drgania, drgania tłumione

Ruch drgający, wahadła i oscylatory. Ruch falowy i stowarzyszone z nim zjawiska. Zjawiska akustyczne.
llkk
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 52
Rejestracja: 25 sty 2010, o 21:12
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: warszawa

drgania, drgania tłumione

Post autor: llkk »

Witam. Potrzebuję pomocy przy rozwiązadniu dwówch zadanek (myślę, że łatwych, ale ja jestem zielony z fizyki i nie mogę do niczego dojść )

1.Wyliczyć okres małych drgań kulki zawieszonej na nici o długości l i umieszczonej w idealnej cieczy o gestości n=3 razy mniejszej od gęstosci kulki.

2. Wahadło matematyczne o dlugości l=24,7 cm wykonuje drgania tłumione. Po jakim czasie energia wahan wahadla zmaleje 9,4 razy, jeżeli logarytmiczny dekrement tłumienia wynosi 0,01.

Do pierwszego zadania nie mogę nigdzie znaleźć jak powiązać gęstość kulki i cieczy z okresem drgań i do czego w ogóle ją wykorzystać...

Drugie jest całkiem zakręcone i nie wiem jak się za nie zabrać..

Nie proszę o gotowe rozwiązania zadań, ale chciałbym, żeby ktoś mnie naprowadził - jakich wzorów użyć, z czego skorzystać, jak się w ogóle zabrać za te zadania..
Będę bardzo wdzięczny za każdą pomoc -- 19 maja 2010, o 16:31 --Do drugiego zadania rozpisałem trochę, ale nie mogę znaleźć wzoru na czas..

\(\displaystyle{ A=ln( \frac{A _{n} }{A _{n+1} })}\) gdzie A to logarytmiczny dekrement tłumienia

wzór na amplitudę \(\displaystyle{ A(t)=A _{0}e ^{- \beta t}}\) więc mogę podstawić A(t) wtedy:
\(\displaystyle{ A=ln \frac{A(t) }{A(t+T) }}\)

po podstawieniu za A(t) amplitudy i rozposaniu wychodzi mi: \(\displaystyle{ A= \beta T}\)

Teraz za T podstawiam okres, którego wzór : \(\displaystyle{ T=2 \pi \sqrt{ \frac{l}{g} }}\)
i mam:
\(\displaystyle{ A= \beta \frac{2 \pi }{ \sqrt{ \frac{g}{l}- \beta ^{2} } }}\) tzn nie wiem skąd tu jeszcze pod pierwiastkiem \(\displaystyle{ \beta ^{2}}\)

No i coś tam rozpisałem, ale widzę, że z tego t nie wyciągnę..
Może nie powinno być tego pod pierwiastkiem \(\displaystyle{ \beta ^{2}}\) ??