Podawanie wyników zadań na maturze rozszerzonej

Przygotowanie do egzaminu dojrzałości. Zestawy zadań. Wyniki i przebieg rekrutacji na studia.
kostek525
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 21
Rejestracja: 1 wrz 2018, o 21:19
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Lublin
Podziękował: 8 razy

Podawanie wyników zadań na maturze rozszerzonej

Post autor: kostek525 »

Witam
Od dłuższego czasu zastanawiałem się jak to jest z podawaniem wyników zadań na maturze rozszerzonej.

Jeżeli w poleceniu mam - "wynik podaj w postaci ułamka nieskracalnego" to sprawa jest jasna.
Ale jeśli takiego wymagania w poleceniu nie ma, to wynik mogę zostawić w postaci ułamka skracalnego?

Albo, jeśli, przykladowo, wynikiem byloby \(\displaystyle{ x=4}\), a ja bym podał wynik w postaci \(\displaystyle{ x=2+2}\), to w takiej sytuacji będą mi odejmowane punkty? Jeśli tak, to na jakiej podstawie?
Ostatnio zmieniony 27 kwie 2019, o 19:00 przez Jan Kraszewski, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Poprawa wiadomości.
Jan Kraszewski
Administrator
Administrator
Posty: 34285
Rejestracja: 20 mar 2006, o 21:54
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 3 razy
Pomógł: 5203 razy

Podawanie wyników zadań na maturze rozszerzonej

Post autor: Jan Kraszewski »

kostek525 pisze:Jeżeli w poleceniu mam - "wynik podaj w postaci ułamka nieskracalnego" to sprawa jest jasna.
Ale jeśli takiego wymagania w poleceniu nie ma, to wynik mogę zostawić w postaci ułamka skracalnego?
Możesz.
kostek525 pisze:Albo, jeśli, przykladowo, wynikiem byloby \(\displaystyle{ x=4}\), a ja bym podał wynik w postaci \(\displaystyle{ x=2+2}\), to w takiej sytuacji będą mi odejmowane punkty?
Nie będą odejmowane.

JK
kostek525
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 21
Rejestracja: 1 wrz 2018, o 21:19
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Lublin
Podziękował: 8 razy

Re: Podawanie wyników zadań na maturze rozszerzonej

Post autor: kostek525 »

Super.
Dziękuję, jestem spokojniejszy.
Awatar użytkownika
VirtualUser
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 443
Rejestracja: 2 wrz 2017, o 11:13
Płeć: Mężczyzna
Podziękował: 113 razy
Pomógł: 15 razy

Re: Podawanie wyników zadań na maturze rozszerzonej

Post autor: VirtualUser »

mój nauczyciel zawsze mi powtarzał, że jeśli tylko coś chorego wyszło to mieć to między w pomiędzy pośladkami i nawet nie bawić się w scalanie wyniku bo za to można tylko stracić punkty, nie zyskać
kostek525
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 21
Rejestracja: 1 wrz 2018, o 21:19
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Lublin
Podziękował: 8 razy

Re: Podawanie wyników zadań na maturze rozszerzonej

Post autor: kostek525 »

Czyli jeśli zostaną odjęte mi punkty za to, że podany przeze mnie wynik nie jest w najprostszej postaci (poprzednio wymieniony przykład, \(\displaystyle{ x=2+2}\), to mogę się normalnie odwoływać?
Chciałbym się upewnić, bo np. tutaj pewna osoba najprawdopodobniej jest egzaminatorem CKE i jest święcie przekonana, że za podanie wyniku w postaci skracalnego ułamka odejmuje się punkty, co też najprawdopodobniej sama praktykuje przez całą swoją karierę.

Drugie pytanie - czy są w tym jakieś granice?
Np. - Czy będzie różnica, gdy zamiast wyniku \(\displaystyle{ x=4}\) podam \(\displaystyle{ 2+2}\), a np gdy moim wynikiem będzie \(\displaystyle{ 20 \cdot \frac{20 \sqrt{32}}{4} + \frac{38}{4}}\) (zakładając, że jest to równe z poprawnemu wynikowi) ?

-- 27 kwi 2019, o 20:42 --

Oczywiście, nie żebym chciał utrudniać sprawdzanie egzaminatorom - pytam na wypadek, gdybym właśnie np. w zadaniu z kombinatoryki miał podobne, lecz trudniejsze do uproszczenia wyrażenie i mało czasu do końca - głupio byłoby stracić punkty mimo to, że całe zadanie jest prawidłowo wykonane, ale z drugiej strony, jestem świadom tego, że czasu na maturze nie jest zbyt wiele.

@EDIT W sumie @VirtualUser odpowiedziałeś mi na to drugie pytanie
Ostatnio zmieniony 27 kwie 2019, o 21:03 przez Jan Kraszewski, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Symbol mnożenia to \cdot.
Jan Kraszewski
Administrator
Administrator
Posty: 34285
Rejestracja: 20 mar 2006, o 21:54
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 3 razy
Pomógł: 5203 razy

Re: Podawanie wyników zadań na maturze rozszerzonej

Post autor: Jan Kraszewski »

kostek525 pisze:Chciałbym się upewnić, bo np. tutaj pewna osoba najprawdopodobniej jest egzaminatorem CKE i jest święcie przekonana, że za podanie wyniku w postaci skracalnego ułamka odejmuje się punkty, co też najprawdopodobniej sama praktykuje przez całą swoją karierę.
Ale poziom na tym forum...

Jestem egzaminatorem maturalnym od 13 lat i zapewniam Cię, że jeśli skrócenie ułamka nie jest wymogiem zadania, to nie musisz tego robić. To samo dotyczy np. usuwania niewymierności z mianownika.

A odwoływać możesz się zawsze - to nic nie kosztuje...
kostek525 pisze:Drugie pytanie - czy są w tym jakieś granice?
Np. - Czy będzie różnica, gdy zamiast wyniku \(\displaystyle{ x=4}\) podam \(\displaystyle{ 2+2}\), a np gdy moim wynikiem będzie \(\displaystyle{ 20 \cdot \frac{20 \sqrt{32}}{4} + \frac{38}{4}}\) (zakładając, że jest to równe z poprawnemu wynikowi) ?
Nie będzie różnicy.
kostek525 pisze:Oczywiście, nie żebym chciał utrudniać sprawdzanie egzaminatorom - pytam na wypadek, gdybym właśnie np. w zadaniu z kombinatoryki miał podobne, lecz trudniejsze do uproszczenia wyrażenie i mało czasu do końca - głupio byłoby stracić punkty mimo to, że całe zadanie jest prawidłowo wykonane, ale z drugiej strony, jestem świadom tego, że czasu na maturze nie jest zbyt wiele.
Głupio by było stracić.

Jedyne co Cię może spotkać, to że egzaminator rzuci nieparlamentarnym tekstem na Twój temat, gdy będzie musiał przeliczać, czy Twój zagmatwany wynik jest zgodny z oczekiwanym.

JK
kostek525
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 21
Rejestracja: 1 wrz 2018, o 21:19
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Lublin
Podziękował: 8 razy

Re: Podawanie wyników zadań na maturze rozszerzonej

Post autor: kostek525 »

Wielkie dzięki za odpowiedź. Bardzo pomogłeś.

Gdybyś jeszcze zechciał odpowiedzieć - mam kilka pytań, które zawsze chciałem zadać któremukolwiek egzaminatorowi CKE a już na pewno takiemu z ponad 13 letnim doświadczeniem :

1. Jak ogólnie ocenia się zadania z błędami rachunkowymi? Załóżmy, że zrobię 1 błąd rachunkowy na początku, ale cała reszta zadania z tym błędem będzie poprawna - ile punktów stracę?
2.^ Ta sama sytuacja ale 2 lub więcej błędów rachunkowych?
3. Czy zwraca się uwagę na "przebieg" rozwiązywania zadania? Co jeśli wynik mam dobry, ale "nie tłumacze się" z każdego kroku, każdych obliczeń? Co jeśli robię zadanie "dla siebie", obliczenia czasem są robione "na boku", czyli bez żadnych komentarzy, lecz podaję właściwe założenia i poprawny wynik?
4. Co do poprzedniej kwestii podawania odpowiedzi w zadaniach - czy jest to prawdopodobne, że moja matura pełna nieskróconych i nieuproszczonych rozwiązań, mimo to co w tym temacie powiedziałeś, trafi do osoby niewyrozumiałej i niecierpliwej i zostaną mi potrącone punkty? Czy regulamin CKE jasno nakreśla, że nie można tak robić? I jak dużo pola do "własnej interpretacji" egzaminatora zostawiają te wytyczne CKE dla egzaminujących? Jest to prawdopodobne, że moja praca zostałaby inaczej oceniona w zależności od tego na kogo by trafiła np. kogoś, kto akurat ma gorszy dzień / inny stosunek do roli egzaminatora?
Ostatnio zmieniony 27 kwie 2019, o 22:54 przez kostek525, łącznie zmieniany 4 razy.
Awatar użytkownika
Kfadrat
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 126
Rejestracja: 25 paź 2018, o 17:59
Płeć: Mężczyzna
wiek: 19
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
Podziękował: 21 razy
Pomógł: 20 razy

Re: Podawanie wyników zadań na maturze rozszerzonej

Post autor: Kfadrat »

kostek525 pisze:3. Czy zwraca się uwagę na "przebieg" rozwiązywania zadania? Co jeśli wynik mam dobry, ale "nie tłumacze się" z każdego kroku, każdych obliczeń? Co jeśli robię zadanie "dla siebie", obliczenia czasem są robione "na boku", czyli bez żadnych komentarzy, lecz podaję właściwe założenia i poprawny wynik?
Podpinam się do pytania
Redagowanie rozwiązań jest dość czasochłonne.
a4karo
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 22210
Rejestracja: 15 maja 2011, o 20:55
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Bydgoszcz
Podziękował: 38 razy
Pomógł: 3755 razy

Re: Podawanie wyników zadań na maturze rozszerzonej

Post autor: a4karo »

A jak byś się czuł, gdyby nauczyciel, omawiając zadanie przy tablicy, podał tylko założenia i wynik?

Rozwiązanie zadania o opis postępowania, które prowadzi od założeń do wyniku. Każdy krok musi być uzasadniony.
Zysk z tego masz taki, że jak opiszesz rozumowanie i popełnisz błąd rachunkowy, to ocalisz część (czasem znaczną) punktów. Ponadto nauczysz się argumentowania. A jak podasz tylko błędny wynik, to klapa totalna.
Jan Kraszewski
Administrator
Administrator
Posty: 34285
Rejestracja: 20 mar 2006, o 21:54
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 3 razy
Pomógł: 5203 razy

Re: Podawanie wyników zadań na maturze rozszerzonej

Post autor: Jan Kraszewski »

kostek525 pisze:1. Jak ogólnie ocenia się zadania z błędami rachunkowymi? Załóżmy, że zrobię 1 błąd rachunkowy na początku, ale cała reszta zadania z tym błędem będzie poprawna - ile punktów stracę?
Jeżeli jest to "zwykły" błąd, który nie zmienia istotnie trudności zadania (tzn. nie upraszcza), to zazwyczaj tracisz jeden punkt.
kostek525 pisze:2.^ Ta sama sytuacja ale 2 lub więcej błędów rachunkowych?
To zależy. Czasem też tylko minus jeden.
kostek525 pisze:3. Czy zwraca się uwagę na "przebieg" rozwiązywania zadania? Co jeśli wynik mam dobry, ale "nie tłumacze się" z każdego kroku, każdych obliczeń? Co jeśli robię zadanie "dla siebie", obliczenia czasem są robione "na boku", czyli bez żadnych komentarzy, lecz podaję właściwe założenia i poprawny wynik?
To zależy od rodzaju zadania, ale jeżeli odpowiedź pojawia się bez żadnego wyjaśnienia "z sufitu", to możesz dużo stracić. Sam poprawny wynik nie gwarantuje punktów, bo mogłeś go uzyskać w wyniku niepoprawnego rozumowania (i w tym sensie zgodność wyniku jest przypadkowa).
kostek525 pisze:4. Co do poprzedniej kwestii podawania odpowiedzi w zadaniach - czy jest to prawdopodobne, że moja matura pełna nieskróconych i nieuproszczonych rozwiązań, mimo to co w tym temacie powiedziałeś, trafi do osoby niewyrozumiałej i niecierpliwej i zostaną mi potrącone punkty?
Nie powinny być potrącone, ale zdarzają się różne rzeczy... Tym niemniej byłbym jednak zdziwiony, gdyby tak się stało, bo to jest elementarz egzaminatora.
kostek525 pisze:Czy regulamin CKE jasno nakreśla, że nie można tak robić? I jak dużo pola do "własnej interpretacji" egzaminatora zostawiają te wytyczne CKE dla egzaminujących?
Egzaminator ocenia na podstawie klucza i instrukcji do niego, a także pewnych ogólnych zasad oceniania, są też pewne procedury weryfikacyjne. Cel jest taki, by ocenianie było możliwie jak najbardziej jednolite. Oczywiście żaden klucz nie jest w stanie ogarnąć całego spektrum kreatywności maturzystów i w związku z tym egzaminator ma pewne pole do "własnej interpretacji", ale nie powinno to dotyczyć sytuacji standardowych
kostek525 pisze:Jest to prawdopodobne, że moja praca zostałaby inaczej oceniona w zależności od tego na kogo by trafiła np. kogoś, kto akurat ma gorszy dzień / inny stosunek do roli egzaminatora?
To się zawsze może zdarzyć, bo egzaminatorzy to nie maszyny, a weryfikacja nie wszystko jest w stanie wychwycić (choć takie sytuacje nie wynikają raczej ze "złośliwości" egzaminatorów, ale z tego, że sprawdzając dużo prac zawsze można coś przeoczyć albo źle zinterpretować). No ale właśnie dlatego masz procedurę odwoławczą.
Kfadrat pisze:Redagowanie rozwiązań jest dość czasochłonne.
Nie musisz pisać rozprawek, ale powinieneś zadbać o to, by ciąg logiczny w rozwiązaniu był możliwie jasny. Egzaminatorzy są dość liberalni w kwestii domyślania się, co maturzysta miał na myśli, ale są pewne granice.

JK
kostek525
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 21
Rejestracja: 1 wrz 2018, o 21:19
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Lublin
Podziękował: 8 razy

Re: Podawanie wyników zadań na maturze rozszerzonej

Post autor: kostek525 »

Oczywiście, że nie chodzi o samo podanie wyniku i założeń, to bez sensu.
Chodzi mi o to, czy np. byłaby różnica w punktacji takich dwóch rozwiązań (zakładając brak błędów rachunkowych) :

1. Punkt \(\displaystyle{ S(4,3)}\) jest środkiem okręgu wpisanym w trójkąt ABC i odległość S od prostej k w której zawiera się bok AB oraz odległość S od prostej l w której zawiera się bok BC to \(\displaystyle{ d _{Sk}= d_{Sl}=R=5}\)
A zatem aby obliczyć współczynniki kierunkowe tych dwóch prostych, skorzystam z współrzędnych wspólnego dla nich punktu A : ...
\(\displaystyle{ A(5,3)}\)
\(\displaystyle{ 3=5a+b}\)
\(\displaystyle{ b=3-5a}\)
prosta\(\displaystyle{ _{k,l} : ax-y+3-5a=0}\)
\(\displaystyle{ d _{Sk,l}= ...}\)

2.\(\displaystyle{ A(5,3)}\)
\(\displaystyle{ A(5,3)}\)
\(\displaystyle{ 3=5a+b}\)
\(\displaystyle{ b=3-5a}\)
prosta\(\displaystyle{ _{k,l} : ax-y+3-5a=0}\)
\(\displaystyle{ d _{Sk,l}= ...}\)
\(\displaystyle{ a _{k} =3}\)
\(\displaystyle{ a _{l}=-3}\)
A zatem prosta \(\displaystyle{ k : y=3x+9}\)
\(\displaystyle{ l : y=-3x+9}\)
w 1. tłumacze jak dziecku, co zamierzam robić itp - jest to czasochłonne
w 2. robię po swojemu, nie tłumaczę się, po prostu zauważam pewne rzeczy i z nich korzystam nikomu o tym nie mówiąc - po prostu licze (choć przeważnie widać co z czego liczę)
Będzie różnica w punktacji między sposobem 1 a 2?
Jan Kraszewski
Administrator
Administrator
Posty: 34285
Rejestracja: 20 mar 2006, o 21:54
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 3 razy
Pomógł: 5203 razy

Re: Podawanie wyników zadań na maturze rozszerzonej

Post autor: Jan Kraszewski »

Nie powinna być.

JK
kostek525
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 21
Rejestracja: 1 wrz 2018, o 21:19
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Lublin
Podziękował: 8 razy

Re: Podawanie wyników zadań na maturze rozszerzonej

Post autor: kostek525 »

Jan Kraszewski pisze:Nie powinna być.

JK
Witam, piszę 10 minut po odczytaniu wyników.
Moje wyniki z matm pp i pr kolejno 100 i 82% - bez szału, bez tragedii jak na rok nauki.

Moje zdziwienie wzbudziło jednak odjęcie 2 punktów za napisanie następującej bzdury (która, rzecz jasna wpłynęła na końcowy wynik, jednak jest ona jedynym błędem w tym zadaniu, cały tok rozumowania i reszta obliczeń jest ok.)
\(\displaystyle{ \cos (2x-180^\circ)= -\cos (180^\circ-2x)}\)
Czy takie coś w ogóle warto podawać do "apelacji", czy się tylko wygłupię? Byłem pewien, że to taki typowy błąd za 1pkt. Jak pan uważa?
Ostatnio zmieniony 4 lip 2019, o 10:22 przez AiDi, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Brak LateXa.
Awatar użytkownika
Premislav
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 15687
Rejestracja: 17 sie 2012, o 13:12
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 196 razy
Pomógł: 5221 razy

Re: Podawanie wyników zadań na maturze rozszerzonej

Post autor: Premislav »

Pewnie jeden punkt poleciał za zły wynik i jeden za użycie nieprawdziwego wzoru. Gdybyś nie użył żadnego błędnego wzoru, tylko po prostu walnął się w obliczeniach typu \(\displaystyle{ 2+4=8}\), to zapewne odjęto by 1 punkt.
Ja bym się nie odwoływał (tj. jeśli już, to od oceny innego zadania).
Jan Kraszewski
Administrator
Administrator
Posty: 34285
Rejestracja: 20 mar 2006, o 21:54
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 3 razy
Pomógł: 5203 razy

Re: Podawanie wyników zadań na maturze rozszerzonej

Post autor: Jan Kraszewski »

kostek525 pisze:Moje zdziwienie wzbudziło jednak odjęcie 2 punktów za napisanie następującej bzdury (która, rzecz jasna wpłynęła na końcowy wynik, jednak jest ona jedynym błędem w tym zadaniu, cały tok rozumowania i reszta obliczeń jest ok.)
\(\displaystyle{ \cos (2x-180^\circ)= -\cos (180^\circ-2x)}\)
Akurat sprawdzałem to zadanie i - o ile pamiętam, bo to już ponad miesiąc temu (a takich wspomnień raczej nie trzyma się w pamięci...) - to faktycznie każdy błąd merytoryczny dotyczący własności funkcji trygonometrycznych sprawiał, że mogłeś dostać max 2 pkt. A Twój błąd jest merytoryczny (a nie rachunkowy), bo twierdzisz, że cosinus jest funkcją nieparzystą.
kostek525 pisze:Czy takie coś w ogóle warto podawać do "apelacji", czy się tylko wygłupię? Byłem pewien, że to taki typowy błąd za 1pkt. Jak pan uważa?
Zawsze można się odwołać, nic na tym nie tracisz (choć możesz też nic nie zyskać).

JK
ODPOWIEDZ