Witam,
Mam na imię Dominika i jestem studentką rehabilitacji. Pracuję nad różnymi badaniami w kontekście pracy magisterskiej i chciałabym umieścić w pracy obliczenia statystyczne inne niż średnia czy mediana (i inne proste wykresy, procenty). Niestety nie miałam do czynienia ze statystyką do tej pory. Od dwóch dni czytam wszystko co wpadnie w oczy i mam pytania:
1. Chciałabym zbadać zależność pomiędzy aktywnością fizyczną a samopoczuciem. Mam n=50 ankietowanych kobiet. Mam odpowiedzi w postaci np. Doskonałe samopoczucie - Dobre samopoczucie - Zadowalające .. - .. Część kobiet jest aktywna fizycznie, część nie. Czy TEST CHI-KWADRAT jest dobrym narzędziem, aby zmierzyć zależność aktywność-samopoczucie?
1a. Jeśli TEST CHI-KWADRAT nie jest dobrym narzędziem do takiego badania, jaki inny mogłabym wykorzystać?
2. Znalazłam przykład wykorzystania funkcji TEST.CHI w Excelu - adres: ... 09012.aspx - Jest tam komentarz do wyniku: Statystyka χ2 dla powyższych danych jest równa 16,16957 przy 2 stopniach swobody (0,000308) - wynik 16,.. jest wynikiem testu CHI, czym jest 0,000308?
3. Znalazłam również informacje o Odchyleniu standardowym - zastanawia mnie jedna rzecz, jeśli np. mam 2 grupy osób - mężczyźni i kobiety w kontekście dowolnym i jeśli liczę sobie średnią oraz odchylenie to jeśli odchylenie np. dla kobiet jest mniejsze to wiem, że średnia wieku kobiet bardziej oddaje rzeczywistość.
Co jeśli mam odchylenie standardowe i jedną grupę osób - jak mam interpretować np. odchylenie standardowe równe 4? Wydaje się, że może to oznaczać zarówno spore różnice jak i małe w kontekście np. wieku, wagi i tysiąca innych badanych elementów.
4. Hipoteza zerowa w kontekście CHI-KWADRAT - czy z założenia hipoteza powinna zakładać brak zależności pomiędzy np. wiekiem i stanem zdrowia, masą mięśniową i siłą itp?
5. Wynik testu CHI-KWADRAT powinnam porównać do WARTOŚCI z tablicy statystycznej odpowiedniej ze względu na STOPNIE SWOBODY oraz POZIOM ISTOTNOŚCI - czym jest właściwie ta liczba z tych tablic, którą potem porównuję z wynikiem testu CHI-KWADRAT?
Jak wspomniałam wcześniej - to moje pierwsze starcie ze statystyką i potrzebuję wsparcia, wyznaczenia kierunku dalszych poszukiwań - nie proszę o rozwiązania zadań, chciałabym wiedzieć do czego w rzeczywistości może mi się ta wiedza przydać. Jeśli ktoś będzie w stanie wesprzeć mnie chociaż w jednym z pytań - będę super wdzięczna.
Wskazówka(i)
-
- Użytkownik
- Posty: 7910
- Rejestracja: 18 mar 2009, o 16:24
- Płeć: Mężczyzna
- Podziękował: 30 razy
- Pomógł: 1670 razy
Wskazówka(i)
1. Test chi -kwadrat jest w tym przypadku dobrym narzędziem.
2. Jest to p-value, czyli \(\displaystyle{ Pr(\chi^{2}>16.2) = 0,000308}\)
Innymi słowy, jeśli wykonamy wykres statystyki chi-kwarat o dwóch stopniach swobody w prostokątnym układzie współrzędnych Oxy i poprowadzimy prostą przecinającą oś ox w punkcie 16.2, to pole na prawo od tej prostej zawarte między krzywą a osią ox jest równe 16.2.
3. To wtedy wiem, że średnia wieku kobiet mniej odchyla się w prawo i w lewo od średniej wieku niż
mężczyzn.
4. To zależy od jej sformułowania.
5. Obliczoną wartość statystyki chi-kwadrat porównujemy z wartością krytyczną testu-odczytaną z tablic, lub obliczoną programem komputerowym.
Ta wiedza jest przydatna, do badania populacji ( np. rehabilitantów)na podstawie prób w celu uzupełnienia lub zweryfikowania odpowiedniej wiedzy,odpowiednich hipotez.
2. Jest to p-value, czyli \(\displaystyle{ Pr(\chi^{2}>16.2) = 0,000308}\)
Innymi słowy, jeśli wykonamy wykres statystyki chi-kwarat o dwóch stopniach swobody w prostokątnym układzie współrzędnych Oxy i poprowadzimy prostą przecinającą oś ox w punkcie 16.2, to pole na prawo od tej prostej zawarte między krzywą a osią ox jest równe 16.2.
3. To wtedy wiem, że średnia wieku kobiet mniej odchyla się w prawo i w lewo od średniej wieku niż
mężczyzn.
4. To zależy od jej sformułowania.
5. Obliczoną wartość statystyki chi-kwadrat porównujemy z wartością krytyczną testu-odczytaną z tablic, lub obliczoną programem komputerowym.
Ta wiedza jest przydatna, do badania populacji ( np. rehabilitantów)na podstawie prób w celu uzupełnienia lub zweryfikowania odpowiedniej wiedzy,odpowiednich hipotez.