Kuratoryjne Konkursy Matematyczne dla gimnazjalistów 2009/10
Kuratoryjne Konkursy Matematyczne dla gimnazjalistów 2009/10
No kur... takie proste... ze tez na to nie wpadłem;(:P
-
- Użytkownik
- Posty: 129
- Rejestracja: 15 lis 2009, o 21:40
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Warszawa
- Podziękował: 2 razy
- Pomógł: 5 razy
Kuratoryjne Konkursy Matematyczne dla gimnazjalistów 2009/10
ale okręgi nie są styczne do AC w punktach przecięcia się dwusiecznej z AC...exother pisze:Ehh... no tak
No to może najprościej - punkt przecięcia się dwusiecznych kątów przy wierzchołkach D i B znajduje się na boku |AC|, który jest wspólny dla obu trójkątów, a że punkt ten należy do obu okręgów wpisanych w trójkąty, to okręgi te są styczne.
-
- Użytkownik
- Posty: 97
- Rejestracja: 28 wrz 2009, o 15:01
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował: 3 razy
- Pomógł: 9 razy
Kuratoryjne Konkursy Matematyczne dla gimnazjalistów 2009/10
Mayom pisze:ale okręgi nie są styczne do AC w punktach przecięcia się dwusiecznej z AC...exother pisze:Ehh... no tak
No to może najprościej - punkt przecięcia się dwusiecznych kątów przy wierzchołkach D i B znajduje się na boku |AC|, który jest wspólny dla obu trójkątów, a że punkt ten należy do obu okręgów wpisanych w trójkąty, to okręgi te są styczne.
A muszą? Punkt przecięcia się tych dwusiecznych jest środkiem tego czworokąta. A jak dwa trójkąty mają wspólny bok, który jest notabene przekątną tworzonego przez nie czworokąta i na tej przekątnej leży środek czworokąta, to muszą te okręgi wpisane być styczne Ale fakt, znów działa dokładnie tylko dla trójkątów równoramiennych ;/
-
- Użytkownik
- Posty: 129
- Rejestracja: 15 lis 2009, o 21:40
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Warszawa
- Podziękował: 2 razy
- Pomógł: 5 razy
Kuratoryjne Konkursy Matematyczne dla gimnazjalistów 2009/10
No, żeby były styczne w tym samym punkcie to tak.exother pisze: A muszą?
no chyba nie koniecznie.exother pisze:i na tej przekątnej leży środek czworokąta,
a nawet gdyby to była prawda to:
chyba też prawdą nie jest. ASle szkoła czeka, więc nie mam czasu się zastanawiaćexother pisze:to muszą te okręgi wpisane być styczne
dokładnie.exother pisze:Ale fakt, znów działa dokładnie tylko dla trójkątów równoramiennych ;/
Nie rysuj szczególnych przypadków w geometrii
Kuratoryjne Konkursy Matematyczne dla gimnazjalistów 2009/10
eh ... 19 pkt ... W tym zadaniu trzeba coś z promieniami kombinować ,bo widziałem w kluczu .Nawet to przeczytałem ,ale nie udało mi się tego zrozumieć ...
-
- Użytkownik
- Posty: 29
- Rejestracja: 19 lis 2009, o 19:11
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Krz
- Pomógł: 4 razy
-
- Użytkownik
- Posty: 13
- Rejestracja: 24 lis 2009, o 13:40
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
Kuratoryjne Konkursy Matematyczne dla gimnazjalistów 2009/10
hm.. wracając do zadania ze stycznymi.
wydaje mi sie ze mozna je zrobic w ten sposob :
\(\displaystyle{ |AB|+|CD|=|AD|+|BC}\)
kreślimy przekątną |AC|.
następnie zgodnie z własnościami stycznej (o odcinkach równej długości) określamy długości boków tj. \(\displaystyle{ |AB|=f+a
|DC|= d+c
|AD|= f+e
|BC|=b+c}\)
powstaje nam w ten sposób układ równań
\(\displaystyle{ \begin{cases} a+d = e+b\\ a+e = b+d \end{cases}}\)
\(\displaystyle{ d-e = e-d
2d=2e
d=e}\)
dochodzimy do wniosku ze \(\displaystyle{ |AC|= a+e=b+d}\)
I komentarz słowny :
Punkty styczności na przekątnej AC leżą w tym miejscu więc okręgi są styczne.
Podejrzewam, że ciężko będzie się w tym połapać, ale nie mam jak załączyć rysunku.
wydaje mi sie ze mozna je zrobic w ten sposob :
\(\displaystyle{ |AB|+|CD|=|AD|+|BC}\)
kreślimy przekątną |AC|.
następnie zgodnie z własnościami stycznej (o odcinkach równej długości) określamy długości boków tj. \(\displaystyle{ |AB|=f+a
|DC|= d+c
|AD|= f+e
|BC|=b+c}\)
powstaje nam w ten sposób układ równań
\(\displaystyle{ \begin{cases} a+d = e+b\\ a+e = b+d \end{cases}}\)
\(\displaystyle{ d-e = e-d
2d=2e
d=e}\)
dochodzimy do wniosku ze \(\displaystyle{ |AC|= a+e=b+d}\)
I komentarz słowny :
Punkty styczności na przekątnej AC leżą w tym miejscu więc okręgi są styczne.
Podejrzewam, że ciężko będzie się w tym połapać, ale nie mam jak załączyć rysunku.
-
- Użytkownik
- Posty: 13
- Rejestracja: 24 lis 2009, o 13:40
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
Kuratoryjne Konkursy Matematyczne dla gimnazjalistów 2009/10
są to odcinki od wierzchołków do punktów styczności. Hm... wydaje mi się, że tutaj bez rysunku się nie obejdzie, więc i moje rozwiązanie może okazać się bezużyteczne.
-
- Użytkownik
- Posty: 29
- Rejestracja: 19 lis 2009, o 19:11
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Krz
- Pomógł: 4 razy
Kuratoryjne Konkursy Matematyczne dla gimnazjalistów 2009/10
właśnie wróciłem z II etapu w podkarpackim
15 zadań zamkniętych i 6 otwartych
poziom zamkniętych taki sobie jednego chyba tylko nie wiedziałem, a z otwartych dwóch nie zrobiłem, ale jestem wkurzony bo za 5 pkt wiem jak już zrobić łatwe jest, ale jak się ma 30 min do końca i 4 otwarte do zrobienia to pomysły tak szybko nie wpadają. Z tego co liczyłem to chyba 37 do zdobycia, więc 30 myślę, że osiągnąłem. Pierwsze zamknięte mnie rozwaliło, bo nie wiedziałem o co chodzi, ale go nie napiszę, bo nie ma takich znaków na forum. Zadania otwarte, które pamiętam.
1. Były duże liczby i trzeba było uprościć i wyliczyć, ale brak czasu i nie zrobiłem.
2. Mamy trójkąt równoboczny, którego bok jest średnicą okręgu. Oblicz wspólne pole okręgu i trójkąta.
3. w pewnym sześcianie długość boku zwiększono o pewną ilość, że pole wzrosło o 69%. O ile % wzrosła objętość.
4.Mamy ojca, córke i syna, którzy złożyli się na prezent dla mamy. Ojciec dał połowę pieniędzy, które dały dzieci i dorzucił 13 zł. Córka 1/3 tego co ojciec i syn i dorzuciła 13 zł. Syn 1/4 tego co córka i ojciec i dorzucił 13 zł. Ile kosztował prezent.
5.Mamy pewną liczbę a, która przy dzieleniu przez 5 daję resztę 2 i pewną liczbę b, która przy dzieleniu przez 5 daję resztę dwa. Ile wynosi reszta iloczynu a i b podzielonego przez 5.
6. \(\displaystyle{ \sqrt{56-7x}}\) jaką największą liczbą całkowitą może być x, aby wyrażenie miało sens liczbowy.
15 zadań zamkniętych i 6 otwartych
poziom zamkniętych taki sobie jednego chyba tylko nie wiedziałem, a z otwartych dwóch nie zrobiłem, ale jestem wkurzony bo za 5 pkt wiem jak już zrobić łatwe jest, ale jak się ma 30 min do końca i 4 otwarte do zrobienia to pomysły tak szybko nie wpadają. Z tego co liczyłem to chyba 37 do zdobycia, więc 30 myślę, że osiągnąłem. Pierwsze zamknięte mnie rozwaliło, bo nie wiedziałem o co chodzi, ale go nie napiszę, bo nie ma takich znaków na forum. Zadania otwarte, które pamiętam.
1. Były duże liczby i trzeba było uprościć i wyliczyć, ale brak czasu i nie zrobiłem.
2. Mamy trójkąt równoboczny, którego bok jest średnicą okręgu. Oblicz wspólne pole okręgu i trójkąta.
3. w pewnym sześcianie długość boku zwiększono o pewną ilość, że pole wzrosło o 69%. O ile % wzrosła objętość.
4.Mamy ojca, córke i syna, którzy złożyli się na prezent dla mamy. Ojciec dał połowę pieniędzy, które dały dzieci i dorzucił 13 zł. Córka 1/3 tego co ojciec i syn i dorzuciła 13 zł. Syn 1/4 tego co córka i ojciec i dorzucił 13 zł. Ile kosztował prezent.
5.Mamy pewną liczbę a, która przy dzieleniu przez 5 daję resztę 2 i pewną liczbę b, która przy dzieleniu przez 5 daję resztę dwa. Ile wynosi reszta iloczynu a i b podzielonego przez 5.
6. \(\displaystyle{ \sqrt{56-7x}}\) jaką największą liczbą całkowitą może być x, aby wyrażenie miało sens liczbowy.
-
- Użytkownik
- Posty: 129
- Rejestracja: 15 lis 2009, o 21:40
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Warszawa
- Podziękował: 2 razy
- Pomógł: 5 razy
Kuratoryjne Konkursy Matematyczne dla gimnazjalistów 2009/10
szaman.wicia, ja nie mam pojęcia jak to zrobiłeś (pomijając te boki) z jakiej Ty własności korzystasz?
-
- Użytkownik
- Posty: 1114
- Rejestracja: 26 paź 2008, o 19:43
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował: 23 razy
- Pomógł: 157 razy
Kuratoryjne Konkursy Matematyczne dla gimnazjalistów 2009/10
Z "najmocniejszego twierdzenia geometrii" - twierdzenia o punkcie przecięcia dwóch stycznych do okręgu - długości odcinków łączących ten punkt z punktami styczności stycznych do okręgu są równe.
-
- Użytkownik
- Posty: 129
- Rejestracja: 15 lis 2009, o 21:40
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Warszawa
- Podziękował: 2 razy
- Pomógł: 5 razy
Kuratoryjne Konkursy Matematyczne dla gimnazjalistów 2009/10
Nie no to jest jasne.
Chodzi mi o to skąd te równości (o te iloczyny mi głównie chodzi ;F) może dlatego, że nie wiem co to są te a,b,...
Chodzi mi o to skąd te równości (o te iloczyny mi głównie chodzi ;F) może dlatego, że nie wiem co to są te a,b,...
Kuratoryjne Konkursy Matematyczne dla gimnazjalistów 2009/10
Zobaczcie sobie te zadania z II etapu w podkarpackim ,przecież to jest w porównaniu do naszego szkolnego pestka ... Aż żal mi ludzi ,którzy robili te zadania w Łodzkim, nawet nie chce wiedzieć jakie wywalą na 2 etapie ...
Przykład :
\(\displaystyle{ \sqrt{56-7x}}\) jaką największą liczbą całkowitą może być x, aby wyrażenie miało sens liczbowy.
Ja w 1 klasie gimnazjum spokojnie bym to zrobił ...Wogóle większość jak patrzę to w pamięci potrawię zrobić ...
Przykład :
\(\displaystyle{ \sqrt{56-7x}}\) jaką największą liczbą całkowitą może być x, aby wyrażenie miało sens liczbowy.
Ja w 1 klasie gimnazjum spokojnie bym to zrobił ...Wogóle większość jak patrzę to w pamięci potrawię zrobić ...