Cześć
Zrobiłam zadanie, ale nie jestem pewna, czy zadanie jest poprawnie rozwiązane. Jak byś się mógł przyjrzeć temu zadaniu to będę bardzo wdzięczna. Nie wiem, czy rozumiem już ten temat testowanie hipotez, a jutro mam egzamin
3. Badano liczbe osobników bielinka kapustnika odwiedzajacych na 10 poletek kapusty przed opryskami insektycydem i po opryskach. Otrzymano nastepujace liczby osobników:
przed: 23, 34, 56, 78, 25, 67, 28, 34, 57, 34
po: 54, 21, 74, 34, 45, 21, 32, 76, 10, 36.
Ustal czy opryski zmniejszyły liczbe bielinka kapustnika. Podaj: a) hipoteze zerowa, b) hipoteze alternatywna, c) nazwe
rozkładu i jego parametry, d) obszar krytyczny, e) decyzje i wartość błedu I rodzaju.
Moje odp.
a) Opryski nie spowodowały zmiany liczby bielnika kapustnika
b) Opryski spowodowały zmiane w liczebności bielnika kapustnika
c) rozkład dwumianowy, N=10 p=0,4
d) k:0,1,7,9,10
e) Przyjmuję Hipotezę zerową, bo k=4, które nie jest w obszarze krytycznym. Błąd I rodzaju 0,205 ok 2%
Testowanie hipotez
Testowanie hipotez
Kod: Zaznacz cały
> przed=c(23, 34, 56, 78, 25, 67, 28, 34, 57, 34)
> po=c(54, 21, 74, 34, 45, 21, 32, 76, 10, 36)
> r=przed-po
>
> shapiro.test(przed)
Shapiro-Wilk normality test
data: przed
W = 0.8786, p-value = 0.1258
> shapiro.test(po)
Shapiro-Wilk normality test
data: po
W = 0.9302, p-value = 0.4503
>
> t.test(r)
One Sample t-test
data: r
t = 0.3164, df = 9, p-value = 0.7589
alternative hypothesis: true mean is not equal to 0
95 percent confidence interval:
-20.29365 26.89365
sample estimates:
mean of x
3.3
Testowanie hipotez
dziękuję Ci za odpowiedz Czyli dobrze to zrobiłam? Też przyjęłam hipotezę zerową, ale na podstawie swoich obliczeń-- 22 wrz 2013, o 20:17 --dziękuję Ci za odpowiedz Czyli dobrze to zrobiłam? Też przyjęłam hipotezę zerową, ale na podstawie swoich obliczeń
Testowanie hipotez
c) Co oznacza \(\displaystyle{ p=0.4}\)? CO robi \(\displaystyle{ 4}\) na \(\displaystyle{ 10}\) bielinków. Skąd to bierzesz?
W testowaniu hipotez dotyczących prób zależnych najbardziej podstawowy jest test Studenta różnic. Ale musi być spełniony warunek normalności rozkładu, stąd moje sprawdzenie na początku. Jeśli to wiem, to mogę robić test.
W testowaniu hipotez dotyczących prób zależnych najbardziej podstawowy jest test Studenta różnic. Ale musi być spełniony warunek normalności rozkładu, stąd moje sprawdzenie na początku. Jeśli to wiem, to mogę robić test.
Testowanie hipotez
wzięłam to z tabelki. Policzyłam ile się zmniejszyło po opryskach i wyszło, że 4 I na tej podstawie określiłam k. Powiązałam tabelkę przed z tabelką po i zmniejszyły się tylko 4. Tak kombinowałam. Czyli jak jutro dostanę podobne pytanie, to najlepiej to zrobić testem t-studenta ?
Testowanie hipotez
Mówiąc nieskromnie, zabrałbym się za to tak, jak się zabrałem. To o czym piszesz, jest jakąś magią, manipulowaniem na danych, doczytywaniem się ukrytych sensów. Raz się zwiększa, raz zmniejsza itp. Więc nie można wiele powiedzieć. A test Shapiro-Wilka jest bardzo dobry, bo został skonstruowany tylko i wyłącznie w jednym celu: badania normalności rozkładu. I jeśli wychodzi brak podstaw do odrzucenia hipotezy o normalności, to nic innego jak założyć spokojnie tę normalność. Nie będę Cię uczył o tym teście, który ma swoje specjalne tablice i jest dość trudny do zrobienia na kartce. Wystarczy Ci wiedzieć to, co napisałem. Czemu go zastosowałem? Aby sprawdzić czy spełnione są założenia testu Studenta różnic. Bo w zadaniu niczego nie powiedziano o postaci rozkładu. A z testów, które powinnaś znać z wykładów, celem sprawdzenia normalności możesz wykonać test chi-kwadrat zgodności.