Strona 1 z 1

Opracowywanie zadań - programy do rysowania

: 21 cze 2011, o 22:02
autor: tcovoc
Witam serdecznie!

Mam do opracowania kilkadziesiąt zadań z matematyki i fizyki, z tymże stworzenie niektórych rysunków jest problematyczne i poszukuję jakiegoś programu, który by mi to ułatwił.

Ogółem tworzę to wszystko w systemie \(\displaystyle{ \LaTeX}\), ale mam problem z niektórymi grafikami.

Cześć rysunków można w miarę łatwo stworzyć w MetaPoscie, z wykresami też nie ma większych problemów, ale chodzi mi o takie ilustracje, gdzie mamy przykładowo cały układ połączonych ciał i do tego trzeba nanieść na jeden rysunek wiele wektorów. W przypadku zadań z matematyki mam również problem z bardziej skomplikowanymi zadaniami z geometrii.

Może ktoś miał do czynienia z tworzeniem takich treści na większą skalę i byłby w stanie zaproponować jakieś oprogramowanie. Zastanawia mnie jak twórcy zbiorów zadań i podręczników tworzą niekiedy bardzo wymyślne ilustracje (w opracowaniu nie mogę kopiować żadnych treści).

Pozdrawiam i z góry dziękuję za odpowiedzi,
tcovoc

Opracowywanie zadań - programy do rysowania

: 21 cze 2011, o 23:22
autor: luka52
Próbowałeś LaTeXDraw

Kod: Zaznacz cały

http://latexdraw.sourceforge.net/
?

Opracowywanie zadań - programy do rysowania

: 22 cze 2011, o 12:08
autor: lukasz.przontka
Mi do głowy przychodzi jedynie pakiet tikz do LaTeXa :)

Można np. takie rzeczy stworzyć:

... -field.pdf
... iangle.pdf
http://media.texample.net/tikz/examples ... d-view.pdf

Opracowywanie zadań - programy do rysowania

: 7 lip 2011, o 17:52
autor: emilas
Dobre narzędzie do tworzenia schematycznych rysunków trójwymiarowych w LaTeXu :

Kod: Zaznacz cały

http://www.frontiernet.net/~eugene.ressler/


czyli program Sketch. Generuje on dokumenty latexa używające TikZ lub pstricks.

Można robić naprawdę extra rysunki 3D ale... rysunki tworzy się w postaci odpowiedniego skryptu Sketch więc trzeba się nauczyć pisać takie skrypty (na stronie jest odpowiedni manual). Przydatne będzie również jakieś doświadczenie w programowalnej grafice 3D np. pisanie programów w OpenGL gdyż Sketch bazuje na tej samej filozofii tworzenia sceny trójwymiarowej (czyli składania operacji translacji, obrotów i skalowania obiektów trójwymiarowych).

Generalnie zrobienie kilku pierwszych rysunków zajmie kilka (naście) godzin, ale gdy już opanujesz pisanie skryptów to będziesz mógł to robić szybko.

----
Z drugiej strony, jeśli nie chcesz mieć profesjonalnie zrobionych schematycznych rysunków - to użyj po prostu jakiegoś narzędzia do grafiki i zrób odpowiedni rysunek w postaci pliku *.jpg lub *.png i odpowiednio dołącz do LaTeXowego dokumentu. To rozwiązanie na pewno będzie idealne gdy musisz zrobić dużo różnych rysunków na masową skalę.