Kwartyl I, II, III
-
- Użytkownik
- Posty: 445
- Rejestracja: 19 sie 2013, o 17:07
- Płeć: Kobieta
- Lokalizacja: Polska
- Podziękował: 99 razy
Kwartyl I, II, III
Witam, mam problem, bo już liczę, którys raz z kolei i nie wiem co jest nie tak.
Mam jedno zadanie z wykładu, którym się sugeruje. W obu zadaniach mam policzyc kwartyl I, II i III.
Zadanie z wykładu
25% gosp. domowych ma wydatki na pewne dobro poniżej 33,25 zł. Załóżmy, że wydatki na pewne dobro w 12 gosp. domowych wynosi: 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42.
\(\displaystyle{ Q_1 \\
(N+1)\cdot \frac{1}{4}=\frac{(12+1)\cdot 25}{100}=3,25\\
33+(34-33)\cdot 0,25=33,25\\
\\
Q_2\\
\frac{(12+1)\cdot 50}{100}=6,5\\
36+(37-36)\cdot 0,5=36,5\\
\\
Q_3\\
\frac{(12+1)\cdot 75}{100}=9,75\\
39+(40-39)\cdot 0,75=39,75}\)
Zadanie
Mając do dyspozycji następujący zbiór danych: 15, 12, 11, 12, 10, 23, 16, 18, 11, 8; wyznacz kwartyl I, medianę oraz kwartyl III.
I w tym zadaniu stosuje to samo czyli
\(\displaystyle{ Q_1 \\
(N+1)\cdot \frac{1}{4}=\frac{(10+1)\cdot 25}{100}=2,75\\
10+(11-10)\cdot 0,25=10,25\\
\\
Q_2\\
\frac{(10+1)\cdot 50}{100}=5,5\\
12+(12-12)\cdot 0,5=10\\
\\
Q_3\\
\frac{(10+1)\cdot 75}{100}=8,25\\
16+(18-16)\cdot 0,75=17,5}\)
Proszę o pomoc, czy to zadanie dobrze zrobiłam.
Mam jedno zadanie z wykładu, którym się sugeruje. W obu zadaniach mam policzyc kwartyl I, II i III.
Zadanie z wykładu
25% gosp. domowych ma wydatki na pewne dobro poniżej 33,25 zł. Załóżmy, że wydatki na pewne dobro w 12 gosp. domowych wynosi: 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42.
\(\displaystyle{ Q_1 \\
(N+1)\cdot \frac{1}{4}=\frac{(12+1)\cdot 25}{100}=3,25\\
33+(34-33)\cdot 0,25=33,25\\
\\
Q_2\\
\frac{(12+1)\cdot 50}{100}=6,5\\
36+(37-36)\cdot 0,5=36,5\\
\\
Q_3\\
\frac{(12+1)\cdot 75}{100}=9,75\\
39+(40-39)\cdot 0,75=39,75}\)
Zadanie
Mając do dyspozycji następujący zbiór danych: 15, 12, 11, 12, 10, 23, 16, 18, 11, 8; wyznacz kwartyl I, medianę oraz kwartyl III.
I w tym zadaniu stosuje to samo czyli
\(\displaystyle{ Q_1 \\
(N+1)\cdot \frac{1}{4}=\frac{(10+1)\cdot 25}{100}=2,75\\
10+(11-10)\cdot 0,25=10,25\\
\\
Q_2\\
\frac{(10+1)\cdot 50}{100}=5,5\\
12+(12-12)\cdot 0,5=10\\
\\
Q_3\\
\frac{(10+1)\cdot 75}{100}=8,25\\
16+(18-16)\cdot 0,75=17,5}\)
Proszę o pomoc, czy to zadanie dobrze zrobiłam.
-
- Użytkownik
- Posty: 4211
- Rejestracja: 25 maja 2012, o 21:33
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Kraków PL
- Podziękował: 2 razy
- Pomógł: 758 razy
Kwartyl I, II, III
Błąd!
Musi być \(\displaystyle{ Q_2\ge Q_1}\) .
Już myślałem, że nie uporządkowałaś obserwacji, ale to jest błąd w obliczeniach lub w przepisywaniu.
Musi być \(\displaystyle{ Q_2\ge Q_1}\) .
Już myślałem, że nie uporządkowałaś obserwacji, ale to jest błąd w obliczeniach lub w przepisywaniu.
-
- Użytkownik
- Posty: 445
- Rejestracja: 19 sie 2013, o 17:07
- Płeć: Kobieta
- Lokalizacja: Polska
- Podziękował: 99 razy
-
- Użytkownik
- Posty: 445
- Rejestracja: 19 sie 2013, o 17:07
- Płeć: Kobieta
- Lokalizacja: Polska
- Podziękował: 99 razy
Kwartyl I, II, III
to czy ktoś może mi wyjaśnić, czy zawsze jest tak ze jest liczba+(liczba następna-liczba)*1/4 akurat w kwartylu pierwszy, w II będzie 1/2, a w III 3/4?
-
- Użytkownik
- Posty: 4211
- Rejestracja: 25 maja 2012, o 21:33
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Kraków PL
- Podziękował: 2 razy
- Pomógł: 758 razy
Kwartyl I, II, III
Podoba mi się przedstawiony przez Ciebie sposób.
Dla mediany jest to to, co przyjmuje się powszechnie, ale dla kwartyli, kwintyli, decyli itd. zapewnia, że odstępy między nimi (liczone liczbą elementów) będą bardziej równomierne niż przy średniej. Ma to znaczenie gdy liczebność próbki jest mała.
Np. dla kwintyla II wartość wyrażenia \(\displaystyle{ (N+1)\mbox{·}\frac{2}{5}=9\ \frac{3}{5}}\) (zwróć uwagę na to, że jest to kwantyl rzędu \(\displaystyle{ \frac{2}{5}}\), a część ułamkowa wyrażenia jest inna niż rząd i wynosi \(\displaystyle{ \frac{3}{5}}\); będzie tak gdy np. \(\displaystyle{ N=23}\) ) oznacza, że kwantylem tym będzie dziewiąty element plus \(\displaystyle{ \frac{3}{5}=60\%}\) odstępu do następnego.
Dla mediany jest to to, co przyjmuje się powszechnie, ale dla kwartyli, kwintyli, decyli itd. zapewnia, że odstępy między nimi (liczone liczbą elementów) będą bardziej równomierne niż przy średniej. Ma to znaczenie gdy liczebność próbki jest mała.
Np. dla kwintyla II wartość wyrażenia \(\displaystyle{ (N+1)\mbox{·}\frac{2}{5}=9\ \frac{3}{5}}\) (zwróć uwagę na to, że jest to kwantyl rzędu \(\displaystyle{ \frac{2}{5}}\), a część ułamkowa wyrażenia jest inna niż rząd i wynosi \(\displaystyle{ \frac{3}{5}}\); będzie tak gdy np. \(\displaystyle{ N=23}\) ) oznacza, że kwantylem tym będzie dziewiąty element plus \(\displaystyle{ \frac{3}{5}=60\%}\) odstępu do następnego.
-
- Użytkownik
- Posty: 445
- Rejestracja: 19 sie 2013, o 17:07
- Płeć: Kobieta
- Lokalizacja: Polska
- Podziękował: 99 razy
Kwartyl I, II, III
czyli w mnie w zadaniu jakby zamiast 8,25 w kwartyli 3 wyszło 8,75 to
\(\displaystyle{ \\ Q_3\\ 8,75\\ 16+(18-16)\cdot 0,25=17,5}\) ?-- 12 cze 2015, o 00:05 --czyli ten nawias i to mnożenie to tak jakby ta różnica między liczbą określająca miejsce np.9,25 a na naturalnym numerem miejsca np. 9 i mnożymy przez to co jest za przecinkiem?
\(\displaystyle{ \\ Q_3\\ 8,75\\ 16+(18-16)\cdot 0,25=17,5}\) ?-- 12 cze 2015, o 00:05 --czyli ten nawias i to mnożenie to tak jakby ta różnica między liczbą określająca miejsce np.9,25 a na naturalnym numerem miejsca np. 9 i mnożymy przez to co jest za przecinkiem?
-
- Użytkownik
- Posty: 4211
- Rejestracja: 25 maja 2012, o 21:33
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Kraków PL
- Podziękował: 2 razy
- Pomógł: 758 razy
Kwartyl I, II, III
Tak
Ale ponieważ daną nr 8 jest 16, następną jest 18 i \(\displaystyle{ (N+1)\mbox{·}\frac{3}{4}=8,25}\) , to \(\displaystyle{ Q_3}\) masz obliczone źle. Powinno być:
Ale ponieważ daną nr 8 jest 16, następną jest 18 i \(\displaystyle{ (N+1)\mbox{·}\frac{3}{4}=8,25}\) , to \(\displaystyle{ Q_3}\) masz obliczone źle. Powinno być:
- \(\displaystyle{ Q_3=16+(18-16)\cdot 0,25=16,5}\)
-
- Użytkownik
- Posty: 445
- Rejestracja: 19 sie 2013, o 17:07
- Płeć: Kobieta
- Lokalizacja: Polska
- Podziękował: 99 razy
Kwartyl I, II, III
czyli np. miejsce
\(\displaystyle{ Q_3\\
8,2}\)
\(\displaystyle{ 16+(18-16)\cdot 0,2=16,4}\)
coś takiego?
\(\displaystyle{ Q_3\\
8,2}\)
\(\displaystyle{ 16+(18-16)\cdot 0,2=16,4}\)
coś takiego?
-
- Użytkownik
- Posty: 4211
- Rejestracja: 25 maja 2012, o 21:33
- Płeć: Mężczyzna
- Lokalizacja: Kraków PL
- Podziękował: 2 razy
- Pomógł: 758 razy
Kwartyl I, II, III
Tak, ale tylko dla idei, bo dla kwartyla \(\displaystyle{ (N+1)\mbox{·}\frac{r}{4}=8,2}\) nie jest możliwe; część ułamkowa tego wyrażenia zawsze jest równa: \(\displaystyle{ \frac{0}{4}}\), \(\displaystyle{ \frac{1}{4}}\), \(\displaystyle{ \frac{2}{4}}\) lub \(\displaystyle{ \frac{3}{4}}\) . Natomiast mogłaby być dla kwintyla lub decyla.