Szerokość opony a siła tarcia

Ruch prostoliniowy, po okręgu, krzywoliniowy. rzuty. Praca, energia i moc. Zasady zachowania.
meniu
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1
Rejestracja: 13 wrz 2007, o 19:47
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Leszno

Szerokość opony a siła tarcia

Post autor: meniu » 13 wrz 2007, o 19:53

Dlaczego mówi się, że opony typu "slick" (łyse, bez bieżnika) mają lepszą przyczepność od zwyklych na suchej nawierzchni. Siła tarcia statycznego nie zależy przecież od powierzchni. Jak to wyjaśnić?

[ Dodano: 13 Września 2007, 19:54 ]
Trochę źle sformułowałem temat ale w poście wyjaśniłem o co mi chodzi
Rekrutacja Instytut Matematyczny, Uniwersytet Wrocławski (gif)

smiechowiec
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 374
Rejestracja: 21 cze 2007, o 11:28
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Łostowice
Pomógł: 146 razy

Szerokość opony a siła tarcia

Post autor: smiechowiec » 13 wrz 2007, o 22:18

Wydaje mi się, że chodzi tu o większą w przyczepność w czasie jazdy.
W przypadku mniejszej powierzchni styku na fragmenty opony stykające się z podłożem działają większe siły powodując szybsze ścieranie.
Tarcie statyczne jest zazwyczaj większe od dynamicznego, więc w przypadku gdy opona szybciej traci przyczepność czyli stały kontakt z podłożem, mamy dodatkowy spadek siły tarcia w czasie przyspieszania lub hamowania, gdy punkty opony przyległe do podłoża zaczynają się względem niego przemieszczać.
Gładka opona stawia też mniejszy opór powietrzu.

ODPOWIEDZ