Zakres nauczania matematyki w LO

Dyskusje o matematykach, matematyce... W szkole, na uczelni, w karierze... Czego potrzeba - talentu, umiejętności, szczęścia? Zapraszamy do dyskusji :)
Awatar użytkownika
Frey
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3299
Rejestracja: 11 paź 2008, o 18:09
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Skierniewice
Podziękował: 48 razy
Pomógł: 243 razy

Zakres nauczania matematyki w LO

Post autor: Frey »

SebastianŁ pisze:
Tylko po co mi, na profilu mat-fiz-inf, uczenie się na pamięć biologii, geografii * etc. o0
Mnie najbardziej denerwuje uczenie się języka polskiego. Nie rozumiem, dlaczego mam się uczyć czegoś, co pewnie po maturze niewiele mi się przyda, tyle samo co matematyki, a więcej niż języków obcych i fizyki, z którymi wiąże swoją przyszłość...
Ja również jestem za ukierunkowaniem nauki po gimnazjum.
bardzo błędne myślenie. Jak to Ci się polski nie przyda? Przecież zadania z matematyki też są po polsku. Do tego jak się pisze prace magisterskie, licencjackie, prace naukowe albo się przeprowadze prezentacje to bez języka polskiego ani rusz.
Więc myślenie że polski się nie przydaje jest co najmniej głupie.
luka52
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 8601
Rejestracja: 1 maja 2006, o 20:54
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 47 razy
Pomógł: 1816 razy

Zakres nauczania matematyki w LO

Post autor: luka52 »

Frey sęk w tym, że lekcje języka polskiego w liceum nie polegają na ćwiczeniu ortografii, ładnym budowaniu zdań, umiejętnym nim posługiwaniu się na codzień itp. ...
Awatar użytkownika
Frey
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3299
Rejestracja: 11 paź 2008, o 18:09
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Skierniewice
Podziękował: 48 razy
Pomógł: 243 razy

Zakres nauczania matematyki w LO

Post autor: Frey »

Luka wszystko zależy od nauczyciela. Akurat ja miałem takie szczęście, że miałem świetną nauczycielkę języka polskiego. Często "musieliśmy" prezentować wypowiedz ustną przed całą klasą, co bardzo pomaga w wystąpieniach publicznych. Po za tym pisaliśmy ogromną ilość prac pisemnych, co nauczyło cała klasę całkiem przyzwoicie pisać.
Może macie pecha, ale mój język polski świetnie przygotowywał do używania j.polskiego w życiu.

PS: Ortografię to każdy musi się nauczyć sam, niestety tutaj nie obciążałbym szkoły. Są specjalne placówki, które pomagają z ortografią, wiem bo sam tam chodziłem i faktycznie trochę pomagają
Skóra
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 15
Rejestracja: 17 sty 2009, o 18:35
Płeć: Kobieta
Pomógł: 2 razy

Zakres nauczania matematyki w LO

Post autor: Skóra »

Ja się nie zgodzę z większością przedmówców, że liceum powinno być bardziej sprofilowane. Po tym, co oferuje gimnazjum, można nadrabiać zaległości przez połowę licka. Poza tym..hm..Liceum Ogólnokształcące - chyba z nazwy widać, że chodzi o wiedzę ogólną, szerokie horyzonty itd. To, że większość szkół tego nie zapewnia to inna rzecz.
Rogal
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 5405
Rejestracja: 11 sty 2005, o 22:21
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: a z Limanowej
Podziękował: 1 raz
Pomógł: 422 razy

Zakres nauczania matematyki w LO

Post autor: Rogal »

Nazwa nie jest rzeczą przyrodzoną - można zmienić.
Skóra
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 15
Rejestracja: 17 sty 2009, o 18:35
Płeć: Kobieta
Pomógł: 2 razy

Zakres nauczania matematyki w LO

Post autor: Skóra »

Można, ale czy to wtedy będzie to samo? Nie.
Awatar użytkownika
smigol
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3454
Rejestracja: 20 paź 2007, o 23:10
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 89 razy
Pomógł: 353 razy

Zakres nauczania matematyki w LO

Post autor: smigol »

Skóra pisze:Można, ale czy to wtedy będzie to samo? Nie.
A czy każdy musi biologiem, matematykiem, fizykiem,...??
Gimnazjum, powstało właśnie po to, aby w liceum było uprofilowanie.
A to, że w nazwie jest ogólnokształcące, to niech sobie będzie...
W takim razie po co w ogóle UPROFILOWANIE ?? !!
Rogal
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 5405
Rejestracja: 11 sty 2005, o 22:21
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: a z Limanowej
Podziękował: 1 raz
Pomógł: 422 razy

Zakres nauczania matematyki w LO

Post autor: Rogal »

Skóra, dlaczego miałoby być to samo? Nawet papier toaletowy wie, że aby żyć trzeba się rozwijać.
Zresztą, abyś nie myślał sobie źle o mnie - ja nie twierdzę, że trzeba licea ogólnokształcące zlikwidować, bo przecież wielu młodych ludzi dopiero po maturze wie, na jaki kierunek studiów chce iść.
Chodzi o to, by dać szansę tym, co zdecydowali się już po gimnazjum, by iść do takiego liceum "profilowanego". Nie można traktować wszystkich jedną miarą, bo to podejście bardzo socjalistyczne i niesprawiedliwe.
Skóra
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 15
Rejestracja: 17 sty 2009, o 18:35
Płeć: Kobieta
Pomógł: 2 razy

Zakres nauczania matematyki w LO

Post autor: Skóra »

Rogal pisze:Zresztą, abyś nie myślał sobie źle o mnie - ja nie twierdzę, że trzeba licea ogólnokształcące zlikwidować, bo przecież wielu młodych ludzi dopiero po maturze wie, na jaki kierunek studiów chce iść.Chodzi o to, by dać szansę tym, co zdecydowali się już po gimnazjum, by iść do takiego liceum "profilowanego".
Dobra, to wycofuję oskarżenia. Po prostu z poprzednich postów to nie wynika.
Awatar użytkownika
Frey
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3299
Rejestracja: 11 paź 2008, o 18:09
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Skierniewice
Podziękował: 48 razy
Pomógł: 243 razy

Zakres nauczania matematyki w LO

Post autor: Frey »

Nie wiem, ale ja już licea profilowane widziałem, i takie istnieją. Więc nie wiem w czym problem.
Awatar użytkownika
Desmondo
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 90
Rejestracja: 8 lis 2006, o 19:51
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Jagodnik
Podziękował: 6 razy
Pomógł: 6 razy

Zakres nauczania matematyki w LO

Post autor: Desmondo »

Frey pisze:Nie wiem, ale ja już licea profilowane widziałem, i takie istnieją. Więc nie wiem w czym problem.
Ja też nie wiem, w czym problem, ale ten problem widzę. Dla mnie liceum profilowane w obecnej postaci nie jest żadną alternatywą. Każdy widzi, jaka jest różnica poziomu między LP, a LO.
Zaś mój punkt widzenia jest podobny, jak już wyżej wymieniony. Nie likwidować liceów ogólnokształcących, ale dać szansę na większe ukierunkowanie nauki w szkole ponadgimnazjalnej, tym którzy wiedzą, do czego zmierzają.
xiikzodz
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1874
Rejestracja: 4 paź 2008, o 02:13
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: Lost Hope
Podziękował: 28 razy
Pomógł: 502 razy

Zakres nauczania matematyki w LO

Post autor: xiikzodz »

Najlepiej by bylo, gdyby istnialy licea ogolnoksztalcace, w ktorych wszystkie przedmioty bylyby na poziomie liceow profilowanych, a potem studia na poziomie dostosowanym do absolwentow takich liceow. Niestety program minimum wielu kierunkow rowna do dolu, matematyka nie jest tu wyjatkiem. Idac po linii malego oporu, znaczy sie po jakis matematykach ubezpieczeniowych, czy finansowych i omijajac szerokim kolem kursy "pro" (czy jak to niektorzy zwa "z gwiazdka"), mozna ukrecic sobie dyplom matematyka z umiejetnosciami matematycznymi grubo ponizej umiejetnosci przecietnych inzynierow optykow po politechnice w St. Petersburgu. Fakt istnienia monografii nt. teorii reprezentacji grup skonczonych dla studentow chemii (autorstwa J.P. Serre) powinien dac do myslenia w sytuacji, gdy 4/5 absolwentow matematyki nie ma pojecia o zadnej teorii reprezentacji.
Maciek.mat
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 245
Rejestracja: 7 sty 2009, o 18:55
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Olecko
Pomógł: 2 razy

Zakres nauczania matematyki w LO

Post autor: Maciek.mat »

Nie może tak być, że liceum ogólnokształcące będzie miało wszystkie przedmioty na poziomie liceum profilowanego. To trzeba będzie wtedy zmienić nazwę liceum. A co do ukierunkowywania się młodzieży w gimnazjum jest zdeka inaczej. Ja sam myślałem o studiowaniu czystej matematyki i fizyki jednocześnie, ale tylko do niedawna, bo zmieniłem swój wybór na kierunek bardziej fizyczny i związany z materiałami, by w przyszłości móc pracować w firmach od materiałów kuloodpornych, superlekkich i tego typu, a nie jako nauczyciel w szkole. Tak naprawdę realia rynku i odpowiedni kierunek dla siebie, a przy tym ceniony, poznaje się właśnie w liceum, więc liceum takie niech będzie, jakie każdy zastaje. Nie do końca zgodzę się z ludźmi, którzy np. twierdzą, że trzeba już pięciolatki puszczać do szkoły, by studia rozpoczynać rok wcześniej niż teraz, tak jak to jest na Zachodzie. Wzorce z Zachodu przejmujemy bardzo łatwo, ale przy innych warunkach. Tam studia mogą być płatne, a większość na to stać, więc nie interesujący kierunek można porzucić i rozpocząć inny. Być może dlatego młodzież wcześniej idzie tam na studia, ten rok może być dla nich okresem prób i błędów.
Język polski (westchnienie): nie wierzę, że ludzi trzyma się jeszcze pogląd, że lekcje języka polskiego stawiają na uczenie gramatyki, składni i frazeologii. Na tym naszym języku polskim jest przecież antyk, Szekspir i Molier. Wkraczając do liceum nadowiadywałem się ze swoich wypracowań niestworzonych rzeczy, pełno czerwonych podkreśleń i zasygnaturowanych składni na marginesie. Popełniam takie błędy cały czas, a i tak mi nauczycielka tego nie wyjaśni, bo nie ma czasu, więc jeśli ktoś nie wie za dużo o składni i stylu ot tak z nikąd, to się z tego nie podciągnie i dalej na studiach będzie pisał w ten sam sposób. Nie ma tu mowy o wyrobieniu się z polaka - tu trzeba mieć talent. Sama niechęć do tych lekcji powoduje, że nie chce się wysilać i taki jest porządek rzeczy. O placówkach, które uczą ortografii nigdy nie słyszałem, ale może są to po prostu korepetycje z polskiego. Temu, kto je daje się mówi, w czym się ma problemy (np. z ortografią) i się to przerabia. A do wszystkiego dochodzi pycha nauczycielki. U mnie nauczycielka z polskiego pozwoliła sobie na skrytykowanie tych, którzy nie czytają lektur i cytując ją, "rozmowa z nimi jest mniej czy bardziej wątpliwa. Każdy po przeczytaniu lektury ma większe horyzonty myślowe i zastanawia się o człowieku i jego miejscu we wszechświecie". No ludzie, nie wszyscy są od filozofii i nie każdemu potrzebne są smutne powtarzające wątki epopeje o upadających wartościach, ideologiach i bohaterach lub traktatach o potrzebie przyjęcia wielbionej przez jego autora postawy, która pozwoli osiągnąć szczęście. Wiedza się zmienia, 100 lat temu tak myśleli, 1000 jeszcze inaczej i dziś też mamy prawo myśleć na swój sposób.
Awatar użytkownika
Frey
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3299
Rejestracja: 11 paź 2008, o 18:09
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Skierniewice
Podziękował: 48 razy
Pomógł: 243 razy

Zakres nauczania matematyki w LO

Post autor: Frey »

Co do Polskiego, to ani trochę nie mogę się z Tobą zgodzić.

Czytanie naprawdę rozwija. A poznać trochę literatury nie zaszkodzi, bo wbrew obiegowym opinią człowiek ze średnim wykształceniem też powinien coś sobą reprezentować. Literatura to świetna rzecz, a przeczytanie kilku książek (chociażby pod przymusem) nikomu na złe nie wyjdzie.

Do że dzisiaj myślimy tak a nie inaczej zawdzięczamy ludziom, którzy myśleli jakoś 100 lat przed nami i 1000 lat przed nami. To nie jest tak, że coś bierze się z niczego. Dlatego warto rozumieć jak kiedyś myślano aby lepiej zrozumieć jak my dzisiaj myślimy (oj zaleciało filozofią, ale trudno bo to jest fakt).
Maciek.mat
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 245
Rejestracja: 7 sty 2009, o 18:55
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Olecko
Pomógł: 2 razy

Zakres nauczania matematyki w LO

Post autor: Maciek.mat »

Nie zaszkodzi to, nie zaszkodzi tamto, ale czas się traci, który można wykorzystać na coś innego według własnego uznania oczywiście i na literaturę też. Jednak nie chcesz, to się nie zgadzaj, nie jestem tu od przekabacania. Tylko jedna jest sprawa, lektury w większości opowiadają o życiu ludzi, których mało kto z prostych ludzi znał. Takiego życia, jakie mieli nasi bohaterowie na ogół się nie doświadcza, to są wyimaginowane obrazy, które często były koloryzowane. Opowiadanie o wojnach i cierpieniach wynikających z nieszczęśliwej miłości są gigantyzowane. Nikt już nie przeżywa miłości tak, jak w powieściach. Jak nie ten będzie w życiu, to kto inny i już. Nie ma tu czasu na jakiś Weltzschmertz. Teraz ludziom ważniejsze jest zarabianie na siebie i egzystowanie nie tak, jak mają biedni, czyli wegetacja i wyrabianie się z wydatkami, tylko rozwój. Chciałbym wiedzieć, skąd taki Mickiewicz miał pieniążki na podróże, prócz z majątku rodzinnego, pewnie nie handlował. W przypadku wojen istotną rzeczą było to, że żołnierze nie narażali się na utratę życia lub zdrowia (to często jest gorsze niż nagła śmierć) w bohaterskiej bitwie o ojczyznę. Każdy chce żyć i nikt nie może mu zarzucać niepoświęcenia czy zdrady. W przypadku pojedynczych spotkań wojsk niemieckich i rosyjskich w II WŚ zazwyczaj robiono odwrót bez zbędnych strzelanin. To wiedzą mieszkańcy wiosek, które leżały na froncie. Walka też musi przebiegać z pomyślunkiem, a nie z herozimem. Druga (lub trzecia) sprawa: polscy emigranci w Paryżu z czasów zaborów przedstawiali zagranicznym o Polsce jako Mesjasza narodów, łudząc się, że ktoś w tym pomoże. No to jest niedorzeczne i śmieszne wobec mojego światopoglądu. Myślę, że na polaku albo na lekcji zatytułowanej jeszcze inaczej powinniśmy mieć coś naprawdę z życia, a nie z filozofii, która za rzadko się do realiów odnosiła, by u mnie mieć jakieś poparcie. Zajmują nią się ludzie, którzy już nie mają co robić i zaczynają myśleć o abstrakcji. A ogólnie co do czytania książek, to jeżeli z przymusu mam przeczytać "Nad Niemnem", by dowiedzieć się życia kulturalnego jej mieszkańców, to wolę dowiedzieć się tego z naukowych, specjalistycznych książek.
ODPOWIEDZ