Przekładnia łańcuchowa

Awatar użytkownika
Mr_Green
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 232
Rejestracja: 29 maja 2010, o 20:18
Płeć: Mężczyzna
Podziękował: 28 razy
Pomógł: 5 razy

Przekładnia łańcuchowa

Post autor: Mr_Green »

Witam, mam parę prostych pytań do ludzi siedzących w temacie.
a) siła zrywająca łańcuch to jest po prostu doraźne zerwanie łańcucha na zrywarce?
b) kół łańcuchowych nie liczy się na wytrzymałość?
c) co się bardziej zużywa, koło czy łańcuch? Tzn. częściej się wymienia łańcuchy?
d) łańcuchy się wymienia ze względu na wytarcie?(wydłużenie) Tzn. nie pękają zmęczeniowo? Ja to wygląda w praktyce?
kruszewski
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6882
Rejestracja: 7 gru 2010, o 16:50
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Staszów
Podziękował: 50 razy
Pomógł: 1112 razy

Re: Przekładnia łańcuchowa

Post autor: kruszewski »

Siła zrywająca tak, taka jaka rozrywa łańcuch. Powoduje jego pierwsze uszkodzenia doraźne, pęknięcie itp. Dokładnie określa ją norma państwowa lub inna przedmiotowa. Ale ogółnie taka przy której łańcuch "rozrywa się".
Nie oblicza się zębów takiego koła bo jego wyniary determinuje łańcuch, a ten jest dobierany wg obciążenia doraćnego, otrzevnej trwałości w konkretnych warunkach pracy: smarowanie, chronienie przed zzanieczyszczeniem, zmiennoś obciążenia i jego częstość, i tworzywo koła, stal ulepszona, utwardzona czy klamkowa. Oczywista klasa dokładności wykonania zębów ma tu znaczenie.
Natomiast przy przesadnie dużej średnicy8 podziałowej koła wypada sprawdzić sztywność (możliwość poprzecznych odkształceń) i oczywista osadzenie na wale, piasta, wpusty, czy inne oprawki.
Łańcu0chy "wyciągają się", jest to sumaryczne wytarcie elementów ruchomych i sworznia. Gdyby były zmiany podziałki między osiami sworzni, to byłoby to świadectwem pracy biskiej granicy plastyczności tworzywa łańcucha.
W rowerach i gdzie indziej też, należy wymieniać jednocześnie mniejsze koło i łańcuch. Większe po dwu trzech zmianach łańcucha. W przekładniach maszynowych zjednocześnie.
ODPOWIEDZ