Dwa ciągi i granica

Własności ciągów i zbieżność, obliczanie granic. Twierdzenia o zbieżności.
MlodyMatematykAmator
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 55
Rejestracja: 23 mar 2019, o 17:45
Płeć: Mężczyzna
wiek: 19
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 16 razy

Dwa ciągi i granica

Post autor: MlodyMatematykAmator »

Witam serdecznie!

Jestem uczniem liceum i przygotowuję się aktualnie do półfinału konkursu PW MiNi. Natrafiłem na zadanie z tegoż właśnie konkursu, które obecnie nie wiem nawet jak ruszyć.

Ciągi \(\displaystyle{ a_{n}, b_{n}}\) liczb całkowitych, dla \(\displaystyle{ n\in C_{+}}\), określone są zależnością \(\displaystyle{ (2+ \sqrt{3})^{n}= a_{n}+ b_{n} \sqrt{3}}\).
Oblicz (o ile istnieje) granicę \(\displaystyle{ \lim_ {n \to \infty }\frac{a _{n} }{b _{n} }}\).

Pozdrawiam i proszę o pomoc.
Ostatnio zmieniony 23 mar 2019, o 19:26 przez Jan Kraszewski, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Niepoprawnie napisany kod LaTeX-a. Proszę zapoznaj się z http://matematyka.pl/178502.htm .
Awatar użytkownika
Premislav
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 15685
Rejestracja: 17 sie 2012, o 13:12
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 195 razy
Pomógł: 5219 razy

Dwa ciągi i granica

Post autor: Premislav »

Odnotujmy, że
\(\displaystyle{ \left( 2+\sqrt{3}\right)^{n+1}=(2+\sqrt{3})(2+\sqrt{3})^n=\\= (2+\sqrt{3})(a_n+b_n \sqrt{3})=\\=(2a_n+3b_n)+\sqrt{3}(a_n+2b_n)}\)
Czyli dostajemy zależności rekurencyjnie:
\(\displaystyle{ a_{n+1}=2a_n+3b_n\\ b_{n+1}=a_n+2b_n}\)
Ponadto \(\displaystyle{ a_1=2, \ b_1=1}\). Można z tej zależności rekurencyjnej wyznaczyć jawne wzory na \(\displaystyle{ a_n}\) i \(\displaystyle{ b_n}\), ale nie trzeba. Jak to jest konkurs, to resztę zostawiam dla Ciebie.
Awatar użytkownika
Janusz Tracz
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4060
Rejestracja: 13 sie 2016, o 15:01
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: hrubielowo
Podziękował: 79 razy
Pomógł: 1391 razy

Dwa ciągi i granica

Post autor: Janusz Tracz »