No to ja zacznę.
Zad 30.
Mam pytanie, bo nie wiem, czy tak można. Ja tak nie zrobiłam, ale na Interii tak zrobili. \(\displaystyle{ \frac{a}{b}< \frac{a+c}{c+b}}\) \(\displaystyle{ a(b+c)<b(a+c)}\)
I dalej to przekształcali, aż im nie wyszło.
Mi się wydaje, że dowodów tak się nie robi. Ja napisałam tezę równoważną i przerzuciłam jeden ułamek na drugą stronę, by pracować tylko na jednej stronie.
To była matura. Moim zdaniem dość łatwa, liczę na 100%. Ostatnie zadanie było bardzo proste jak na 5 punktów, nawet nie trzeba było liczyć równania kwadratowego. Uczeń mógł pomylić się z tym pięciokątem w okręgu w zamkniętych, ale wystarczyło zauważyć tam trójkąt równoboczny i wychodziło.
Tak jest spoko, bo wiadomo, że \(\displaystyle{ a,b,c > 0}\), więc przemnożenie przez \(\displaystyle{ b(c+b)}\) jest 'legalne' i obydwie nierówności są równoważne.
Niepokonana pisze: ↑5 maja 2021, o 18:24
Mam pytanie, bo nie wiem, czy tak można. Ja tak nie zrobiłam, ale na Interii tak zrobili. \(\displaystyle{ \frac{a}{b}< \frac{a+c}{c+b}}\) \(\displaystyle{ a(b+c)<b(a+c)}\)
I dalej to przekształcali, aż im nie wyszło.
Można. Wszystko jest dodatnie więc bez przeszkód można równoważnie przemnożyć przez \(\displaystyle{ b(c+d)}\) i dostać to co proponują. W ogóle to zadanie wygląda jak
No ok, ale moja pani mówiła, że jak przekształcamy tezę równoważnie, to trzeba zawsze napisać "przekształcam tezę równoważnie". Czyli moja była (na szczęście) pani mnie okłamała?
Niepokonana pisze: ↑5 maja 2021, o 18:56
No ok, ale moja pani mówiła, że jak przekształcamy tezę równoważnie, to trzeba zawsze napisać "przekształcam tezę równoważnie". Czyli moja była (na szczęście) pani mnie okłamała?
Nie, to jest bardzo słuszna uwaga Twojej pani. Ale na maturze podstawowej raczej nie oczekuje się od zdających takich "ekstrawagancji" jak pisanie komentarzy o równoważności przekształceń (o ile faktycznie są one równoważne). Ściga się dopiero ewidentnie nierównoważne przejścia, gdy są traktowane jako równoważne.
Innymi słowy "generalnie trzeba, ale na maturze podstawowej nie trzeba"?
Panie Tracz mi to wygląda na zadanie z dodawania i odejmowania ułamków na poziomie szkoły podstawowej. Gdyby tam były liczby zamiast liter, to każdy by umiał, a tak to ludzie się przestraszyli. Tam nie ma litery \(\displaystyle{ d}\).
Niepokonana pisze: ↑5 maja 2021, o 19:48
Innymi słowy "generalnie trzeba, ale na maturze podstawowej nie trzeba"?
Trzeba raczej o tym pomyśleć i się zastanowić ale nie wiem czy ktoś to pisze gdziekolwiek (że przejścia są równoważne). No chyba, że przejście jest równoważne ale nie jest to oczywiste. Wtedy faktycznie można to skomentować.
Niepokonana pisze: ↑5 maja 2021, o 19:48
Tam nie ma litery \(\displaystyle{ d}\).
Niepokonana pisze: ↑5 maja 2021, o 19:48Innymi słowy "generalnie trzeba, ale na maturze podstawowej nie trzeba"?
Tak.
Niepokonana pisze: ↑5 maja 2021, o 19:48mi to wygląda na zadanie z dodawania i odejmowania ułamków na poziomie szkoły podstawowej.
Zgadza się.
Niepokonana pisze: ↑5 maja 2021, o 19:48Gdyby tam były liczby zamiast liter, to każdy by umiał, a tak to ludzie się przestraszyli.
Używaj ostrożnie kwantyfikatora ogólnego. Działania na ułamkach to trudna umiejętność, której niemała część populacji nie opanowała...
Janusz Tracz pisze: ↑5 maja 2021, o 19:54Trzeba raczej o tym pomyśleć i się zastanowić ale nie wiem czy ktoś to pisze gdziekolwiek (że przejścia są równoważne).
To oczywiście zależy od "sytuacji zadaniowej" (czyli kto i gdzie rozwiązuje zadanie), ale w ogólności nie zgodzę się. Jeżeli piszesz kolejne przejścia, to domyślnie wnioskujesz, czyli są to wynikania, a nie równoważności. I dlatego jeżeli przekształcasz tezę, to komentarz o tym, że robisz to równoważnie jest niezbędny, bo inaczej jest to po prostu wnioskowanie z tezy (czego - jak wiadomo - nie należy robić...).
Czyżby Pan doktor sugerował, że nie każdy abiturient powinien był otrzymać świadectwo ukończenia szkoły podstawowej?
Panie Tracz proszę kombinować dalej z tymi literkami, może uda się Panu ułożyć zadanie na poziomie liceum.
Mam wątpliwości co do zadania 26. Panowie też uważają, że wychodzi \(\displaystyle{ \frac{1}{7}}\)? Bo tak zaznaczyłam i nie jestem pewna czy mam dobrze, wprawdzie na Interii też tak zaznaczyli, ale Panowie się lepiej znają.
Niepokonana pisze: ↑5 maja 2021, o 21:45
Czyżby Pan doktor sugerował, że nie każdy abiturient powinien był otrzymać świadectwo ukończenia szkoły podstawowej?
Nie sądzę, by opanowanie umiejętności wykonywania działań na ułamkach było warunkiem koniecznym otrzymania świadectwa ukończenia szkoły podstawowej...