Problem ze zrozumieniem przykładu.

Ruch prostoliniowy, po okręgu, krzywoliniowy. rzuty. Praca, energia i moc. Zasady zachowania.
Zigor36
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2
Rejestracja: 8 lut 2018, o 16:45
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Polska, Śląsk

Problem ze zrozumieniem przykładu.

Post autor: Zigor36 »

Witam, prosze o pomoc, mam problem ze zrozumieniem przykładu zadania z fizyki. Dlaczego w jednym jak i drugim przypadku mamy te samo rozpisanie do wzoru:
\(\displaystyle{ W_{S3} - |T_{3} | \cdot s}\)
i
\(\displaystyle{ W_{S2} - |T_{2} | \cdot s}\)
i ten minus przed długością wektora tarcia? Póki co rozumiem to tak, że zwrot tarcia jest w przeciwną stronę i dlatego piszemy minus, lecz jak bym chciał zamiast \(\displaystyle{ W_{S_3}}\) zapisać \(\displaystyle{ -F_{S_3} \cdot s}\), to wynik w zadaniu wychodzi nieprawidłowy.
Problem ten podczas rozwiązywania troche obszedłem, ponieważ przyrównowałem to do \(\displaystyle{ E_{c_2} - E_{c_1}}\), tak jak nauczyciel na prezentacji.
Załączniki
overral.PNG
zdj2_2.PNG
zdj2_2.PNG (11.06 KiB) Przejrzano 400 razy
zdj2_1.PNG
zdj2_1.PNG (11.02 KiB) Przejrzano 400 razy
zdj1.PNG
Ostatnio zmieniony 17 sty 2023, o 22:07 przez Jan Kraszewski, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Symbol mnożenia to \cdot. Poprawa wiadomości: obszedłem.
Awatar użytkownika
AiDi
Moderator
Moderator
Posty: 3851
Rejestracja: 25 maja 2009, o 22:58
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 46 razy
Pomógł: 703 razy

Re: Problem ze zrozumieniem przykładu.

Post autor: AiDi »

Wzór na pracę zawiera w sobie cosinus kąta między siłą, a przemieszczeniem. Tarcie kinetyczne zwykle (choć nie zawsze) jest zwrócone przeciwnie do przemieszczenia, zatem kąt jest równy \(\displaystyle{ 180^\circ}\), a \(\displaystyle{ \cos180^\circ=-1}\). Skąd w ogóle na drugim rysunku \(\displaystyle{ F_{s3}}\)? Co to za siła?
Zigor36
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2
Rejestracja: 8 lut 2018, o 16:45
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Polska, Śląsk

Re: Problem ze zrozumieniem przykładu.

Post autor: Zigor36 »

AiDi pisze: 17 sty 2023, o 22:20 Wzór na pracę zawiera w sobie cosinus kąta między siłą, a przemieszczeniem. Tarcie kinetyczne zwykle (choć nie zawsze) jest zwrócone przeciwnie do przemieszczenia, zatem kąt jest równy \(\displaystyle{ 180^\circ}\), a \(\displaystyle{ \cos180^\circ=-1}\). Skąd w ogóle na drugim rysunku \(\displaystyle{ F_{s3}}\)? Co to za siła?
Dziękuje za wyjaśnienie, teraz już wszystko jasne :)
Z tą siłą nie jestem w stanie powiedzieć czemu się tu znajduje, gdyż profesor nie rozwiązywał/tłumaczył tych zadań przykładowych na zajęciach, a jedynie te trudniejsze, z których mało co zrozumiałem :/ Wstawiam jedynie rozwiązanie tego przypadku:

Dodano po 29 minutach 48 sekundach:
AiDi pisze: 17 sty 2023, o 22:20 Wzór na pracę zawiera w sobie cosinus kąta między siłą, a przemieszczeniem. Tarcie kinetyczne zwykle (choć nie zawsze) jest zwrócone przeciwnie do przemieszczenia, zatem kąt jest równy \(\displaystyle{ 180^\circ}\), a \(\displaystyle{ \cos180^\circ=-1}\). Skąd w ogóle na drugim rysunku \(\displaystyle{ F_{s3}}\)? Co to za siła?
Jednak dalej mam problem z tą siłą \(\displaystyle{ F_{S3}}\). i z podstawieniem jej do wzoru na pracę. Jak pomnożę ją przez -1 to wychodzą złe wyniki. A przecież jest zwrócona tak jak siła tarcia :/. Myślisz, że rysunek może być błędny? Czy ja coś źle rozumiem?
Załączniki
rozwiazanie przypadek.PNG
Awatar użytkownika
AiDi
Moderator
Moderator
Posty: 3851
Rejestracja: 25 maja 2009, o 22:58
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 46 razy
Pomógł: 703 razy

Re: Problem ze zrozumieniem przykładu.

Post autor: AiDi »

Podejrzewam, że to siła potrzebna do tego, żeby ruch mógł być jednostajny - samo tarcie nie jest w stanie zrównoważyć składowej siły ciężkości. Ponadto - to jest siła którą "dostarcza" lokomotywa i której pracę szukasz. Nie ma więc powodu by tę pracę rozpisywać bo korzystasz z twierdzenia o pracy i energii. Gdybyś jednak chciał skorzystać wprost z definicji pracy to:
\(\displaystyle{ W_{s3}=-F_{s3}s}\)
z II zasady dynamiki mamy:
\(\displaystyle{ F_{s3}+T_3=mg\sin\alpha}\)
czyli:
\(\displaystyle{ W_{s3}=-(mg\sin\alpha-T_3)s=-mgs(\sin\alpha-f\cos\alpha)}\)
i wszystko się zgadza :wink:
ODPOWIEDZ