przeciwnie do przemieszczenia, zatem kąt jest równy \(\displaystyle{ 180^\circ}\), a \(\displaystyle{ \cos180^\circ=-1}\). Skąd w ogóle na drugim rysunku \(\displaystyle{ F_{s3}}\)? Co to za siła?
Z tą siłą nie jestem w stanie powiedzieć czemu się tu znajduje, gdyż profesor nie rozwiązywał/tłumaczył tych zadań przykładowych na zajęciach, a jedynie te trudniejsze, z których mało co zrozumiałem :/ Wstawiam jedynie rozwiązanie tego przypadku:
Dodano po 29 minutach 48 sekundach:
Jednak dalej mam problem z tą siłą \(\displaystyle{ F_{S3}}\). i z podstawieniem jej do wzoru na pracę. Jak pomnożę ją przez -1 to wychodzą złe wyniki. A przecież jest zwrócona tak jak siła tarcia :/. Myślisz, że rysunek może być błędny? Czy ja coś źle rozumiem?AiDi pisze: ↑17 sty 2023, o 22:20 Wzór na pracę zawiera w sobie cosinus kąta między siłą, a przemieszczeniem. Tarcie kinetyczne zwykle (choć nie zawsze) jest zwrócone przeciwnie do przemieszczenia, zatem kąt jest równy \(\displaystyle{ 180^\circ}\), a \(\displaystyle{ \cos180^\circ=-1}\). Skąd w ogóle na drugim rysunku \(\displaystyle{ F_{s3}}\)? Co to za siła?
- AiDi
- Moderator
- Posty: 3851
- Rejestracja: 25 maja 2009, o 22:58
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Warszawa
- Podziękował: 46 razy
- Pomógł: 703 razy
Re: Problem ze zrozumieniem przykładu.
Podejrzewam, że to siła potrzebna do tego, żeby ruch mógł być jednostajny - samo tarcie nie jest w stanie zrównoważyć składowej siły ciężkości. Ponadto - to jest siła którą "dostarcza" lokomotywa i której pracę szukasz. Nie ma więc powodu by tę pracę rozpisywać bo korzystasz z twierdzenia o pracy i energii. Gdybyś jednak chciał skorzystać wprost z definicji pracy to:
\(\displaystyle{ W_{s3}=-F_{s3}s}\)
z II zasady dynamiki mamy:
\(\displaystyle{ F_{s3}+T_3=mg\sin\alpha}\)
czyli:
\(\displaystyle{ W_{s3}=-(mg\sin\alpha-T_3)s=-mgs(\sin\alpha-f\cos\alpha)}\)
i wszystko się zgadza
\(\displaystyle{ W_{s3}=-F_{s3}s}\)
z II zasady dynamiki mamy:
\(\displaystyle{ F_{s3}+T_3=mg\sin\alpha}\)
czyli:
\(\displaystyle{ W_{s3}=-(mg\sin\alpha-T_3)s=-mgs(\sin\alpha-f\cos\alpha)}\)
i wszystko się zgadza