Dodano po 4 minutach 8 sekundach:
Jest jasno napisane w treści zadania, że mowa jest o okręgu.
Jest jasno napisane w treści zadania, że mowa jest o okręgu.
Serio? No to nie świadczy o nich zbyt dobrze.
Na poziomie zadań testowych z matury podstawowej przesadne doprecyzowywanie może mieć skutek odwrotny do zamierzonego - nie będzie "absolutnie żadnych niejasności", ale słabsi zdający nie będą w stanie ogarnąć treści zadania, bo stanie się dla nich zbyt skomplikowana.
Serio? To nie świadczy o Tobie zbyt dobrze.
Ale niby czym? W stosunku do osób zdających matematykę na poziomie rozszerzonym ma się pewne oczekiwania matematyczne i okołomatematyczne. Moim zdaniem dla osoby zdającej taką maturę wszystko w tym zadaniu powinno być jasne. Dla moich uczniów było.
To nie jest moim zdaniem dobry kierunek, aby kosztem poprawności treści iść ludziom na rękę. To krok wstecz, a jeśli uczeń ma problem ze zrozumieniem samej treści zadania to pojawia się pytanie, czy aby na pewno taka osoba powinna mieć maturę...Jan Kraszewski pisze: ↑16 cze 2020, o 11:34 ...Na poziomie zadań testowych z matury podstawowej przesadne doprecyzowywanie może mieć skutek odwrotny do zamierzonego - nie będzie "absolutnie żadnych niejasności", ale słabsi zdający nie będą w stanie ogarnąć treści zadania, bo stanie się dla nich zbyt skomplikowana.
JK
Nie poprawności, tylko przesadnej ścisłości. Matematyka na podstawowym poziomie nie musi być skrajnie doformalizowana. Nie powinna być dwuznaczna, ale w tym zadaniu nie widzę żadnej możliwości udzielenia niepoprawnej odpowiedzi ze względu na dwuznaczność treści.
Calm down. Może nie zorientowałeś się, ale główną rzeczą, którą oceniałem, było sformułowanie o "dużej zagwozdzce", które jest - moim zdaniem - mocno oderwane od rzeczywistości.
To cofamy się do epoki rysunków. Po co zatem był tekst do tego zadania? Wystarczyłby sam rysunek. Znak zapytania na obrazku i wszystko w temacie.
To Twoja osobista ocena.
No cóż, nie każdy podziela Twoje oburzenie.
Ale zrozum, w tym zadaniu właśnie o to chodziło, by (między innymi) odczytać informację za rysunku. CKE niczego nie odwraca, tylko układa zadania dostosowane do obecnej rzeczywistości edukacyjnej (podstawy programowej itd). Masz pełne prawo nie akceptować tej rzeczywistości, ale to temat na zupełnie inną dyskusję.ZbiG pisze: ↑16 cze 2020, o 21:40Zawsze sformułowanie "patrz rysunek" było traktowane jako wskazanie na obrazek opisujący sytuację przedstawioną w treści zadania. Rysunek był wyjaśnieniem treści, był wykonany tak, by nie przedstawiał szczególnego przypadku, a sytuację ogólną, opisaną w zadaniu. Dziś CKE odwraca role treści i rysunku pomocniczego.
A przed wojną było tak pięknie... Oczywiście, możemy rozpaczać nad upadkiem obyczajów (edukacyjnych) i wspominać, jak to drzewiej świetnie uczono matematyki, ale to żaden argument w tej konkretnej sytuacji.
Patrzę na ten rysunek, patrzę i naprawdę nie widzę różnicy. To samo wytłumaczenie można zastosować do punktów \(\displaystyle{ B, O, C}\).
Tak, to zaiste straszne.
Idą w zaparte, a szkoda. Rozsądne byłoby zwrócić uwagę nauczycielom sprawdzającym matury, by skorygować na etapie sprawdzania ewentualną ocenę za rozwiązanie zadania.
Zapewne chodzi o współliniowość punktów bądź odcinków. Zapewne "przejęzyczenie".
Widać, że nie masz pojęcia o sprawdzaniu matur - zadania zamknięte sprawdza skaner.
Trzech z 20ki moich, zdolnych uczniów zauważyło od razu ten błąd. Większość z pozostałych potwierdziła, że jest nieścisłość. Większość to klasa I liceum, nieliczni to klasa II. Są z różnych szkół, uczą ich różni nauczyciele.
Oczywiście, że nie mam pojęcia o sprawdzaniu matur, nie umiem nawet sprawdzić poprawności rozwiązania zwykłego zadania z matematyki, ale jakie ma to tutaj znaczenie? Marzy mi się, by maturzyści zostali sprawiedliwie ocenieni, bez potrzeby masowych odwołań. Może maszynę sprawdzającą trzeba inaczej ustawić, może nauczyciela sprawdzającego podszkolić? Nie wiem, to dla mnie inny temat.Jan Kraszewski pisze: ↑18 cze 2020, o 22:18Widać, że nie masz pojęcia o sprawdzaniu matur - zadania zamknięte sprawdza skaner.
Uważam, że każda zaznaczona odpowiedź powinna zostać uznana za poprawną. Przy tak określonym zadaniu, kąt ABC może mieć dowolną wartość z przedziału \(\displaystyle{ \left( 0^o; 90^o \right).}\)Jan Kraszewski pisze: ↑18 cze 2020, o 22:18 Poza tym nadal nie określiłeś, jak domniemany błąd miałby wpłynąć na odpowiedź w tym zadaniu.