Dlaczego tak mało osób pisze maturę na 100%?
Dlaczego tak mało osób pisze maturę na 100%?
Ostatnio przeanalizowałem dokładnie wyniki matur rozszerzonych z matematyki i odkryłem, że statystycznie na 100% pisze około 120 osób (z około 50-60 tysięcy zdających, z wyłączeniem laureatów OM). W granicach 96%-100% mieści się zazwyczaj około 200-300 osób. Dlaczego tak mało osób pisze na powyżej 96%? Czy jest to spowodowane stopniem trudności zadań, stresem, presją czasu, czy innymi czynnikami? Z moich obserwacji wynika, że głównymi czynnikami są presja czasu, błędy rachunkowe oraz niektóre zadania z geometrii.
-
- Użytkownik
- Posty: 49
- Rejestracja: 24 wrz 2007, o 18:40
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Szczecin
- Podziękował: 6 razy
- Pomógł: 3 razy
Dlaczego tak mało osób pisze maturę na 100%?
Też się nad tym zastanawiałem ale brałem pod uwagę maturę podstawową.
W przypadku przedmiotów humanistycznych nie dziwi mała ilość wyników 100%, bo tam nigdy nie ma pewności jakiej odpowiedzi oczekiwał autor.
Jeśli chodzi o rozszerzenie to wydaje mi się, że głównym czynnikiem jest trudność matury. Niewiele osób faktycznie potrzebuje wysokiego wyniku z tej matury i niewiele aż tak bardzo się interesuje matematyką, żeby nawet być w stanie rozwiązać wszystkie zadania.
Jest presja czasu – średnio 15 min na dość skomplikowane zadania otwarte, co większości nie daje szansy na sprawdzenie rozwiązania albo poprawienie w przypadku zauważenia błędu we wczesnym etapie. Na pewno przy ostatnich zadaniach też jest duże zmęczenie.
W przypadku przedmiotów humanistycznych nie dziwi mała ilość wyników 100%, bo tam nigdy nie ma pewności jakiej odpowiedzi oczekiwał autor.
Jeśli chodzi o rozszerzenie to wydaje mi się, że głównym czynnikiem jest trudność matury. Niewiele osób faktycznie potrzebuje wysokiego wyniku z tej matury i niewiele aż tak bardzo się interesuje matematyką, żeby nawet być w stanie rozwiązać wszystkie zadania.
Jest presja czasu – średnio 15 min na dość skomplikowane zadania otwarte, co większości nie daje szansy na sprawdzenie rozwiązania albo poprawienie w przypadku zauważenia błędu we wczesnym etapie. Na pewno przy ostatnich zadaniach też jest duże zmęczenie.
Ostatnio zmieniony 5 lut 2018, o 01:51 przez Jan Kraszewski, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Poprawa wiadomości.
Powód: Poprawa wiadomości.
- Premislav
- Użytkownik
- Posty: 15687
- Rejestracja: 17 sie 2012, o 13:12
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Warszawa
- Podziękował: 196 razy
- Pomógł: 5221 razy
Re: Dlaczego tak mało osób pisze maturę na 100%?
Jaka presja czasu? To prawda, że wychodzi średnio jakieś 15 minut na zadanie, ale jeśli jest się naprawdę porządnie przygotowanym, to co prostsze zadania robi się z marszu, tak że zajmują raptem po kilka minut, a wtedy na trudniejsze zadania i na sprawdzenie zostaje więcej.
Jeśli już, to znaczenie ma fakt, że planimetria i stereometria są dość kiepsko nauczane w większości szkół, bądź po prostu są to dość trudne dziedziny. W związku z tym pojawienie się lekko nietypowego zadania z takich działów bardzo mocno ogranicza liczbę wyników rzędu ~100% (jak to było np. w zadaniu z kulą i czworościanem z ubiegłego roku).
No i poza tym zawsze jednak jakieś drobne błędy rachunkowe mogą się zdarzyć, nawet jak egzamin jest prosty, to dużo łatwiej zwykle napisać na ~90% niż na 100% (co nie znaczy, że ktoś z wynikiem 100% z obecnej, czy też jakiejkolwiek matury jest na pewno lepszy od kogoś, kto uzyskał np. 80 czy 90%).
Jeśli już, to znaczenie ma fakt, że planimetria i stereometria są dość kiepsko nauczane w większości szkół, bądź po prostu są to dość trudne dziedziny. W związku z tym pojawienie się lekko nietypowego zadania z takich działów bardzo mocno ogranicza liczbę wyników rzędu ~100% (jak to było np. w zadaniu z kulą i czworościanem z ubiegłego roku).
No i poza tym zawsze jednak jakieś drobne błędy rachunkowe mogą się zdarzyć, nawet jak egzamin jest prosty, to dużo łatwiej zwykle napisać na ~90% niż na 100% (co nie znaczy, że ktoś z wynikiem 100% z obecnej, czy też jakiejkolwiek matury jest na pewno lepszy od kogoś, kto uzyskał np. 80 czy 90%).