Który zapis jest poprawny?
-
- Użytkownik
- Posty: 16323
- Rejestracja: 26 lis 2008, o 20:14
- Płeć: Kobieta
- Podziękował: 35 razy
- Pomógł: 3245 razy
Który zapis jest poprawny?
\(\displaystyle{ \frac{x}{3}+1=-x\ /\cdot3 \\
x+3=-3x \\
x+3x=-3\ /:4 \\
x=- \frac{3}{4}}\)
\(\displaystyle{ \frac{x}{3}+1=-x\ |\cdot3 \\
x+3=-3x \\
x+3x=-3\ |:4 \\
x=- \frac{3}{4}}\)
Chodzi mi o znaki \(\displaystyle{ /}\) i \(\displaystyle{ |}\).
Mnie uczono z \(\displaystyle{ /}\). Tak jest w starych podręcznikach i na większości stron internetowych.
Kilka, czy kilkanaście lat temu, pojawił się znak \(\displaystyle{ |}\).
Userzy w swoich rozwiązaniach stosują oba. Widziałam też zapis z \(\displaystyle{ ||}\), ale w dostępnych mi podręcznikach takiego nie znalazłam.
1. Który ze znaków poprawny?
2. Jeżeli oba, to który powinnam wybrać, żeby być na bieżąco z zapisami obecnie stosowanymi w książkach?
3. Czy ktoś się może orientuje jak to wygląda zagranicznych publikacjach?
x+3=-3x \\
x+3x=-3\ /:4 \\
x=- \frac{3}{4}}\)
\(\displaystyle{ \frac{x}{3}+1=-x\ |\cdot3 \\
x+3=-3x \\
x+3x=-3\ |:4 \\
x=- \frac{3}{4}}\)
Chodzi mi o znaki \(\displaystyle{ /}\) i \(\displaystyle{ |}\).
Mnie uczono z \(\displaystyle{ /}\). Tak jest w starych podręcznikach i na większości stron internetowych.
Kilka, czy kilkanaście lat temu, pojawił się znak \(\displaystyle{ |}\).
Userzy w swoich rozwiązaniach stosują oba. Widziałam też zapis z \(\displaystyle{ ||}\), ale w dostępnych mi podręcznikach takiego nie znalazłam.
1. Który ze znaków poprawny?
2. Jeżeli oba, to który powinnam wybrać, żeby być na bieżąco z zapisami obecnie stosowanymi w książkach?
3. Czy ktoś się może orientuje jak to wygląda zagranicznych publikacjach?
Ostatnio zmieniony 22 maja 2019, o 15:30 przez Jan Kraszewski, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Poprawa wiadomości.
Powód: Poprawa wiadomości.
-
- Administrator
- Posty: 34125
- Rejestracja: 20 mar 2006, o 21:54
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Wrocław
- Podziękował: 3 razy
- Pomógł: 5192 razy
-
- Administrator
- Posty: 34125
- Rejestracja: 20 mar 2006, o 21:54
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Wrocław
- Podziękował: 3 razy
- Pomógł: 5192 razy
Re: Który zapis jest poprawny?
Serio?anna_ pisze:Według niektórych( cytuję): "więc doskonale wiesz, że / znaczy dzielenie wiec np.: /: 2 jest dublowaniem
i wiesz też że powinno być | :2 "
Dla mnie to jakaś ciężka bzdura.
JK
-
- Użytkownik
- Posty: 16323
- Rejestracja: 26 lis 2008, o 20:14
- Płeć: Kobieta
- Podziękował: 35 razy
- Pomógł: 3245 razy
Re: Który zapis jest poprawny?
SerioJan Kraszewski pisze:Serio?anna_ pisze:Według niektórych( cytuję): "więc doskonale wiesz, że / znaczy dzielenie wiec np.: /: 2 jest dublowaniem
i wiesz też że powinno być | :2 "
Dla mnie to jakaś ciężka bzdura.
JK
A odnośnie 3 pytania?
Jak to jest w innych krajach?
-
- Administrator
- Posty: 34125
- Rejestracja: 20 mar 2006, o 21:54
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Wrocław
- Podziękował: 3 razy
- Pomógł: 5192 razy
Re: Który zapis jest poprawny?
Myślisz, że to jest skodyfikowane?anna_ pisze:Jak to jest w innych krajach?
JK
-
- Użytkownik
- Posty: 16323
- Rejestracja: 26 lis 2008, o 20:14
- Płeć: Kobieta
- Podziękował: 35 razy
- Pomógł: 3245 razy
Re: Który zapis jest poprawny?
Nie mam pojęcia.
Szukałam w necie, ale to nie jest dla mnie wiarygodne źródło informacji.
Może trafi się tu ktoś, kto ma dostęp do obcojęzycznych podręczników.
Szukałam w necie, ale to nie jest dla mnie wiarygodne źródło informacji.
Może trafi się tu ktoś, kto ma dostęp do obcojęzycznych podręczników.
-
- Administrator
- Posty: 34125
- Rejestracja: 20 mar 2006, o 21:54
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Wrocław
- Podziękował: 3 razy
- Pomógł: 5192 razy
-
- Użytkownik
- Posty: 6882
- Rejestracja: 7 gru 2010, o 16:50
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Staszów
- Podziękował: 50 razy
- Pomógł: 1112 razy
Re: Który zapis jest poprawny?
Mnie uczono (gimnazjum w latach 1947-50) tak: w oddaleniu równym spacji lub dwu, pionowa kreska o wysokości około trzech liter i za nią, jakby "po spacji" znak mnożenia "kropka" w połowie wysokości wiersza, lub "dwukropek" jako znak dzielenia.
Wtedy nie było LaTeX-a, maszyna do pisania nie miała takiej czcionki, i z tego powodu, bo nie z niechlujstwa, w skryptaych pisanych na maszynie do pisania był używany w prostych napisach równań "ukośnik" ale zawsze tak, że nie budziło to wątpliwości co on znaczy. Podobnie jak z nawiasami których niekiedy nie było wśród czcionek.
Uwaga, że ukośnik oznacza dzielenie może dotyczyć zwyczajowych ułamków 3/8' , 1/3 funta, 2/5 uncji nie oznacza tego, że jest to przyjęta za normę forma napisu przedstwiająca ułamek.
Mnie uczono też pisania znaków pierwiastka, całki, pochodnej cząstkowej \(\displaystyle{ \partial}\) "prawoskrętnie", i innych też.
Kaligrafia "matematyczna", której nie zauważam w napisach na tablicy i kartkach korepetytorów i wykładowców internetowych ma swoje uroki i elagancję.
Napisy tych ułamków celowo nie napisałem w LaTeX by miały spotykany wygląd.
Wtedy nie było LaTeX-a, maszyna do pisania nie miała takiej czcionki, i z tego powodu, bo nie z niechlujstwa, w skryptaych pisanych na maszynie do pisania był używany w prostych napisach równań "ukośnik" ale zawsze tak, że nie budziło to wątpliwości co on znaczy. Podobnie jak z nawiasami których niekiedy nie było wśród czcionek.
Uwaga, że ukośnik oznacza dzielenie może dotyczyć zwyczajowych ułamków 3/8' , 1/3 funta, 2/5 uncji nie oznacza tego, że jest to przyjęta za normę forma napisu przedstwiająca ułamek.
Mnie uczono też pisania znaków pierwiastka, całki, pochodnej cząstkowej \(\displaystyle{ \partial}\) "prawoskrętnie", i innych też.
Kaligrafia "matematyczna", której nie zauważam w napisach na tablicy i kartkach korepetytorów i wykładowców internetowych ma swoje uroki i elagancję.
Napisy tych ułamków celowo nie napisałem w LaTeX by miały spotykany wygląd.
-
- Użytkownik
- Posty: 16323
- Rejestracja: 26 lis 2008, o 20:14
- Płeć: Kobieta
- Podziękował: 35 razy
- Pomógł: 3245 razy
Który zapis jest poprawny?
Kłopoty z czytaniem ze zrozumieniem?pesel pisze:Matematyka.pl nie jest w necie?anna_ pisze:Szukałam w necie, ale to nie jest dla mnie wiarygodne źródło informacji.