Obliczanie niepewności, 3 pytania.

Procesy stochastyczne. Sposoby racjonalizowania wielkich ilości informacji. Matematyka w naukach społecznych.
piotrekdoro
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 33
Rejestracja: 1 gru 2013, o 17:24
Płeć: Mężczyzna
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 9 razy

Obliczanie niepewności, 3 pytania.

Post autor: piotrekdoro »

Witam, kompletnie nie znam się na liczeniu niepewności i nie jestem pewien czy umieściłem ten temat na odpowiednim podforum. Potrzebuję rozwiązania jednego problemu (to akurat jest pilne, dlatego proszę o szybką odpowiedź) oraz odpowiedź na kilka pytań ( to już nie takie pilne):

1). (PILNE!) Muszę policzyć niepewność powiększenia mikroskopu \(\displaystyle{ w= \frac{a}{a_{d}-a_{g}}}\) metodą różniczki zupełnej

Wykonałem po 3 pomiary \(\displaystyle{ a_{d}}\), \(\displaystyle{ a_{g}}\) oraz a. Czy do wzoru na niepewność powinienem brać wartości średnie z \(\displaystyle{ a_{d}}\), \(\displaystyle{ a_{g}}\) i a czy też zrobić coś zupełnie innego? Na wzorach ogólnych różniczka zupełna będzie wyglądać tak:

\(\displaystyle{ \Delta w= \sqrt{ ( \frac{ \delta w}{ \delta a})^2+( \frac{ \delta w}{ \delta a_{d}})^2+( \frac{ \delta w}{ \delta a_{g}})^2}= \sqrt{( \frac{1}{a_{d}-a_{g}})^2+(a(a_{d}-a_{g})^{-2})^2+(-a(a_{d}-a_{g})^2)^{-2}}}\)

Nie wiem czy dobrze policzyłem pochodne cząstkowe, robię to pierwszy raz więc proszę o wskazanie ewentualnych błędów. Ponadto nie jestem pewien co do tych kwadratów przy poszczególnych różniczkach i pierwiastka nad nimi. W internecie spotkałem się ze wzorami
zgodnie z którymi powinienem liczyć tak:

\(\displaystyle{ \Delta w= \frac{ \delta w}{ \delta a}+ \frac{ \delta w}{ \delta a_{d}}+ \frac{ \delta w}{ \delta a_{g}}}\)
I to już byłaby ta niepewność. Proszę o wskazane poprawnego wariantu.

2). (NIEZBYT PILNE) Gdy liczę niepewności nigdy nie wiem jaki mam stosować wzór: