chi kwadrat

Procesy stochastyczne. Sposoby racjonalizowania wielkich ilości informacji. Matematyka w naukach społecznych.
Cristobal
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1
Rejestracja: 27 lip 2011, o 12:30
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Rzeszów

chi kwadrat

Post autor: Cristobal »

Witajcie,

W mojej pracy licencjackiej staram się sprawdzić to co mówi hipoteza:

Hipoteza: Uczniowie szkoły podstawowej, którzy osiągają dobre wyniki w nauce, osiągają również dobre wyniki w sporcie.

Za dane posłużyły mi:
w kwestii nauki - średnia ocen z danego roku nauki
w kwestii sportu - wyniki badań.

Badania: było to 5 czynności sportowych, takich jak robienie brzuszków na czas czy skok w dal z miejsca.

Otrzymałem pięć wyników - trzy w centymetrach, dwa w sekundach.
Żeby sprawdzić poziom tych wyników - czy są dobre, czy słabe, porównałem je do tak zwanych siatek centylowych.

Siatka centylowa -
PRZYKŁAD: ... 6-miesiecy
Na przykładzie mamy: po lewej stronie - masę w kilogramach, u dołu - wiek w miesiącach, po prawej stronie - liczebność populacji osiągającej daną masę. Na przykład liczba 50 będzie oznaczać, że jest to najbardziej typowy wynik w danym wieku, bo osiąga go 50% populacji. Wynik 3 będzie oznaczał, że prawdopodobnie dziecko jest niedorozwinięte pod względem wagowym. Do grupy 3 należy 3% badanych. Wynik 97 również bierze pod uwagę 3 % badanych (100-97=3), ale z drugiej strony - analogicznie dziecko z grupy 97 będzie miało bardzo dużą masę - też to będzie prawdopodobnie patologiczne zjawisko.

Jeżeli jednak weźmiemy pod uwagę czynność sportową i dziecko osiągnie wynik na poziomie 97, będzie to oznaczać wynik niespotykanie dobry, wskazujący na wyjątkowy talent. Analogicznie wynik na poziomie 3 będzie oznaczał, że dziecko bardzo słabo się spisuje w danej dyscyplinie.

Ponieważ różne dzieci osiągają różne wyniki i rzadko się zdarza, żeby dziecko ważyło dokładnie tyle ile wynosi wartość np dla 97, toteż wprowadzono hasło "kanał centylowy".

Kanał centylowy to obszar między poszczególnymi wartościami siatki np pomiędzy 50 a 75.
Mówimy wówczas, że dziecko osiąga wynik nieco powyżej średniej.

Wracamy do badań - porównałem wyniki sportowe osiągnięte przez uczniów, których przebadałem do wyników z siatek centylowych. I tak dla przykładu dziecko, które osiągnęło 3 wyniki w kanale 50-75, osiągnęło też 2 wyniki w kanale 25-50. To oznacza, że jest to dziecko, które po prostu osiąga średnie wyniki - typowe dla swojego wieku i swojej płci.

W zależności od kanału "wręczyłem" dzieciom konkretną wartość punktową.
I tak:

<3 - 0 pkt.
3-10 - 1 pkt.
10-25 - 2 pkt.
25-50 - 3 pkt.
50-75 - 4 pkt.
75-90 - 5 pkt.
90-97 - 6 pkt.
97< - 7 pkt.

Po dodaniu pięciu wartości punktowych i wyciągnięciu z nich średniej (np. 5pkt +3pkt + 4pkt + 3pkt + 6pkt = 21 pkt. 21pkt/5 = 4,2) otrzymujemy średnią ze sportu.

W tej sytuacji mam średnią ze sportu i średnią z nauki.
Zakładam, że uczeń, który dobrze się uczy osiąga średnią powyżej 4,75 (czerwony pasek na świadectwie). Z kolei uczeń, który osiąga dobry wynik ze sportu ma wynik większy od 3,5.

W związku z powyższym mam dwie kolumny - w jednej średnia z nauki, w drugiej średnia ze sportu.

I wreszcie chi kwadrat.

Do obliczenia chi kwadrat chcę użyć excela. Ale nie wiem, co będzie zakresem rzeczywistym a co przewidywanym. Liczebność grupy wynosi 69.

Proszę o pomoc.

Wierzę, że opis nie jest nadto łopatologiczny, a wręcz ułatwia zrozumienie całego problemu.
miodzio1988

chi kwadrat

Post autor: miodzio1988 »

Do obliczenia chi kwadrat chcę użyć excela. Ale nie wiem, co będzie zakresem rzeczywistym a co przewidywanym. Liczebność grupy wynosi 69.
A to nie lepiej samemu sobie do wzoru wstawić? Jedna formuła w excelu i bez funkcji wbudowanych sam sobie policzyć wartość statystyki. Wystarczy wpisać w google:
test niezależności chi kwadrat
I wzorki masz.
ODPOWIEDZ