gra-strategia wygrywająca

Matematyczne łamigłowki i zagadki...
aneta909811
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 264
Rejestracja: 1 lut 2015, o 19:20
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: Poznań
Podziękował: 70 razy

gra-strategia wygrywająca

Post autor: aneta909811 »

1. Na tablicy jest narysowanych 2010 kropek. Dwóch uczniów na przemian rysuje odcinki łączące kropki w taki sposób aby nie utworzyć krzywej zamkniętej z dotychczas narysowanymi . Przegra ten uczeń który nie będzie mógł narysować odcinka. Który uczeń ma strategie wygrywająca i jaka to strategia?
2.Dwóch graczy poczynając od liczby 0 na przemian dodaje liczbę 1 lub 2 . Wygra ten gracz, który jako pierwszy otrzyma liczbę 20. Dla którego gracza istnieje strategia wygrywająca i jaka jest to strategia?
a4karo
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 22211
Rejestracja: 15 maja 2011, o 20:55
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Bydgoszcz
Podziękował: 38 razy
Pomógł: 3755 razy

Re: gra-strategia wygrywająca

Post autor: a4karo »

Wsk. Gracz, który napisze liczbę `17` wygrywa. Jak wymyślisz dlaczego, to łatwo znajdziesz strategię
Awatar użytkownika
kerajs
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 8585
Rejestracja: 17 maja 2013, o 10:23
Płeć: Mężczyzna
Podziękował: 307 razy
Pomógł: 3351 razy

Re: gra-strategia wygrywająca

Post autor: kerajs »

Ad 2.
Nie bardzo wiadomo czy:
a) każdy z graczy ma własną sumą
b) suma jest wspólna i do niej naprzemian dodają 1 lub 2
W obu przypadkach wygra gracz pierwszy zaczynając od liczby 2.

Ad 1
Wygra pierwszy gracz po 2009 ruchach bez żadnej strategii.
a4karo
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 22211
Rejestracja: 15 maja 2011, o 20:55
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Bydgoszcz
Podziękował: 38 razy
Pomógł: 3755 razy

Re: gra-strategia wygrywająca

Post autor: a4karo »

kerajs pisze: 8 mar 2024, o 12:44 Ad 2.
Nie bardzo wiadomo czy:
a) każdy z graczy ma własną sumą
b) suma jest wspólna i do niej naprzemian dodają 1 lub 2
W obu przypadkach wygra gracz pierwszy zaczynając od liczby 2
A nie uważasz, że gra w przypadku a) byłaby wyjątkowo debilna?

Wędka jest często lepsza od ryby
Awatar użytkownika
kerajs
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 8585
Rejestracja: 17 maja 2013, o 10:23
Płeć: Mężczyzna
Podziękował: 307 razy
Pomógł: 3351 razy

Re: gra-strategia wygrywająca

Post autor: kerajs »

a4karo pisze: 8 mar 2024, o 14:32 A nie uważasz, że gra w przypadku a) byłaby wyjątkowo debilna?
To nie ma znaczenia, gdyż rolą autora jest tak pisać, aby treść była jednoznaczna, a nie obarczać rozwiązującego domyślaniem się co autor chciał napisać, lecz mu nie wyszło.

Nb, gra z przypadku a) nie jest gorsza od ''gry'' z zadania nr 1.
a4karo pisze: 8 mar 2024, o 14:32
Wędka jest często lepsza od ryby
Różnie bywa. Akurat tu ani ryby nie dałem, ani wędki nie ruszałem.
Jan Kraszewski
Administrator
Administrator
Posty: 34296
Rejestracja: 20 mar 2006, o 21:54
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 3 razy
Pomógł: 5203 razy

Re: gra-strategia wygrywająca

Post autor: Jan Kraszewski »

kerajs pisze: 8 mar 2024, o 12:44 Ad 1
Wygra pierwszy gracz po 2009 ruchach bez żadnej strategii.
A mógłbyś to wyjaśnić? Bo mam wrażenie, że nie chodzi tu o zamkniętość krzywej powstałej ze wszystkich narysowanych odcinków, tylko o powstanie jakiejkolwiek krzywej zamkniętej.

JK
Awatar użytkownika
kerajs
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 8585
Rejestracja: 17 maja 2013, o 10:23
Płeć: Mężczyzna
Podziękował: 307 razy
Pomógł: 3351 razy

Re: gra-strategia wygrywająca

Post autor: kerajs »

Jeśli żaden z graczy nie popełni błędu (czyli w pewnym ruchu narysuje odcinek domykający jakąś pętlę) to po 2009 ruchach powstanie drzewo (spójny prosty graf acykliczny) o 2010 wierzchołkach i 2009 krawędziach. Zachowanie acykliczności w 2010-tym ruchu wymaga połączenia drzewa z nowym nieistniejącym 2011-tym wierzchołkiem, więc dodatkowa krawędź (1005-ty ruch gracza drugiego) doprowadzi do powstania w grafie cyklu.

Ot mądra gra: każdy gracz wykonuje ponad 1000 ruchów (co w realu nie jest łatwe) aby się przekonać że drugi gracz przegra, niezależnie od narysowanych przez obu graczy kresek.
Jan Kraszewski
Administrator
Administrator
Posty: 34296
Rejestracja: 20 mar 2006, o 21:54
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 3 razy
Pomógł: 5203 razy

Re: gra-strategia wygrywająca

Post autor: Jan Kraszewski »

Zakładasz, że pętle powstają ("grafowo") poprzez łączenie wierzchołków (jako cykle w grafie), a mogą też powstawać ("geometrycznie") w wyniku przecięcia się krawędzi. Z Twojego rozumowania wynika, że wykonując ruch trzeba uważać tylko, by nie domykać pętli, natomiast nie jest dla mnie jasne, czy pomimo takiej uważności nie znajdę się (wcześniej) w sytuacji, gdzie każdy kolejny potencjalny ruch prowadzi do przecięcia z jakąś istniejąca już krawędzią.

JK
Awatar użytkownika
kerajs
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 8585
Rejestracja: 17 maja 2013, o 10:23
Płeć: Mężczyzna
Podziękował: 307 razy
Pomógł: 3351 razy

Re: gra-strategia wygrywająca

Post autor: kerajs »

Istotnie, założyłem że pętle powstają "grafowo". I niestety, nawet nie pomyślałem o innej interpretacji treści zadania. A powinienem pomyśleć!

Wersja ''geometryczna'' jest ciekawszą i bardziej złożoną grą, a na wynik istotnie wpłynie rozmieszczenie punktów i definicja pętli gdy punkty będą współliniowe.
ODPOWIEDZ