Logarytm a kolejność działań

Dyskusje o matematykach, matematyce... W szkole, na uczelni, w karierze... Czego potrzeba - talentu, umiejętności, szczęścia? Zapraszamy do dyskusji :)
krl
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 609
Rejestracja: 10 lis 2009, o 22:39
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wrocław
Pomógł: 135 razy

Re: Logarytm a kolejność działań

Post autor: krl »

A ja chciałbym podziękować Trepowi za wskazanie tego błędu w podręczniku. Dziwi mnie opozycja, z jaką się tu spotkał.
Tak, jak w pierwszej klasie podstawówki uczy się dzieci kaligraficznego pisania (z którym potem zazwyczaj się rozstają), tak przy początkach nauki matematyki ważna jest szczególna precyzja. Obawiam się, że czasami problemy uczniów ze zrozumieniem matematyki biorą się właśnie z braku tej precyzji. Obserwuję to też na uczelni. Niektórzy wykładowcy formułują zadania w żargonie niekoniecznie zrozumiałym dla studenta (np. na pierwszym roku studiów). Czasami skutkuje to błędnym rozwiązaniem i obniżeniem oceny.
Awatar użytkownika
AiDi
Moderator
Moderator
Posty: 3843
Rejestracja: 25 maja 2009, o 22:58
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 45 razy
Pomógł: 702 razy

Re: Logarytm a kolejność działań

Post autor: AiDi »

krl pisze:tak przy początkach nauki matematyki ważna jest szczególna precyzja
Logarytmy to nie jest początek nauki matematyki, poza tym podstawowe pytanie: ile znacie przypadków uczniów/studentów, którzy źle zinterpretowali ten wzór? Uczę od 10 lat i nie spotkałem żadnego.
Trep
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 16
Rejestracja: 6 sie 2017, o 15:48
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Polska

Re: Logarytm a kolejność działań

Post autor: Trep »

AiDi pisze:... ile znacie przypadków uczniów/studentów, którzy źle zinterpretowali ten wzór? Uczę od 10 lat i nie spotkałem żadnego.
Ja tylko powtórzę, że ten wzór we wszystkich innych dostępnych mi źródłach drukowanych podawany jest poprawnie tj. z nawiasami wokół iloczynu.

Nawiasy są błędnie pominięte w dwóch książkach WSiP-u:
- P. Darmas, A. Makowski, "Matematyka. Podstawa. Repetytorium matura. Zdasz.to", WSiP 2014, s. 30;
- A. Przychoda, Z. Łaszczyk, Matematyka 1. Poznać, zrozumieć, WSiP 2013, s. 85.

Na szczęście, nie wszyscy uczniowie/studenci uczą się z tych książek...
Pozdrawiam.
Elayne
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 926
Rejestracja: 24 paź 2011, o 01:24
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Polska
Podziękował: 75 razy
Pomógł: 274 razy

Logarytm a kolejność działań

Post autor: Elayne »

Podręcznik: Matematyka 1. Poznać, zrozumieć
Na stronie 90, jest pokazane poprawne użycie wzoru:
Przykład 4. [...]
\(\displaystyle{ \log_5 35 = \log_5 (5 \cdot 7) = \log_5 5 + \log_5 7}\)

Poza tym na stronie 89 jest przytoczony dowód tej własności logarytmu.
a4karo
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 22210
Rejestracja: 15 maja 2011, o 20:55
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Bydgoszcz
Podziękował: 38 razy
Pomógł: 3755 razy

Re: Logarytm a kolejność działań

Post autor: a4karo »

Dla miłośników ułamków mieszanych odpowiedź z dzisiejszego kolokwium:

Pole obszaru wynosi \(\displaystyle{ 140\frac{2,5}{3}}\)
Awatar użytkownika
yorgin
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 12762
Rejestracja: 14 paź 2006, o 12:09
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 17 razy
Pomógł: 3440 razy

Re: Logarytm a kolejność działań

Post autor: yorgin »

Ja myślę, że w całej tej dyskusji brakuje komentarza na temat zwyczajów w zapisie.

Przykłady:

\(\displaystyle{ \log ab=\log(ab)}\)

\(\displaystyle{ \log a \cdot b=\log ab}\)

\(\displaystyle{ \log a\cdot \log b=\log a\log b}\)

\(\displaystyle{ (\log a)\cdot b}\) nie opuszczamy nawiasu

\(\displaystyle{ b\log a}\) nigdy nie zapisujemy w postaci \(\displaystyle{ \log a\cdot b}\), co najwyżej jako \(\displaystyle{ (\log a)\cdot b}\) (lub bez kropki mnożenia).

Formalnie oczywiście wszędzie należałoby wstawić nawiasy, ale ucząc się czegoś uczymy się zapisu oraz zwyczajów, które te nawiasy pozwalają opuścić tak, by uniknąć niejednoznaczności w zapisie.

Wszak podany wcześniej przykład

\(\displaystyle{ \sin 2x=2\sin x\cos x}\)

jest jasny: mnożymy \(\displaystyle{ \sin x}\) przez \(\displaystyle{ \cos x}\), a nie obliczamy \(\displaystyle{ \sin}\) z wyrażenia \(\displaystyle{ x\cos x}\).

A skąd te zwyczaje? Głównie stąd, że wszystkie wyrażenia niezależne od funkcji zwyczajowo zapisujemy przed funkcją. Na przykłąd więc piszemy \(\displaystyle{ 2\sin x}\), a nie \(\displaystyle{ (\sin x)\cdot 2}\) (nawiasy dodane celowo). Gdy mnożymy przez siebie funkcje podobnych typów, otwarcie nowej funkcji zamyka argument starej (chyba że postawiono nawiasy - patrz przykład z f. trygonometrycznymi powyżej).
a4karo pisze:Dla miłośników ułamków mieszanych odpowiedź z dzisiejszego kolokwium:

Pole obszaru wynosi \(\displaystyle{ 140\frac{2,5}{3}}\)
Misz-masz na całego. Na szczęście oduczyłem się zapisywania ułamków w postaci \(\displaystyle{ A\frac{b}{c}}\)
ODPOWIEDZ