równania różniczkowe

Równania różniczkowe i całkowe. Równania różnicowe. Transformata Laplace'a i Fouriera oraz ich zastosowanie w równaniach różniczkowych.
jajdel
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2
Rejestracja: 8 lut 2008, o 16:18
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Opole

równania różniczkowe

Post autor: jajdel »

Witam, jestem studentem inżynierii środowiska na uniwerku w Opolu w środe miałem egzamin z matematyki, niestety oblałem bo nie potrafie sobie poradzić z róźniczkami, w nadzieji że na nastepnym terminie we wtorek będą te same zadania proszę o pomoc. jeśli ktoś potrfiłby mi pomóc prosze o kontakt. Bedę wdzięczny i na pewno się zrewanżuje. Bardzo proszę o pomoc

\(\displaystyle{ \frac{ d^{3}y }{ dt^{3} }+ 3\frac{ d^{2}y }{ dt^{2} }+ 3\frac{ dy }{ dt }+y=1}\)

\(\displaystyle{ \frac{ d^{3}y }{ dt^{3} }+ 4\frac{ d^{2}y }{ dt^{2} }+ 5\frac{ dy }{ dt }+2y=1}\)

\(\displaystyle{ x( x^{2} +1)y'=y(1+x ^{2}) ^{2}}\)


\(\displaystyle{ y'= \frac{y+1}{x}}\)

i czy gdyby w pierwszym i drugim równaniu po znaku "=" występowało by zero to liczy się to tak samo ?

PROSZE O POMOC !!!
Ostatnio zmieniony 8 lut 2008, o 16:46 przez jajdel, łącznie zmieniany 1 raz.
luka52
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 8601
Rejestracja: 1 maja 2006, o 20:54
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 47 razy
Pomógł: 1816 razy

równania różniczkowe

Post autor: luka52 »

Przykłady 3 i 4
tutaj należy po prostu rozdzielić zmienne, tj. doprowadzić równania do postaci:
\(\displaystyle{ f(y) dy = g(x) dx}\)
i obustronnie scałkować.

Przykłady 1 i 2
Są to r. liniowe o stałych współczynnikach i najpierw należy znaleźć całkę równania jednorodnego, tj. r. postaci:
\(\displaystyle{ a_n \frac{d^n y}{dt^n} + a_{n-1} \frac{d^{n-1} y}{dt^{n-1}} + \ldots + a_0 = 0}\)
W tym celu podstawiamy \(\displaystyle{ y = e^{rt}, \quad y' = r e^{rt} , \quad \ldots}\) do równania (dla przykładu pokaże to na przykładzie pierwzego r.):
\(\displaystyle{ r^3 e^{rt} + 3 r^2 e^{rt} + 3 r e^{rt} + e^{rt} = 0\\