XVI Olimpiada Lingwistyki Matematycznej (2017/2018)

Kangur, Alfik, Mistrzostwa w Grach Logicznych, Sejmik, Konkurs PW... Słowem - konkursy ogólnopolskie, ale nie OM.
Josefine22
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 7
Rejestracja: 1 lis 2017, o 21:10
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: Polska

XVI Olimpiada Lingwistyki Matematycznej (2017/2018)

Post autor: Josefine22 » 5 lut 2018, o 22:27

@Hayven - dzięki przynajmniej za tę próbę i porady. Akurat zadania z semantyki lubię, ale to tutaj mnie pokonało. To znaczy wiedziałam, że było trudne, ale nie spodziewałam się, że aż nikomu nie udało się go rozwiązać.

Hayven
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 23
Rejestracja: 10 lis 2016, o 21:04
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Lubelskie
Pomógł: 1 raz

Re: XVI Olimpiada Lingwistyki Matematycznej (2017/2018)

Post autor: Hayven » 5 lut 2018, o 23:44

@KowalMaster

Pamiętam tyle, że sprawdziłem, że 4, 5, 6, 8, 10, 12, 15, 20 i 60 nie działają, ale 10 i 20 coś rokowały, więc zacząłem kombinować z jakimiś wielokrotnościami i padło na 80 - i pasowało

Jakąś tam wskazówką co do wielkości systemu jest ilość różnych liczebników i ilość rzędów - tutaj widać było, że wszystkie liczby z zadania zawierają się jakoś w dwóch-trzech rzędach, co pozwalało nieco zawęzić obszar poszukiwań: 179 jest najmniejszą z liczb, więc podstawa systemu nie powinna być większa niż 13 (13*13 = 169). Dalej, każda z liczb ma inne "setki" (owszem, nie można zakładać, że setki to to z lewej, ale to jest dość prawdopodobne, bo po prawej dzieją się dziwne rzeczy bardziej charakterystyczne dla niższych rzędów), co przy liczbach, z których każda w układzie dziesiętnym ma inne setki, jest znaczące i daje dalszą wskazówkę - wartość "setek" jest gdzieś blisko 100.

Można sprawdzić, że przy 81 system się troszkę sypie, więc pomysł brzmi: jednostką setek nie jest kwadrat liczby, tylko wielokrotność jakiejś jednostki pomocniczej. Pierwszy pomysł: pomocnicze są dwudziestki, a setki to 80. Nie działa. Drugi pomysł: dziesiątki i 80. No i działa.

Alternatywy: piętnastki i 75/90 w setkach, dwunastki i 72 (ewentualnie 96) w setkach. Wydaje mi się, że żadna z tych opcji nie powinna działać, ale nie sprawdzałem tego.

Tego wszystkiego wyżej nie pisałem z czapy, bo to wszystko pełniło jakąś rolę w procesie myślowym, który doprowadził mnie do rozwiązania, więc ten... może się przydać xD

@Josefine22

Lubisz semantykę? A to bardzo dobrze, może w takim razie masz spore szanse przebrnąć przez drugi etap
Ostatnio zmieniony 6 lut 2018, o 11:05 przez Hayven, łącznie zmieniany 2 razy.

KowalMaster
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3
Rejestracja: 5 lut 2018, o 21:39
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Podlaskie

Re: XVI Olimpiada Lingwistyki Matematycznej (2017/2018)

Post autor: KowalMaster » 6 lut 2018, o 00:03

@Hayven

Mógłbyś jakoś wytłumaczyć, co to znaczy "pomocnicze dwudziestki, a setki to 80"? Najlepiej na przykładzie jakiejś liczby (nie zapisując jej w tamtym języku, tylko rozbijając na "czynniki pierwsze" tamtego systemu), bo z tego co zrozumiałem te liczby mają postać: setki to wielokrotności 20, a dziesiątki i jedności to częsci 80.

Hayven
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 23
Rejestracja: 10 lis 2016, o 21:04
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Lubelskie
Pomógł: 1 raz

Re: XVI Olimpiada Lingwistyki Matematycznej (2017/2018)

Post autor: Hayven » 6 lut 2018, o 11:03

Oj, pomieszałem, wybacz.

Wracając do mojego poprzedniego posta - było z grubsza odwrotnie, w tym sensie, że pomocnicze dwudziestki nie działały, ale dziesiątki i owszem - podchwytliwe, bo dziesiątki w zadaniu mieliśmy tylko trzy różne (drugą, trzecią i piątą). Czyli to system osiemdziesiątkowy (?) z pomocniczymi dziesiątkami. Na przykładzie:

\(\displaystyle{ 283 = 3 \cdot 80 + 4 \cdot 10 + 3\\ 333 = 4 \cdot 80 + 1 \cdot 10 + 3\\ 765 = 9 \cdot 80 + 4 \cdot 10 + 5}\)

(Jeśli znowu czegoś nie pomieszałem, wszystkie z powyższych liczb powinieneś być w stanie zapisać na podstawie danych z zadania).

Tzn. trudno jednoznacznie określić, czy dziesiątki są "pomocnicze", bo nie wiadomo, jak wyglądają wyższe rzędy, ale na potrzeby tego rozwiązania takie określenie powinno wystarczyć.

-- 7 lut 2018, o 12:28 --

@Jan Kraszewski zrozumiano :)

@Josefine22 jak się jeszcze raz przyjrzałem, to ewentualnym "punktem zaczepienia" mogłoby być "maktín chu'kula", czyli "czekolada", ze względu na (domniemane) fonetyczne podobieństwo - wtedy "maktín" można by interpretować jako klasyfikator ze względu na typ (jedzenie? płaskie jedzenie?) i próbować dopasowywać coś dalej (słona tortilla powinna mieć coś związanego z solą, a "łza" to "kropla słonej wody", więc coś tam z tego można by wyciągnąć).

A więc co? Szukamy podobieństw fonetycznych, o ile mają sens (np. słowo jest internacjonalizmem albo zapożyczeniem z języka kultury bardziej rozwiniętej).
Ostatnio zmieniony 6 lut 2018, o 15:39 przez Jan Kraszewski, łącznie zmieniany 2 razy.
Powód: Używaj LaTeXa do wszystkich wyrażeń matematycznych.

Hayran
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 144
Rejestracja: 26 paź 2016, o 16:17
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 19 razy
Pomógł: 11 razy

Re: XVI Olimpiada Lingwistyki Matematycznej (2017/2018)

Post autor: Hayran » 24 lut 2018, o 14:52

I jak wrażenia po II etapie? Które zadanka rozwiązaliście, jak je oceniacie?

Hayven
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 23
Rejestracja: 10 lis 2016, o 21:04
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Lubelskie
Pomógł: 1 raz

Re: XVI Olimpiada Lingwistyki Matematycznej (2017/2018)

Post autor: Hayven » 24 lut 2018, o 17:33

Organizacja w Lublinie na bardzo niskim poziomie; mam nadzieję, że w innych okręgach pisanie zaczęło się przed 11:30 xD

Niby zrobiłem wszystkie zadania (kto wrzucił dwa semantyczne do jednego zestawu?! na pocieszenie tylko to, że były w miarę przystępne... o ile nie były podchwytliwe i mylące Przynajmniej tyle dobrego, że nie było jak posiłkować się znajomością języków lub nacinać na fałszywych przyjaciół), no ale z takimi to nigdy nic nie wiadomo. Do tego nie jestem w żadnym stopniu pewien, że czwarte mam na 100% czy choćby połowę z tego, bo mój system jest niezbyt spójny :/

Drugie nie najgorsze - ciekawe, ile osób zauważyło, że w "narzędniku" (a może to bardziej ergatyw? albo połączenie obu) mamy harmonię wokaliczną i zrobiło dobrze pierwsze tłumaczenie na warlpiri. Podobało mi się, że było sporo całkiem ciekawych elementów gramatycznych. Ale czy tylko ja mam wrażenie, że zdanie "Wati ngurrju ka yanimpa" powinno być przetłumaczone jako "Dobry mężczyzna przechodzi obok mnie"?

pampuch
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1
Rejestracja: 24 lut 2018, o 21:02
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Lublin

XVI Olimpiada Lingwistyki Matematycznej (2017/2018)

Post autor: pampuch » 24 lut 2018, o 21:29

Bałem się kolejnego absurdu pokroju totonaku górnej Nexcaxy, okazało się że niczego bardzo trudnego nie było. Żadne z zadań nie zajęło mi więcej czasu niż usadzenie siedemdziesięciu licealistów organizatorowi.

Jako że zadania dostaliśmy, zdaje się, w losowym porządku, zacząłem od trzeciego, który w miarę mi się ułożył, chociaż nie zdziwię się jak kilka punktów tam stracę. Później rozwiązałem zadanie czwarte, z którym (podobno) było u wszystkich najwięcej problemów, ale jestem przekonany, że pierwsze dwa polecenia zrobiłem dobrze. Trzecie, cóż, myślę że nie zrobiłem go w 100 procentach źle. Drugie zadanie powinienem mieć w całości dobrze. No, poza ergatywem z harmonią samogłosek, nie wpadłem na to (dobra robota @Hayven). Pierwsze zadanie było w moich oczach najłatwiejsze. Jedno słowo prowadziło do drugiego, więc poszło bardzo szybko.

Optymistycznie przyjmuję że powinienem około 85 punktów, ale wszystko chyba się może zdarzyć. Jakich progów byście się po tym etapie spodziewali?

Hayven
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 23
Rejestracja: 10 lis 2016, o 21:04
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Lubelskie
Pomógł: 1 raz

Re: XVI Olimpiada Lingwistyki Matematycznej (2017/2018)

Post autor: Hayven » 24 lut 2018, o 23:15

Myślę, że około 60 punktów.

Hayran
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 144
Rejestracja: 26 paź 2016, o 16:17
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 19 razy
Pomógł: 11 razy

Re: XVI Olimpiada Lingwistyki Matematycznej (2017/2018)

Post autor: Hayran » 24 lut 2018, o 23:40

Naprawdę uważacie, że 4 było najcięższe? Dla mnie okazało się najprostsze. Jedyną trudność mogło przysporzyć rozstrzygniecie, która z flag (poziome czy pionowe pasy) ma numer 4, a która 8. Uzasadnienie jest następujące: W czwórkach określających czas, pierwsze 3 oznaczają dzień tygodnia. Ponadto, po rozwiązaniu 4a., zauważamy, że jeśli ostatnia flaga w "kolumnie czasu" jest w poziome pasy, to oznacza "następny". Co więcej, każda flaga występuje w danej czwórce co najwyżej raz. Wobec powyższych uwag, gdyby 8 oznaczało poziome pasy, to w zapisie "następny czwartek" użylibyśmy tej flagi dwa razy - sprzeczność, więc numer 8 oznacza flagę w pasy pionowe. Zadanka całkiem przyjemne. Dobrze, że nie było "numerków" i zgadzam się z @Hayven, że dwie semantyki to... sporo
IMHO 3>1>2>4 i próg (życzeniowo ) ~50.

PS. W Warszawie pisanie rozpoczęliśmy o 11:02

Hayven
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 23
Rejestracja: 10 lis 2016, o 21:04
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Lubelskie
Pomógł: 1 raz

Re: XVI Olimpiada Lingwistyki Matematycznej (2017/2018)

Post autor: Hayven » 24 lut 2018, o 23:53

Nie wiem, czy czwarte było najcięższe, wiem tylko tyle, że moje uzasadnienie przyporządkowania i tłumaczenia na końcu nie trzyma się do końca kupy. Jego częścią jest stwierdzenie, że ostatnia flaga w twierdzącej i przeczącej wersji tego samego zdania różni się zawsze o 1 (chociaż problem stanowi to, że według tego wytłumaczenia nie zawsze wiadomo, w którą stronę - teoretycznie przeczenie jest o 1 większe, ale wtedy nie pasuje do siebie tryb rozkazujący (opuść okręt) i stwierdzenie "załoga nie opuści okrętu" - chyba że znowu uznamy, że namieszałem w dopasowaniach). No i z tego stwierdzenia wynika, że flaga w pionowe pasy to 8, bo mamy "paczka została dostarczona", a fraza z 9 na końcu to "paczka nie została dostarczona".

No ale mówię, największy problem mam z tym, że mogłem źle zacząć i dalej wszystko pomieszać, otrzymując rozwiązanie w miarę przyzwoite, ale nie sprawiające wrażenia doskonałego.

Trudność zadań była moim zdaniem zbliżona, chociaż gramatykę uznałbym za najłatwiejszą.

Hayran
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 144
Rejestracja: 26 paź 2016, o 16:17
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 19 razy
Pomógł: 11 razy

Re: XVI Olimpiada Lingwistyki Matematycznej (2017/2018)

Post autor: Hayran » 25 lut 2018, o 00:02

Tak, też miałem malutką wątpliwość co do tego opuszczania okrętu, ale w zasadzie już "opuszczanie" samo w sobie jest negacją zapełniania, więc może tak sobie to można tłumaczyć

Hayven
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 23
Rejestracja: 10 lis 2016, o 21:04
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Lubelskie
Pomógł: 1 raz

Re: XVI Olimpiada Lingwistyki Matematycznej (2017/2018)

Post autor: Hayven » 25 lut 2018, o 00:24

Powiedziałbym, że nawet przekonujące. I to wcale nie dlatego, że chcę w to wierzyć xD

KowalMaster
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3
Rejestracja: 5 lut 2018, o 21:39
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Podlaskie

XVI Olimpiada Lingwistyki Matematycznej (2017/2018)

Post autor: KowalMaster » 25 lut 2018, o 23:18

Niestety, ale 4 nie zrobiłem w ogóle. Strasznie głupio się przez to czuję. Odgadłem znaczenie znaku woda w trzecim i chyba zrobiłem je dobrze (to drugie to choroba?). Pierwsze nie mam pojęcia, czy dobrze. A drugie raczej dobrze.
Ostatnio zmieniony 25 lut 2018, o 23:53 przez Jan Kraszewski, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Poprawa wiadomości: w ogóle.

Hayven
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 23
Rejestracja: 10 lis 2016, o 21:04
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Lubelskie
Pomógł: 1 raz

Re: XVI Olimpiada Lingwistyki Matematycznej (2017/2018)

Post autor: Hayven » 25 lut 2018, o 23:46

Moim zdaniem to drugie to "lekarstwo". Mniej prawdopodobnie (choć przypuszczam, że też możliwie): "zdrowie" lub "zioło". Uznałem, że nie choroba, bo wówczas "miejscem choroby" prędzej nazwano by szpital niż aptekę.

Josefine22
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 7
Rejestracja: 1 lis 2017, o 21:10
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: Polska

XVI Olimpiada Lingwistyki Matematycznej (2017/2018)

Post autor: Josefine22 » 3 mar 2018, o 10:23

A mi nie poszło najlepiej. Szkoda trochę, bo arkusz na początku wydawał się dość przystępny. Mój problem polegał na tym, że po zrobieniu iluś już podpunktów z zadania nagle dostrzegałam coś, co przekreślało moje dotychczasowe rozwiązania i straciłam zbyt dużo czasu, szukając błędów. Tak więc nie liczę na przejście, ale spróbuję jeszcze w przyszłym roku.

ODPOWIEDZ