Treść zadania:
Biometryczny system weryfikacji mówców identyfikuje płeć rozmówcy na podstawie częstotliwości podstawowej sygnału akustycznego głosu. Dokonano pomiaru wartości tej częstotliwości dla 10 próbek nagrań głosu dla każdego z 2 mówców, uzyskując następujące parametry:
Osoba 1 -> \(\displaystyle{ X_1srednia = 150 Hz}\)
Osoba 2 -> \(\displaystyle{ X_2srednia = 180 Hz}\)
Wiedząc, że średnia częstotliowść podstatowa dla mężczyzn wynosi \(\displaystyle{ m_o = 130 Hz}\) z odchyleniem standardowym \(\displaystyle{ \sigma = 16 Hz}\), a dla kobiet jest wyższa, na poziomie istotności \(\displaystyle{ \alpha = 0,02}\) zweryfikować hipotezy zerowe mówiące o tym, że obydwaj mówcy są mężczyznami.
Proszę o wskazówkę dotyczącą odpowiedniego wzoru, którego powinnam użyć w tym zadaniu.
Parametryczne testy istotności
-
- Użytkownik
- Posty: 7917
- Rejestracja: 18 mar 2009, o 16:24
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował: 30 razy
- Pomógł: 1671 razy
Re: Parametryczne testy istotności
Parametryczny test istotności dla dwóch średnich
Hipotezy:
\(\displaystyle{ H_{0}: m_{1}=m_{2} = m_{0}}\)
\(\displaystyle{ H_{1}: m_{1} \neq m_{2}}\)
Statystyka testowa
\(\displaystyle{ T = \frac{\overline{X}_{2} - \overline{X}_{1}}{\sqrt{\frac{n_{1}\sigma_{1}^2+n_{2}\sigma_{2}^2}{n_{1}+n_{2}-2}\left(\frac{1}{n_{1}}+\frac{1}{n_{2}}\right)}}}\)
Proszę
- obliczyć wartość statystyki testowej \(\displaystyle{ t}\) dla \(\displaystyle{ \sigma_{1}^2=\sigma_{2}^2=16^2 Hz,}\)
-porównać tę wartość z wartością krytyczną testu, uzyskaną z tablicy rozkładu Studenta, to jest wartością kwantyla rzędu \(\displaystyle{ \alpha = 0,02}\) o \(\displaystyle{ n_{1}+n_{2}- 2 = 10 +10 - 2 =18}\)
- osiemnastoma stopniami swobody - \(\displaystyle{ t_{(0,02, 18)},}\)
- podjąć decyzję o przyjęciu bądź odrzuceniu hipotezy \(\displaystyle{ H_{0}.}\)
Hipotezy:
\(\displaystyle{ H_{0}: m_{1}=m_{2} = m_{0}}\)
\(\displaystyle{ H_{1}: m_{1} \neq m_{2}}\)
Statystyka testowa
\(\displaystyle{ T = \frac{\overline{X}_{2} - \overline{X}_{1}}{\sqrt{\frac{n_{1}\sigma_{1}^2+n_{2}\sigma_{2}^2}{n_{1}+n_{2}-2}\left(\frac{1}{n_{1}}+\frac{1}{n_{2}}\right)}}}\)
Proszę
- obliczyć wartość statystyki testowej \(\displaystyle{ t}\) dla \(\displaystyle{ \sigma_{1}^2=\sigma_{2}^2=16^2 Hz,}\)
-porównać tę wartość z wartością krytyczną testu, uzyskaną z tablicy rozkładu Studenta, to jest wartością kwantyla rzędu \(\displaystyle{ \alpha = 0,02}\) o \(\displaystyle{ n_{1}+n_{2}- 2 = 10 +10 - 2 =18}\)
- osiemnastoma stopniami swobody - \(\displaystyle{ t_{(0,02, 18)},}\)
- podjąć decyzję o przyjęciu bądź odrzuceniu hipotezy \(\displaystyle{ H_{0}.}\)
-
- Użytkownik
- Posty: 19
- Rejestracja: 29 sty 2018, o 22:11
- Płeć: Kobieta
- Lokalizacja: Polska
- Podziękował: 2 razy
Re: Parametryczne testy istotności
Nie jestem pewna wyboru statystyki.
W notatkach z ćwiczeń znalazłam taki wzór:
\(\displaystyle{ t = \frac{X_1 - X_2}{\sqrt{\frac{n_1\cdot S_1^2 + n_2 \cdot S_2^2}{n_1 + n_2 - 2} \cdot \left( \frac{1}{n_1} + \frac{1}{n_2}\right) }}}\)
Według notatek, powinnam korzystać z tego wzoru przy nieznanych odchyleniach standardowych dwóch populacji i kiedy \(\displaystyle{ n_1, n_2 < 120}\)
Ten wzór jest bardzo podobny do użytego w zaprezentowanym schemacie rozwiązania. Różni się użytymi odchyleniami. Dlaczego ten wzór został zmodyfikowany? I w jakich przypadkach możemy tak robić?
W notatkach z ćwiczeń znalazłam taki wzór:
\(\displaystyle{ t = \frac{X_1 - X_2}{\sqrt{\frac{n_1\cdot S_1^2 + n_2 \cdot S_2^2}{n_1 + n_2 - 2} \cdot \left( \frac{1}{n_1} + \frac{1}{n_2}\right) }}}\)
Według notatek, powinnam korzystać z tego wzoru przy nieznanych odchyleniach standardowych dwóch populacji i kiedy \(\displaystyle{ n_1, n_2 < 120}\)
Ten wzór jest bardzo podobny do użytego w zaprezentowanym schemacie rozwiązania. Różni się użytymi odchyleniami. Dlaczego ten wzór został zmodyfikowany? I w jakich przypadkach możemy tak robić?
-
- Użytkownik
- Posty: 7917
- Rejestracja: 18 mar 2009, o 16:24
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował: 30 razy
- Pomógł: 1671 razy
Parametryczne testy istotności
Uwzględniamy i tak wartość bezwzględną \(\displaystyle{ |t|,}\) więc możemy przyjąć wzór Pani.
\(\displaystyle{ T = \frac{X_1 - X_2}{\sqrt{\frac{n_1\cdot S_1^2 + n_2 \cdot S_2^2}{n_1 + n_2 - 2} \cdot \left( \frac{1}{n_1} + \frac{1}{n_2}\right) }}}\)
Literkę \(\displaystyle{ t}\) małą używamy po podstawieniu wartości liczbowych do wzoru na \(\displaystyle{ T.}\)
\(\displaystyle{ T = \frac{X_1 - X_2}{\sqrt{\frac{n_1\cdot S_1^2 + n_2 \cdot S_2^2}{n_1 + n_2 - 2} \cdot \left( \frac{1}{n_1} + \frac{1}{n_2}\right) }}}\)
Literkę \(\displaystyle{ t}\) małą używamy po podstawieniu wartości liczbowych do wzoru na \(\displaystyle{ T.}\)