Badanie hipotezy
-
- Użytkownik
- Posty: 96
- Rejestracja: 7 sty 2019, o 19:34
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Gdańsk
- Podziękował: 34 razy
- Pomógł: 4 razy
Badanie hipotezy
Mam następujące dane:
- \(\displaystyle{ n = 10}\)
- \(\displaystyle{ \overline{x} = 5}\)
- \(\displaystyle{ S^{2} = 4}\)
Korzystam z:
\(\displaystyle{ \frac{\overline{x} - m}{S} \cdot \sqrt{n-1} \sim t_{n-1} }\)
Mam za zadanie zbadać hipotezę \(\displaystyle{ m=8}\) przeciwko hipotezie \(\displaystyle{ m<8}\) na poziomie istotności \(\displaystyle{ \alpha = 0,02}\).
Nie umiem sobie poradzić z obszarem krytycznym. Wiem, że będzie od minus nieskończoności do wartości kwantyla \(\displaystyle{ 0,02}\) dla rozkładu t studenta dla stopni swobody równej \(\displaystyle{ 9}\), zgadza się?
Na razie mam takie obliczenia.
\(\displaystyle{ \frac{5-8}{2} \cdot \sqrt{9} = -4,5}\)
I na tym skończyłem. Jak wyznaczyć obszar krytyczny dla tego zadania?
- \(\displaystyle{ n = 10}\)
- \(\displaystyle{ \overline{x} = 5}\)
- \(\displaystyle{ S^{2} = 4}\)
Korzystam z:
\(\displaystyle{ \frac{\overline{x} - m}{S} \cdot \sqrt{n-1} \sim t_{n-1} }\)
Mam za zadanie zbadać hipotezę \(\displaystyle{ m=8}\) przeciwko hipotezie \(\displaystyle{ m<8}\) na poziomie istotności \(\displaystyle{ \alpha = 0,02}\).
Nie umiem sobie poradzić z obszarem krytycznym. Wiem, że będzie od minus nieskończoności do wartości kwantyla \(\displaystyle{ 0,02}\) dla rozkładu t studenta dla stopni swobody równej \(\displaystyle{ 9}\), zgadza się?
Na razie mam takie obliczenia.
\(\displaystyle{ \frac{5-8}{2} \cdot \sqrt{9} = -4,5}\)
I na tym skończyłem. Jak wyznaczyć obszar krytyczny dla tego zadania?
Ostatnio zmieniony 6 gru 2020, o 15:33 przez Jan Kraszewski, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Poprawa wiadomości. Symbol mnożenia to \cdot.
Powód: Poprawa wiadomości. Symbol mnożenia to \cdot.
-
- Użytkownik
- Posty: 7917
- Rejestracja: 18 mar 2009, o 16:24
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował: 30 razy
- Pomógł: 1671 razy
Re: Badanie hipotezy
Obszar krytyczny \(\displaystyle{ \mathcal{K} }\) lewostronny testu wyznaczamy na podstawie równania kwantyla rzędu \(\displaystyle{ 0,04 }\) z \(\displaystyle{ \nu = 9 }\) stopniami swobody rozkładu Studenta:
\(\displaystyle{ Pr(T_{n-1}\geq k ) = 2\alpha. }\)
\(\displaystyle{ Pr(T _{9} \geq k) = 0,04. }\)
Tablica rozkładu Studenta:
\(\displaystyle{ k = 0,883.}\)
lub
Program R
Obszar krytyczny testu:
\(\displaystyle{ \mathcal{K} = ( -\infty, -k ] = (-\infty, -0,883].}\)
Decyzja ?
\(\displaystyle{ Pr(T_{n-1}\geq k ) = 2\alpha. }\)
\(\displaystyle{ Pr(T _{9} \geq k) = 0,04. }\)
Tablica rozkładu Studenta:
\(\displaystyle{ k = 0,883.}\)
lub
Program R
Kod: Zaznacz cały
> k = qt(0.2,9)
> k
[1] -0.8834039
\(\displaystyle{ \mathcal{K} = ( -\infty, -k ] = (-\infty, -0,883].}\)
Decyzja ?
-
- Użytkownik
- Posty: 96
- Rejestracja: 7 sty 2019, o 19:34
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Gdańsk
- Podziękował: 34 razy
- Pomógł: 4 razy
Re: Badanie hipotezy
Odrzucamy hipotezę \(\displaystyle{ m=8}\) na rzecz hipotezy alternatywnej \(\displaystyle{ m<8}\) na poziomie istotności \(\displaystyle{ 0,02}\).
Ale nadal nie rozumiem kompletnie dlaczego rzędu \(\displaystyle{ 0,04.}\)
I dlaczego przedział do \(\displaystyle{ -k}\)?
\(\displaystyle{ \mathcal{K} = ( -\infty, -k ]}\)
Dodano po 10 minutach 25 sekundach:
Pan dodatkowo we wzorze obliczył potem w programie dla \(\displaystyle{ 0,2}\) a nie dal \(\displaystyle{ 0,02}\), dlaczego?
Ale nadal nie rozumiem kompletnie dlaczego rzędu \(\displaystyle{ 0,04.}\)
I dlaczego przedział do \(\displaystyle{ -k}\)?
\(\displaystyle{ \mathcal{K} = ( -\infty, -k ]}\)
Dodano po 10 minutach 25 sekundach:
Pan dodatkowo we wzorze obliczył potem w programie dla \(\displaystyle{ 0,2}\) a nie dal \(\displaystyle{ 0,02}\), dlaczego?
Ostatnio zmieniony 6 gru 2020, o 19:42 przez Jan Kraszewski, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Używaj LaTeXa do wszystkich wyrażeń matematycznych.
Powód: Używaj LaTeXa do wszystkich wyrażeń matematycznych.
-
- Użytkownik
- Posty: 7917
- Rejestracja: 18 mar 2009, o 16:24
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował: 30 razy
- Pomógł: 1671 razy
Re: Badanie hipotezy
To zależy od konstrukcji tablic wartości kwantyli rozkładu Studenta.
W tablicach trzeciej części książki R. Leitner Zarys Matematyki dla Inżynierów, którą posiadam musimy uwzględnić dla jednostronnego obszaru krytycznego testu rząd \(\displaystyle{ 2\alpha }\).
W programie komputerowym \(\displaystyle{ R }\) do wyznaczenia granicy obszaru krytycznego mamy zakodowane kwantyle rozkładu Studenta rzędu \(\displaystyle{ \alpha }\)
W podręczniku akademickim Jacka Koronackiego Jana Milczuka Statystyka - uwzględniamy rząd \(\displaystyle{ 1 -\alpha }\)
Reasumując, proszę podać tablicę rozkładu Studenta, którą Pan posiada postaramy się z niej odczytać wartość graniczną \(\displaystyle{ k }\) obszaru krytycznego \(\displaystyle{ \mathcal{K}. }\)
Nadmieniam, że wartości kwantyli mogą się w poszczególnych tablicach nieznacznie różnić.
Dla kwanyla rzędu \(\displaystyle{ \alpha = 0,02 }\)
W tablicach trzeciej części książki R. Leitner Zarys Matematyki dla Inżynierów, którą posiadam musimy uwzględnić dla jednostronnego obszaru krytycznego testu rząd \(\displaystyle{ 2\alpha }\).
W programie komputerowym \(\displaystyle{ R }\) do wyznaczenia granicy obszaru krytycznego mamy zakodowane kwantyle rozkładu Studenta rzędu \(\displaystyle{ \alpha }\)
W podręczniku akademickim Jacka Koronackiego Jana Milczuka Statystyka - uwzględniamy rząd \(\displaystyle{ 1 -\alpha }\)
Reasumując, proszę podać tablicę rozkładu Studenta, którą Pan posiada postaramy się z niej odczytać wartość graniczną \(\displaystyle{ k }\) obszaru krytycznego \(\displaystyle{ \mathcal{K}. }\)
Nadmieniam, że wartości kwantyli mogą się w poszczególnych tablicach nieznacznie różnić.
Dla kwanyla rzędu \(\displaystyle{ \alpha = 0,02 }\)
Kod: Zaznacz cały
> k = qt(0.02,9)
> k
[1] -2.398441
-
- Użytkownik
- Posty: 96
- Rejestracja: 7 sty 2019, o 19:34
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Gdańsk
- Podziękował: 34 razy
- Pomógł: 4 razy
Re: Badanie hipotezy
Kod: Zaznacz cały
http://iis.pwsz.elblag.pl/~j.domsta/MPiS20/v2appendixc.pdf
Posiadam taką tablicę.
Dodano po 1 minucie 14 sekundach:
To w takim razie odpowiedź jest inna? Od minus nieskończoności do -2.39?janusz47 pisze: ↑6 gru 2020, o 20:01
Dla kwanyla rzędu \(\displaystyle{ \alpha = 0,02 }\)
Kod: Zaznacz cały
> k = qt(0.02,9) > k [1] -2.398441
-
- Użytkownik
- Posty: 7917
- Rejestracja: 18 mar 2009, o 16:24
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował: 30 razy
- Pomógł: 1671 razy
Re: Badanie hipotezy
Odpowiedź jest inna, bo uwzględniłem \(\displaystyle{ \alpha = 0,2 }\) zamiast \(\displaystyle{ \alpha = 0,02. }\)
W Pańskich tablicach page \(\displaystyle{ 7, \nu = 9, \ \ A = 1 -\alpha = 1- 0,02 = 0,98, \ \ k = 2,398. }\)
Obszar krytyczny testu \(\displaystyle{ \mathcal{K} = (-\infty,\ \ -2,398]. }\)
W Pańskich tablicach page \(\displaystyle{ 7, \nu = 9, \ \ A = 1 -\alpha = 1- 0,02 = 0,98, \ \ k = 2,398. }\)
Obszar krytyczny testu \(\displaystyle{ \mathcal{K} = (-\infty,\ \ -2,398]. }\)
-
- Użytkownik
- Posty: 96
- Rejestracja: 7 sty 2019, o 19:34
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Gdańsk
- Podziękował: 34 razy
- Pomógł: 4 razy