Siły w wale pędnianym oraz oddziaływanie na most.

Ardeth
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1
Rejestracja: 29 sty 2011, o 11:15
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Katowice

Siły w wale pędnianym oraz oddziaływanie na most.

Post autor: Ardeth » 29 sty 2011, o 11:41

Mam problem z dwoma zadaniami. Starałem się rozwiązać je sam, niestety bez skutku. Byłbym wdzięczny za rozwiązanie ich lub jakąkolwiek pomoc w rozwiązaniu ich przeze mnie. Zad I. Poziomy wał pędniany, na którym są osadzone dwa koła pasowe C i D, może obracać się w łożyskach A i B. Promienie kół są \(r_{1}\)=20cm, \(r_{2}\)=25cm, odstęp kół od łożysk a=b=50cm, a odległość między kołami c=100cm. Siły w gałęziach pasa nałożonego na koło C są skierowane poziomo i mają wartości \(T_{1}\) i \(T_{2}\), przy czym \(T_{1}\)=2\(t_{1}\)=500kG, a siły pasa nałożonego na koło D tworzą z pionem \(alpha\)=\(30^{o}\) i mają wartości \(T_{2}\) i \(t_{2}\), przy czym \(T_{2}\)=2\(t_{2}\). Wyznaczyć siły \(T_{2}\) i \(t_{2}\) dla położenia równowagi oraz reakcje łożysk spowodowane siłami w pasach. Zad II. Parowóz o ciężarze Q=180T przejeżdża przez most z prędkością 72km/h. W chwili gdy parowóz znajduje się w środku mostu, ugięcie mostu wynosi h=0,1m. Obliczyć dodatkową siłę oddziałującą na most w tejże chwili przyjmując, że most rozpatrujemy jako pozbawioną masy jedno przęsłową belkę o stałym przekroju i o długości L=100m, z przegubowymi podpartymi końcami. Wymiary parowozu pomijamy.

kruszewski
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6286
Rejestracja: 7 gru 2010, o 16:50
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Staszów

Siły w wale pędnianym oraz oddziaływanie na most.

Post autor: kruszewski » 29 sty 2011, o 15:52

Wał na odcinku CD przenosi moment skręcający z koła C na koło D stałej wartości równej iloczynowi różnicy sił T i t na kole C. Zatem Mc = MD = r(T-t) na drugim kole. Stosunet T:t pozwala na określenie tych sił na drugim kole. Wypadkową siłę na drugim kole można rozłożyć na składowe odpowiednio zorientowane, poziomą i pionową. Składowe reakcji w łożyskach-podporach obliczyć wg znanych zasad w dwu płaszczyznach, tu wzajemnie prostopadłych i dla znalezienia ich wypadkowych złożyć je np. wg zasady równoległoboku ( geometrycznie) lub stosując tw. Pitagorasa. Parowóz w czasie przejazdu przez most działa na niego siłą ciężaru i siłą przyłożoną do szyn, a tę można określić z zasady zachowania pędu. Należy nie zapomnieć o tym, że siła przyłożona do szyn będzie działać na podpory na ramieniu równym strzałce ugięcia przęsła mostu. W.Kr.

ODPOWIEDZ