Matura rozszerzona z matematyki 2018

Przygotowanie do egzaminu dojrzałości. Zestawy zadań. Wyniki i przebieg rekrutacji na studia.
calculus
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 61
Rejestracja: 17 paź 2016, o 21:50
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Polska
Podziękował: 5 razy

Matura rozszerzona z matematyki 2018

Post autor: calculus »

Dzisiaj byłem około godziny 10:30 u mojego kolegi w biurze. Po drugiej stronie ulicy znajduje się szkoła. Gdy wyglądałem przez okno około 10:40 widziałem ładnie ubranych uczniów i uczennice - zapewne wychodzili z egzaminu z matematyki pr. Tak sobie pomyślałem - skoro zaczęli o 9:00 i wychodzą około 10:40, to chyba musiał egzamin być trudny. Ale może to akurat w tej szkole. Potem jechałem przez miasto około 11:00 i widziałem kolejne grupki osób po maturze, na pewno z różnych szkół. Pomyślałem już na pewno - matura nie była łatwa, wyszli przed czasem bo nie dali rady. Na forach wszędzie pełno sformułowań w stylu: ,,kto układał te zadania, to matura dla Einsteinów" itd.

Teraz już na spokojnie, po obejrzeniu zadań, chciałem trochę skomentować ich poziom jako osoba przygotowująca do matur mat i fiz.

- zadania zamknięte i kodowane - w porządku, do zrobienia,
- zad. 6 - klasyka zadań o stycznej,
- zad. 7 - dowód przeciętnej trudności, pooznaczać kąty, sprawdzić warunek opisywalności,
- zad. 8 - podzielność kilka razy była na maturach, ta też była do zrobienia,
- zad. 9 - typowa kombinatoryka,
- zad. 10 - łatwe, chyba że ktoś się wystraszył stożka ściętego,
- zad. 11 - można było podstawić 3x=t albo od razu rozpisać sin6x na kąt o połowę mniejszy i wyłączyć przed nawias,
- zad. 12 - klasyka gatunku pt. wzory Viete'a,
- zad. 13 - takie zadanie mogło się nawet pojawić na podstawie, wcale bym się nie zdziwił,
- zad. 14 - no, tu trzeba było wpaść na jakiś pomysł, np: znaleźć styczne do okręgu przechodzące przez A; wykorzystując fakt, że to trójkąt równoramienny, poprowadzić prostą prostopadłą od prostej AB przez punkt O itd.
- zad. 15 - rozpisać Pitagorasa i warunek wpisywalności okręgu, wyrugować wszystkie symbole zostawiając zmienną a. No i jazda dalej - nawet wzór funkcji już podali.

Kurczę, no nie wiem skąd to marudzenie niektórych (nie mówię o tym forum), że matura była bardzo trudna. Zadanie 14. wygląda mi na najtrudniejsze. Może wielu osobom zabrakło czasu na wykonanie obliczeń? Ale to kwestia sprawności obliczeniowej. Ale na pewno matura nieco trudniejsza niż maj 2017.

Tak więc nie martwcie się maturzyści o swój wynik, bo myślę, że ważniejsze będzie miejsce na siatce centylowej niż sam wynik procentowy. Jak patrzyłem na te grupki maturzystów na mieście około 11:00 to chyba mediana wyników w tym roku nie będzie rewelacyjna (może i poniżej 30%).
Grzenio12
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 14
Rejestracja: 24 wrz 2016, o 13:48
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Polska

Matura rozszerzona z matematyki 2018

Post autor: Grzenio12 »

Ja moim skromnym zdaniem maturzysty myślę że trudnością nie był sam poziom zadań, lecz to że wiele z nich wymagało więcej niż statystyczne 12 minut, a do tego dochodzi jeszcze stres.
werkaterka
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2
Rejestracja: 13 cze 2018, o 16:30
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: warszawa

Matura rozszerzona z matematyki 2018

Post autor: werkaterka »

Jako nauczyciel muszę stwierdzić że tegoroczna matura rozszerzona była trudna. Już po połowie czasu uczniowie wychodzili z sal i bardzo narzekali.
Awatar użytkownika
leg14
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3132
Rejestracja: 5 lis 2014, o 20:24
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Radom
Podziękował: 154 razy
Pomógł: 475 razy

Matura rozszerzona z matematyki 2018

Post autor: leg14 »

Grzenio12, werkaterka, wasze obserwacje się trochę gryzą
Awatar użytkownika
Premislav
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 15685
Rejestracja: 17 sie 2012, o 13:12
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 195 razy
Pomógł: 5219 razy

Matura rozszerzona z matematyki 2018

Post autor: Premislav »

Jak uczniowie wychodzili w połowie czasu, to znaczy, że po prostu byli słabo przygotowani. Matura była dość trudna, ale podobnie jak w 2014 roku trudność stanowiły raczej czasochłonne obliczenia, a nie jakieś niestandardowe zadania.
werkaterka
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2
Rejestracja: 13 cze 2018, o 16:30
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: warszawa

Matura rozszerzona z matematyki 2018

Post autor: werkaterka »

Kwestia oczywiście przygotowania uczniów. My jako szkoła zawodowa przygotowujemy do podstawy stąd moje obserwacje. Pewnie dla dla klas matematycznych w liceach była to bułka z masłem Grunt że podstawa poszła dobrze, tak wynika z rozmów z uczniami.
Awatar użytkownika
VirtualUser
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 443
Rejestracja: 2 wrz 2017, o 11:13
Płeć: Mężczyzna
Podziękował: 113 razy
Pomógł: 15 razy

Matura rozszerzona z matematyki 2018

Post autor: VirtualUser »

Dziś poznamy wycenę
Zacny_Los
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 73
Rejestracja: 17 gru 2017, o 23:25
Płeć: Mężczyzna
Podziękował: 5 razy

Matura rozszerzona z matematyki 2018

Post autor: Zacny_Los »

No i poznaliśmy:
centyle: ... ENTYLE.pdf
więcej statystyk: ... 202018.pdf

Zakładając, że mam 70% z matmy rozszerzonej, jestem w 96. centylu - w zeszłym roku byłbym w 87 centylu(!).
Średnia wszystkich zdających matmę rozsz. - 29%, w samych liceach - 37%.
Awatar użytkownika
VirtualUser
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 443
Rejestracja: 2 wrz 2017, o 11:13
Płeć: Mężczyzna
Podziękował: 113 razy
Pomógł: 15 razy

Matura rozszerzona z matematyki 2018

Post autor: VirtualUser »

Centyle dużo mówią. Osobiście uważam, że matura nie była turbo trudna. Trudnością w tej maturze był skok poziomu względem poprzedniego roku. Całym problemem było to, że większość osób po CKE spodziewało się schematu po całości, a w maju takiego nie ujrzano.

-- 3 lip 2018, o 13:02 --

Taki protip dla następnych lat. Niezależnie od tego jaka matura była w tym roku, uczcie się tak jakoby miała być kilkukrotnie trudniejsza. Z własnego doświadczenia wiem, że w najgorszym przypadku po prostu się nie zdziwicie i otrzymacie arkusz jakiego się spodziewaliście a w tych bardziej pozytywnych uśmiechniecie się pod nosem widząc zadania na arkuszu.
Awatar użytkownika
Premislav
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 15685
Rejestracja: 17 sie 2012, o 13:12
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 195 razy
Pomógł: 5219 razy

Matura rozszerzona z matematyki 2018

Post autor: Premislav »

I jak poszło? Statystyki są dość zastanawiające:
Awatar użytkownika
kmarciniak1
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 809
Rejestracja: 14 lis 2014, o 19:37
Płeć: Mężczyzna
Podziękował: 48 razy
Pomógł: 183 razy

Matura rozszerzona z matematyki 2018

Post autor: kmarciniak1 »

To ja się pochwalę, a co
Dostałem nawet trochę więcej niż przewidywałem bo 92%


Statystyki są dość porażające.48% z matmy rozszerzonej to już jest 80 centyl.No ale cóż, najzwyczajniej w świecie do tej matury przystępuje wiele osób, które tego robić nie powinny...
Awatar użytkownika
Janusz Tracz
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4060
Rejestracja: 13 sie 2016, o 15:01
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: hrubielowo
Podziękował: 79 razy
Pomógł: 1391 razy

Matura rozszerzona z matematyki 2018

Post autor: Janusz Tracz »

Statystyki są dość porażające.48% z matmy rozszerzonej to już jest 80 centyl.No ale cóż, najzwyczajniej w świecie do tej matury przystępuje wiele osób, które tego robić nie powinny...
A może to wielu nauczycieli nie powinno uczyć? Co jest bardziej prawdopodobne to że 100tyś uczniów jest słabych czy to że 30tyś nauczycieli minęło się w powołaniem? Jeden nauczyciel ma wpływ na 30 uczniów a nie odwrotnie. Poza tym przy aktualnym systemie szkolnictwa głupotą jest nie przystąpienie do matury rozszerzonej z każdego przedmiotu nawet jeśli ktoś miałby dostać 10%. Nie da się tego nie zdać a uczelnie wliczają każdy wynik do punktów rekrutacyjnych i czasami 10 punktów robi różnicę komuś kto dostanie się na studia i o matematyce zapomni bo w życiu już mu się nie przyda. Proszę nie piszcie tylko że matematyka jest przydatna jak by ktoś chciał liczyć wysokość słupa przy drodze czy innej choinki.
Awatar użytkownika
kmarciniak1
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 809
Rejestracja: 14 lis 2014, o 19:37
Płeć: Mężczyzna
Podziękował: 48 razy
Pomógł: 183 razy

Matura rozszerzona z matematyki 2018

Post autor: kmarciniak1 »

Janusz Tracz pisze: A może to wielu nauczycieli nie powinno uczyć?
Może i tak, ale obecnie innych nie mamy i nie zanosi się abyśmy mieli.A tak szczerze to serio myślisz, że znajdziesz wielu ambitnych i kreatywnych ludzi do uczenia przez 30 lat "wzoru na deltę"?
Janusz Tracz pisze: Co jest bardziej prawdopodobne to że 100tyś uczniów jest słabych czy to że 30tyś nauczycieli minęło się w powołaniem?
Znaczy według mnie to obie te rzeczy zachodzą...(Jeśli oczywiście podane przez Ciebie liczby mają jedynie sugerować istniejące tendencje, a nie dokładne liczby)
Janusz Tracz pisze: Jeden nauczyciel ma wpływ na 30 uczniów a nie odwrotnie.
Ja to tam sądzę, że jednak własne podejście ucznia jest dużo ważniejsze, niż najlepsze chęci nauczyciela.
Janusz Tracz pisze: Poza tym przy aktualnym systemie szkolnictwa głupotą jest nie przystąpienie do matury rozszerzonej z każdego przedmiotu nawet jeśli ktoś miałby dostać 10%. Nie da się tego nie zdać a uczelnie wliczają każdy wynik do punktów rekrutacyjnych i czasami 10 punktów robi różnicę komuś kto dostanie się na studia i o matematyce zapomni bo w życiu już mu się nie przyda.
Tutaj oczywiście się zgadzam, ale przecież można to zmienić dość łatwo.
Awatar użytkownika
Janusz Tracz
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4060
Rejestracja: 13 sie 2016, o 15:01
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: hrubielowo
Podziękował: 79 razy
Pomógł: 1391 razy

Matura rozszerzona z matematyki 2018

Post autor: Janusz Tracz »

A tak szczerze to serio myślisz, że znajdziesz wielu ambitnych i kreatywnych ludzi do uczenia przez 30 lat "wzoru na deltę"?
Oczywiście że nie znajdziesz ale jeśli dobrym nauczycielom damy więcej luzu to efektem będzie dużo większe zainteresowanie uczniów. Nie możemy w jednak winić nauczycieli bo nawet dobry nauczyciel obarczony takimi ramami systemu nie jest w stanie przemycać ciekawszych informacji na lekcji (a przyjemniej żeby zainteresować uczniów). "Wzór na deltę" (tu rozumiem ogólniejsze pojęcie jako klepanie wzorów w ogóle) to zniechęcający przestrzały system edukacji którego zadaniem jest szkolenie inżynierów i żołnierzy. Każda reforma która reanimuje ten system jest z góry skazana na niepowodzenie. W dzisiejszych czasach dużo ważniejsza jest na przykład umiejętność szukania informacji w internecie oraz umiejętność ich weryfikacji ze względu na wiarygodność.
Znaczy według mnie to obie te rzeczy zachodzą...(Jeśli oczywiście podane przez Ciebie liczby mają jedynie sugerować istniejące tendencje, a nie dokładne liczby)
Obie rzeczy zachodzą ale odwołuje się do źródła i przyczynku problemy. Bo to że uczniowie są słabi nie jest winą uczniów tylko ich edukacji. Oczywiście podając te liczby mam na myśli charakter w jaki zachowuje się system edukacji a nie konkretne liczby (rzeczywiste).
Ja to tam sądzę, że jednak własne podejście ucznia jest dużo ważniejsze, niż najlepsze chęci nauczyciela.
A ja sądzę że to są naczynia połączone. Niemniej jednak do póki nauczyciele nie dostaną więcej wolności to nie zainteresują ucznia. Oczywiście nie uważam żeby panowała kompletna anarchia i każdy robił to co się mu podoba. Musimy zachować pewien stopień ujednolicenia ale aktualnie system jest przesztywniony. O systemie edukacji można by dużo rozmawiać bo "każdy" ma swój lepszy pomysł od pomysłów innych. Wszyscy dużo mówią a nikt nic nie robi.
ale przecież można to zmienić dość łatwo.
Nie widzę potrzeby zmiany technicznej struktur szkolnictwa bo uważam że w obecnej postaci jest dobra. Po usunięciu gimnazjów jest naprawdę ok. A takie pomysły jak punkty deficytu na studiach to już mistrzostwo świata. Zmiany powinny dotyczyć programów nauczania, ilości godzin i jakości nauczania która związana jest z wolnością nauczyciela. Niektórzy się ze mną zgodzą inny nie i nic dziwnego bo jak już mówiłem każdy ma inny pomysł. Szkoda tylko że na pomysłach się kończy.
Krodinor
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 207
Rejestracja: 13 sty 2016, o 00:09
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Poznań
Podziękował: 7 razy
Pomógł: 12 razy

Matura rozszerzona z matematyki 2018

Post autor: Krodinor »

A takie pomysły jak punkty deficytu na studiach to już mistrzostwo świata.
Chodzi Ci jak rozumiem o tzw. "warunki"? Oczywiście rozumiem, że można ich nie popierać, ale liczysz się z tym, że wtedy na bardzo wielu kierunkach byłoby mniej niż 10 studentów na roku? A przy obecnej ilości pracowników na niektórych uczelniach/wydziłach wyglądałoby to dość śmiesznie, byłoby więcej profesorów niż studentów.
Chyba, że Twoja wypowiedź nie ironia, a pochwała tego systemu, jednakże nazywanie go "mistrzostwem świata" to z kolei przesada w drugą stronę.
ODPOWIEDZ