Matura 2018 - matematyka

Przygotowanie do egzaminu dojrzałości. Zestawy zadań. Wyniki i przebieg rekrutacji na studia.
zbychu95
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2
Rejestracja: 25 lip 2018, o 23:38
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Zamiechów

Matura 2018 - matematyka

Post autor: zbychu95 »

Witam w tym roku podchodziłem do matury, i sprawa wygląda w ten sposób że otrzymałem 28% czyli 14pkt i 1 pkt brakło do zdania, jednego zadania nie mogę przeboleć byłem na wglądzie i według mnie oceniający popełniają błąd przyznając mi za to zadanie 1pkt zamiast pełnej puli 2 pkt chodzi mi o to zadanie:

I teraz tak, ja wiem że został popełniony bład w zadaniu ale idąc zgodnie ze schematem punktowania, nie przekreśla on tego abym uzyskał 2pkt gdyż jest napisane że wyznaczy wszystkie rozwiązania równania i są one wypisane: \(\displaystyle{ x=2, x=-2, x=7}\) nie ma nic wspomniane, że jeżeli będzie błąd to nie ma możliwości na uzyskanie maksymalnej liczby punktów oraz tego że zadanie zostanie poprawnie rozłożone wypisane i podane poprawne odpowiedzi. Proszę o pomoc to dla mnie ważne poniżej wrzucam schemat punktowania.


Schemat punktowania

Zdający otrzymuje ……………………………………………………………………….2 p.
gdy wyznaczy wszystkie rozwiązania równania: \(\displaystyle{ x = 2, x = -2, x = 7}\) .
Uwaga
Jeżeli zdający w trakcie doprowadzania lewej strony równania do postaci iloczynu popełni
więcej niż jedną usterkę, to za całe rozwiązanie otrzymuje 0 punktów.
Ostatnio zmieniony 26 lip 2018, o 00:01 przez Jan Kraszewski, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Poprawa wiadomości: nie ma.
Jan Kraszewski
Administrator
Administrator
Posty: 34233
Rejestracja: 20 mar 2006, o 21:54
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 3 razy
Pomógł: 5198 razy

Re: Matura 2018 - matematyka

Post autor: Jan Kraszewski »

Ależ punktacja jest jak najbardziej poprawna. Punkt straciłeś za to, że oprócz właściwych pierwiastków podałeś także pierwiastek "obcy", czyli \(\displaystyle{ x=-7}\).

JK
zbychu95
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2
Rejestracja: 25 lip 2018, o 23:38
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Zamiechów

Re: Matura 2018 - matematyka

Post autor: zbychu95 »

no to w takim razie w schematach punktowania powinno być zawarte że podanie więcej niż 3 poprawnych odpowiedzi jest błędne, jeżeli już jakiś schemat jest to powinniśmy się go trzymać, a nie odbierać punkty za rzeczy o których nawet nie ma mowy w punktowaniu. No nic mówi się trudno.
Ostatnio zmieniony 26 lip 2018, o 21:58 przez Jan Kraszewski, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Poprawa wiadomości: nie ma.
Awatar użytkownika
Premislav
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 15687
Rejestracja: 17 sie 2012, o 13:12
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 196 razy
Pomógł: 5220 razy

Re: Matura 2018 - matematyka

Post autor: Premislav »

no to w takim razie w schematach punktowania powinno być zawarte że podanie więcej niż 3 poprawnych odpowiedzi jest błędne
Co proszę? Przypomina mi się taki filmik z youtube, w którym pada zdanie „tak to jest, jak człowiek chce przejść na pasach bez pasów". Chyba nie rozumiesz sensu odpowiedzi pana Kraszewskiego:
\(\displaystyle{ -7}\) nie jest rozwiązaniem tego równania, więc Twoje rozwiązanie nie jest całkiem poprawne (nawet nie patrząc na rozumowanie). Przecież gdyby podanie, prócz poprawnych rozwiązań, jakichś niepoprawnych rozwiązań nie było błędem, to każdy by pisał \(\displaystyle{ x\in \RR}\) i zgarniałby maksymalną liczbę punktów za takie zadanie.
Sformułowanie „rozwiąż równanie" oznacza „wyznacz liczby, które spełniają to równanie i tylko takie". Swoją drogą jak sobie wyobrażasz niezerowy wielomian trzeciego stopnia, który ma cztery pierwiastki? Sorry, ale moim zdaniem to jest w ogóle błąd krytyczny, co innego, gdybyś po prostu pomylił się w obliczeniach przy wyznaczaniu tych liczb, co się zawsze może zdarzyć (ale to przecież równanie, więc liczby można podstawić i sprawdzić, czy jest OK, w razie stresu to masz do dyspozycji kalkulator).
Z tego, co widzę, to napisałeś coś takiego:
\(\displaystyle{ x^3-7x^2-4x+28=x^2(x-7)-4(x{\red +}7)}\)
(tam, gdzie zaznaczyłem na czerwono, powinien być minus, więc drobny, acz tu istotny błąd rachunkowy), a potem chyba rzuciłeś taką „teorię":
\(\displaystyle{ a^2(c-d)-b^2(c+d)=0 \Leftrightarrow (a^2-b^2=0) \vee (c=d \vee c=-d)}\)
(tutaj oczywiście \(\displaystyle{ a=c=x, \ b=4 \ d=7}\)).
Jest to kompletna nieprawda.
Dla mnie tutaj można ujrzeć więcej niż jeden błąd (wspomniana pomyłka rachunkowa plus zupełnie błędny rozkład) i \(\displaystyle{ 1}\) punkt na \(\displaystyle{ 2}\) możliwe to i tak dość hojna ocena, ponieważ poprawne rozwiązania uzyskałeś niejako przypadkiem.

BTW w takim akurat zadaniu (a nie w dowodowym) przecież można łatwo ocenić poprawność swojego wyniku (polecam na poprawkę): wystarczy podstawić otrzymane liczby do równania i jeśli się nie zgadza, to coś nie halo.
Poprawność wyniku nie zawsze świadczy o poprawności rozwiązania (np. skrócenie ułamka: \(\displaystyle{ \frac{16}{64}=\frac{{\red 6}1}{{\red 6}4}=\frac 1 4}\), wynik OK, ale rozwiązanie do chrzanu), ale przy niepoprawności wyniku powinna zapalić się ostrzegawcza lampka.

Co do Twojej sugestii na temat klucza, jest to nawet niezbyt wykonalne, by ująć wszystkie możliwe sytuacje, przecież ktoś może mieć nietypowe rozwiązanie, a w nim jakiś mniejszy czy większy błąd.
Jan Kraszewski
Administrator
Administrator
Posty: 34233
Rejestracja: 20 mar 2006, o 21:54
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 3 razy
Pomógł: 5198 razy

Re: Matura 2018 - matematyka

Post autor: Jan Kraszewski »

Premislav pisze:Co do Twojej sugestii na temat klucza, jest to nawet niezbyt wykonalne, by ująć wszystkie możliwe sytuacje, przecież ktoś może mieć nietypowe rozwiązanie, a w nim jakiś mniejszy czy większy błąd.
To jest w ogóle niewykonalne. Klucz, który możesz obejrzeć, jest dla egzaminatorów punktem wyjścia. Oburzać mógłbyś się wtedy, gdyby Twoje rozwiązanie było ocenione niezgodnie z kluczem, a to ewidentnie nie jest taka sytuacja.

JK

PS
Nawiasem mówiąc, ocenianie matury jest bardzo łagodne, gdy za takie rozwiązanie dostałeś aż jeden punkt...
ODPOWIEDZ