Oblicz logarytm....który sposób błędny?
: 27 wrz 2011, o 15:14
Witam...otóż zrobiłam zadanie swoim sposobem. Na lekcji okazał się on błędny mimo dobrego wyniku. Więc jest to ten przykład pewnego zadania:
\(\displaystyle{ log_{(2x-5)} 16 = 2}\)
No i stanęłam w następnej linijce
\(\displaystyle{ (2x-5)^{2} = 16}\) <- i są 2 wyjścia z tej sytuacji. Osobiście użyłam pierwiastka po obydwóch stronach co dało: \(\displaystyle{ 2x- 5 = 4}\) i ostatecznie \(\displaystyle{ x= 4 \frac{1}{2}}\). Było dobrze, nawet w podręczniku był ten wynik. Ale nauczycielka rzekła inaczej twierdząc że tak nie można robić.....
Obliczyła ten przykład korzystając z funkcji kwadratowej ale wyszły jej dwa wyniki: \(\displaystyle{ 4 \frac{1}{2} i\frac{1}{2}}\). Przypominam że w podręczniku nic o tym drugim wyniku nie ma. Zatem to ona się myliła czy ja jak i podręcznik? Albo czy nie można wykonać tego działania w mój sposób, bo zawsze muszą być 2 wyniki?
\(\displaystyle{ log_{(2x-5)} 16 = 2}\)
No i stanęłam w następnej linijce
\(\displaystyle{ (2x-5)^{2} = 16}\) <- i są 2 wyjścia z tej sytuacji. Osobiście użyłam pierwiastka po obydwóch stronach co dało: \(\displaystyle{ 2x- 5 = 4}\) i ostatecznie \(\displaystyle{ x= 4 \frac{1}{2}}\). Było dobrze, nawet w podręczniku był ten wynik. Ale nauczycielka rzekła inaczej twierdząc że tak nie można robić.....
Obliczyła ten przykład korzystając z funkcji kwadratowej ale wyszły jej dwa wyniki: \(\displaystyle{ 4 \frac{1}{2} i\frac{1}{2}}\). Przypominam że w podręczniku nic o tym drugim wyniku nie ma. Zatem to ona się myliła czy ja jak i podręcznik? Albo czy nie można wykonać tego działania w mój sposób, bo zawsze muszą być 2 wyniki?