Matura podstawowa z matematyki 2020

Przygotowanie do egzaminu dojrzałości. Zestawy zadań. Wyniki i przebieg rekrutacji na studia.
41421356
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 541
Rejestracja: 11 maja 2016, o 13:36
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Lublin
Podziękował: 497 razy
Pomógł: 5 razy

Re: Matura podstawowa z matematyki 2020

Post autor: 41421356 »

Ja jeszcze chciałbym wrócić do zadania 17. Niejednokrotnie uczniowie (z podstawy zwłaszcza) stwierdzają z rysunku, że np. trójkąt jest prostokątny gdyż widać, że jest tam kąt prosty. Oczywiście takie "rozwiązanie" nie jest akceptowalne i trzeba po drodze pokazać, że dany kąt jest prosty. Wracając do zadania 17, skąd mam wiedzieć, że kąt AOD jest półpełny? Mam rozumieć, że według CKE jedne kąty możemy sobie odczytywać na oko, a drugie już nie? W takim razie poprosiłbym o jakąś listę "kątów uprzywilejowanych" zatwierdzoną przez CKE, których miar nie muszę udowadniać. Ja rozumiem, że uczeń z podstawy nawet tego niedopowiedzenia w treści nie zauważy, ale uczniowie z rozszerzenia mogli mieć dużą zagwozdkę przy tym zadaniu. Jestem zdania, że matma i precyzja powinny iść ze sobą w parze, a w zadaniach maturalnych nie powinno być absolutnie żadnych niejasności.

Dodano po 4 minutach 8 sekundach:
Belf pisze: 10 cze 2020, o 14:33 ...A może okrąg nie ma stalego promienia i nie jest okręgiem ?
Jest jasno napisane w treści zadania, że mowa jest o okręgu.
Jan Kraszewski
Administrator
Administrator
Posty: 34239
Rejestracja: 20 mar 2006, o 21:54
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 3 razy
Pomógł: 5203 razy

Re: Matura podstawowa z matematyki 2020

Post autor: Jan Kraszewski »

W tym akurat zadaniu rysunek został zaanonsowany jako część treści zadania, więc można uznać, że wyciąganie wniosków z rysunku jest w tym wypadku uprawnione. Inna sprawa, że odpowiedzi są tak dobrane, że tylko jedna z nich ma sens, więc to w pewnym sensie nie jest zadanie matematyczne, tylko test na inteligencję...

I zaznaczę od razu - gdyby uczeń zmierzył kąt kątomierzem i wybrał z odpowiedzi najbardziej zbliżoną odpowiedź, to naprawdę nie miałbym z tym żadnego problemu. Precyzję i "czystość" rozumowań matematycznych można sprawdzać na rozszerzeniu.
41421356 pisze: 16 cze 2020, o 10:01Ja rozumiem, że uczeń z podstawy nawet tego niedopowiedzenia w treści nie zauważy, ale uczniowie z rozszerzenia mogli mieć dużą zagwozdkę przy tym zadaniu.
Serio? No to nie świadczy o nich zbyt dobrze.
41421356 pisze: 16 cze 2020, o 10:01Jestem zdania, że matma i precyzja powinny iść ze sobą w parze, a w zadaniach maturalnych nie powinno być absolutnie żadnych niejasności.
Na poziomie zadań testowych z matury podstawowej przesadne doprecyzowywanie może mieć skutek odwrotny do zamierzonego - nie będzie "absolutnie żadnych niejasności", ale słabsi zdający nie będą w stanie ogarnąć treści zadania, bo stanie się dla nich zbyt skomplikowana.

JK
ZbiG
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 28
Rejestracja: 26 lut 2013, o 13:07
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: 3city
Podziękował: 12 razy
Pomógł: 5 razy

Re: Matura podstawowa z matematyki 2020

Post autor: ZbiG »

Jan Kraszewski pisze: 16 cze 2020, o 11:34
41421356 pisze: 16 cze 2020, o 10:01Ja rozumiem, że uczeń z podstawy nawet tego niedopowiedzenia w treści nie zauważy, ale uczniowie z rozszerzenia mogli mieć dużą zagwozdkę przy tym zadaniu.
Serio? No to nie świadczy o nich zbyt dobrze.
Serio? To nie świadczy o Tobie zbyt dobrze.
Nie oceniaj bez podstaw, zwłaszcza grup osób, których nie znasz.
Sorry, zbulwersowałem się.
Awatar użytkownika
AiDi
Moderator
Moderator
Posty: 3843
Rejestracja: 25 maja 2009, o 22:58
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 45 razy
Pomógł: 702 razy

Re: Matura podstawowa z matematyki 2020

Post autor: AiDi »

ZbiG pisze: 16 cze 2020, o 11:48 Sorry, zbulwersowałem się.
Ale niby czym? W stosunku do osób zdających matematykę na poziomie rozszerzonym ma się pewne oczekiwania matematyczne i okołomatematyczne. Moim zdaniem dla osoby zdającej taką maturę wszystko w tym zadaniu powinno być jasne. Dla moich uczniów było.
41421356
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 541
Rejestracja: 11 maja 2016, o 13:36
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Lublin
Podziękował: 497 razy
Pomógł: 5 razy

Re: Matura podstawowa z matematyki 2020

Post autor: 41421356 »

Jan Kraszewski pisze: 16 cze 2020, o 11:34 ...Na poziomie zadań testowych z matury podstawowej przesadne doprecyzowywanie może mieć skutek odwrotny do zamierzonego - nie będzie "absolutnie żadnych niejasności", ale słabsi zdający nie będą w stanie ogarnąć treści zadania, bo stanie się dla nich zbyt skomplikowana.

JK
To nie jest moim zdaniem dobry kierunek, aby kosztem poprawności treści iść ludziom na rękę. To krok wstecz, a jeśli uczeń ma problem ze zrozumieniem samej treści zadania to pojawia się pytanie, czy aby na pewno taka osoba powinna mieć maturę...
Jan Kraszewski
Administrator
Administrator
Posty: 34239
Rejestracja: 20 mar 2006, o 21:54
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 3 razy
Pomógł: 5203 razy

Re: Matura podstawowa z matematyki 2020

Post autor: Jan Kraszewski »

41421356 pisze: 16 cze 2020, o 12:47To nie jest moim zdaniem dobry kierunek, aby kosztem poprawności treści iść ludziom na rękę.
Nie poprawności, tylko przesadnej ścisłości. Matematyka na podstawowym poziomie nie musi być skrajnie doformalizowana. Nie powinna być dwuznaczna, ale w tym zadaniu nie widzę żadnej możliwości udzielenia niepoprawnej odpowiedzi ze względu na dwuznaczność treści.
ZbiG pisze: 16 cze 2020, o 11:48Serio? To nie świadczy o Tobie zbyt dobrze.
Nie oceniaj bez podstaw, zwłaszcza grup osób, których nie znasz. Sorry, zbulwersowałem się.
Calm down. Może nie zorientowałeś się, ale główną rzeczą, którą oceniałem, było sformułowanie o "dużej zagwozdzce", które jest - moim zdaniem - mocno oderwane od rzeczywistości.

JK
Awatar użytkownika
Niepokonana
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1548
Rejestracja: 4 sie 2019, o 11:12
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: Polska
Podziękował: 337 razy
Pomógł: 20 razy

Re: Matura podstawowa z matematyki 2020

Post autor: Niepokonana »

Panowie, ja mam taką opinię. Skoro można założyć, że obrazek mówi prawdę i nie trzeba w żaden sposób udowadniać, że te punkty są współliniowe, to problemu nie ma. To zadanie jest całkiem proste, jeżeli możemy tak założyć. I tak, widać, że są współliniowe. Pan doktor niestety ma rację. Matura podstawowa jest dla osób, które nie powinny były zaliczyć matematyki w podstawówce, bo są tak bardzo do tyłu.
Także według mnie jest to kwestia, na ile uczeń może skorzystać z załączonego rysunku.
41421356
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 541
Rejestracja: 11 maja 2016, o 13:36
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Lublin
Podziękował: 497 razy
Pomógł: 5 razy

Re: Matura podstawowa z matematyki 2020

Post autor: 41421356 »

Wrzucam oficjalne stanowisko CKE w sprawie zadania numer 17.

ZbiG
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 28
Rejestracja: 26 lut 2013, o 13:07
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: 3city
Podziękował: 12 razy
Pomógł: 5 razy

Re: Matura podstawowa z matematyki 2020

Post autor: ZbiG »

41421356 pisze: 16 cze 2020, o 15:35 Wrzucam oficjalne stanowisko CKE w sprawie zadania numer 17.

To cofamy się do epoki rysunków. Po co zatem był tekst do tego zadania? Wystarczyłby sam rysunek. Znak zapytania na obrazku i wszystko w temacie.
CKE broni się, ale to bardzo śliski grunt.
Uzasadnianie poprawności sformułowania zadania tekstem "patrz rysunek" to dla mnie kuriozum, nawet na maturze podstawowej.
Zawsze sformułowanie "patrz rysunek" było traktowane jako wskazanie na obrazek opisujący sytuację przedstawioną w treści zadania. Rysunek był wyjaśnieniem treści, był wykonany tak, by nie przedstawiał szczególnego przypadku, a sytuację ogólną, opisaną w zadaniu. Dziś CKE odwraca role treści i rysunku pomocniczego. Dawniej uczeń sam sobie wykonywał rysunek pomocniczy, musiał zrozumieć treść zadania by je rozwiązać. Dziś już nie musi, ma to narysowane na kartce. Zadania konstrukcyjne odeszły do lamusa.
CKE w swojej opinii zbija z tropu myślenia jakoby chodziło o punkty A, O, D. Nie! Tu chodzi o współliniowość punktów B, O, C. Wszak napisali zdanie "Miara kąta ABC jest równa ...". Udzielili mi kuriozalnej odpowiedzi "...uprzejmie informuję, iż w zadaniu 17 z matury podstawowej z matematyki 2020 prawidłowo zaznaczono kąt, którego miarę należy obliczyć." No cóż, zaznaczono prawidłowo kąt ABO, a pytanie jest o kąt ABC. Nagina się nie tylko prawo w naszym kraju, a dopóki będą mieli poparcie, dopóty to zadanie będzie "poprawnie" sformułowane.
Jan Kraszewski
Administrator
Administrator
Posty: 34239
Rejestracja: 20 mar 2006, o 21:54
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 3 razy
Pomógł: 5203 razy

Re: Matura podstawowa z matematyki 2020

Post autor: Jan Kraszewski »

ZbiG pisze: 16 cze 2020, o 21:40CKE broni się, ale to bardzo śliski grunt.
To Twoja osobista ocena.
ZbiG pisze: 16 cze 2020, o 21:40Uzasadnianie poprawności sformułowania zadania tekstem "patrz rysunek" to dla mnie kuriozum, nawet na maturze podstawowej.
No cóż, nie każdy podziela Twoje oburzenie.
ZbiG pisze: 16 cze 2020, o 21:40Zawsze sformułowanie "patrz rysunek" było traktowane jako wskazanie na obrazek opisujący sytuację przedstawioną w treści zadania. Rysunek był wyjaśnieniem treści, był wykonany tak, by nie przedstawiał szczególnego przypadku, a sytuację ogólną, opisaną w zadaniu. Dziś CKE odwraca role treści i rysunku pomocniczego.
Ale zrozum, w tym zadaniu właśnie o to chodziło, by (między innymi) odczytać informację za rysunku. CKE niczego nie odwraca, tylko układa zadania dostosowane do obecnej rzeczywistości edukacyjnej (podstawy programowej itd). Masz pełne prawo nie akceptować tej rzeczywistości, ale to temat na zupełnie inną dyskusję.
ZbiG pisze: 16 cze 2020, o 21:40Dawniej uczeń sam sobie wykonywał rysunek pomocniczy, musiał zrozumieć treść zadania by je rozwiązać. Dziś już nie musi, ma to narysowane na kartce. Zadania konstrukcyjne odeszły do lamusa.
A przed wojną było tak pięknie... Oczywiście, możemy rozpaczać nad upadkiem obyczajów (edukacyjnych) i wspominać, jak to drzewiej świetnie uczono matematyki, ale to żaden argument w tej konkretnej sytuacji.
ZbiG pisze: 16 cze 2020, o 21:40CKE w swojej opinii zbija z tropu myślenia jakoby chodziło o punkty A, O, D. Nie! Tu chodzi o współliniowość punktów B, O, C. (...) No cóż, zaznaczono prawidłowo kąt ABO, a pytanie jest o kąt ABC.
Patrzę na ten rysunek, patrzę i naprawdę nie widzę różnicy. To samo wytłumaczenie można zastosować do punktów \(\displaystyle{ B, O, C}\).
ZbiG pisze: 16 cze 2020, o 21:40 Nagina się nie tylko prawo w naszym kraju, a dopóki będą mieli poparcie, dopóty to zadanie będzie "poprawnie" sformułowane.
Tak, to zaiste straszne.

CKE zdarzały się różne błędy (których powinna uniknąć). Ale akurat nie tutaj.

JK
Awatar użytkownika
Lider_M
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 867
Rejestracja: 6 maja 2005, o 12:50
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: MiNI PW
Pomógł: 258 razy

Re: Matura podstawowa z matematyki 2020

Post autor: Lider_M »

Popełnili błąd niezbyt precyzując. Tłumaczą się, że można to odczytać z rysunku, czyli, że można również odczytywać podobne rzeczy z innych rysunków, prawda? Na rysunku 25 widzę kąt prosty jako kąt rozwarcia dolnego stożka, mogę tak sobie przyjąć? W treści zadania też jest, żeby spojrzeć na rysunek. Wiem, że tutaj akurat nie ma to znaczenia, ale w otwartym zadaniu mógłbym tak przyjąć? Przecież ewidentnie jest tam kąt prosty, a przecież w zadaniu 17 nawet muszę, według CKE, odczytać z rysunku współliniowość odpowiednich kątów, która nie wynika wprost z treści zadania. A już idąc po bandzie, czy mogę sobie odczytać z rysunku, posługując się linijką, że jakiś bok będzie miał 2,6 cm? Przecież nie piszą, gdzie mogę, a gdzie nie mogę, odczytywać z rysunku jakichś dodatkowych danych.

Ponadto po co w takim razie precyzują gdzie indziej jak widać na rysunku? Np. przed zadaniem piszą, że \(\displaystyle{ W}\) jest wierzchołkiem i ma współrzędne \(\displaystyle{ (2,1),}\) po co?
ZbiG
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 28
Rejestracja: 26 lut 2013, o 13:07
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: 3city
Podziękował: 12 razy
Pomógł: 5 razy

Re: Matura podstawowa z matematyki 2020

Post autor: ZbiG »

Lider_M pisze: 17 cze 2020, o 16:37 Popełnili błąd niezbyt precyzując.
Idą w zaparte, a szkoda. Rozsądne byłoby zwrócić uwagę nauczycielom sprawdzającym matury, by skorygować na etapie sprawdzania ewentualną ocenę za rozwiązanie zadania.
Lider_M pisze: 17 cze 2020, o 16:37 ...odczytać z rysunku współliniowość odpowiednich kątów...,"
Zapewne chodzi o współliniowość punktów bądź odcinków. Zapewne "przejęzyczenie".
Awatar użytkownika
AiDi
Moderator
Moderator
Posty: 3843
Rejestracja: 25 maja 2009, o 22:58
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 45 razy
Pomógł: 702 razy

Re: Matura podstawowa z matematyki 2020

Post autor: AiDi »

Tak z ciekawości zapytam: co sądzą o tym zadaniu wasi uczniowie? Mieli z nim problemy?
Jan Kraszewski
Administrator
Administrator
Posty: 34239
Rejestracja: 20 mar 2006, o 21:54
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 3 razy
Pomógł: 5203 razy

Re: Matura podstawowa z matematyki 2020

Post autor: Jan Kraszewski »

ZbiG pisze: 18 cze 2020, o 22:12Rozsądne byłoby zwrócić uwagę nauczycielom sprawdzającym matury, by skorygować na etapie sprawdzania ewentualną ocenę za rozwiązanie zadania.
Widać, że nie masz pojęcia o sprawdzaniu matur - zadania zamknięte sprawdza skaner.

Poza tym nadal nie określiłeś, jak domniemany błąd miałby wpłynąć na odpowiedź w tym zadaniu.

JK
ZbiG
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 28
Rejestracja: 26 lut 2013, o 13:07
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: 3city
Podziękował: 12 razy
Pomógł: 5 razy

Re: Matura podstawowa z matematyki 2020

Post autor: ZbiG »

AiDi pisze: 18 cze 2020, o 22:15 Tak z ciekawości zapytam: co sądzą o tym zadaniu wasi uczniowie? Mieli z nim problemy?
Trzech z 20ki moich, zdolnych uczniów zauważyło od razu ten błąd. Większość z pozostałych potwierdziła, że jest nieścisłość. Większość to klasa I liceum, nieliczni to klasa II. Są z różnych szkół, uczą ich różni nauczyciele.

Dodano po 21 minutach 7 sekundach:
Jan Kraszewski pisze: 18 cze 2020, o 22:18
ZbiG pisze: 18 cze 2020, o 22:12Rozsądne byłoby zwrócić uwagę nauczycielom sprawdzającym matury, by skorygować na etapie sprawdzania ewentualną ocenę za rozwiązanie zadania.
Widać, że nie masz pojęcia o sprawdzaniu matur - zadania zamknięte sprawdza skaner.
Oczywiście, że nie mam pojęcia o sprawdzaniu matur, nie umiem nawet sprawdzić poprawności rozwiązania zwykłego zadania z matematyki, ale jakie ma to tutaj znaczenie? Marzy mi się, by maturzyści zostali sprawiedliwie ocenieni, bez potrzeby masowych odwołań. Może maszynę sprawdzającą trzeba inaczej ustawić, może nauczyciela sprawdzającego podszkolić? Nie wiem, to dla mnie inny temat.
Jan Kraszewski pisze: 18 cze 2020, o 22:18 Poza tym nadal nie określiłeś, jak domniemany błąd miałby wpłynąć na odpowiedź w tym zadaniu.
Uważam, że każda zaznaczona odpowiedź powinna zostać uznana za poprawną. Przy tak określonym zadaniu, kąt ABC może mieć dowolną wartość z przedziału \(\displaystyle{ \left( 0^o; 90^o \right).}\)
ODPOWIEDZ