Dokładnie z wiatrem, szybciej niż wiatr
Dokładnie z wiatrem, szybciej niż wiatr
Najpierw fajna zagadka:
A tutaj związaną z tym ciekawostka:
Czy pojazd napędzany tylko wiatrem może jechać dokładnie z wiatrem (ten sam kierunek co powietrze względem ziemi) ale szybciej od tego wiatru, który go pcha?
A tutaj związaną z tym ciekawostka:
Czy pojazd napędzany tylko wiatrem może jechać dokładnie z wiatrem (ten sam kierunek co powietrze względem ziemi) ale szybciej od tego wiatru, który go pcha?
-
- Użytkownik
- Posty: 333
- Rejestracja: 4 lis 2009, o 20:38
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Poznan
- Podziękował: 3 razy
- Pomógł: 75 razy
Dokładnie z wiatrem, szybciej niż wiatr
Skoro czerpie energie tylko i wyłącznie z wiatru(pomijamy nierówności terenu) to wydaje się że nie może jechać szybciej niż wiatr, bo nie dość że nie byłby napędzany, to byłby zatrzymywany poprzez względne poruszanie się w stronę przeciwną do powietrza. Ewentualnie mógłby się rozpędzić przy jakimś wietrze i mając pewną prędkość, wiatr mógłby przestać wiać tak mocno, przez co przez chwilę pojazd będzie jechał szybciej niż wiatr
Dokładnie z wiatrem, szybciej niż wiatr
Dudas pisze:Skoro czerpie energie tylko i wyłącznie z wiatru(pomijamy nierówności terenu) to wydaje się że nie może jechać szybciej niż wiatr, bo nie dość że nie byłby napędzany, to byłby zatrzymywany poprzez względne poruszanie się w stronę przeciwną do powietrza.
Linijka pcha wózek, który posuwa się szybciej niż linijka:
Dlaczego powietrze nie może pchać wózka który posuwa się szybciej niż powietrze?
Chodzi o stały wiatr i stalą prędkość pojazdu.Dudas pisze:Ewentualnie mógłby się rozpędzić przy jakimś wietrze i mając pewną prędkość, wiatr mógłby przestać wiać tak mocno, przez co przez chwilę pojazd będzie jechał szybciej niż wiatr
-
- Użytkownik
- Posty: 333
- Rejestracja: 4 lis 2009, o 20:38
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Poznan
- Podziękował: 3 razy
- Pomógł: 75 razy
Dokładnie z wiatrem, szybciej niż wiatr
Ponieważ wtedy wózek porusza się pod wiatr, a z doświadczenia wiemy że poruszając się pod wiatr hamujemyA.T. pisze: Dlaczego powietrze nie może pchać wózka który posuwa się szybciej niż powietrze?
Dokładnie z wiatrem, szybciej niż wiatr
"Pod wiatr" znaczy dla ciebie: "z punktu widzenia wózka powietrze się cofa"? Linijka tez się cofa z punktu widzenia tego wózka:Dudas pisze:Ponieważ wtedy wózek porusza się pod wiatr, a z doświadczenia wiemy że poruszając się pod wiatr hamujemyA.T. pisze: Dlaczego powietrze nie może pchać wózka który posuwa się szybciej niż powietrze?
Ale jakoś go nie hamuje tylko popycha.
Zastanów się czy "z wiatrem szybciej niz wiatr" to naprawdę taka sama sytuacja jak "pod wiatr". Prędkość powietrza względem wózka jest taka sama, ale co z prędkością ziemi względem wózka?
-
- Użytkownik
- Posty: 333
- Rejestracja: 4 lis 2009, o 20:38
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Poznan
- Podziękował: 3 razy
- Pomógł: 75 razy
Dokładnie z wiatrem, szybciej niż wiatr
Interesuje nas tylko i wyłącznie prędkość względna powietrza i wózka, bo to jest właśnie to co odczuwamy jako wiatr. Nie jestem pewien co do filmiku ale wydaję mi się, że cały trick polega na różnicy wielkości kół, ale na pewno to nie mam pojęcia. W każdym razie jeżeli poruszasz się w przeciwnym kierunku niż wiatr (a tak jest poruszając się szybciej niż wiatr, tj cząsteczki powietrza) to natrafiasz na opór powietrza.
Dokładnie z wiatrem, szybciej niż wiatr
Pojazd ma kontakt z dwoma rzeczami: powietrzem i ziemią. Dlaczego tylko powietrze ma być istotne.Dudas pisze:Interesuje nas tylko i wyłącznie prędkość względna powietrza i wózka,
To jest "odczuwany wiatr". Ale wózek ma kontakt z ziemia i powietrzem które poruszają się względem siebie. To jest ten "normalny wiatr".Dudas pisze:bo to jest właśnie to co odczuwamy jako wiatr.
Nie całkiem. Ale dlaczego tego samego triku nie można zastosować z powietrzem zamiast linijki?Dudas pisze:Nie jestem pewien co do filmiku ale wydaję mi się, że cały trick polega na różnicy wielkości kół, ale na pewno to nie mam pojęcia.
Opory zawsze są. Wózek pod linijka tez je ma.Dudas pisze:W każdym razie jeżeli poruszasz się w przeciwnym kierunku niż wiatr (a tak jest poruszając się szybciej niż wiatr, tj cząsteczki powietrza) to natrafiasz na opór powietrza.
Dokładnie z wiatrem, szybciej niż wiatr
Dudas pisze:Skoro czerpie energie tylko i wyłącznie z wiatru(pomijamy nierówności terenu) to wydaje się że nie może jechać szybciej niż wiatr,
Pojazd z pasażerem osiągnął ponad 2 x prędkość wiatru (jadąc
dokładnie z wiatrem):
http://www.youtube.com/watch?v=c5VlX-xEk00
Na drugim filmie jedzie 1:30 min szybciej niż wiatr.Dudas pisze:Ewentualnie mógłby się rozpędzić przy jakimś wietrze i mając pewną prędkość, wiatr mógłby przestać wiać tak mocno, przez co przez chwilę pojazd będzie jechał szybciej niż wiatr
-
- Użytkownik
- Posty: 979
- Rejestracja: 27 wrz 2005, o 22:56
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Wrocław
- Podziękował: 11 razy
- Pomógł: 75 razy
Dokładnie z wiatrem, szybciej niż wiatr
Ciekawe.
Mam pomysł - zasilania samochód z turbiny wiatrowej.
Przy 100 km/h opór jest duży, np. maluch musi pracować pełną mocą silnika żeby utrzymać taką prędkość (z 20 kW).
Ale jeśli wystawimy z przodu wiatrak, wtedy powierzchnia natarcia nie zmieni się, czyli opór nie wzrośnie, a wiatrak się kręci - daje moc właśnie dokładnie taką, jaką potrzeba do pokonania oporów (albo prawie, w każdym razie porównywalną, co można wyliczyć).
Dziwne. Z tego wynikałoby że można jechać, np. autostradą lub szybkimi drogami, praktycznie za darmo.
Czyżby opór turbiny przekraczał tu siłę wiatru? Raczej nie.
A dodatkowo mamy jeszcze za turbiną prędkość wiatru do trzech razy mniejszą, zatem względem ziemi jest wiatr.
Zatem możemy zastosować napęd na śmigło - w stylu tego mechanizmu wyprzedzającego wiatr.
Niech będzie tam wiatr za turbiną 0.5 ze 100 km/h = 50km/h, odpychamy powietrze do tyłu i zyskujemy 2 razy, bo napędzamy z kółek (plus z turbiny z przodu).
Mam pomysł - zasilania samochód z turbiny wiatrowej.
Przy 100 km/h opór jest duży, np. maluch musi pracować pełną mocą silnika żeby utrzymać taką prędkość (z 20 kW).
Ale jeśli wystawimy z przodu wiatrak, wtedy powierzchnia natarcia nie zmieni się, czyli opór nie wzrośnie, a wiatrak się kręci - daje moc właśnie dokładnie taką, jaką potrzeba do pokonania oporów (albo prawie, w każdym razie porównywalną, co można wyliczyć).
Dziwne. Z tego wynikałoby że można jechać, np. autostradą lub szybkimi drogami, praktycznie za darmo.
Czyżby opór turbiny przekraczał tu siłę wiatru? Raczej nie.
A dodatkowo mamy jeszcze za turbiną prędkość wiatru do trzech razy mniejszą, zatem względem ziemi jest wiatr.
Zatem możemy zastosować napęd na śmigło - w stylu tego mechanizmu wyprzedzającego wiatr.
Niech będzie tam wiatr za turbiną 0.5 ze 100 km/h = 50km/h, odpychamy powietrze do tyłu i zyskujemy 2 razy, bo napędzamy z kółek (plus z turbiny z przodu).
Dokładnie z wiatrem, szybciej niż wiatr
Nie ma co kombinować. Jak nie ma wiatru rzeczywistego (różnica prędkości miedzy ziemią a masą powietrza), to nie ma źródła energii. Jak jest wiatr rzeczywisty to niezależnie od własnej prędkości można go zwolnic i zebrać jego energie. Lokalny wiatr rzeczywisty wytworzony podmuchem pojazdu nic ci nie da. Zeby go wytworzyć tracisz więcej energii niż z niego wyciągniesz.Fibik pisze:Ciekawe.
Mam pomysł - zasilania samochód z turbiny wiatrowej.
Przy 100 km/h opór jest duży, np. maluch musi pracować pełną mocą silnika żeby utrzymać taką prędkość (z 20 kW).
Ale jeśli wystawimy z przodu wiatrak, wtedy powierzchnia natarcia nie zmieni się, czyli opór nie wzrośnie, a wiatrak się kręci - daje moc właśnie dokładnie taką, jaką potrzeba do pokonania oporów (albo prawie, w każdym razie porównywalną, co można wyliczyć).
Dziwne. Z tego wynikałoby że można jechać, np. autostradą lub szybkimi drogami, praktycznie za darmo.
Czyżby opór turbiny przekraczał tu siłę wiatru? Raczej nie.
A dodatkowo mamy jeszcze za turbiną prędkość wiatru do trzech razy mniejszą, zatem względem ziemi jest wiatr.
Zatem możemy zastosować napęd na śmigło - w stylu tego mechanizmu wyprzedzającego wiatr.
Niech będzie tam wiatr za turbiną 0.5 ze 100 km/h = 50km/h, odpychamy powietrze do tyłu i zyskujemy 2 razy, bo napędzamy z kółek (plus z turbiny z przodu).
North American Land Sailing Association zatwierdziła rekord tego ze śmigłem. 2.8 x prędkość wiatru z wiatrem:
Kod: Zaznacz cały
http://www.nalsa.org/DownWind.html
-
- Użytkownik
- Posty: 979
- Rejestracja: 27 wrz 2005, o 22:56
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Wrocław
- Podziękował: 11 razy
- Pomógł: 75 razy
Dokładnie z wiatrem, szybciej niż wiatr
Nie musisz wyciągać.
Rozpędzasz się tylko, a potem jedziesz za darmo, bo odzyskujesz na turbinie to co tracisz na oporach -
na turbinie opór pracuje.
No, a dalej - za turbiną masz już mniejszy wiatr, więc realny, bo względem jezdni, np.: v - 0.5v = 0.5v;
Na tym 0.5 v jedzie ten wózek, przekładnia ponad 2 razy, więc będzie już ponad v... hihi!
Rozpędzasz się tylko, a potem jedziesz za darmo, bo odzyskujesz na turbinie to co tracisz na oporach -
na turbinie opór pracuje.
No, a dalej - za turbiną masz już mniejszy wiatr, więc realny, bo względem jezdni, np.: v - 0.5v = 0.5v;
Na tym 0.5 v jedzie ten wózek, przekładnia ponad 2 razy, więc będzie już ponad v... hihi!
Re: Dokładnie z wiatrem, szybciej niż wiatr
Nowe video na ten temat:
Druga cześć:
Kod: Zaznacz cały
https://www.youtube.com/watch?v=jyQwgBAaBag
Druga cześć:
Kod: Zaznacz cały
https://www.youtube.com/watch?v=yCsgoLc_fzI
-
- Użytkownik
- Posty: 2284
- Rejestracja: 14 cze 2011, o 11:34
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Sosnowiec
- Podziękował: 88 razy
- Pomógł: 351 razy
Re: Dokładnie z wiatrem, szybciej niż wiatr
Czy tylko ja uważam, że eksperyment na bieżni nijak ma się do rzeczywistego eksperymentu?
wyjaśnienie:
opinia o całym eksperymencie:
Re: Dokładnie z wiatrem, szybciej niż wiatr
Dokładnie tą sytuacje symuluje bieżnia: Zasada względności Galileusza
To nie jest wiatrak napędzany wiatrem pozornym, tylko śmigło napędzane przez kola.