VIII edycja Olimpiady "O Diamentowy Indeks AGH"
-
- Użytkownik
- Posty: 43
- Rejestracja: 11 paź 2014, o 13:36
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Katowice
VIII edycja Olimpiady "O Diamentowy Indeks AGH"
ja w 2. najpierw rozpisałem pod pierwiastkiem wzory skróconego mnożenia. Potem stronami pomnożyłem przez \(\displaystyle{ \left( \sqrt{3}+ \sqrt{2} \right)^{x}}\) co po przekształceniu dało postać \(\displaystyle{ \left( \ \sqrt{3}+ \sqrt{2} \right)^{2x}-10\left( \ \sqrt{3}+ \sqrt{2} \right)^{x} + 1^{x}=0}\) i w tym momencie podstawiłem \(\displaystyle{ t= \left( \ \sqrt{3}+ \sqrt{2} \right)^{x}}\)
-
- Użytkownik
- Posty: 974
- Rejestracja: 21 wrz 2013, o 15:24
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Polska
- Podziękował: 114 razy
- Pomógł: 102 razy
VIII edycja Olimpiady "O Diamentowy Indeks AGH"
Zrobiłem jak wyżej i podstawiłem \(\displaystyle{ y=(\sqrt{3}+\sqrt{2})^x}\)durendal96 pisze:ja w 2. najpierw rozpisałem pod pierwiastkiem wzory skróconego mnożenia.
-
- Użytkownik
- Posty: 18
- Rejestracja: 14 sty 2011, o 14:00
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Lublin
VIII edycja Olimpiady "O Diamentowy Indeks AGH"
Rozwiązywał ktoś z was z Fizyki i podał by może swoje odpowiedzi ?
VIII edycja Olimpiady "O Diamentowy Indeks AGH"
A mógłby ktoś wytłumaczyć zadanie 4 osobie,która nie miała styczności z kombinatoryką? Nie rozumiem np. dlaczego nie można by tego podzielić na zbiory 2- czy 1-elementowe,bo wydaje mi się,że wtedy nie byłyby zbiorami pustymi.
-
- Użytkownik
- Posty: 163
- Rejestracja: 29 lis 2011, o 20:33
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Kraków
- Podziękował: 3 razy
- Pomógł: 20 razy
VIII edycja Olimpiady "O Diamentowy Indeks AGH"
Zbiór pusty to taki zbiór, gdzie nie ma elementów.
Zbiór podany w zadaniu to zbiór \(\displaystyle{ n}\) początkowych liczb naturalnych dodatnich.
Wyobraź sobie ciężarówkę jabłek i trzy koszyki. Twoim zadaniem jest policzyć, jak wiele jest możliwości, aby rozdzielić jabłka do tych koszyków, żeby żaden nie był pusty, stąd oczywiste założenie, że w tej ciężarówce są co najmniej trzy jabłka.
Każde z nich (nie wiemy ile dokładnie ich jest, więc przyjmujemy, że \(\displaystyle{ n}\)) możesz przydzielić na \(\displaystyle{ 3}\) sposoby. Skoro jest ich \(\displaystyle{ n}\), to daje (z reguły mnożenia) \(\displaystyle{ 3^n}\) wszystkich możliwości. Jednak wśród nich są takie, kiedy jeden lub dwa koszyki są puste, zatem musimy je wykluczyć.
Dokładnie dwa koszyki mogą być puste na \(\displaystyle{ 3}\) sposoby (zapełniamy tylko jeden z trzech koszyków).
Dokładnie dwa koszyki można zapełnić na \(\displaystyle{ 2^n}\) sposobów (rozumując analogicznie do trzech koszyków), ale wliczając sytuacje, gdy jeden pozostaje pusty, co wykluczyliśmy wcześniej, a jest ich dokładnie dwie, więc żeby DOKŁADNIE jeden był pusty mamy \(\displaystyle{ 2^n-2}\) możliwości, przy czym trzeba to pomnożyć razy \(\displaystyle{ 3}\), ponieważ możemy przydzielać jabłka tylko do koszyka pierwszego i drugiego, lub tylko do pierwszego i trzeciego lub tylko do drugiego i trzeciego.
Więc takich możliwości, które nie spełniają warunków zadania jest \(\displaystyle{ 3+3(2^n-2)}\).
Na koniec trzeba dokładny wynik podzielić przez liczbę możliwych ustawień koszyków (nie interesuje nas, czy akurat w pierwszym koszyku jest \(\displaystyle{ 7}\) jabłek, w drugim \(\displaystyle{ 4}\), reszta w trzecim, bo jeżeli w pierwszym jest \(\displaystyle{ 4}\), w trzecim \(\displaystyle{ 7}\), a reszta w drugim to nadal ta sama sytuacja), a jest ich \(\displaystyle{ 3!}\) ,bo pierwszy koszyk można ustawić na trzy sposoby, drugi na dwa, a trzeci już tylko na jeden (znów reguła mnożenia).
Zbiór podany w zadaniu to zbiór \(\displaystyle{ n}\) początkowych liczb naturalnych dodatnich.
Wyobraź sobie ciężarówkę jabłek i trzy koszyki. Twoim zadaniem jest policzyć, jak wiele jest możliwości, aby rozdzielić jabłka do tych koszyków, żeby żaden nie był pusty, stąd oczywiste założenie, że w tej ciężarówce są co najmniej trzy jabłka.
Każde z nich (nie wiemy ile dokładnie ich jest, więc przyjmujemy, że \(\displaystyle{ n}\)) możesz przydzielić na \(\displaystyle{ 3}\) sposoby. Skoro jest ich \(\displaystyle{ n}\), to daje (z reguły mnożenia) \(\displaystyle{ 3^n}\) wszystkich możliwości. Jednak wśród nich są takie, kiedy jeden lub dwa koszyki są puste, zatem musimy je wykluczyć.
Dokładnie dwa koszyki mogą być puste na \(\displaystyle{ 3}\) sposoby (zapełniamy tylko jeden z trzech koszyków).
Dokładnie dwa koszyki można zapełnić na \(\displaystyle{ 2^n}\) sposobów (rozumując analogicznie do trzech koszyków), ale wliczając sytuacje, gdy jeden pozostaje pusty, co wykluczyliśmy wcześniej, a jest ich dokładnie dwie, więc żeby DOKŁADNIE jeden był pusty mamy \(\displaystyle{ 2^n-2}\) możliwości, przy czym trzeba to pomnożyć razy \(\displaystyle{ 3}\), ponieważ możemy przydzielać jabłka tylko do koszyka pierwszego i drugiego, lub tylko do pierwszego i trzeciego lub tylko do drugiego i trzeciego.
Więc takich możliwości, które nie spełniają warunków zadania jest \(\displaystyle{ 3+3(2^n-2)}\).
Na koniec trzeba dokładny wynik podzielić przez liczbę możliwych ustawień koszyków (nie interesuje nas, czy akurat w pierwszym koszyku jest \(\displaystyle{ 7}\) jabłek, w drugim \(\displaystyle{ 4}\), reszta w trzecim, bo jeżeli w pierwszym jest \(\displaystyle{ 4}\), w trzecim \(\displaystyle{ 7}\), a reszta w drugim to nadal ta sama sytuacja), a jest ich \(\displaystyle{ 3!}\) ,bo pierwszy koszyk można ustawić na trzy sposoby, drugi na dwa, a trzeci już tylko na jeden (znów reguła mnożenia).
VIII edycja Olimpiady "O Diamentowy Indeks AGH"
Dziękuje za wytłumaczenie Jednak pozostała nadal jedna kwestia,której nie rozumiem. Mam na myśli ostatni akapit. Dlaczego dzielimy ten wynik przez możliwa liczbę ustawień koszyków?
-
- Użytkownik
- Posty: 163
- Rejestracja: 29 lis 2011, o 20:33
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Kraków
- Podziękował: 3 razy
- Pomógł: 20 razy
VIII edycja Olimpiady "O Diamentowy Indeks AGH"
Nazwijmy te koszyki \(\displaystyle{ A}\), \(\displaystyle{ B}\) i \(\displaystyle{ C}\). Mogą one być Ustawione na \(\displaystyle{ 6}\) sposobów:
\(\displaystyle{ ABC}\)
\(\displaystyle{ ACB}\)
\(\displaystyle{ BAC}\)
\(\displaystyle{ BCA}\)
\(\displaystyle{ CAB}\)
\(\displaystyle{ CBA}\)
Jeżeli powiem: "w jednym koszyku jest \(\displaystyle{ 7}\) jabłek, w drugim \(\displaystyle{ 4}\), a \(\displaystyle{ reszta}\) w trzecim", to mogę mieć na myśli \(\displaystyle{ 6}\) różnych ustawień, a z treści zadania wnioskujemy, że kolejność nie ma znaczenia, czyli ustawienia:
\(\displaystyle{ 7}\) \(\displaystyle{ 4}\) \(\displaystyle{ reszta}\)
\(\displaystyle{ 7}\) \(\displaystyle{ reszta}\) \(\displaystyle{ 4}\)
\(\displaystyle{ 4}\) \(\displaystyle{ 7}\) \(\displaystyle{ reszta}\)
\(\displaystyle{ 4}\) \(\displaystyle{ reszta}\) \(\displaystyle{ 7}\)
\(\displaystyle{ reszta}\) \(\displaystyle{ 4}\) \(\displaystyle{ 7}\)
\(\displaystyle{ reszta}\) \(\displaystyle{ 7}\) \(\displaystyle{ 4}\)
traktujemy jako jedną możliwość.
\(\displaystyle{ ABC}\)
\(\displaystyle{ ACB}\)
\(\displaystyle{ BAC}\)
\(\displaystyle{ BCA}\)
\(\displaystyle{ CAB}\)
\(\displaystyle{ CBA}\)
Jeżeli powiem: "w jednym koszyku jest \(\displaystyle{ 7}\) jabłek, w drugim \(\displaystyle{ 4}\), a \(\displaystyle{ reszta}\) w trzecim", to mogę mieć na myśli \(\displaystyle{ 6}\) różnych ustawień, a z treści zadania wnioskujemy, że kolejność nie ma znaczenia, czyli ustawienia:
\(\displaystyle{ 7}\) \(\displaystyle{ 4}\) \(\displaystyle{ reszta}\)
\(\displaystyle{ 7}\) \(\displaystyle{ reszta}\) \(\displaystyle{ 4}\)
\(\displaystyle{ 4}\) \(\displaystyle{ 7}\) \(\displaystyle{ reszta}\)
\(\displaystyle{ 4}\) \(\displaystyle{ reszta}\) \(\displaystyle{ 7}\)
\(\displaystyle{ reszta}\) \(\displaystyle{ 4}\) \(\displaystyle{ 7}\)
\(\displaystyle{ reszta}\) \(\displaystyle{ 7}\) \(\displaystyle{ 4}\)
traktujemy jako jedną możliwość.
- Michalinho
- Użytkownik
- Posty: 495
- Rejestracja: 17 wrz 2013, o 16:13
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Chełm
- Podziękował: 11 razy
- Pomógł: 104 razy
VIII edycja Olimpiady "O Diamentowy Indeks AGH"
Odpowiedzi do matmy:
1. \(\displaystyle{ p=30k+r, k, r \in \mathbb{Z}, 0 \le r <30}\). Każda liczba złożona \(\displaystyle{ <30}\) ma dzielnik pierwszy mniejszy od 6, czyli 2, 3, 5, a więc dzielniki 30-stki. Wtedy p byłaby złożona czyli sprzeczność.
2. 2 i - 2
3. 4
4. \(\displaystyle{ \frac{3^n-3 \cdot 2^n+3 } {6}}\)
5.\(\displaystyle{ m in left(- infty, - 1
ight] cup left[ 1, infty
ight)}\)
6. Promienie równe wtedy suma pól najmniejsza. Jeden z promieni \(\displaystyle{ \frac{a} {2}}\) wtedy największa.
7. Tak jak AndrzejK rownania stycznych, krzywa to łuk okręgu o równaniu: \(\displaystyle{ (x+\frac{1}{2})^2+y^2=\frac{9}{4}, x \le - \frac{5}{3}}\)-- 28 paź 2014, o 21:43 --
1. \(\displaystyle{ p=30k+r, k, r \in \mathbb{Z}, 0 \le r <30}\). Każda liczba złożona \(\displaystyle{ <30}\) ma dzielnik pierwszy mniejszy od 6, czyli 2, 3, 5, a więc dzielniki 30-stki. Wtedy p byłaby złożona czyli sprzeczność.
2. 2 i - 2
3. 4
4. \(\displaystyle{ \frac{3^n-3 \cdot 2^n+3 } {6}}\)
5.\(\displaystyle{ m in left(- infty, - 1
ight] cup left[ 1, infty
ight)}\)
6. Promienie równe wtedy suma pól najmniejsza. Jeden z promieni \(\displaystyle{ \frac{a} {2}}\) wtedy największa.
7. Tak jak AndrzejK rownania stycznych, krzywa to łuk okręgu o równaniu: \(\displaystyle{ (x+\frac{1}{2})^2+y^2=\frac{9}{4}, x \le - \frac{5}{3}}\)-- 28 paź 2014, o 21:43 --
Podaj swoje, to powiem czy dobrze o ile będę pamiętać.wojteko10 pisze:Rozwiązywał ktoś z was z Fizyki i podał by może swoje odpowiedzi ?
VIII edycja Olimpiady "O Diamentowy Indeks AGH"
Czy w zadaniu czwartym nie powinno być:
\(\displaystyle{ \frac{3 ^{n}-[3*(2^{n}-2)]+3 }{3!}}\) ?
Ja to robiłem w ten sposób:
Wszystkich możliwości podzału n- elementowego zbioru na 3 rozróżnialne podzbiory jest: \(\displaystyle{ 3^n}\), w tym możliwości gdy:
jeden podzbiór jest pusty:
\(\displaystyle{ {3 \choose 1} *(2^n-2)=3*(2^n-2)}\) - na 3 sposoby wybieramy jeden pusty podzbiór, na \(\displaystyle{ 2^n}\) sposobów rozmieszczamy elementy i odejmujemy 2 przypadki w których 2 pozbiory są puste.
Dwa podzbiory są puste:
\(\displaystyle{ {3 \choose 2} =3}\) - na trzy sposoby wybieramy dwa puste podzbiory.
Liczba: \(\displaystyle{ 3^n-[3*(2^n-2)+3]}\) opisuje liczbe podziałów n-elementowego zbioru na 3 niepuste, rozróznialne podzbiory, zatem by uzyskać rozwiązanie musimy podzielić tę liczby przez 3! (podzbiory podane w zadaniu są nierozróżnialne).
\(\displaystyle{ \frac{3 ^{n}-[3*(2^{n}-2)]+3 }{3!}}\) ?
Ja to robiłem w ten sposób:
Wszystkich możliwości podzału n- elementowego zbioru na 3 rozróżnialne podzbiory jest: \(\displaystyle{ 3^n}\), w tym możliwości gdy:
jeden podzbiór jest pusty:
\(\displaystyle{ {3 \choose 1} *(2^n-2)=3*(2^n-2)}\) - na 3 sposoby wybieramy jeden pusty podzbiór, na \(\displaystyle{ 2^n}\) sposobów rozmieszczamy elementy i odejmujemy 2 przypadki w których 2 pozbiory są puste.
Dwa podzbiory są puste:
\(\displaystyle{ {3 \choose 2} =3}\) - na trzy sposoby wybieramy dwa puste podzbiory.
Liczba: \(\displaystyle{ 3^n-[3*(2^n-2)+3]}\) opisuje liczbe podziałów n-elementowego zbioru na 3 niepuste, rozróznialne podzbiory, zatem by uzyskać rozwiązanie musimy podzielić tę liczby przez 3! (podzbiory podane w zadaniu są nierozróżnialne).
- Chewbacca97
- Użytkownik
- Posty: 464
- Rejestracja: 9 lis 2013, o 22:09
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował: 33 razy
- Pomógł: 120 razy
VIII edycja Olimpiady "O Diamentowy Indeks AGH"
Dokładnie, a rozpisując nawias: \(\displaystyle{ 3^{n}-\left[ 3 \cdot 2^{n} -6 + 3\right] = 3^{n} - 3 \cdot 2^{n} + 3}\). Całość dzielisz przez \(\displaystyle{ 3!}\) i dochodzisz do tego co ludzie w poprzednich postach.brzyniak pisze: Liczba: \(\displaystyle{ 3^n-[3*(2^n-2)+3]}\) opisuje liczbe podziałów n-elementowego zbioru na 3 niepuste, rozróznialne podzbiory, zatem by uzyskać rozwiązanie musimy podzielić tę liczby przez 3! (podzbiory podane w zadaniu są nierozróżnialne).
Czyli ostateczny wynik to: \(\displaystyle{ \frac{3^{n} - 3 \cdot 2^{n} + 3}{3!}}\)