Matura z matematyki 2015 - poziom rozszerzony, wersja nowa

Przygotowanie do egzaminu dojrzałości. Zestawy zadań. Wyniki i przebieg rekrutacji na studia.
Skowronxter
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 21
Rejestracja: 4 kwie 2014, o 21:45
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Lublin
Podziękował: 1 raz

Matura z matematyki 2015 - poziom rozszerzony, wersja nowa

Post autor: Skowronxter »

Jak zrobiliście 14? Mi wyszło sinus równy 1...
Zahion
Moderator
Moderator
Posty: 2095
Rejestracja: 9 gru 2012, o 19:46
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa, mazowieckie
Podziękował: 139 razy
Pomógł: 504 razy

Matura z matematyki 2015 - poziom rozszerzony, wersja nowa

Post autor: Zahion »

\(\displaystyle{ \frac{2 \sqrt{6} }{5}}\)
Marxin
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 59
Rejestracja: 2 maja 2015, o 13:23
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Polska
Podziękował: 2 razy
Pomógł: 1 raz

Matura z matematyki 2015 - poziom rozszerzony, wersja nowa

Post autor: Marxin »

Zahion

Szczerze powiedziawszy wolę rozwiązywać zadania (obojętne czy matematyka czy cokolwiek wymagającego myślenia) przy ludziach (nauczycielu, kimś w domu, egzaminatorach czy kogo tam mamy) niż sam siedząc w zamkniętym własnym pokoju (byle zachowywali ciszę). Brzmi dziwnie? A dlaczego?

Bo się bardziej skupiam... Gdy nie raz nie dwa rozwiązywałem takie ,,cudaki" w domu, to się momentalnie rozkojarzyłem i dalej już każdy z nas wie czym to się kończy. A podczas matury było 300% skupienia. Zabrakło jedynie czasu... porobiłem błędy z pospiechu.


AndrzejK

Rada ode mnie. Rozwiązuj jak najwięcej takich ,,czarnych pereł". Jedno twórcze zadanie rozwiązane na jeden, dwa sposoby, jest bardziej wartościowe niż dziesięć ,,oklepanych" za przeproszeniem równań wielomianowych, modułów, równań trygonometrycznych, czy ,,dany jest ciąg a,b,c...".
Ostatnio zmieniony 8 maja 2015, o 17:27 przez Marxin, łącznie zmieniany 1 raz.
Lukasz19281
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 16
Rejestracja: 22 mar 2015, o 21:11
Płeć: Mężczyzna
Pomógł: 3 razy

Matura z matematyki 2015 - poziom rozszerzony, wersja nowa

Post autor: Lukasz19281 »

Dostanę jakieś punkty w zadaniu z wielomianem za zapisanie tego jako:
\(\displaystyle{ \begin{cases} W(x_0-3)=0 \\ W(x_0)=0 \\ W(x_0+3)=0 \end{cases}}\)
i rozpisanie po podstawieniu \(\displaystyle{ c=-(a+b+1)}\)?
Reszta zadań chyba nie jakaś trudna, ale jakieś błędy pewnie się jak zawsze trafią.
Zahion
Moderator
Moderator
Posty: 2095
Rejestracja: 9 gru 2012, o 19:46
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa, mazowieckie
Podziękował: 139 razy
Pomógł: 504 razy

Matura z matematyki 2015 - poziom rozszerzony, wersja nowa

Post autor: Zahion »

Ja się zgadzam. Nie dziwię się w ogóle. Zobaczenie rozwiązania typu \(\displaystyle{ \frac{12 + \sqrt{109} }{5}}\) sprowadza się do tego, że ktoś traci 30 minut, ponieważ ten wynik jest tak nierealny, a podstawienie i sprawdzenie to kolejne 30minut. Pamiętajmy, że nie ma idealnego sposobu sprawdzania wiedzy i ważne jest to co potrafimy.
Skowronxter
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 21
Rejestracja: 4 kwie 2014, o 21:45
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Lublin
Podziękował: 1 raz

Matura z matematyki 2015 - poziom rozszerzony, wersja nowa

Post autor: Skowronxter »

Ok, już wiem. Źle zaznaczyłem ten kąt, bo źle zaznaczyłem wysokość. Cóż! Myślicie, że dostanę jakieś punkty za pół dobry rysunek i np wyliczenie krawędzi \(\displaystyle{ a\sqrt{5}}\) ?

Myślicie, że ile mogę stracić za tylko błąd rachunkowy w 10 zadaniu?
Zahion
Moderator
Moderator
Posty: 2095
Rejestracja: 9 gru 2012, o 19:46
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa, mazowieckie
Podziękował: 139 razy
Pomógł: 504 razy

Matura z matematyki 2015 - poziom rozszerzony, wersja nowa

Post autor: Zahion »

Wyliczenie krawędzi da Ci prawdopodobnie punkt. Generalnie idea błędów rachunkowych jest taka, że jeśli Twój pomysł na zadanie jest dobry i pomylisz się w jakimś miejscu ( właśnie ten błąd ) to odejmują Ci jeden punkt za całe zadanie. Chyba, że Twój wynik jest nierealny ( pstwo większe od 1 ).
AndrzejK
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 974
Rejestracja: 21 wrz 2013, o 15:24
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Polska
Podziękował: 114 razy
Pomógł: 102 razy

Matura z matematyki 2015 - poziom rozszerzony, wersja nowa

Post autor: AndrzejK »

Zahion pisze:Wydaje mi się, że zadanie z dowodem czworokąta było co najmniej nie na miejscu z tego powodu, że pojawiło się identyczne w zbiorze przygotowującym do matury \(\displaystyle{ 2015}\).
Tak samo było z językiem polskim - temat rozprawki miałem na sprawdzianie z "Lalki" (ze repetytorium przygotowującego do matury 2015) dwa tygodnie przed maturą.
Skowronxter
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 21
Rejestracja: 4 kwie 2014, o 21:45
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Lublin
Podziękował: 1 raz

Matura z matematyki 2015 - poziom rozszerzony, wersja nowa

Post autor: Skowronxter »

No to dobrze. Ogólnie to jeszcze w zadaniu z parametrem dobrze mi wyszło ogólnie, ale inne wartości(które odrzuciłem) wyszły inne. Myślicie, że z tego punkt mi zabiorą?
marcin7Cd
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 139
Rejestracja: 31 gru 2013, o 13:10
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: łódź
Pomógł: 61 razy

Matura z matematyki 2015 - poziom rozszerzony, wersja nowa

Post autor: marcin7Cd »

Zadanie 15. z wielomianów można łatwo rozwiązać wystarczy zauważyć \(\displaystyle{ W(1)}\) jest sumą wszystkich współczynników, czyli \(\displaystyle{ 1+a+b+c}\) i jest równy zero, czyli \(\displaystyle{ 1}\) to pierwiastek wielomianu z twierdzenia bezouta. Od razu widać, że wszystkie możliwe pierwiastki wielomianu to te trójki \(\displaystyle{ 1,4,7}\) albo \(\displaystyle{ -2,1,4}\) albo \(\displaystyle{ -5,-2,1}\) i wystarczy policzy jakie wyjdą wielomiany i koniec.
Remy
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 10
Rejestracja: 1 gru 2014, o 19:55
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: Zielona Góra

Matura z matematyki 2015 - poziom rozszerzony, wersja nowa

Post autor: Remy »

Zgadzam się z Zahion. Zadanie z trojmianem zajęło mi 10 minut a jego sprawdzanie jakies 45....
fizzybarrel
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 7
Rejestracja: 8 maja 2015, o 19:38
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Płońsk
Podziękował: 2 razy

Matura z matematyki 2015 - poziom rozszerzony, wersja nowa

Post autor: fizzybarrel »

Jestem zniesmaczony, bo nie zrobiłem do końca ostrosłupa i zadania 15 z wielomianów, które zawsze lubiłem. Jednak najbardziej denerwuje fakt, że kiedy już wpadłem na pomysł jak je zrobić, skończył się czas. W domu poszło od ręki w 5 minut... nieciekawe uczucie.
Generalnie matura była wg. mnie zaprzeczeniem zapowiedzi CKE o rzekomym lepszym sprawdzaniu myślenia matematycznego i ograniczeniu skomplikowanych, bezcelowych rachunków. Mimo, że zadania nie były z kosmosu wymagały czasu, były nieco żmudne i sprawiały wrażenie "życzeniowych". Za mało czasu - chyba, że ludzie w komisji stwierdzili, że mogą odsiewać ludzi za pomocą małej ilości minut.
Jeszcze pytanko: jak myślicie - ile punktów mogą mi przyznać za zaznaczenie kąta, policzenie krawędzi bocznych i przekątnej podstawy w 14, oraz za stwierdzenie, że pierwiastkiem wielomianu w 16 zadaniu jest 1? Wiadomo - każdy punkcik się liczy, a lubię wiedzieć na czym stoję.
I jeszcze jedno - jeśli nie napisałem odpowiedzi do jednego zadania w miejscu na to przeznaczonym, tylko na końcu rozwiązania, to mogą coś obciąć?
gorgo15
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 61
Rejestracja: 29 kwie 2011, o 16:54
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: Polska
Podziękował: 2 razy

Matura z matematyki 2015 - poziom rozszerzony, wersja nowa

Post autor: gorgo15 »

Witajcie Moim zdaniem matura nie była zaskakująca, ale obliczenia były skomplikowane i zadziwiające (duża część moich znajomych szukała błędu w zadaniu widząc nietypowy wynik typu \(\displaystyle{ \sqrt{ \frac{253}{13} }}\) )

Ile punktów mogę dostać za zadanie z parametrem \(\displaystyle{ m}\), jeżeli popełniłam najgłupszy błąd świata i przy rozpisywaniu warunku z \(\displaystyle{ x_{1}, x_{2}}\) skróciłam występujące po obydwu stronach \(\displaystyle{ ( x_{1}+ x_{2})( x_{1} - x_{2})}\) ?
Awatar użytkownika
jutrvy
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1202
Rejestracja: 24 lis 2014, o 18:04
Płeć: Mężczyzna
Podziękował: 10 razy
Pomógł: 239 razy

Matura z matematyki 2015 - poziom rozszerzony, wersja nowa

Post autor: jutrvy »

Moim zdaniem trudności, jakie trzeba pokonać rozwiązując tę maturę nie mają nic wspólnego z trudnościami - powiedzmy problemami - matematycznymi. Trzeba umieć się opanować, bardzo szybko rachować nie popełniając błędu, pracować pod presją czasu...

Granda i tragedia!!! Co za barany siedzą w tym CKE!!! TO W ŻADNYM STOPNIU NIE SPRAWDZA TEGO, JAK ZDAJĄCY UMIE MATEMATYKĘ. Sprawdza jedynie, kto szybciej pokoloruje większą liczbę rolników. Żenada, wstyd mi się za granicą będzie przyznawać, że w Polsce mamy takich ... wymyślaczy egzaminów, które są jednocześnie egzaminami na studia... NA PRZYKŁAD NA MATEMATYKĘ!!! Litości... Boże, widzisz i nie grzmisz...
Albercikkk
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 59
Rejestracja: 9 lut 2012, o 15:58
Płeć: Mężczyzna
Podziękował: 18 razy

Matura z matematyki 2015 - poziom rozszerzony, wersja nowa

Post autor: Albercikkk »

Wychodząc byłem pewny, że mam 94%
Otwierając w domu arkusz, dostałem szału i zacząłem rzucać wszystkim co miałem pod ręką... w TRZECH zadaniach źle przeczytałem treść. 30% stracone przez błędne odczytanie treści przez co błędnie zrobienie zadań. a byłem pewien, że napisałem to na 94%..
super!!!
ODPOWIEDZ