Histogram, szerokość klasy

Procesy stochastyczne. Sposoby racjonalizowania wielkich ilości informacji. Matematyka w naukach społecznych.
radekek
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2
Rejestracja: 22 cze 2016, o 18:41
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 1 raz

Histogram, szerokość klasy

Post autor: radekek »

Witam, jest pewne zadanie:

Szereg szczegółowy utworzony na podstawie danych dotyczących liczb gmin w byłych 49 województwach przedstawia się następująco
\(\displaystyle{ 17,30,32,37,39,40,40,40,40,41,41,42,42,43,43,43,44,45,46,46,47,47,47,48,48,\\ 49,51,54,54,55,55,55,56,57,57,58,58,58,59,59,62,63,63,65,69,74,78,91.}\)
a) określić zbiorowość i jednostkę statystyczną oraz rodzaj cechy statystycznej.
b) na podstawie danych skonstruować szereg rozdzielczy
c) przedstawić graficznie strukturę województw wg liczby gmin za pomocą histogramu i diagramu częstości.
d) zaproponować własne rozwiązanie graficzne.
e) oblicz średnią arytmetyczną i dominantę dla w/w zbiorowości.

Mam pytanie odnośnie podpunktu c, a dokładniej histogramu. Gdy konstruuje szereg rozdzielczy, szerokość wynosi:
\(\displaystyle{ h=11}\),
lecz kiedy chcę przedstawić to graficznie, przedziały w postaci "prostokątów" nie łączą się. Przedziały klasowe wyglądają następująco:
\(\displaystyle{ 17-28\\
29-40 \\
41-52 \\
53-64 \\
65-76 \\
77-88 \\
89-100}\)

Gdzie popełniam błąd?
Pozdrawiam, Radek
Ostatnio zmieniony 22 cze 2016, o 23:25 przez Jan Kraszewski, łącznie zmieniany 2 razy.
Powód: Poprawa wiadomości.
squared
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1017
Rejestracja: 21 mar 2009, o 11:11
Płeć: Mężczyzna
Podziękował: 167 razy
Pomógł: 152 razy

Histogram, szerokość klasy

Post autor: squared »

Źle skonstruowany szereg rozdzielczy.

Jeśli dobrze policzyłem to mamy \(\displaystyle{ 50}\) pomiarów. Stosujemy chyba najbardziej znaną metodę wyznaczania liczby klas \(\displaystyle{ k=\lfloor\sqrt{50}\rfloor=7}\). Długość klasy \(\displaystyle{ \frac{R}{k}\approx 10,57\approx 11}\). Zatem masz początek dobrze... ale potem kompletnie źle klasy robisz.

Za początek pierwszej klasy przyjmuje się zwykle najmniejszą wartość z próbki pomniejszoną o połowę dokładności pomiaru. Zatem u Ciebie: \(\displaystyle{ 17-0,5=16,5}\). No i mając tyle bez problemu dalej bo przesuwamy się teraz co \(\displaystyle{ 11}\).

Zatem klasy:
\(\displaystyle{ [16,5; 27,5)
left[27,5; 38,5)
left[38,5; 49,5)
left[49,5; 60,5)
left[60,5; 71,5)
left[71,5; 82,5)
left[82,5; 93,5)}\)


Teraz prostokąty będą się "łączyć".
radekek
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2
Rejestracja: 22 cze 2016, o 18:41
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 1 raz

Histogram, szerokość klasy

Post autor: radekek »

Dziękuję bardzo za odpowiedź, już ogarniam!
pozdrawiam !
ODPOWIEDZ