Witam, nie umiem ułożyć równań do tych zadań
Panowie mieli malowac płot we 4rech, jednak jeden z nich zrezygnował, przez co malowanie trwało o 30 minut dłużej.
Kilku rycerzy poszło na polowanie na smoki, dołączyło do nich jeszcze 2. Gdy doszli na miejsce to na kazdego z nich przypadało 20 smoków. Gdyby nie Ci dwai dodatkowi to liczba smoków byłaby o 8 większa.
odp 7
Będę wdzięczny za wszelką pomoc. Pozdrawiam
zadania z gimnazjum proporcja
-
- Użytkownik
- Posty: 33
- Rejestracja: 28 lut 2006, o 14:42
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: polska
- Podziękował: 8 razy
- scyth
- Użytkownik
- Posty: 6392
- Rejestracja: 23 lip 2007, o 15:26
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Warszawa
- Podziękował: 3 razy
- Pomógł: 1087 razy
zadania z gimnazjum proporcja
1.
t- czas potrzebny do pomalowania płotu we 4 (zakładamy, że jest odwrotnie proporcjonalny do ilości osób malujących płot). układamy proporcję:
\(\displaystyle{ 4 \leftrightarrow \frac{1}{t} \\
3 \leftrightarrow \frac{1}{t+30}}\)
Dostejemy równanie \(\displaystyle{ 4t=3(t+30) t=90}\)
2. n - liczba rycerzy. Na n+2 przypada po 20, na n po 28 (dobrze zrozumiałem?). A więc:
\(\displaystyle{ n+2 \leftrightarrow \frac{1}{20} \\
n \leftrightarrow \frac{1}{28}}\)
Stąd
\(\displaystyle{ 20(n+2)=28n\\ n=5}\)
t- czas potrzebny do pomalowania płotu we 4 (zakładamy, że jest odwrotnie proporcjonalny do ilości osób malujących płot). układamy proporcję:
\(\displaystyle{ 4 \leftrightarrow \frac{1}{t} \\
3 \leftrightarrow \frac{1}{t+30}}\)
Dostejemy równanie \(\displaystyle{ 4t=3(t+30) t=90}\)
2. n - liczba rycerzy. Na n+2 przypada po 20, na n po 28 (dobrze zrozumiałem?). A więc:
\(\displaystyle{ n+2 \leftrightarrow \frac{1}{20} \\
n \leftrightarrow \frac{1}{28}}\)
Stąd
\(\displaystyle{ 20(n+2)=28n\\ n=5}\)
Ostatnio zmieniony 20 sie 2007, o 13:17 przez scyth, łącznie zmieniany 3 razy.
- ariadna
- Użytkownik
- Posty: 2702
- Rejestracja: 22 maja 2005, o 22:26
- Płeć: Kobieta
- Lokalizacja: Olsztyn/Berlin
- Podziękował: 47 razy
- Pomógł: 642 razy
zadania z gimnazjum proporcja
1)
4-x
3-x+30
Proporcjonalność odwrotna:
\(\displaystyle{ 4x=3(x+30)}\)
\(\displaystyle{ x=90}\)
2)
x-28
x+2-20
\(\displaystyle{ 28x=20(x+2)}\)
\(\displaystyle{ x=5}\)
4-x
3-x+30
Proporcjonalność odwrotna:
\(\displaystyle{ 4x=3(x+30)}\)
\(\displaystyle{ x=90}\)
2)
x-28
x+2-20
\(\displaystyle{ 28x=20(x+2)}\)
\(\displaystyle{ x=5}\)