Matura z matematyki 2016 - poziom rozszerzony
- Chewbacca97
- Użytkownik
- Posty: 464
- Rejestracja: 9 lis 2013, o 22:09
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował: 33 razy
- Pomógł: 120 razy
Matura z matematyki 2016 - poziom rozszerzony
Ja tak zrobiłem. Ale dlaczego miałby Ci ktoś uciąć punkt za takie rozwiązanie?
-
- Użytkownik
- Posty: 821
- Rejestracja: 22 lut 2013, o 19:24
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Warszawa
- Podziękował: 84 razy
- Pomógł: 45 razy
Matura z matematyki 2016 - poziom rozszerzony
Ja analogicznie , przy czym na boku wykazałem że ta nierówność jest prawdziwa , tak na wszelki wypadek. Bo dwie linijki to była za mało na trzy punkty
-
- Użytkownik
- Posty: 45
- Rejestracja: 28 wrz 2015, o 20:47
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował: 8 razy
- Pomógł: 4 razy
Matura z matematyki 2016 - poziom rozszerzony
Byłem pewny rozwiązania, więc w sumie nic nie wykazywałem - Ale jak widziałem dyskusje na temat tego zadania oraz to, że nikt nie wymienił tego sposobu, to wolałem się upewnić. U mnie na lekcjach, ilekroć mówiłem o tej nierówności to nawet nauczyciele patrzyli na mnie, jakbym co najmniej po chińsku zaczął mówić
-
- Użytkownik
- Posty: 61
- Rejestracja: 1 lut 2015, o 20:31
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: aaaaaaaaaaaa
- Podziękował: 20 razy
Matura z matematyki 2016 - poziom rozszerzony
To mnie teraz przestraszyliście, co będzie w sytuacji kiedy egzaminator tej nierówności nie zna?
-
- Użytkownik
- Posty: 14
- Rejestracja: 8 kwie 2013, o 18:35
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Polska
- Podziękował: 1 raz
Matura z matematyki 2016 - poziom rozszerzony
Tutaj post z 7 maja 2012 o stosowaniu twierdzeń itp.:
378483.htm
I tutaj temat o tym:Jan Kraszewski pisze:Oczywiście można, nie zapomnij jednak dokładnie napisać, z czego korzystasz, bo w przeciwnym wypadku możesz nie zostać zrozumiany.
JK
378483.htm
-
- Użytkownik
- Posty: 10
- Rejestracja: 9 maja 2016, o 21:28
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Podziękował: 2 razy
Matura z matematyki 2016 - poziom rozszerzony
Słuchajcie, mam problem, bo zrobiłem dowód z nierównością zupełnie inaczej niż wszystkie rozwiązania co na razie widziałem, może ktoś będzie umiał mi powiedzieć, czy to jest dobrze...
przekształciłem \(\displaystyle{ x+y \le 2}\) do postaci \(\displaystyle{ xy \le 1}\). Z \(\displaystyle{ x^{2} + y^{2} = 2}\) wyznaczyłem \(\displaystyle{ y}\), który podstawiłem do nierówności, tworząc funkcję \(\displaystyle{ f(x) = xy}\). Policzyłem jej pochodną (wciągając wszystko pod pierwiastek), z pochodnej otrzymałem jedno maksimum lokalne, dla \(\displaystyle{ x=1}\) oraz \(\displaystyle{ y=1}\), co dowodzi, że \(\displaystyle{ xy \le 1}\)
Ma to jakieś ręce i nogi?
przekształciłem \(\displaystyle{ x+y \le 2}\) do postaci \(\displaystyle{ xy \le 1}\). Z \(\displaystyle{ x^{2} + y^{2} = 2}\) wyznaczyłem \(\displaystyle{ y}\), który podstawiłem do nierówności, tworząc funkcję \(\displaystyle{ f(x) = xy}\). Policzyłem jej pochodną (wciągając wszystko pod pierwiastek), z pochodnej otrzymałem jedno maksimum lokalne, dla \(\displaystyle{ x=1}\) oraz \(\displaystyle{ y=1}\), co dowodzi, że \(\displaystyle{ xy \le 1}\)
Ma to jakieś ręce i nogi?
Ostatnio zmieniony 10 maja 2016, o 02:15 przez Jan Kraszewski, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Poprawa wiadomości.
Powód: Poprawa wiadomości.
-
- Użytkownik
- Posty: 14
- Rejestracja: 8 kwie 2013, o 18:35
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Polska
- Podziękował: 1 raz
Matura z matematyki 2016 - poziom rozszerzony
DuDiiC- tutaj masz klucz do arkusza ze strony CKE z grudnia 2014, zobacz zadanie 13, II sposób rozwiązania i porównaj ze swoim:
_ ... wiedzi.pdf
_ ... wiedzi.pdf
-
- Użytkownik
- Posty: 10
- Rejestracja: 9 maja 2016, o 21:28
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Podziękował: 2 razy
Matura z matematyki 2016 - poziom rozszerzony
O, dzięki, faktycznie analogiczna metoda! To jeśli to będzie dobrze, to maturka na 84% a każdy wynik wyżej będzie miłym zaskoczeniem
Matura z matematyki 2016 - poziom rozszerzony
Progi nie pójdą w górę tylko raczej w dół. Prownajcie sobie ta maturę z zeszloroczna gdzie już tamta uznawana była za trudną a ta była naprawdę trudna i większości w Polsce poszła słabo. Jestem z czołowego liceum w Wawie i napisze to na max 65% niestety. Maturę zeszloroczna zrobiłem na 96% wiec widać jednak różnice w skali trudności. Jeśli komuś poszło słabo to polecam się nie przejmować bo poza ludźmi z tego forum to w Polsce raczej żałoba po tej maturze. Za rok wrócą do tej prostszej. Nie zrobiłem analitycznej dowodu geometryczne i ostroslupa (wiem ze to akurat było do zrobienia ale spędziłem 1h na analitycznej przez straciłem mnóstwo czasu bo i tak do niczego nie doszedłem) Bardzo głupie błędy bo nie miałem czasu sprawdzić. Ogólnie pytając się około 30 osób z CZACKIEGO NIKT nie powiedział ze była prosta nikt nie był zadowolony z wyniku wiec wychodzi ze na tym forum są tylko ludzie ze Staszica
-
- Użytkownik
- Posty: 19
- Rejestracja: 5 paź 2015, o 19:32
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Polska
- Podziękował: 6 razy
Matura z matematyki 2016 - poziom rozszerzony
Zgodzę się z przedmówcą. Dla tych, co bawienie się matmą nie jest niczym nowym, a każda informacja jest poukładana w logiczną całość matura była do napisania, ale tak naprawdę każde zadanie ( no może poza parametrem, tam to 100% schematu ) było nietypowe i wymagało większego obycia z materiałem. Dodatkowo dochodząca presja czasu w moim przypadku odebrała 8 % minimum.
- Premislav
- Użytkownik
- Posty: 15688
- Rejestracja: 17 sie 2012, o 13:12
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Warszawa
- Podziękował: 196 razy
- Pomógł: 5221 razy
Matura z matematyki 2016 - poziom rozszerzony
Terabajt, a kto Cię w tym Czackim uczył matmy?
Moje zdanie jest takie, że to liceum jest mocno przereklamowane.
Matura była oczywiście trudniejsza niż w latach 2010-2013 (wcześniejszych nie kojarzę, a 2014 była strasznie rachunkowa, co nieco zaburza obraz), a porównując z zeszłoroczną (co jest najrozsądniejsze, bo jednak porównywanie przy różnym zakresie materiału wygląda trochę kiepsko), to wydaje się, że mniej uciążliwych rachunków i zapewne łatwiej uzyskać średni wynik typu 60%, 70% itd. a trudniej ~100%, z uwagi na nietypowe zadanko z planimetrii.
-- 9 maja 2016, o 23:48 --
Terabajt, weź też pod uwagę to, że wielu osobom inaczej idzie rozwalanie zadanek w domu, z kubkiem herbatki, w ciepłych kapciach czy coś, a inaczej na egzaminie/konkursie itd.-- 9 maja 2016, o 23:53 --Swoją drogą to bardzo dobrze, że pojawia się jakieś mniej typowe zadanie. Ogólnie matura powinna różnicować.
Moje zdanie jest takie, że to liceum jest mocno przereklamowane.
Matura była oczywiście trudniejsza niż w latach 2010-2013 (wcześniejszych nie kojarzę, a 2014 była strasznie rachunkowa, co nieco zaburza obraz), a porównując z zeszłoroczną (co jest najrozsądniejsze, bo jednak porównywanie przy różnym zakresie materiału wygląda trochę kiepsko), to wydaje się, że mniej uciążliwych rachunków i zapewne łatwiej uzyskać średni wynik typu 60%, 70% itd. a trudniej ~100%, z uwagi na nietypowe zadanko z planimetrii.
-- 9 maja 2016, o 23:48 --
Terabajt, weź też pod uwagę to, że wielu osobom inaczej idzie rozwalanie zadanek w domu, z kubkiem herbatki, w ciepłych kapciach czy coś, a inaczej na egzaminie/konkursie itd.-- 9 maja 2016, o 23:53 --Swoją drogą to bardzo dobrze, że pojawia się jakieś mniej typowe zadanie. Ogólnie matura powinna różnicować.
-
- Administrator
- Posty: 34542
- Rejestracja: 20 mar 2006, o 21:54
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Wrocław
- Podziękował: 4 razy
- Pomógł: 5226 razy
Matura z matematyki 2016 - poziom rozszerzony
A napisałeś, że przekształcasz równoważnie? Bo przekształcanie tezy bez tej uwagi jest ryzykowne.DuDiiC pisze:przekształciłem \(\displaystyle{ x+y \le 2}\) do postaci \(\displaystyle{ xy \le 1}\).
JK
-
- Użytkownik
- Posty: 426
- Rejestracja: 29 paź 2015, o 16:26
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Wrocław
- Podziękował: 21 razy
- Pomógł: 90 razy
Matura z matematyki 2016 - poziom rozszerzony
Nie lubię nierówności, więc bym zad.8 rozwiązał geometrycznie - w przedziale \(\displaystyle{ x \in (0; \sqrt{2})}\) narysowałbym część okręgu \(\displaystyle{ x^2+y^2=2}\) i prostą \(\displaystyle{ y=-x+2}\). Następnie wykazałbym, że odległość prostej od środka okręgu równa się promieniowi tego okręgu.
Jakbym dostał na maturze zad.9 ze stereometrii to nie wiem czy bym wpadł na rozwiązanie z tą dwusieczną. A jak geometrycznie nie da rady to zostaje ostateczność - rozwiązanie analitycznie, czyli mocno rachunkowe - współrzędne punktów, okręgu, prostej, równanie kwadratowe i \(\displaystyle{ \Delta=0}\)... I bez wpadnięcia na pomysł drogą rachunków można to zrobić
Jakbym dostał na maturze zad.9 ze stereometrii to nie wiem czy bym wpadł na rozwiązanie z tą dwusieczną. A jak geometrycznie nie da rady to zostaje ostateczność - rozwiązanie analitycznie, czyli mocno rachunkowe - współrzędne punktów, okręgu, prostej, równanie kwadratowe i \(\displaystyle{ \Delta=0}\)... I bez wpadnięcia na pomysł drogą rachunków można to zrobić