Zadanie 17 - poprawione:
Mój pomysł polega na generowaniu niepowtarzających się zestawów cyfr (które trzeba potem jeszcze permutować aby uzyskać wszystkie możliwości)
\(\displaystyle{ n}\) - liczba cyfr składających na liczbę naturalną. \(\displaystyle{ n \in <2,11>}\)
\(\displaystyle{ x_1 , x_2 , ... ,x_n}\) - cyfry składowe "budujące" liczbę n-cyfrową
WARUNEK 1: \(\displaystyle{ \sum_{i=1}^{n} x_i =11}\)
WARUNEK 2: \(\displaystyle{ 0<x_i \le 9}\)
Aby uniknąć powtórzenia sie składu cyfr w różnych krokach zakładamy:
WARUNEK 3: \(\displaystyle{ x_1 \le x_2 \le ... \le x_n}\)
Mam nadzieję że po paru krokach każdy zorientuje się na czym polega "wyczerpywalność" wszystkich możliwości dla danego n
Generowanie cyfr składowych:
a) \(\displaystyle{ n=2}\)
Zestawy cyfr to: \(\displaystyle{ (2,9) ; (3,8) ; (4,7) ; (5,6)}\)
Ilość liczb dwucyfrowych: \(\displaystyle{ 4 \cdot 2!}\)
b) \(\displaystyle{ n=3}\)
Zestawy cyfr to: \(\displaystyle{ (1,1,9) ; (1,2,8) ; (1,3,7) ; (1,4,6) ; (1,5,5) ; (2,2,7) ; (2,3,6) ; (2,4,5) ; (3,3,5) ; (3,4,4)}\)
Ilość liczb dwucyfrowych: \(\displaystyle{ 5 \cdot 3! + 5 \cdot \frac{3!}{2!}}\) (W 5 przypadkach występi permutacja z powtórzeniami)
c) \(\displaystyle{ n=4}\)
Zestawy cyfr to: \(\displaystyle{ (1,1,1,8) ; (1,1,2,7) ; (1,1,3,6) ; (1,1,4,5) ;}\)\(\displaystyle{ (1,2,2,6) ; (1,2,3,5) ; (1,2,4,4) ; (1,3,3,4) ; (2,2,2,5) ; (2,2,3,4) ; (2,3,3,3)}\)
Ilość liczb dwucyfrowych: \(\displaystyle{ 4! + 7 \cdot \frac{4!}{2!} + 3 \cdot \frac{4!}{3!}}\) (uwzględnienie permutacji z powtórzeniami)
d) \(\displaystyle{ n=5}\)
Zestawy cyfr to: \(\displaystyle{ (1,1,1,1,7) ; (1,1,1,2,6) ; (1,1,1,3,5) ; (1,1,1,4,4) ;}\)\(\displaystyle{ (1,1,2,2,5) ; (1,1,2,3,4) ; (1,1,3,3,3) ;}\)\(\displaystyle{ (1,2,2,2,4) ; (1,2,2,3,3) ; (2,2,2,2,3)}\)
Ilość liczb dwucyfrowych: \(\displaystyle{ 2 \cdot 5+ 3 \cdot \frac{5!}{3!} + 2 \cdot \frac{5!}{3! \cdot 2!}+2 \cdot \frac{5!}{2! \cdot 2!} + \frac{5!}{2!}}\) (uwzględnienie permutacji z powtórzeniami)
e) \(\displaystyle{ n=6}\)
Zestawy cyfr to: \(\displaystyle{ (1,1,1,1,1,6) ; (1,1,1,1,2,5) ; (1,1,1,1,3,4) ; (1,1,1,2,2,4) ; (1,1,1,2,3,3) ; (1,1,2,2,2,3) ; (1,2,2,2,2,2) ;}\)
Ilość liczb dwucyfrowych: \(\displaystyle{ 2 \cdot 6 + 2 \cdot \frac{6!}{4!} + 3 \cdot \frac{6!}{3! \cdot 2!}}\) (uwzględnienie permutacji z powtórzeniami)
f) \(\displaystyle{ n=7}\)
Zestawy cyfr to: \(\displaystyle{ (1,1,1,1,1,1,5) ; (1,1,1,1,1,2,4) ; (1,1,1,1,1,3,3) ; (1,1,1,1,2,2,3) ; (1,1,1,2,2,2,2)}\)
Ilość liczb dwucyfrowych: \(\displaystyle{ 7 + \frac{7!}{5!} + \frac{7!}{5! \cdot 2!}+ \frac{7!}{4! \cdot 2!}+\frac{7!}{4! \cdot 3!}}\) (uwzględnienie permutacji z powtórzeniami)
g) \(\displaystyle{ n=8}\)
Zestawy cyfr to: \(\displaystyle{ (1,1,1,1,1,1,1,4) ; (1,1,1,1,1,1,2,3) ; (1,1,1,1,1,2,2,2)}\)
Ilość liczb dwucyfrowych: \(\displaystyle{ 8 + \frac{8!}{6!} + \frac{8!}{5! \cdot 3!}}\) (uwzględnienie permutacji z powtórzeniami)
h) \(\displaystyle{ n=9}\)
Zestawy cyfr to: \(\displaystyle{ (1,1,1,1,1,1,1,1,3) ; (1,1,1,1,1,1,1,2,2)}\)
Ilość liczb dwucyfrowych: \(\displaystyle{ 9 + \frac{9!}{2! \cdot 7!}}\) (uwzględnienie permutacji z powtórzeniami)
i) \(\displaystyle{ n=10}\)
Zestawy cyfr to: 9 "jedynek" i jedna "dwójka".
Pozycja "dwójki" może być wybrana na 10 sposobów.
j) \(\displaystyle{ n=11}\)
Chyba oczywiste że będzie jedno rozwiązanie: \(\displaystyle{ 11111111111}\)
Ufff... Pozostaje tylko zliczenie tego:
\(\displaystyle{ 8+45+120+210+252+210+120+45+10+1=1021}\)
\(\displaystyle{ n}\) - liczba cyfr składających na liczbę naturalną. \(\displaystyle{ n \in <2,11>}\)
\(\displaystyle{ x_1 , x_2 , ... ,x_n}\) - cyfry składowe "budujące" liczbę n-cyfrową
WARUNEK 1: \(\displaystyle{ \sum_{i=1}^{n} x_i =11}\)
WARUNEK 2: \(\displaystyle{ 0<x_i \le 9}\)
Aby uniknąć powtórzenia sie składu cyfr w różnych krokach zakładamy:
WARUNEK 3: \(\displaystyle{ x_1 \le x_2 \le ... \le x_n}\)
Mam nadzieję że po paru krokach każdy zorientuje się na czym polega "wyczerpywalność" wszystkich możliwości dla danego n
Generowanie cyfr składowych:
a) \(\displaystyle{ n=2}\)
Zestawy cyfr to: \(\displaystyle{ (2,9) ; (3,8) ; (4,7) ; (5,6)}\)
Ilość liczb dwucyfrowych: \(\displaystyle{ 4 \cdot 2!}\)
b) \(\displaystyle{ n=3}\)
Zestawy cyfr to: \(\displaystyle{ (1,1,9) ; (1,2,8) ; (1,3,7) ; (1,4,6) ; (1,5,5) ; (2,2,7) ; (2,3,6) ; (2,4,5) ; (3,3,5) ; (3,4,4)}\)
Ilość liczb dwucyfrowych: \(\displaystyle{ 5 \cdot 3! + 5 \cdot \frac{3!}{2!}}\) (W 5 przypadkach występi permutacja z powtórzeniami)
c) \(\displaystyle{ n=4}\)
Zestawy cyfr to: \(\displaystyle{ (1,1,1,8) ; (1,1,2,7) ; (1,1,3,6) ; (1,1,4,5) ;}\)\(\displaystyle{ (1,2,2,6) ; (1,2,3,5) ; (1,2,4,4) ; (1,3,3,4) ; (2,2,2,5) ; (2,2,3,4) ; (2,3,3,3)}\)
Ilość liczb dwucyfrowych: \(\displaystyle{ 4! + 7 \cdot \frac{4!}{2!} + 3 \cdot \frac{4!}{3!}}\) (uwzględnienie permutacji z powtórzeniami)
d) \(\displaystyle{ n=5}\)
Zestawy cyfr to: \(\displaystyle{ (1,1,1,1,7) ; (1,1,1,2,6) ; (1,1,1,3,5) ; (1,1,1,4,4) ;}\)\(\displaystyle{ (1,1,2,2,5) ; (1,1,2,3,4) ; (1,1,3,3,3) ;}\)\(\displaystyle{ (1,2,2,2,4) ; (1,2,2,3,3) ; (2,2,2,2,3)}\)
Ilość liczb dwucyfrowych: \(\displaystyle{ 2 \cdot 5+ 3 \cdot \frac{5!}{3!} + 2 \cdot \frac{5!}{3! \cdot 2!}+2 \cdot \frac{5!}{2! \cdot 2!} + \frac{5!}{2!}}\) (uwzględnienie permutacji z powtórzeniami)
e) \(\displaystyle{ n=6}\)
Zestawy cyfr to: \(\displaystyle{ (1,1,1,1,1,6) ; (1,1,1,1,2,5) ; (1,1,1,1,3,4) ; (1,1,1,2,2,4) ; (1,1,1,2,3,3) ; (1,1,2,2,2,3) ; (1,2,2,2,2,2) ;}\)
Ilość liczb dwucyfrowych: \(\displaystyle{ 2 \cdot 6 + 2 \cdot \frac{6!}{4!} + 3 \cdot \frac{6!}{3! \cdot 2!}}\) (uwzględnienie permutacji z powtórzeniami)
f) \(\displaystyle{ n=7}\)
Zestawy cyfr to: \(\displaystyle{ (1,1,1,1,1,1,5) ; (1,1,1,1,1,2,4) ; (1,1,1,1,1,3,3) ; (1,1,1,1,2,2,3) ; (1,1,1,2,2,2,2)}\)
Ilość liczb dwucyfrowych: \(\displaystyle{ 7 + \frac{7!}{5!} + \frac{7!}{5! \cdot 2!}+ \frac{7!}{4! \cdot 2!}+\frac{7!}{4! \cdot 3!}}\) (uwzględnienie permutacji z powtórzeniami)
g) \(\displaystyle{ n=8}\)
Zestawy cyfr to: \(\displaystyle{ (1,1,1,1,1,1,1,4) ; (1,1,1,1,1,1,2,3) ; (1,1,1,1,1,2,2,2)}\)
Ilość liczb dwucyfrowych: \(\displaystyle{ 8 + \frac{8!}{6!} + \frac{8!}{5! \cdot 3!}}\) (uwzględnienie permutacji z powtórzeniami)
h) \(\displaystyle{ n=9}\)
Zestawy cyfr to: \(\displaystyle{ (1,1,1,1,1,1,1,1,3) ; (1,1,1,1,1,1,1,2,2)}\)
Ilość liczb dwucyfrowych: \(\displaystyle{ 9 + \frac{9!}{2! \cdot 7!}}\) (uwzględnienie permutacji z powtórzeniami)
i) \(\displaystyle{ n=10}\)
Zestawy cyfr to: 9 "jedynek" i jedna "dwójka".
Pozycja "dwójki" może być wybrana na 10 sposobów.
j) \(\displaystyle{ n=11}\)
Chyba oczywiste że będzie jedno rozwiązanie: \(\displaystyle{ 11111111111}\)
Ufff... Pozostaje tylko zliczenie tego:
\(\displaystyle{ 8+45+120+210+252+210+120+45+10+1=1021}\)
-- 24 lut 2012, o 11:49 --
Zadanie 16 po modyfikacji treści zadania
Zadanie 16:
Pokazać że \(\displaystyle{ \cos{\sin{x}} > \sin{\cos{x}}}\) dla dowolnego x.
Fakt 1. Funkcje wew. w obu przypadkach maja okres \(\displaystyle{ 2 \pi}\) zatem dla większej czytelności rozważania można przeprowadzić dla wybranego przedziału (o takiej właśnie szerokości) a potem powołać się na okresowość tychże.
Fakt 2. W nawiązaniu do poprzedniego mego rozwiązania kilka postów wyżej, funkcje wew. przyjmują wartości w przedziale \(\displaystyle{ <-1,1>}\). Zatem taka jest dziedzina obu funkcji zew.
Po nałożeniu wykresów \(\displaystyle{ y= \cos t}\) oraz \(\displaystyle{ y= \sin k}\) dla \(\displaystyle{ t,k \in <-1,1>}\)
Zauważyć można że tylko w przedziale \(\displaystyle{ t,k \in < \frac{\pi}{4} ,1>}\)
\(\displaystyle{ \sin k \ge \cos t}\)
Poza tym przedziałem nierówność z treści zadania jest prawdziwa
Zatem dalsze rozważania można przeprowadzić tylko dla następujących warunków:
\(\displaystyle{ t \in < \frac{\pi}{4} ,1> \wedge k \in < \frac{\pi}{4} ,1> \\
\sin x \in < \frac{\pi}{4} ,1> \wedge \cos x \in < \frac{\pi}{4} ,1>}\)
Ponadto \(\displaystyle{ \frac{\pi}{4} > 0,785}\)
Z analizy wykresów funkcji \(\displaystyle{ \sin x}\) i \(\displaystyle{ \cos x}\) wynika że nie istnieje taki x dla którego obie funkcje przyjmują jednocześnie wartość \(\displaystyle{ 0,785}\) albo i więcej
(co również można dodatkowo uzasadnić za pomocą jedynki trygonometrycznej)
A więc taki przypadek jak rozważony przed chwilą nie ma miejsca dla żadnego x.
Stąd prawdziwa jest nierówność z zadania.
Fakt 1. Funkcje wew. w obu przypadkach maja okres \(\displaystyle{ 2 \pi}\) zatem dla większej czytelności rozważania można przeprowadzić dla wybranego przedziału (o takiej właśnie szerokości) a potem powołać się na okresowość tychże.
Fakt 2. W nawiązaniu do poprzedniego mego rozwiązania kilka postów wyżej, funkcje wew. przyjmują wartości w przedziale \(\displaystyle{ <-1,1>}\). Zatem taka jest dziedzina obu funkcji zew.
Po nałożeniu wykresów \(\displaystyle{ y= \cos t}\) oraz \(\displaystyle{ y= \sin k}\) dla \(\displaystyle{ t,k \in <-1,1>}\)
Zauważyć można że tylko w przedziale \(\displaystyle{ t,k \in < \frac{\pi}{4} ,1>}\)
\(\displaystyle{ \sin k \ge \cos t}\)
Poza tym przedziałem nierówność z treści zadania jest prawdziwa
Zatem dalsze rozważania można przeprowadzić tylko dla następujących warunków:
\(\displaystyle{ t \in < \frac{\pi}{4} ,1> \wedge k \in < \frac{\pi}{4} ,1> \\
\sin x \in < \frac{\pi}{4} ,1> \wedge \cos x \in < \frac{\pi}{4} ,1>}\)
Ponadto \(\displaystyle{ \frac{\pi}{4} > 0,785}\)
Z analizy wykresów funkcji \(\displaystyle{ \sin x}\) i \(\displaystyle{ \cos x}\) wynika że nie istnieje taki x dla którego obie funkcje przyjmują jednocześnie wartość \(\displaystyle{ 0,785}\) albo i więcej
(co również można dodatkowo uzasadnić za pomocą jedynki trygonometrycznej)
A więc taki przypadek jak rozważony przed chwilą nie ma miejsca dla żadnego x.
Stąd prawdziwa jest nierówność z zadania.