Testowanie hipotez

Procesy stochastyczne. Sposoby racjonalizowania wielkich ilości informacji. Matematyka w naukach społecznych.
lilly2013
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4
Rejestracja: 22 wrz 2013, o 18:51
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: KrK

Testowanie hipotez

Post autor: lilly2013 »

Cześć
Zrobiłam zadanie, ale nie jestem pewna, czy zadanie jest poprawnie rozwiązane. Jak byś się mógł przyjrzeć temu zadaniu to będę bardzo wdzięczna. Nie wiem, czy rozumiem już ten temat testowanie hipotez, a jutro mam egzamin

3. Badano liczbe osobników bielinka kapustnika odwiedzajacych na 10 poletek kapusty przed opryskami insektycydem i po opryskach. Otrzymano nastepujace liczby osobników:
przed: 23, 34, 56, 78, 25, 67, 28, 34, 57, 34
po: 54, 21, 74, 34, 45, 21, 32, 76, 10, 36.
Ustal czy opryski zmniejszyły liczbe bielinka kapustnika. Podaj: a) hipoteze zerowa, b) hipoteze alternatywna, c) nazwe
rozkładu i jego parametry, d) obszar krytyczny, e) decyzje i wartość błedu I rodzaju.
Moje odp.
a) Opryski nie spowodowały zmiany liczby bielnika kapustnika
b) Opryski spowodowały zmiane w liczebności bielnika kapustnika
c) rozkład dwumianowy, N=10 p=0,4
d) k:0,1,7,9,10
e) Przyjmuję Hipotezę zerową, bo k=4, które nie jest w obszarze krytycznym. Błąd I rodzaju 0,205 ok 2%
szw1710

Testowanie hipotez

Post autor: szw1710 »

Kod: Zaznacz cały

> przed=c(23, 34, 56, 78, 25, 67, 28, 34, 57, 34)
> po=c(54, 21, 74, 34, 45, 21, 32, 76, 10, 36)
> r=przed-po
> 
> shapiro.test(przed)

	Shapiro-Wilk normality test

data:  przed
W = 0.8786, p-value = 0.1258

> shapiro.test(po)

	Shapiro-Wilk normality test

data:  po
W = 0.9302, p-value = 0.4503

> 
> t.test(r)

	One Sample t-test

data:  r
t = 0.3164, df = 9, p-value = 0.7589
alternative hypothesis: true mean is not equal to 0
95 percent confidence interval:
 -20.29365  26.89365
sample estimates:
mean of x 
      3.3
Włączyłem sobie oprogramowanie R. Najpierw wykonałem test Shapiro-Wilka normalności obu rozkładów i wyszedł w obu przypadkach brak podstaw do odrzucenia hipotezy o normalności. Wobec tego, jak to w przypadku prób zależnych, można wykonać test Studenta na różnicach z hipotez zerową, że średnia różnica wynosi zero. Znów p-wartość na bardzo wysokim poziomie mówi nam, że brak podstaw do odrzucenia tej hipotezy, co oznacza, że opryski nie zmniejszyły liczby bielinków.
lilly2013
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4
Rejestracja: 22 wrz 2013, o 18:51
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: KrK

Testowanie hipotez

Post autor: lilly2013 »

dziękuję Ci za odpowiedz Czyli dobrze to zrobiłam? Też przyjęłam hipotezę zerową, ale na podstawie swoich obliczeń-- 22 wrz 2013, o 20:17 --dziękuję Ci za odpowiedz Czyli dobrze to zrobiłam? Też przyjęłam hipotezę zerową, ale na podstawie swoich obliczeń
szw1710

Testowanie hipotez

Post autor: szw1710 »

c) Co oznacza \(\displaystyle{ p=0.4}\)? CO robi \(\displaystyle{ 4}\) na \(\displaystyle{ 10}\) bielinków. Skąd to bierzesz?

W testowaniu hipotez dotyczących prób zależnych najbardziej podstawowy jest test Studenta różnic. Ale musi być spełniony warunek normalności rozkładu, stąd moje sprawdzenie na początku. Jeśli to wiem, to mogę robić test.
lilly2013
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4
Rejestracja: 22 wrz 2013, o 18:51
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: KrK

Testowanie hipotez

Post autor: lilly2013 »

wzięłam to z tabelki. Policzyłam ile się zmniejszyło po opryskach i wyszło, że 4 I na tej podstawie określiłam k. Powiązałam tabelkę przed z tabelką po i zmniejszyły się tylko 4. Tak kombinowałam. Czyli jak jutro dostanę podobne pytanie, to najlepiej to zrobić testem t-studenta ?
szw1710

Testowanie hipotez

Post autor: szw1710 »

Mówiąc nieskromnie, zabrałbym się za to tak, jak się zabrałem. To o czym piszesz, jest jakąś magią, manipulowaniem na danych, doczytywaniem się ukrytych sensów. Raz się zwiększa, raz zmniejsza itp. Więc nie można wiele powiedzieć. A test Shapiro-Wilka jest bardzo dobry, bo został skonstruowany tylko i wyłącznie w jednym celu: badania normalności rozkładu. I jeśli wychodzi brak podstaw do odrzucenia hipotezy o normalności, to nic innego jak założyć spokojnie tę normalność. Nie będę Cię uczył o tym teście, który ma swoje specjalne tablice i jest dość trudny do zrobienia na kartce. Wystarczy Ci wiedzieć to, co napisałem. Czemu go zastosowałem? Aby sprawdzić czy spełnione są założenia testu Studenta różnic. Bo w zadaniu niczego nie powiedziano o postaci rozkładu. A z testów, które powinnaś znać z wykładów, celem sprawdzenia normalności możesz wykonać test chi-kwadrat zgodności.
lilly2013
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4
Rejestracja: 22 wrz 2013, o 18:51
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: KrK

Testowanie hipotez

Post autor: lilly2013 »

Dziękuję Wysłałam prv. wiadomość
ODPOWIEDZ