[Algorytmy][Java] Wartość wielomianu w punkcie
: 16 maja 2013, o 14:41
(a) Zaprojektuj algorytm funkcji w języku java, która na podstawie tablicy zawierającej współczynniki pewnego
wielomianu \(\displaystyle{ W}\) oblicza wartość \(\displaystyle{ W(x)}\) tego wielomianu w zadanym punkcie \(\displaystyle{ x}\).
Wymagania szczegółowe:
- funkcja ma mieć dokładnie dwa argumenty: liczba rzeczywista (punkt \(\displaystyle{ x}\)) i tablica liczb
rzeczywistych (współczynniki wielomianu \(\displaystyle{ W}\) ),
- zakładamy, że tablica współczynników ma długość co najmniej 1 i zawiera kolejno współczynniki od \(\displaystyle{ a_{n}}\)
przy\(\displaystyle{ x^{n}}\)
do \(\displaystyle{ a_{0}}\)
(wyraz wolny),
- funkcja ma zwracać liczbę rzeczywistą (wartość wielomianu w zadanym punkcie), funkcja
niczego nie wypisuje!
Zapisz nagłówek, algorytmdziałania w postaci schematu blokowego i listę zmiennych lokalnych
z krótkim opisem znaczenia każdej zmiennej.
(b) Zaprojektuj algorytm programu, który dla ustalonego \(\displaystyle{ n \ge 0}\) pobiera od użytkownika współczynniki pewnego wielomianu stopnia n, zapisuje je w tablicy, a następnie oblicza wartość
tego wielomianu w wybranych przez użytkownika punktach.
Wymagania szczegółowe:
- należy wyświetlić informację o tym do czego służy program,
- liczba naturalna \(\displaystyle{ n \ge 0}\) pobierana jest od użytkownika - należy wymusić podanie poprawnej liczby,
- program ma pobierać od użytkownika liczby rzeczywiste \(\displaystyle{ a_{n},...,a_{0}}\)
na bieżąco wpisując je do odpowiedniej tablicy,
- po utworzeniu tablicy z współczynnikami przechodzimy do liczenia wartości wielomianu
w zadanych punktach,
- użytkownik może podać dowolną ilość punktów,
- za każdym razem program pyta użytkownika czy chce podać nową liczbę, użytkownik
może wybrać z klawiatury Y lub N,
- jeśli użytkownik wybierze Y, należy pobrać wartość x, obliczyć wartość wielomianu w
tym punkcie i wyświetlić odpowiedni komunikat,
- jeśli użytkownik wybierze N, program kończy działanie, wyświetlając komunikat końcowy,
- do obliczania wartości wielomianu należy wykorzystać funkcję z punktu (a).
wielomianu \(\displaystyle{ W}\) oblicza wartość \(\displaystyle{ W(x)}\) tego wielomianu w zadanym punkcie \(\displaystyle{ x}\).
Wymagania szczegółowe:
- funkcja ma mieć dokładnie dwa argumenty: liczba rzeczywista (punkt \(\displaystyle{ x}\)) i tablica liczb
rzeczywistych (współczynniki wielomianu \(\displaystyle{ W}\) ),
- zakładamy, że tablica współczynników ma długość co najmniej 1 i zawiera kolejno współczynniki od \(\displaystyle{ a_{n}}\)
przy\(\displaystyle{ x^{n}}\)
do \(\displaystyle{ a_{0}}\)
(wyraz wolny),
- funkcja ma zwracać liczbę rzeczywistą (wartość wielomianu w zadanym punkcie), funkcja
niczego nie wypisuje!
Zapisz nagłówek, algorytmdziałania w postaci schematu blokowego i listę zmiennych lokalnych
z krótkim opisem znaczenia każdej zmiennej.
(b) Zaprojektuj algorytm programu, który dla ustalonego \(\displaystyle{ n \ge 0}\) pobiera od użytkownika współczynniki pewnego wielomianu stopnia n, zapisuje je w tablicy, a następnie oblicza wartość
tego wielomianu w wybranych przez użytkownika punktach.
Wymagania szczegółowe:
- należy wyświetlić informację o tym do czego służy program,
- liczba naturalna \(\displaystyle{ n \ge 0}\) pobierana jest od użytkownika - należy wymusić podanie poprawnej liczby,
- program ma pobierać od użytkownika liczby rzeczywiste \(\displaystyle{ a_{n},...,a_{0}}\)
na bieżąco wpisując je do odpowiedniej tablicy,
- po utworzeniu tablicy z współczynnikami przechodzimy do liczenia wartości wielomianu
w zadanych punktach,
- użytkownik może podać dowolną ilość punktów,
- za każdym razem program pyta użytkownika czy chce podać nową liczbę, użytkownik
może wybrać z klawiatury Y lub N,
- jeśli użytkownik wybierze Y, należy pobrać wartość x, obliczyć wartość wielomianu w
tym punkcie i wyświetlić odpowiedni komunikat,
- jeśli użytkownik wybierze N, program kończy działanie, wyświetlając komunikat końcowy,
- do obliczania wartości wielomianu należy wykorzystać funkcję z punktu (a).