odchylenie

Procesy stochastyczne. Sposoby racjonalizowania wielkich ilości informacji. Matematyka w naukach społecznych.
Mariannn
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 39
Rejestracja: 11 lis 2007, o 14:01
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wrocław
Pomógł: 1 raz

odchylenie

Post autor: Mariannn »

Tabela zawiera niektóre wyniki pisemnego sprawdzianu z matematyki w pewnej klasie
maturalnej (ocenionego w sześciostopniowej skali ocen).
Dziewczęta Chłopcy
liczba osób 11 14
średnia ocen 4,0 3,8
odchylenie standardowe 1,1 1,8

Oblicz średnią ocen z tego sprawdzianu oraz odchylenie standardowe dla całej klasy.
Wyniki podaj z zaokrągleniem do dwóch miejsc po przecinku.
Awatar użytkownika
Janek Kos
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 417
Rejestracja: 20 lis 2005, o 22:47
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wrocław
Pomógł: 98 razy

odchylenie

Post autor: Janek Kos »

1) Średnia:

Wprowadźmy oznaczenia:

\(\displaystyle{ \overline{x}_d=\frac{1}{11} \sum_{i=1}^{11}x_i^d=4.0\ \ \ srednia\ wsrod\ dziewczat\ \ \ =>\ \ \ \sum_{i=1}^{11}x_i^d=44}\)

\(\displaystyle{ \overline{x}_{ch}=\frac{1}{14} \sum_{i=1}^{14}x_i^{ch}=3.8\ \ \ srednia\ wsrod\ chlopcow\ \ \ =>\ \ \ \sum_{i=1}^{14}x_i^{ch}= 53.2}\)

\(\displaystyle{ \overline{x}_{k}\ \ \ srednia\ w\ calej\ klasie}\)

wtedy:

\(\displaystyle{ \overline{x}_{k}=\frac{1}{25} \sum_{i=1}^{25}x_i^{k}=\frac{1}{25}\bigg( \sum_{i=1}^{11}x_i^{d}+ \sum_{i=1}^{14}x_i^d\bigg)=\frac{1}{25}(44+53.2)=3.89}\)

2) Odchylenie:

Oznaczenia:

\(\displaystyle{ s_d^2=\frac{1}{11} \sum_{i=1}^{11}(x_i^d-\overline{x}_d)^2=1.21\ \ \ wariancja\ wsrod\ dziewczat}\)

\(\displaystyle{ s_{ch}^2=\frac{1}{14} \sum_{i=1}^{14}(x_i^{ch}-\overline{x}_{ch})^2=3.24\ \ \ wariancja\ wsrod\ chlopcow}\)

\(\displaystyle{ s_{k}^2=\frac{1}{25} \sum_{i=1}^{25}(x_i^{k}-\overline{x}_{k})^2=?\ \ \ wariancja\ w\ klasie}\)

\(\displaystyle{ s_{k}^2=\frac{1}{25} \sum_{i=1}^{25}(x_i^{k}-\overline{x}_{k})^2=\frac{1}{25}\bigg( \sum_{i=1}^{11}(x_i^d-\overline{x}_{k})^2+ \sum_{i=1}^{14}(x_i^{ch}-\overline{x}_{k})^2\bigg)=\\= \frac{1}{25}\bigg( \sum_{i=1}^{11}(x_i^d-3.89)^2+ \sum_{i=1}^{14}(x_i^{ch}-3.89)^2\bigg)=(*)}\)

Żeby policzyć tę wariancję musimy policzyć składowe sumy ostatniego nawiasu:

\(\displaystyle{ 1.21 11=\sum_{i=1}^{11}(x_i^d-\overline{x}_d)^2=\sum_{i=1}^{11}(x_i^d-4)^2=\sum_{i=1}^{11}(x_i^d-3.89-0.11)^2=\\=\sum_{i=1}^{11}(x_i^d-3.89)^2-2 \sum_{i=1}^{11}(x_i^d-3.89) 0.11+\sum_{i=1}^{11} 0.11^2}\)

Stąd dostajemy, że:

\(\displaystyle{ \sum_{i=1}^{11}(x_i^d-3.89)^2=13.31+0.11 2\cdot (44-11\cdot 3.89)-11\cdot 0.11^2=\\=13.31+0.27-0.13=13.45}\)

Identycznie liczy się to dla chłopców. Oba policzone wyniki wstawiamy do wzoru i dostajemy wariancję. Po spierwiastkowaniu, dostajemy odchylenie standardowe.
ODPOWIEDZ