Statystyka kwartyle.

Procesy stochastyczne. Sposoby racjonalizowania wielkich ilości informacji. Matematyka w naukach społecznych.
Nadie
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 11
Rejestracja: 2 mar 2012, o 13:25
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 2 razy

Statystyka kwartyle.

Post autor: Nadie »

Mam do rozwiązania poniższe zadanie. Wyliczyłam już wszystko oprócz kwartyli z którymi nie potrafię sobie poradzić. Mam wzory ale nie wiem jak ich użyć.

Wydajnosc pracy pewnej grupy robotników (mierzona w szt/godz)
kształtowała sie nastepujaco:
18; 15; 14; 13;17;19;17; 20;17; 17; 12; 18; 15;16; 17;17; 17; 17; 16; 14; 15; 16;16; 12;
19;20;19; 12;20; 18.
Utworzyc szereg punktowy i przedziałowy (przyjac rozpietosc klasy równa 2) i obliczyc
srednia arytmetyczna, dominante, mediane i pozostałe kwartale. Wyniki zinterpretować.

Czy ktoś mi pomoże? Chodzi tylko o wyjaśnienie jak się za to zabrać, bo nie potrafię tego pojąć.
szw1710

Statystyka kwartyle.

Post autor: szw1710 »

Czy zdajesz sobie sprawę, jak wygląda szereg punktowy?
Nadie
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 11
Rejestracja: 2 mar 2012, o 13:25
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 2 razy

Statystyka kwartyle.

Post autor: Nadie »

Tak, wiem jak wygląda szereg punktowy.
szw1710

Statystyka kwartyle.

Post autor: szw1710 »

To go utwórz i pokaż co zrobiłaś.
Nadie
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 11
Rejestracja: 2 mar 2012, o 13:25
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 2 razy

Statystyka kwartyle.

Post autor: Nadie »

szereg punktowy:
(w tabeli)
wydajność pracy szt/h | liczebność ( \(\displaystyle{ n_{i}}\))
(\(\displaystyle{ x_{i}}\))
12 3
13 1
14 2
15 3
16 4
17 8
18 3
19 2
20 3

szereg przedziałowy
rozpietosc 2 jednostki, równiez dwie kolumny:
wydajność pracy szt/h | liczebność ( \(\displaystyle{ n_{i}}\))
(\(\displaystyle{ x_{i}}\))
12-13 4
14-15 5
16-17 12
18-19 5
20-21 3

średnia arytmetyczna w szeregu punktowym:

\(\displaystyle{ \frac{12 \cdot 3+13 \cdot 1+14 \cdot 2+15 \cdot 3+16 \cdot 4+17 \cdot 8+18 \cdot 3+19 \cdot 2+20 \cdot 3}{29}}\) \(\displaystyle{ =\frac{474}{29} \approx 16,34}\)

śr arytmetyczna w szeregu przedziałowym:

\(\displaystyle{ \frac{12,5 \cdot 4+14,5 \cdot 5+16,5 \cdot 12+18,5 \cdot 5+20,5 \cdot 3}{30}}\) \(\displaystyle{ = \frac{474,5}{29} \approx 16,36}\)

dominanta

\(\displaystyle{ D= 16 + \frac{12-5}{(12-5)+(12-5)} = 16 + \frac{7}{7+7} = 16 + \frac{1}{2} = 16,5}\)
szw1710

Statystyka kwartyle.

Post autor: szw1710 »

Szeregi zrobione prawidłowo (metodycznie, ale nie sprawdzałem czy dobrze zliczyłaś). Średnie OK. Przy dominancie ten ułamek mnożymy przez szerokość klasy, czyli tu \(\displaystyle{ 2}\). Coś będzie nie tak.

Co do kwantyli - na razie nie mam czasu. Policz je, sprawdzę później.
Nadie
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 11
Rejestracja: 2 mar 2012, o 13:25
Płeć: Kobieta
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 2 razy

Statystyka kwartyle.

Post autor: Nadie »

W tym sęk, że nie wiem jak obliczyć kwantyle.
szw1710

Statystyka kwartyle.

Post autor: szw1710 »

Są na to wzory. Zacznij od zrobienia szeregów kumulacyjnych.
ODPOWIEDZ