Wątpić w uczciwość klientów ?

Definicja klasyczna. Prawdopodobieństwo warunkowe i całkowite. Zmienne losowe i ich parametry. Niezależność. Prawa wielkich liczb oraz centralne twierdzenia graniczne i ich zastosowania.
Mario87
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 13
Rejestracja: 19 lis 2006, o 14:03
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: wawa
Podziękował: 3 razy

Wątpić w uczciwość klientów ?

Post autor: Mario87 » 1 gru 2008, o 20:24

Przedsiębiorca produkuje specjalistyczną aparaturę. 1% jest wadliwe 99% sprawne. Jeśli klient zgłosi reklamacje i okaże się ona słuszna - wymiana na nowy towar + dodatkowe koszty za spowodowanie strat wadliwym działaniem. 80% klientów zgłasza reklamacje w uzasadnionych przypadkach 20% klientów jest nieuczciwe i chce naciągnąć producenta na wymianę sprzętu na nowy.

Jeśli zgłosi się do producenta kolejny klient z reklamacją, to jakie jest prawdopodobieństwo, że jego reklamacja jest rzeczywiście uzasadniona ?

Jest to zadanie na Bayesa. Ja rozumuje tak. Rysujemy drzewko.
Pierwsze rozgałęzienie - > 0,99 sprawne; 0,01 niesprawne
0,99 sprawne -> 0,2 nieuczciwi zwracający; 0,8 uczciwi niezwracający
0,01 -> 1 wszyscy zwracają niezależnie czy są uczciwi czy nie bo jest rzeczywiście niesprawne

Więc \(\displaystyle{ P(A)=\frac{0,01*1}{0,01*1 + 0,2 * 0,99}=0,048}\)

Największy problem w tym, że mój wykładowca nie zgadza się z tym wynikiem i twierdzi, że poprawne rozwiązanie to 0,038. Czy to ja zrobiłem gdzieś błąd w rozumowaniu czy wykładowca uniwersytecki jest niedouczony ?
Ostatnio zmieniony 1 gru 2008, o 20:48 przez Mario87, łącznie zmieniany 1 raz.

yevgienij
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 48
Rejestracja: 24 lis 2008, o 12:53
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: radom
Podziękował: 4 razy
Pomógł: 12 razy

Wątpić w uczciwość klientów ?

Post autor: yevgienij » 1 gru 2008, o 20:45

Ja zaczne od tego ze nie rozumiem jednej kwestii:

Podajesz w danych, że
85% klientów zgłasza reklamacje w uzasadnionych przypadkach 15%
A potem piszesz
0,2 nieuczciwi zwracający; 0,8 uczciwi niezwracający
Jak dla mnie troche sprzeczne.
Poza tym skad sie wzieli Ci
uczciwi niezwracający
? To sa Ci ktorzy dostali sprawny sprzet i go nie reklamuja? Czy to sa Ci uczciwi ktorzy reklamuja go w uzasadnionych przypadkach?

Mario87
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 13
Rejestracja: 19 lis 2006, o 14:03
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: wawa
Podziękował: 3 razy

Wątpić w uczciwość klientów ?

Post autor: Mario87 » 1 gru 2008, o 20:52

1) już zmieniłem wkradł się mały błąd w danych
2) uczciwi niezwracający to tak jak napisałeś "Ci którzy dostali sprawny sprzęt i go nie reklamują"

yevgienij
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 48
Rejestracja: 24 lis 2008, o 12:53
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: radom
Podziękował: 4 razy
Pomógł: 12 razy

Wątpić w uczciwość klientów ?

Post autor: yevgienij » 1 gru 2008, o 21:09

Jest dobrze w takim razie moim zdaniem.

ODPOWIEDZ