Strona 1 z 1
Równanie sześcienne - sprowadzanie do postaci kanonicznej
: 3 paź 2020, o 08:16
autor: bartekw2213
Cześć, mam parę pytań odnośnie sprowadzania równania sześciennego do postaci kanonicznej. Na wikipedii jest to przeprowadzone w następujący sposób:
Kod: Zaznacz cały
https://pl.wikipedia.org/wiki/R%C3%B3wnanie_sze%C5%9Bcienne
.
1) Na jakiej podstawie stosujemy podstawienie \(x = y - \frac{b}{3a} \)? Kolokwialnie ujmując - skąd się to wzięło?
2) Stosujemy wzory na \(p\) i \(q\). Skąd one się wzięły? Jeśli dobrze rozumiem to wyznaczają one wierzchołek paraboli w funkcji kwadratowej zaś jak to się ma w przypadku wielomianu trzeciego stopnia, który może mieć parę wierzchołków?
Re: Równanie sześcienne - sprowadzanie do postaci kanonicznej
: 3 paź 2020, o 09:50
autor: Dilectus
1 To podstawienie trzeba wymyślić, co nie jest trudne, jeśli zagłębić się poważnie w problem rozwiązywania równań sześciennych.
2. Wybrano dwie dowolne litery do oznaczenia odpowiednich wyrażeń, Nie kojarz ich z trójmianem kwadratowym. Jeśli nie odpowiadają Ci litery p i q, wybierz dowolne dwie inne, Ot, podstaw sobie np
\(\displaystyle{ p= \psi}\) i
\(\displaystyle{ q=\epsilon}\) i dalej posługuj się tymi literami.
Re: Równanie sześcienne - sprowadzanie do postaci kanonicznej
: 3 paź 2020, o 11:12
autor: bartekw2213
Dilectus pisze: ↑3 paź 2020, o 09:50
1 To podstawienie trzeba wymyślić, co nie jest trudne, jeśli zagłębić się poważnie w problem rozwiązywania równań sześciennych.
2. Wybrano dwie dowolne litery do oznaczenia odpowiednich wyrażeń, Nie kojarz ich z trójmianem kwadratowym. Jeśli nie odpowiadają Ci litery p i q, wybierz dowolne dwie inne, Ot, podstaw sobie np
\(\displaystyle{ p= \psi}\) i
\(\displaystyle{ q=\epsilon}\) i dalej posługuj się tymi literami.
1. Czy mógłbyś powiedzieć gdzie mógłbym poczytać o tym skąd się to wzięło i w jaki sposób zostało wyprowadzone?
2. Ok, również to samo - gdzie mógłbym znaleźć informacje dotyczące pochodzenia tych dwóch wzorów, które podstawiamy?
Re: Równanie sześcienne - sprowadzanie do postaci kanonicznej
: 3 paź 2020, o 11:19
autor: janusz47
Podstawień nie wymyślamy. Pierwsze podstawienie jest tak określone, aby równanie trzeciego stopnia sprowadzić do postaci kanonicznej (nie zawierającej członu kwadratowego).
Następne podstawienia pozwalają równanie równanie trzeciego stopnia w postaci kanonicznej sprowadzić do równania kwadratowego.
Proponuję zapoznać się z tym zadaniem:
Pomoc wielomian
Re: Równanie sześcienne - sprowadzanie do postaci kanonicznej
: 3 paź 2020, o 14:19
autor: a4karo
janusz47 pisze: ↑3 paź 2020, o 11:19
Podstawień nie wymyślamy.
Nic bardziej mylnego.
Tyle że to akurat postawienie wymyślono setki lat temu i nikt się już nad nim nie zastanawia.
Re: Równanie sześcienne - sprowadzanie do postaci kanonicznej
: 3 paź 2020, o 16:24
autor: janusz47
Podstawień nie wymyślamy, bo zostały wymyślone i ustalone setki lat temu przez Girolamo Cardano, Niccolo Tartaglia i...
Re: Równanie sześcienne - sprowadzanie do postaci kanonicznej
: 3 paź 2020, o 16:36
autor: a4karo
janusz47 pisze: ↑3 paź 2020, o 16:24
Podstawień nie wymyślamy, bo zostały wymyślone i ustalone setki lat temu przez Girolamo Cardano, Niccolo Tartaglia i...
Pora umierać. Zawsze wymyślałem fajne postawienia i okazuje się, że już koniec, szlaban, basta i szlus...
Re: Równanie sześcienne - sprowadzanie do postaci kanonicznej
: 3 paź 2020, o 16:38
autor: janusz47
Gratuluję!
Re: Równanie sześcienne - sprowadzanie do postaci kanonicznej
: 13 sie 2021, o 02:16
autor: Mariusz M
bartekw2213 pisze: Na jakiej podstawie stosujemy podstawienie \(\displaystyle{ x=y−\frac{b}{3a}}\) ? Kolokwialnie ujmując - skąd się to wzięło?
Popatrz na wzór skróconego mnożenia na sześcian sumy
i zastanów się jak musiałoby wyglądać podstawienie które wyrugowałoby wyraz z
\(\displaystyle{ x^2}\)
bartekw2213 pisze: Stosujemy wzory na \(\displaystyle{ p}\) i \(\displaystyle{ q}\). Skąd one się wzięły?
\(\displaystyle{ p}\) i
\(\displaystyle{ q}\) to po prostu oznaczenia na współczynniki tego wielomianu który powstał po podstawieniu
Równie dobrze mógłbyś sobie wybrać inne literki