Matura z matematyki 2012 - poziom podstawowy

Przygotowanie do egzaminu dojrzałości. Zestawy zadań. Wyniki i przebieg rekrutacji na studia.
duzy_krok
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6
Rejestracja: 8 maja 2012, o 18:09
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: polska

Matura z matematyki 2012 - poziom podstawowy

Post autor: duzy_krok »

scyth pisze:A potem dzielimy przez 6 i mamy tezę, czyli wychodząc od założeń udowodniliśmy nierówność.
ale dlaczego \(\displaystyle{ (2a+2b)}\) tego nie czaje
Ostatnio zmieniony 8 maja 2012, o 20:54 przez Jan Kraszewski, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Poprawa wiadomości.
rutra
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 131
Rejestracja: 6 wrz 2009, o 18:55
Płeć: Mężczyzna
Podziękował: 5 razy

Matura z matematyki 2012 - poziom podstawowy

Post autor: rutra »

Jakiej drugiej wersji? Wersje są te same tylko odpowiedzi mogą być pomieszane. U jednego 60% będzie jako A, u drugiego jako D.
wercia9922
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3
Rejestracja: 8 maja 2012, o 19:17
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: Gliwice

Matura z matematyki 2012 - poziom podstawowy

Post autor: wercia9922 »

to własnie o to mi chodzi, czy ktos ma odpowiedzi do oby dwoch wersji A i B ze wzgledu na pomieszane odpowiedzi.
magnevox
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 20
Rejestracja: 7 cze 2009, o 22:10
Płeć: Mężczyzna
Podziękował: 2 razy

Matura z matematyki 2012 - poziom podstawowy

Post autor: magnevox »

a co z tym kątem rozwartym? Jeśli napisałem że kąt jest oparty na tym samym łuku czyli dwa razy większy to będzie jakiś punkt?
pawel0520
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 61
Rejestracja: 10 kwie 2010, o 11:44
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 3 razy
Pomógł: 2 razy

Matura z matematyki 2012 - poziom podstawowy

Post autor: pawel0520 »

matura prosta, ale jak zwykle zepsułem dwa zamknięte. pierwsze zamiast odjąć 56 od 100 to zaznaczyłem 56, a drugie gdzie okrąg opisany był na kwadracie, a ja uznałem, że jest wpisany. za szybko... 96% powinno być. i tak jutro najważniejszy egzamin. dzisiaj to była rozgrzewka.
Pozdrawiam.
magnevox pisze:a co z tym kątem rozwartym? Jeśli napisałem że kąt jest oparty na tym samym łuku czyli dwa razy większy to będzie jakiś punkt?
z tego co wiem to kąt oparty na tym samym łuku to jest w okręgu. tu może być dowolny kąt. raczej 0 pkt. dostaniesz za to.
Grzechu_
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 22
Rejestracja: 24 kwie 2012, o 22:21
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Polska

Matura z matematyki 2012 - poziom podstawowy

Post autor: Grzechu_ »

witek1902 pisze:Przecież mając przed sobą tablicę mogłeś zrobić praktycznie połowę zadań z tej matury NIE UŻYWAJĄC MÓZGU.

Więc ja na Twoim miejscu po prostu bym się wstydził.
Wg mnie wszystkie te wzory i pojęcia są zbyt skomplikowanie napisane w podręcznikach czy też tych tablicach. Ogólnie w macie niepotrzebnie komplikują. Przykład z życia: Kiedyś, na w miarę łatwym temacie w szkole siedziałem całą lekcję i nic nie ogarniałem z tego co nauczycielka tłumaczyła, a pod koniec lekcji kolega siedzący obok wytłumaczył mi to w niecałe 5 minut, prostym, ludzkim językiem. To robisz tak, to tak, tu masz przykład. Zamiast tych wszystkich wzorów to bym wolał po jednym konkretnym przykładzie w tych tablicach i wtedy może bym zrobił.



Btw. Również czekam na odpowiedzi do tej drugiej wersji arkusza... wiedziałbym wtedy konkretnie ile mam pkt.
wercia9922
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3
Rejestracja: 8 maja 2012, o 19:17
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: Gliwice

Matura z matematyki 2012 - poziom podstawowy

Post autor: wercia9922 »

No dokladnie, tez czekam na ta druga wersje odpowiedzi albo na drugi arkusz z pomieszanymi odp,bo spisalam jakie odp zaznaczylam ale na razie i tak nic nie wiem bo nie ma nigdzie tego arkusza wrr
Tetriando
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 33
Rejestracja: 6 paź 2009, o 21:09
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Bolesławiec
Podziękował: 9 razy
Pomógł: 2 razy

Matura z matematyki 2012 - poziom podstawowy

Post autor: Tetriando »

Ja to zadanko zrobiłem w takich sposób:

Liczę liczę i dochodzę do takiej postaci:

\(\displaystyle{ 2c > a + b \\\\
c > \frac{a + b}{2}}\)


Średnia arytmetyczna a i b jest mniejsza od b i większa od a, co za tym idzie na pewno jest mniejsza od c.


Dostanę za to maxa?
mat_61
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4618
Rejestracja: 8 lis 2009, o 10:22
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Racibórz
Pomógł: 866 razy

Matura z matematyki 2012 - poziom podstawowy

Post autor: mat_61 »

Aneczka1910 pisze:dlaczego jest różnica pomiędzy parą liczb np. 4 i 3, a 3 i 4? Jeśli np. zapisywalibyśmy je w ciąg czy w liczbę to wiem jaka jest różnica. Ale tutaj losowaliśmy je ze zwracaniem i przecież czy jest ważne czy pierwsza to 4 czy 3 ? Iloczyn 4*3 i 3*4 to to samo. Proszę o taki wytłumaczenie , żebym na przyszłość już to zrozumiała.
Aneczka1910 pisze:no tak omegę obliczyłam rozumiem. Ale skoro nie ma różnicy to dlaczego trzeba to uwzględnić? W tym tkwi mój problem.. ( wiem że dla większości to pewnie banał, ale dla mnie to taka ot, dysfunkcja)
Rozumiem, że Twoją wątpliwość budzi to dlaczego wynik/rezultat losowania dwóch liczb to \(\displaystyle{ (a,b)}\) a nie \(\displaystyle{ \left\{ a,b\right\}}\) skoro \(\displaystyle{ a \cdot b=b \cdot a}\) ?

Uważasz (tak odczytuję Twoje pytanie), że "końcowym rezultatem" doświadczenia jest iloczyn dwóch liczb ze zbioru \(\displaystyle{ \left\{ 1;2;3;4;5;6;7\right\}}\) i dlatego nie należy rozróżniać kolejności wylosowania trójki i czwórki bo przecież ich iloczyn jest i tak równy 12. I tutaj właśnie jest błąd Twojego rozumowania.

Załóżmy, że w praktyce "losowanie liczby" polega na wyciągnięciu z urny kuli z napisaną liczbą. Wyobraź sobie, że losujemy jedną kulę, nie patrzymy jaki jest wynik losowania i wrzucamy ją z powrotem do urny przez rurkę z układem elektronicznym który rejestruje jaka na kuli była liczba. Za drugim razem robimy to samo a na ekranie wyświetla się iloczyn wylosowanych liczb (czyli np. 12)

Jakie kolejno liczby wylosowaliśmy?

Może to było 3 i 4 albo 4 i 3 albo 2 i 6 albo 6 i 2. Czyli taki wynik byłby wyświetlany dla czterech różnych losowań.

A gdyby iloczyn był np. równy 15, to mogliśmy mieć wylosowane 3 i 5 albo 5 i 3, natomiast jak iloczyn byłby równy 25 to z pewnością wylosowaliśmy 5 i 5.

Widzisz teraz, że wynik mnożenia nie może być traktowany jako rezultat doświadczenia (czyli zdarzenie elementarne), bo jednym z aksjomatów klasycznej definicji jest to, że wszystkie zdarzenia elementarne muszą być jednakowo prawdopodobne.

Jak łatwo zauważyć na naszym przykładzie otrzymanie iloczynu równego 12 byłoby dwukrotnie bardziej prawdopodobne niż otrzymanie iloczynu równego 15 i czterokrotnie bardziej prawdopodobne niż otrzymanie iloczynu równego 25. Oznacza to, że przy takim modelu powyższy aksjomat nie byłby spełniony.

Poza tym wszystkich zdarzeń elementarnych nie byłoby 49 tylko znacznie mniej, bo różnych iloczynów dla dwóch liczb z powyższego zbioru jest tylko 25.

Oczywiście możemy teoretycznie zdefiniować przestrzeń zdarzeń elementarnych wg Twojej propozycji ale nie odpowiadałoby to rzeczywistemu doświadczeniu opisanemu w zadaniu. Gdybyśmy np. robili zakłady i obstawiali wynik (zgodny z iloczynem wylosowanych liczb) to ja obstawiając, że wypadnie 12 wygrywałbym dwa razy częściej niż Ty obstawiając 15.

---------------------------------------------

Analogiczne wyjaśnienie byłoby także wówczas gdybyś chciała jako zdarzenie elementarne potraktować zbiór wylosowanych dwóch liczb, czyli istotne miałoby być jakie wylosowaliśmy liczby a nie w jakiej kolejności (maszyna losująca wyświetlała by na koniec parę liczb bez rozróżnienia która liczba w którym losowaniu została wyciągnięta). Wówczas niektóry wyniki losowania np. \(\displaystyle{ \left\{ 3;5\right\}}\) byłyby dwukrotnie bardziej prawdopodobne (bo taki wynik byłby wyświetlony zarówno w przypadku gdybyśmy wylosowali najpierw 5 a później 3 jak i wówczas gdybyśmy najpierw wylosowali 3 a później 5) niż inne np. \(\displaystyle{ \left\{ 4;4\right\}}\) (bo taki wynik byłby wyświetlony tylko w jednym przypadku) czyli także przy takim modelu (gdyby miał on odzwierciedlać rzeczywiste doświadczenie) wszystkie zdarzenie elementarne nie byłyby jednakowo prawdopodobne.

---------------------------------------------

Ponieważ przerabiasz matematykę na poziome rozszerzonym to warto to zrozumieć i możesz na powyższy temat poczytać także tutaj:

https://www.matematyka.pl/224654.htm post 5 gru 2010, o 10:55

tutaj:

https://www.matematyka.pl/215601.htm post 23 paź 2010, o 18:16

i szczególnie tutaj:

[url]http://www.matematyka.pl/255517.htm[/url] posty: 8 cze 2011, o 00:16; 8 cze 2011, o 10:44

Czy teraz jest to dla Ciebie zrozumiałe?
stanley12
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 197
Rejestracja: 8 kwie 2012, o 12:35
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Płock
Podziękował: 34 razy
Pomógł: 1 raz

Matura z matematyki 2012 - poziom podstawowy

Post autor: stanley12 »

scyth:

dlaczego dodajemy \(\displaystyle{ (2a+2b)}\) ? nie ma na to jakiejś jednej reguły, tylko trzeba pomyśleć i dopasować?
rutra
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 131
Rejestracja: 6 wrz 2009, o 18:55
Płeć: Mężczyzna
Podziękował: 5 razy

Matura z matematyki 2012 - poziom podstawowy

Post autor: rutra »

Grzechu_ pisze:
witek1902 pisze:Przecież mając przed sobą tablicę mogłeś zrobić praktycznie połowę zadań z tej matury NIE UŻYWAJĄC MÓZGU.

Więc ja na Twoim miejscu po prostu bym się wstydził.
Wg mnie wszystkie te wzory i pojęcia są zbyt skomplikowanie napisane w podręcznikach czy też tych tablicach. Ogólnie w macie niepotrzebnie komplikują. Przykład z życia: Kiedyś, na w miarę łatwym temacie w szkole siedziałem całą lekcję i nic nie ogarniałem z tego co nauczycielka tłumaczyła, a pod koniec lekcji kolega siedzący obok wytłumaczył mi to w niecałe 5 minut, prostym, ludzkim językiem. To robisz tak, to tak, tu masz przykład. Zamiast tych wszystkich wzorów to bym wolał po jednym konkretnym przykładzie w tych tablicach i wtedy może bym zrobił.

Btw. Również czekam na odpowiedzi do tej drugiej wersji arkusza... wiedziałbym wtedy konkretnie ile mam pkt.
Powinni w kartach odpowiedzi całą mature rozwiązać, albo przynajmniej zadania podobne tylko liczby inne, może wtedy wszyscy by zdali.
Marcinek665
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1824
Rejestracja: 11 sty 2007, o 20:12
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Katowice, Warszawa
Podziękował: 73 razy
Pomógł: 228 razy

Matura z matematyki 2012 - poziom podstawowy

Post autor: Marcinek665 »

Nie zapominajmy tylko, że życząc sobie równie prostego rozszerzenia, życzymy sobie tak naprawdę kosmicznych progów na kierunki związanie z matmą: będą przyjmować od \(\displaystyle{ 98 \%}\), bo na \(\displaystyle{ 96\%}\) będzie umiał napisać największy głąb. Trochę tutaj hiperbolizuję, ale chcę, żeby było widać, o co chodzi.
Awatar użytkownika
scyth
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6392
Rejestracja: 23 lip 2007, o 15:26
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 3 razy
Pomógł: 1087 razy

Matura z matematyki 2012 - poziom podstawowy

Post autor: scyth »

stanley12 duzy_krok - a co chcecie udowodnić?
duzy_krok
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6
Rejestracja: 8 maja 2012, o 18:09
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: polska

Matura z matematyki 2012 - poziom podstawowy

Post autor: duzy_krok »

tam dodajemy to \(\displaystyle{ (2a+2b)}\) bo widzimy że później bedzie mozna to skrócic przez \(\displaystyle{ 6}\) ? Czy to to \(\displaystyle{ (2a+2b)}\) jest z czegoś obliczone ?
Ostatnio zmieniony 8 maja 2012, o 22:40 przez Jan Kraszewski, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Brak LaTeX-a. Proszę zapoznaj się z instrukcją: http://matematyka.pl/latex.htm .
norwimaj
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 5101
Rejestracja: 11 mar 2011, o 16:31
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: 52°16'37''N 20°52'45''E
Podziękował: 4 razy
Pomógł: 1001 razy

Matura z matematyki 2012 - poziom podstawowy

Post autor: norwimaj »

Czy w zadaniu 29 trzeba pisać jakieś rozwiązanie czy wystarczy podać taką odpowiedź:

\(\displaystyle{ (x-(-2))^2+(y-2)^2=(x-2)^2+(y-10)^2}\)?

Może trzeba uzasadnić, że kwadraty odległości są równe wtedy i tylko wtedy, gdy odległości są równe? Jeśli tak, to bardziej się opłaca napisać odpowiedź:

\(\displaystyle{ \sqrt{(x-(-2))^2+(y-2)^2}=\sqrt{(x-2)^2+(y-10)^2}}\).
ODPOWIEDZ