Witam prośba o pomoc
Oto zadanie :
W mieście X wśród uczniów czterech gimnazjów zorganizowano konkurs plastyczny.Ustalono że w konkursie weźmie udział 100 osób wybranych według wieku i liczby uczniów danej szkoły.
W tablicy poniżej przedstawiono wiek i liczbe uczniów w poszczególnych gimnazjach. Korzystając z tej tablicy oblicz ile uczniów ,w jakim przedziale wiekowym z odpowiedniej szkoły będzie brało udział w konkursie .
tablica:
szkola
nr |12-13|13-14|14-15| <--- wiek
------------------------------------------
1. | 151 | 164 | 58 |
2. | 235 | 252 | 94 | <---- liczba uczniów
3. | 183 | 203 | 79 |
4. | 221 | 256 | 99 |
------------------------------------------
... | 790 | 875 | 330 | Razem
Dorysuj do tabeli ,odpowiednią tabele i zamieść w niej wyniki.
Bardzo prosze o zamieszczenie opisów i etapów dojścia do wyniku
, jeżeli to możliwe ,dziękuje.
obliczanie ilości w danym przedziale
- scyth
- Użytkownik
- Posty: 6392
- Rejestracja: 23 lip 2007, o 15:26
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Warszawa
- Podziękował: 3 razy
- Pomógł: 1087 razy
obliczanie ilości w danym przedziale
Ma być spełniony warunek:
\(\displaystyle{ S_1\cdot x+S_2\cdot x+S_3\cdot x+S_4\cdot x=100 \\
x=\frac{100}{S_1+S_2+S_3+S_4}}\)
gdzie \(\displaystyle{ S_1, S_2, S_3, S_4}\) oznacza szkołę, a \(\displaystyle{ x}\) jest jest proporcją. Warunek który zapisałem wynika stąd, że liczba uczniów w konkursie z poszczególnych szkół ma odzwierciedlać liczebność uczniów w danej szkole.
Zatem musisz dorysować trzy kolumny, w każdej z nich mnożąc odpowiednią kategorię wiekową przez 100 i dzieląc przez całkowitą liczbę uczniów z tej kategorii:
| 12-13 |
nr |ogółem|na konkurs|
---------------------------
1. | 151 | 19 |
2. | 235 | 30 |
3. | 183 | 23 |
4. | 221 | 28 |
---------------------------
| 790 | 100 | Razem
\(\displaystyle{ S_1\cdot x+S_2\cdot x+S_3\cdot x+S_4\cdot x=100 \\
x=\frac{100}{S_1+S_2+S_3+S_4}}\)
gdzie \(\displaystyle{ S_1, S_2, S_3, S_4}\) oznacza szkołę, a \(\displaystyle{ x}\) jest jest proporcją. Warunek który zapisałem wynika stąd, że liczba uczniów w konkursie z poszczególnych szkół ma odzwierciedlać liczebność uczniów w danej szkole.
Zatem musisz dorysować trzy kolumny, w każdej z nich mnożąc odpowiednią kategorię wiekową przez 100 i dzieląc przez całkowitą liczbę uczniów z tej kategorii:
| 12-13 |
nr |ogółem|na konkurs|
---------------------------
1. | 151 | 19 |
2. | 235 | 30 |
3. | 183 | 23 |
4. | 221 | 28 |
---------------------------
| 790 | 100 | Razem
-
- Użytkownik
- Posty: 47
- Rejestracja: 4 sie 2006, o 18:27
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Katowice
- Pomógł: 1 raz
obliczanie ilości w danym przedziale
Nie jest tak, że te 100 osób musi być próbą pobraną proporcjonalnie z wszystkich szkół i proporcjonalnie do przedziałów wiekowych. Bo z tego co napisałeś, to wynika, że 100 osób będzie wziętych z przedziału 12 -13 lat . Sory, ale chyba nie rozumiem.
obliczanie ilości w danym przedziale
Moim skromnym zdaniem, MATHKIT słusznie zwrócił uwagę na niepełność rozwiązania podanego przez SCYTH. W treści zadania napisano, iż „w konkursie weźmie udział 100 osób wybranych według wieku i liczby uczniów danej szkoły”, tzn. że liczebność szkół nie jest jedynym kryterium, a tak właśnie rozumuje SCYTH: „liczba uczniów w konkursie z poszczególnych szkół ma odzwierciedlać liczebność uczniów w danej szkole”.
Ale skoro już wiemy, że pierwsza szkoła ma wystawić 19 uczestników, druga 30 itd., to wystarczy powtórzyć rozumowanie o proporcjach tym razem dla grup wiekowych i będziemy już wiedzieć wszystko. (W pierwszym gimnazjum wystartuje 8 dzieci w wieku 12-13, 7 w wieku 13-14, a z najstarszej grupy wiekowej tylko 4 uczniów; 8+7+4=19. I tak dalej dla pozostałych szkół.)
Zgodzicie się ze mną?...
Ale skoro już wiemy, że pierwsza szkoła ma wystawić 19 uczestników, druga 30 itd., to wystarczy powtórzyć rozumowanie o proporcjach tym razem dla grup wiekowych i będziemy już wiedzieć wszystko. (W pierwszym gimnazjum wystartuje 8 dzieci w wieku 12-13, 7 w wieku 13-14, a z najstarszej grupy wiekowej tylko 4 uczniów; 8+7+4=19. I tak dalej dla pozostałych szkół.)
Zgodzicie się ze mną?...