Wskazówka(i)

Procesy stochastyczne. Sposoby racjonalizowania wielkich ilości informacji. Matematyka w naukach społecznych.
naomi555
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1
Rejestracja: 14 kwie 2013, o 20:37
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: USA

Wskazówka(i)

Post autor: naomi555 »

Witam,

Mam na imię Dominika i jestem studentką rehabilitacji. Pracuję nad różnymi badaniami w kontekście pracy magisterskiej i chciałabym umieścić w pracy obliczenia statystyczne inne niż średnia czy mediana (i inne proste wykresy, procenty). Niestety nie miałam do czynienia ze statystyką do tej pory. Od dwóch dni czytam wszystko co wpadnie w oczy i mam pytania:

1. Chciałabym zbadać zależność pomiędzy aktywnością fizyczną a samopoczuciem. Mam n=50 ankietowanych kobiet. Mam odpowiedzi w postaci np. Doskonałe samopoczucie - Dobre samopoczucie - Zadowalające .. - .. Część kobiet jest aktywna fizycznie, część nie. Czy TEST CHI-KWADRAT jest dobrym narzędziem, aby zmierzyć zależność aktywność-samopoczucie?

1a. Jeśli TEST CHI-KWADRAT nie jest dobrym narzędziem do takiego badania, jaki inny mogłabym wykorzystać?

2. Znalazłam przykład wykorzystania funkcji TEST.CHI w Excelu - adres: ... 09012.aspx - Jest tam komentarz do wyniku: Statystyka χ2 dla powyższych danych jest równa 16,16957 przy 2 stopniach swobody (0,000308) - wynik 16,.. jest wynikiem testu CHI, czym jest 0,000308?

3. Znalazłam również informacje o Odchyleniu standardowym - zastanawia mnie jedna rzecz, jeśli np. mam 2 grupy osób - mężczyźni i kobiety w kontekście dowolnym i jeśli liczę sobie średnią oraz odchylenie to jeśli odchylenie np. dla kobiet jest mniejsze to wiem, że średnia wieku kobiet bardziej oddaje rzeczywistość.

Co jeśli mam odchylenie standardowe i jedną grupę osób - jak mam interpretować np. odchylenie standardowe równe 4? Wydaje się, że może to oznaczać zarówno spore różnice jak i małe w kontekście np. wieku, wagi i tysiąca innych badanych elementów.